جامعه

۳۰ نفر برگزیده دوره آموزشی المپیاد نانو معرفی شدند

۳۰ نفر برگزیده دوره آموزشی المپیاد نانو معرفی شدند

نتایج دوره آموزشی المپیاد علمی علوم و فناوری نانو در تابستان 1401 اعلام شد.

به گزارش آپارات نیوزدانشگاه ها، مدارس و آکادمی ها سالانه مسابقاتی را برای ارتقا و آشنایی دانش آموزان با علوم کاربردی برگزار می کنند و از ایده های مطرح شده در این مسابقات به طرح های عملی می رسند. در ایران المپیاد دانش آموزی نانو از سال 1388 برگزار می شود و دانش آموزان پایه نهم متوسطه اول و متوسطه دوم می توانند در آن شرکت کنند.

تاکنون 13 دوره المپیاد دانش آموزی نانو در مقاطع مختلف در قالب آزمون تئوری در سطح کشور و اردوی علمی-عملی برای برگزیدگان مراحل تئوری برگزار و برگزیدگان نهایی 12 دوره به مرحله عملی معرفی شدند. امتحانات مرحله ای اردوی عملی دوره سیزدهم سال 1400 نیز در تابستان 1401 برگزار شد.

ترویج علم نانو و تربیت دانشجویان در این زمینه، شناسایی استعدادهای دانش آموز و تلاش برای افزایش مهارت و استعداد در علوم نانو، کمک به پیشرفت و رهبری کشور ایران در آموزش پایه علوم نانو، کمک به فرآیند تربیت نیروی انسانی، کمک به هدایت جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف این رویداد علمی، آموزش فناوری نانو است.

این المپیاد دارای مراحل مختلفی می باشد که مرحله اول آن از بهمن ماه هر سال آغاز می شود و طی آن سوالاتی در مورد موضوعاتی مانند خواص و روش های تولید و ساخت نانومواد، روش های مشخصه یابی، کاربردهای نانومواد و در نهایت ایمنی در آزمایشگاه مطرح می شود. و شرکت کنندگان باید 45 سوال آزمون را در حدود 120 دقیقه پاسخ دهند.

مرحله دوم المپیاد یک آزمون کتبی است که معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود و برگزیدگان مرحله اول باید سوالات تستی و تشریحی را پشت سر بگذارند. سوالات این مرحله بر اساس علوم نانوفیزیک، نانو شیمی، نانوبیوتکنولوژی و شبیه سازی است.

30 دانش آموز که می توانند به سوالات این مرحله پاسخ دهند. کارت طلایی ورود به مرحله سوم را دریافت خواهند کرد.

در مرحله سوم المپیاد، آزمون عملی برگزار می شود و برگزیدگان مرحله دوم در یک اردوی علمی تحت برنامه های آموزشی در زمینه هایی مانند روش های آزمایشگاهی، شخصیت پردازی و روش های حل مسئله شرکت خواهند کرد و دانش آموزان به مطالعه موضوعات مربوطه می پردازند. موضوعات علمی و کاربردی در و همچنین از مراکز فعال در حوزه نانو و یا مراکز علمی و صنعتی مناسب برای چالش دوره بازدید می کنند.

در این مرحله دانش آموزان به گروه های سه نفری تقسیم می شوند. چالش هایی برای گروه ها طراحی شده است و باید بتوانند با ارائه اطلاعات آموزشی و با کمک اساتید و نظارت بر چالش طراحی شده در آزمایشگاه پاسخ دهند.

فعالیت های پژوهشی در این دوره به صورت گروهی برگزار می شود اما ارزیابی نهایی و امتیازدهی به صورت انفرادی انجام می شود و 10 درصد امتیاز نهایی برای تعیین برندگان بر اساس نمره داوطلب در مرحله دوم مشخص می شود.

کمیته علمی المپیاد دانشجویی علوم و فناوری نانو پس از گذراندن دوره آموزشی تابستان 1401 و آزمون های متعدد، برگزیدگان این دوره را اعلام کرد. به گفته داوران 10 نفر مدال طلا، 17 نفر مدال نقره و 13 نفر مدال برنز کسب کردند.

برگزیدگان این دوره پس از شرکت در کلاس های حضوری و آزمون های مختلف برای حضور تیم های ملی برای حضور در المپیک جهانی تابستان 1402 انتخاب می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا