دانش و سلامت

یک گوی عجیب از کف اقیانوس سر درآورد!

غزال زیاری: یکی از دانشمندان دانشگاه هاروارد که درباره یوفوها تحقیق می‌کند، بر این باور است که او و هم تیمی‌هایش قطعات کوچکی از میهمانی بین‌ستاره‌ای را در کف اقیانوس آرام پیدا کرده‌اند؛ البته هنوز شک و تردیدهای زیادی دراین رابطه وجود دارد.

طبق گزارش‌های منتشره در بی‌بی‌سی، آوی لوب، ستاره‌شناس برجسته هاروارد چیزی را یافته که به نظرش ممکن است قطعاتی از یک شهاب‌سنگ خارجی باشد. او با استفاده از یک قلاب که خودش آن را اختراع کرده و ابزاری شاخک مانند است که کف اقیانوس را در جستجوی نمونه‌های بالقوه سنگ‌های بین ستاره‌ای خراش می‌دهد، توانسته این تکه را پیدا کند و به نظرش این تکه ممکن است تکه‌ای از یک شهاب‌سنگ باشد.

نظریه‌های جنجالی لوب

لوب سالهاست که در جستجوی کشف مصنوعاتی است که ممکن است به یک تمدن فرا زمینی تعلق داشته باشند و در این راستا برای خود شهرت زیادی دست و پا کرده. اگرچه او احتمالا به خاطر نظریه‌هایش درمورد جرم میان‌ستاره‌ای Oumuamua که در اکتبر ۲۰۱۷ از کنار زمین عبور کرد، مشهور است. این در حالی است که آخرین پدیده این چنینی با نام IM۱ در سال ۲۰۱۴ در اقیانوس آرام سقوط کرده بود.

بیشتر بخوانید:

لوب با قاطعیت معتقد است که این اجرام از خارج از منظومه شمسی و به دلیل سرعت باورنکردنی فرود آمدنشان به دریاهای ما وارد شده اند و وزارت دفاع آمریکا نیز مکان آن را تائید کرده است.

البته فقط صحبت این نیست. لوب معتقد است که شهاب‌سنگ‌ها ممکن است نشانه‌ای از یک تمدن بیگانه باشند؛ نظریه‌ای دور از ذهن که باعث تعجب و حیرت همکارانش شده است. ولی آیا او و اعضای تیمش به مدارک و شواهدی درباره منشا بین ستاره‌ای این جرم دست پیدا کرده‌اند یا اینکه صرفا در کف اقیانوس به دنبال زباله‌های غیرقابل توجهی بودند؟

منشا قطعات کروی شکل حیرت‌انگیز

در هفته‌های اخیر، لوب و همکارانش سوار بر یک کشتی به نام ستاره نقره‌ای، به راه افتادند تا جستجویشان در کف دریا را آغاز کنند و در روز ۲۱ ژوئن، قطعات کروی کوچکی به نام “spherules” را پیدا کردند که ترکیب عجیبی از آهن، منیزیم و تیتانیوم داشتند. این قطعات کروی کوچک، معمولا نشانه‌هایی از شهاب‌سنگ یا سیارک‌ها هستند که در هنگام انفجارهای شدید ایجاد می‌شوند.

در شرایطی که به نظر می‌رسد که لوب، اطمینان دارد که این ذرات کوچک در سایز یک سوم یک میلیمتر، از IM۱ هستند، دیگر محققان دراین باره تردیدهایی دارند و اعلام کرده‌اند که این گوی‌ها ممکن است توسط فرآیندهای زمینی نیز ایجاد شده باشند.

metereo.jpg

مارک فرایز، متصدی گرد و غبار کیهانی در ناسا گفته:« کره‌های فلزی کوچک در زمین کاملا رایج هستند. آنها از اگزوز خودروها، ترمز اتومبیل‌ها، جوشکاری، آتشفشان‌ها و شاید برخی منابع دیگر که ما شناسایی نکرده‌ایم می‌آیند.»

این بدان معنا نیست که اینها می‌توانستند تکه‌هایی از صدها شهاب سنگی باشند که هرساله از آسمان به زمین می‌بارد. ولی این موضوع لوب را نگران نمی‌کند. او در بلاگ خود به این نکته اشاره کرده که ترکیبات غیرطبیعی این گوی‌ها، باعث شده آنها گزینه خوبی برای داشتن منشایی بین ستاره‌ای باشند؛ البته او درعین حال تاکید کرده که تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان دریافت که چه چیزی آنها را خاص و ویژه کرده است.

اعضای این تیم حالا امیدوارند تا بتوانند این نمونه‌ها را با طیف‌سنجی در دانشگاه هاروارد تجزیه و تحلیل کنند تا بتوانند ایزوتوپ درون آنها را شناسایی نمایند. البته هنوز هم احتمال کمی وجود دارد که این اجرام از یک منظومه ستاره‌ای کاملا متفاوت باشند.

منبع: futurism

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا