۴ راهکار امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای معاشرت با مردم

4 راهکار امیرالمومنین علیه السلام برای معاشرت با مردم

اسلام دین پاکی، اخلاص و مهربانی است. به همین دلیل ائمه اطهار (علیهم السلام) برای برقراری ارتباط صمیمانه بین مردم دستورات بسیاری دادند تا روابط انسانی و اسلامی برقرار شود. امیرالمومنین علیه السلام برای راه جامعه پذیری و راه های آن راهکارهایی ارائه کردند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

به گزارش بارنا؛ رعایت ادب و احترام به دیگران یکی از اساسی ترین راه های معاشرت با مردم است. بی احترامی و بی ادبی قطعا برای هیچکس خوشایند نیست. احترام به امور و حفظ حریم و شخصیت دیگران از اصول معاشرت و ارتباط در اسلام است.

با اجازه

امیرالمومنین علی علیه السلام ادب را بهترین کیفیت معرفی می کند (میزان الحکمه، ج 1، ص 66) و در مورد اینکه حقیقت ادب چیست و چگونه می توان آن را مشاهده کرد، می فرماید: بهترین ادب این است که انسان از حد خود فراتر نرود و به حیثیت و حیثیت او احترام بگذارد.به خود توهین نکنید. (غررالحکم و دررالکلم ص 255)

امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می فرماید: اگر کسى به تو بدى کرد، چشم بپوشى و گذشت کن، همان گونه که مى خواهى دیگران نسبت به تو گذشت کنند.

انصاف

عدل یعنی رعایت عدالت و عدالت نسبت به مردم. در معاشرت و روابط اجتماعی با مردم باید انصاف رعایت شود. به طوری که سود و زیان را بین خود و دیگران تقسیم کرد. در روابط نباید بیشترین حق و سود را به خودمان بدهیم و ضرر را به مردم بسپاریم که این عادلانه نیست. انسان عادل به حقوق عادلانه اعتقاد دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در سفارش خود به مالک اشتر می فرماید: «با خدا و بندگانش انصاف مکن و با اطرافیان و خانواده و زیردستانت انصاف کن، زیرا اگر چنین کردی. پیش خود عدالت را مطرح مکن، تو ظلم کردی و هر که به بندگان خدا ستم کند.» خدا دشمن اوست.

بخشش

بخشش و گذشت از عیوب و عیوب دیگران و نادیده گرفتن عیب آنها از اصول مهم آداب معاشرت است. در جامعه افرادی زندگی می کنند که دارای ویژگی های متفاوت، درک متفاوت و اخلاق متفاوت هستند.

چگونه می توانید زندگی شاد و آرامی را با این ارواح مختلف حاکم بر مردم تجربه کنید؟ تنها راه مؤثر برای موفقیت، گذشت و اغماض است که با روحیه صبر به دست می آید. زیرا هر کدام از ما مشکلات و اشتباهاتی داریم که باعث ناراحتی دیگران می شود. خداوند در قرآن می فرماید: باید از خطاهای دیگران گذشت و نادیده بگیرید. نمی خواهی خدا تو را ببخشد؟ (نور، 22) امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره می فرماید: اگر کسى به تو بدى کرد، همان گونه که مى خواهى دیگران تو را ببخشند، چشم خود را ببند و بخشنده باش.
بهترین آداب این است که انسان از حد خود فراتر نرود و از شأن خود فراتر نرود.

وفاداری

وفاداری یک اصل بسیار مهم در برخورد با دیگران است. گاهی وفاداری در حفظ دوستی است. یعنی وقتی با کسی دوست می شویم، وفادار بمانیم و این دوستی ها را حفظ کنیم و به هیچ بهانه ای سعی نکنیم دوستی را قطع کنیم. و یکباره وفاداری به معنای وفاداری به عهد و پیمان است. یعنی وقتی با دیگران قول می دهیم و تعهد می دهیم باید به آن وفادار باشیم و عهد خود را زیر پا نگذاریم. این وفاداری یکی از اصول معاشرت با دیگران است. امیرالمومنین علیه السلام بالاترین اخلاق را وفای به عهد قرار داده است.

این چهار توصیه از امیرالمومنین علیه السلام به ما کمک می کند تا با مردم و اطرافیان خود ارتباط خوب، منطقی و صحیحی داشته باشیم.





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 0 رای موافق و 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا