بین الملل

گفتگوی تلفنی پوتین و بن‌سلمان درباره تقویت همکاری در چارچوب اوپک‌پلاس

گفتگوی تلفنی پوتین و بن‌سلمان درباره تقویت همکاری در چارچوب اوپک‌پلاس

رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، همکاری مشترک در چارچوب اوپک‌پلاس برای تضمین ثبات بازار نفت جهانی را بررسی کرد.

به گزارش آپارات نیوز، در بیانیه کرملین آمده است: ولادیمیر پوتین با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مورد توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی و انرژی و همچنین تقویت همکاری‌ها در چارچوب اوپک‌پلاس برای تضمین ثبات بازار جهانی نفت گفت‌وگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تاریخ ۱۲ اکتبر، از تحرکات آمریکا علیه عربستان سعودی پس از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت خبر داد به دلیل اینکه ریاض در تلاش است تا سیاست انرژی خود را با روسیه هماهنگ کند.

اعضای گروه اوپک‌پلاس پنجم اکتبر بر سر کاهش دو درصدی تولید نفت توافق کردند. بدین ترتیب روزانه دو میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌ زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و «ماشین‌ جنگ» کرملین تمام خواهد شد.

عربستان سعودی با رد هرگونه «تبانی» با روسیه برای افزایش تصنعی قیمت‌ها می‌گوید کاهش عرضه دو میلیون بشکه نفت در روز که معادل دو درصد عرضه جهانی است، برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در غرب و همچنین مهار اقتصاد ضعیف جهانی ضروری است.

اوپک‌پلاس به مجموعه ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۱ تولیدکننده نفت دیگر دنیا و در راس آن روسیه گفته می‌شود که از اواخر سال ۲۰۱۶ با هم همکاری می‌کنند و گفته می‌شود که عربستان‌ به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک و رهبر «دوفاکتوی» این سازمان، نقش مهمی در به‌ ثمر نشستن این تصمیم اوپک‌ پلاس داشته است.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا