۷ توصیه برای کاهش اثر پیامدهای تعطیلی آموزش حضوری
برای تبیین ابعاد بحرانی نظام آموزشی کشور در همهگیری کرونا، یک محقق و عضو هیئت علمی موسسه مطالعات آموزشی هفت توصیه برای کاهش تأثیر تعطیلی آموزش حضوری ارائه کرد.
حیدر تورانی در گفت وگو با آپارات نیوزوی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر ابعاد مختلف زندگی انسان ها و تاثیر سیستم های آموزشی دنیا که منجر به تعطیلی مدارس در بیش از 188 کشور از ابتدای شیوع کرونا شد، گفت: آشفته است.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که کودکان در طول زندگی 10 تریلیون دلار از درآمد خود را به دلیل کاهش یادگیری از دست می دهند. این کاهش درآمد برای هر کودک معادل از دست دادن درآمد یک سال از بازار کار در طول دوران شغلی آنها است.
وی گفت: “سرمایه گذاری در فناوری برای حمایت از یادگیری در سراسر مدارس برای مدارس و دانش آموزان آنها در آینده قابل پیش بینی ضروری است.” «بررسی ها نشان می دهد که به طور متوسط حدود 55 درصد مدارس کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی هستند. و توسعه (OECD) قبل از بحران کرونا به یک پلت فرم پشتیبانی موثر از راه دور دسترسی داشتند.
12 بعد حیاتی نظام آموزشی کشور
تورانی در ادامه به جمع بندی ابعاد بحرانی پیش روی نظام آموزشی کشور پرداخت و اظهار داشت: «انباشت افت یادگیری از گذشته»، «رشد ضعیف روانی اجتماعی خردسالان»، «کاهش سلامت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف»، «آسیب پذیری» «اکثر کودکان خردسال به دلیل فقدان مهارتهای اولیه، ناتوانیهای یادگیری، فقر محیطی و خطر سلامت و سرمایه مغزی»، «وجود جمعیت زیادی از دانشآموزان محروم و مستضعف در کشور و عدم دسترسی آنها به آموزش مجازی». دانشآموزان آسیبپذیرتر با «معلولیت»، «نبود زیرساختهای فناوری لازم»، «کاهش زمان تدریس»، «عدم مهارت و تمایل معلمان برای تدریس مؤثر در فضای مجازی و آنلاین»، «افزایش نابرابریها و شکافهای یادگیری در بین دانشآموزان». “گسترش ترک تحصیل دانش آموزان “علت” افت یادگیری “و” پیامدهای منفی اقتصادی خانواده های نیازمند “از ابعاد بحرانی پیش روی نظام آموزشی کشور است.
وی افزود: بنابراین کاهش چشمگیر یادگیری و مهارت های پایه و ترک تحصیل دانش آموزان یکی از مهم ترین پیامدهای تعطیلی آموزش درون مدرسه ای برای نظام آموزشی کشور است. عواقبی که به راحتی قابل اصلاح نخواهد بود.
7 نکته برای کاهش تاثیر بسته شدن تمرینات خارج از دفتر
این محقق و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات تربیتی با ارائه توصیههایی بر اساس تجربیات بینالمللی و توصیههای مؤسسات سیاستگذار علمی، آموزشی و فرهنگی در سراسر جهان برای کاهش تأثیر تعطیلی آموزشهای حضوری گفت: 1401 سطح یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنید. اندازه گیری شکاف یادگیری اولین گام در توسعه برنامه های جبرانی و اصلاحی است. این ارزیابی می تواند در کلاس درس انجام شود و اطلاعات به دست آمده از ارزیابی باید در اختیار معلمان و اولیای دانش آموزان قرار گیرد.
تورانی افزود: دوم، ارائه برنامه های روشن، زمان بندی شده و فشرده برای تسریع در یادگیری و جلوگیری از نابرابری های یادگیری بین دانش آموزان به گونه ای که این مداخله به عنوان رویکردی نظام مند تلقی شود. این مداخلات در تمام سطوح و سطوح آموزشی به ویژه دوره ابتدایی (سواد، نوشتن، علوم، ریاضیات و شایستگی عاطفی اجتماعی) مورد تاکید قرار می گیرد.
زمان تدریس را با استفاده از کلاس های آخر هفته (پنجشنبه ها) و حتی تعطیلات، مدرسه تابستانی برای همه دانش آموزان (مناسب برای مدرسه و کلاس، در مواردی که مبتنی بر ارزیابی، کاهش یادگیری عمومی و ناقص باشد) و یا به ویژه برای دانش آموزانی که دارد، افزایش داد. به عنوان توصیه سوم، داشتن ناتوانی یادگیری را پیشنهاد کرد و گفت: برای این منظور باید محرک ها، تعاملات و مشوق های انگیزشی لازم برای معلمان، دانش آموزان، خانواده ها و حتی مدیران برای مشارکت حداکثری در نظر گرفته شود.
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات تربیتی ادامه می دهد: به عنوان چهارمین توصیه می توان گفت که ارتقای کارایی و اثربخشی آموزش از آموزش هدفمند (گروه بندی بر اساس سطح یادگیری در بازه زمانی معین) ضروری است. و در روزهای عادی مدرسه از اردوهای یادگیری هدفمند (سال تحصیلی) و رویکردهای آموزشی هدفمند انعطاف پذیر استفاده شود.
وی گفت: مربیگری معلمان برای تقویت مهارت های تدریس و ارائه برنامه های آموزشی تخصصی در گروه های کوچک (یک تا چهار یا حتی هفت دانش آموز به ازای هر معلم) و ارائه برنامه های یادگیری خودراهبر مانند آموزش هدفمند، برنامه های خودآموزی از دیگر توصیه ها است. که دانش آموزان می توانند به تدریج به سمت تسلط و تسلط بر مهارت های اساسی حرکت کنند.
تورانی در پایان تاکید کرد: جبران کاهش یادگیری ناشی از کرونا مستلزم تدوین برنامههای جامع و بلندمدت است که بر موضوعاتی مانند تامین مالی، تشکیل انجمنهای یادگیری حرفهای، آموزش مدیران در این زمینه و برنامهریزی برای این موضوع متمرکز باشد. انجام دادن. با کاهش. یادگیری، آگاهی خانواده و جامعه، و حساسیت دوگانه و پاسخگویی مبتنی بر شواهد به دست می آید.
انتهای پیام/