دانش و سلامت

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

گسترش دیپلماسی سلامت، سیاست دولت سیزدهم / ایجاد تونل‌های سرما در مسیر راهپیمایان اربعین

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه دیپلماسی سلامت یکی از سیاست های دولت سیزدهم است.

به گزارش آپارات نیوز، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نشست کارشناسان ارشد گروه 5 حوزه سلامت در تهران با بیان اینکه یکی از اهداف مهم آیت الله دکتر دولت رئیسی در صدد فعال سازی حوزه های دیپلماسی است و گفت: این یکی از مهم ترین عرصه های دیپلماسی در جهان است. دیپلماسی سلامت است زیرا سلامت مقوله ای جهانی است و هیچ کشوری نمی تواند سلامت کشور خود را بدون تضمین سلامت در کشورهای دیگر تضمین کند.

وی افزود: در ایران اگر بهترین شرایط بهداشتی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و … فراهم کنیم. اما اگر همچنان چالش های بیماری در کشورهای همسایه وجود داشته باشد، نمی توانیم سلامت مردم خود را تضمین کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال فلج اطفال در ایران ریشه کن شده و سل تا حد زیادی کنترل شده است. اما در کشورهای همسایه اگر این اتفاق نمی افتاد دوباره برای ما مشکل ایجاد می کرد.

عین اللهی یادآور شد: هدف ما از دیپلماسی سلامت این است که انشاالله بتوانیم مرزها را در منطقه خود و در حوزه سلامت حذف کنیم و دانشمندان و دانشجویان ما از طریق کنفرانس های علمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشست G5 مقدمه ای بر این ارتباط در حوزه سلامت بین کشورهاست.

ضرورت توسعه گردشگری سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه کارشناسان ارشد سلامت کشورهای G5 در این نشست به توافقاتی مبنی بر اجرایی شدن این توافقات دست یافتند، گفت: توسعه گردشگری سلامت یکی از اهداف ما در برگزاری اجلاس G5 است و این یکی از اهداف ماست. وظایف مهمی که در دولت آیت‌الله تغییر کرد، بیماران کشورهای همسایه تحت پوشش نظام سلامت کشور ما قرار می‌گیرند.

عین اللهی افزود: هر استانی که با کشورهای همسایه هم مرز است باید شرایط را برای گردشگری درمانی در استان خود فراهم کند. استان‌های جنوبی، شرقی و غربی هر کدام جایگاه خاص خود را در این زمینه دارند و بر اساس مقررات گردشگری درمانی می‌توانند در این بخش فعال شوند.

آمادگی برای مراسم اربعین

وزیر بهداشت در ادامه درباره مراسم اربعین امسال گفت: حدود سه ماه پیش به عراق رفتیم و با وزیر بهداشت، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار کردیم و قول همکاری دادند.

عین اللهی گفت: اخیرا از مرزهای مهران و شمالچه بازدید کردیم و خوشبختانه آمادگی های بسیار بالایی در مرزها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هیاتی مجرب از عراق در اجلاس جی 5 حضور دارند که جزئیات مراسم اربعین با آن ها بررسی می شود، گفت: گرمازدگی مهمترین موضوع ما در اربعین امسال است و برای جلوگیری از آن نیاز به تونل های سرد و سرپناه است. کولرهایی برای قرار دادن در مسیر راهپیمایان داریم.

وزیر بهداشت افزود: در مرز شلمچه و در سمت ایرانی یک مرکز درمانی به نام شهید قاسم سلیمانی تجهیز و تونل های سرد آماده شده که در فاصله بسیار کمی از پایانه مرزی قرار دارد. این مرکز به خوبی مجهز بوده و تمامی کادر تخصصی و تجهیزات لازم را دارد.

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، عین اللهی با بیان اینکه پنج بیمارستان صحرایی در مهران و در مجموع هشت بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی برای مراسم اربعین راه اندازی شده است، گفت: در حال حاضر 1000 هزار نفر در این شهرستان هستند. تاکنون بیش از هزار نیروی متخصص و پزشکی به راهپیمایی ها اعزام شده اندگفت: پیشگیری از مسمومیت غذایی نیز مهم است و زائران باید از سالم بودن مواد غذایی مصرفی خود مطمئن باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا