۸میلیون سالمند در کشور / رصد کرونا در آسایشگاه‌ها

۸میلیون سالمند در کشور / رصد کرونا در آسایشگاه‌ها

رئیس اداره بهداشت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به حرکت جامعه به سمت پیری ، در توضیح تلاش های این وزارتخانه برای ارائه خدمات مناسب به سالمندان گفت: “در حال حاضر ، سهم افراد مسن در تخت های بیمارستانی بالا ، نشان می دهد که افراد مسن و آنها از رفاه مناسب برخوردار نیستند.

دکتر محسن شتی به مناسبت سالگرد جهانی در مصاحبه با آپارات نیوزوی با اشاره به اینکه سن اکثریت در کشور ما 60 سال است ، گفت: در کشورهای پیشرفته 65 سال به بالا به طور طبیعی در گروه سالمندان مورد توجه قرار می گیرند.

مرحله سوم غربالگری کرونا ویروس برای افراد مسن

وی به شعار روز جهانی سالمندان اشاره کرد “کرونا ، فرصتی برای تغییر نگاه ما به سالمندان” ، ادامه داد: در روزهای آغازین شیوع کرواسی ، که توصیه اصلی ستاد ملی کرونا برای ماندن در خانه بود ، مراقبت از راه دور تشکیل شد و ما دو دور از طریق تلفن برای افراد مسن انجام دادیم. دور سوم هنوز در جریان است. در این اجراها ، وضعیت و علائم سالمندان زیر سال می رود و در صورت داشتن علائم کرونا ویروس ، از آنها دعوت می شود تا به یک مرکز 16 ساعته مراجعه کنند تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم را انجام دهند. مراقبت از فشار خون بالا ، چربی خون ، دیابت ، خطر سقوط ، سرطان عمومی ، افسردگی ، مراقبت های غذایی و … به عنوان یک بسته خدمات رایگان به سالمندان در مراکز بهداشتی جامع ، استراحتگاه های بهداشتی و مراکز بهداشتی ارائه می شود.

شتی افزود: بیماری کرونا می تواند خدمات بهداشتی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد ، اما توصیه اخیر ما ارائه خدمات به افراد نیازمند فوری ، با شرایط اختصاص خصوصی به افراد مسن ، برای افزایش ازدحام و خطر است. از عفونت ” برخورد نکن

خدمات مراقبت رایگان به 8 میلیون سالمند در کشور

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 8 میلیون سالمند در کشور زندگی می کنند ، گفت: این افراد با مراجعه به مراکز ما می توانند خدمات مراقبت را به صورت رایگان دریافت کنند.

شتی با اشاره به سالخوردگی جمعیت گفت: ‘طی یک سال گذشته ، ما به همراه سازمان های دیگر محتوای سند ملی سالمندان را که در اکتبر سال گذشته اعلام شد ، بررسی کردیم. این سند اهداف خارق العاده ای دارد که با گسترش همکاری های بین بخشی محقق خواهد شد. همانطور که سلامتی سالمندان مهم است ، سلامتی آنها نیز مهم است. کشور در جهت پیری حرکت می کند. در حال حاضر ما با 10٪ از جمعیت سالمند ، از نظر سلامتی و رفاه سالمندان از سطح مطلوب خود فاصله داریم. با توجه به افزایش جمعیت سالمندان ، وظیفه بزرگی بر عهده ماست.

اشغال سالمندان در تخت های بیمارستان

وی با اشاره به اینکه افراد مسن میزان اشغال تخت بالا است که حتی بیش از 10 درصد جمعیت آنها است ، گفت: دلیل آن را نمی توان یافت جز در شرایط خاص جسمی و روحی از جمله بالاتر بروز بیماری های زمینه ای. آیا اکنون تصور می کنید که درصد پیری در سالهای آینده به 20 تا 30 درصد برسد ، در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما باید تلاش کنیم تا به یک سن سالم برسیم.

وی با تأکید بر نقش سبک زندگی سالم در رسیدن به سن سالم گفت: گروه سنی بالاتر نیاز به توجه دارد. اکنون که 10٪ از جمعیت سالمند هستند ، 10٪ توجه ، بودجه و غیره داریم. به آنها تعلق گرفته است؟ فرهنگ و آیین ما به ما می گوید که ما وظیفه داریم بزرگ سالمندان را ارج نهیم.

وضعیت مراکز مراقبت روزانه در مورد کرونا

رئیس اداره بهداشت سالمندان وزارت بهداشت درباره خانه های سالمندی و مراکز شبانه روزی سالمندان گفت: این مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و همه آنها غیر دولتی هستند ، یعنی خصوصی یا خیریه هستند. افراد مختلفی در این مراکز زندگی می کنند و فقط به حضور افراد مسن ختم نمی شود. از طرف دیگر سالمندان ساکن در این آسایشگاه ها جمعیت اندکی از افراد سالمند کشور هستند و حتی یک درصد از سالمندان کشور نیز در این آسایشگاه ها نیستند.

وی افزود: البته در این درصد ناچیز افرادی وجود دارند که از بیماری های مختلف رنج می برند و همین مسئله باعث شده است که خطر بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. بنابراین ما با جمعیت کمی اما پر خطر نشسته ایم. پس از مشاهده اولین موارد بیماری کرونا ویروس قلب در کشور ، بلافاصله کمیته علمی مشترکی را با سازمان بهزیستی متشکل از متخصصان مختلف سالمندان ، بهداشت روان ، متخصصان بیماریهای عفونی و … و علمی و اجرایی تشکیل دادیم. دستورالعملهای پیشگیری و کنترل کووید 19 نوشته و ابلاغ شد. چک لیست این دستورالعمل ها نیز تنظیم شده است.

در پایان ، شتی با اشاره به پایش دقیق کروناها در مراکز مراقبت روزانه ، تأکید کرد: پس از اعلام دستورالعمل ها ، اقدامات آموزشی و پیشگیرانه آغاز و موارد تاجگذاری مثبت و مشکوک روزانه در سیستم ها و بهزیستی ما ثبت می شود. این در وسط افزایش یافت و بلافاصله تیم های مشترک به مرکز آمدند و نقص یا مشکل را برطرف کردند. خوشبختانه وضعیت مراکز مراقبت روزانه در کشور ما از بسیاری از کشورها بهتر است. علاوه بر موارد فوق ، ما می خواهیم دستورالعمل هایی برای استانداردسازی خدمات برای سالمندان با استفاده از بهزیستی تهیه کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا