جدول مشخصات فنی نیسان پیکاپ
در این مقاله به نقد و بررسی نیسان پیکاپ می پردازیم. پارسخودرو چیزی حدود یک دهه با نخستین ویرایش نیسان پیکاپ ادامه داد تا اینکه با اوجگیری برخی انتقادات نسبت به طراحی قدیمی و آپشنهای پیش پا افتاده، مجبور به عرضه نسخه فیسلیفت این خودرو شد و نهایتا نیوپیکاپ در سال 1390 پا به خیابانها گذاشت.
در واقع نیسان پیکاپ چیزی در حد و اندازههای یک شاسیبلند بود و میشد بارهایی سنگینتر و بزرگتر را با آن حمل کرد. حتی در دورهای برخی برای آفرودبازی سراغ آن رفتند که البته این وانت پاسخ مناسبی برای نیاز آنها نبود. یکی از مزایای اصلی پیکاپ، جعبهدنده و سیستم انتقال قدرت آن بود. در واقع، این تمام مزیت آن به شمار میرفت.
نقد و بررسی مزایا و معایب نیسان پیکاپ
بررسی خودروی پیکاپ نیسان
اوایل دهه هشتاد شمسی و زمانیکه تنها وانتهای بازار خودروهایی همچون مزدا 1600، پیکان وانت و نیسان وانت (نیسان جونیور) بودند، ناگهان پارس خودرو مدلی را راهی بازر کرد که با قیمت 16 میلیون تومانی خود، حدودا چهار برابر پیکان وانت و دو برار نیسان وانت میارزید.
صرف نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی بلندی با قابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفا بدنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب میشد را چندان منطقی نمیدانستند.
اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رویای تصاحب بازار داخلی را کاملا به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را با جان و دل خریدند.
مقاله پیشنهادی:
وانت نیسان پیکاپ چگونه وارد ایران شد؟
اوایل دهه ۹۰ بود که نیسان تصمیم گرفت که کم کم وارد بازار پیکاپ تراک ها بشود آنجا هم خودی نشان بدهد. این شد که تصمیم گرفت با استفاده از شاسی نیسان اکسترا یک پیکاپ دوکابین بسازد و اسم آن را نیسان فرونتیر گذاشت.
وقتی که سال ۱۹۹۷ نیسان این کار را کرد ان زمان پارس خودرو به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت سایپا ارتباط خوبی با نیسان داشت و همان سال ها بود که تصمیم گرفت رونیز را هم وارد بازار کند، این شد که نیسان فرانتیر با نام نیسان پیکاپ از سال ۱۳۸۰ وارد بازار ایران شد.
فیلم بررسی خودروی نیسان پیکاپ دو کابین
ویدئوی زیر به معرفی و بررسی مشخات نیسان پیکاپ دو کابین پرداخته است. که کمک زیادی به کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند میکند.
مشخصات فنی نیسان پیکاپ
بررسی مشخصات فنی موتور پیکاپ
نیسان پیکاپ در اوایل با موتور 2. 4 لیتری با قدرت 150 اسب بخار معرفی شد که 230 نیوتن متر گشتاور روی چهار چرخ تولید می کند. این دقیقاً همان موتور مورد استفاده در نیسان رونیز بود. در طول سال ها به دلیل محدودیت های محیطی مجبور به تبدیل خودرو به یورو 4 شدند و قدرت آن به میزان قابل توجهی به 135 اسب بخار و گشتاور 197 نیوتن متر کاهش یافت و البته برای کاربرد آن مناسب به نظر می رسد.
پیکاپ نیسان از 0 تا 100 تقریبا در 12 ثانیه میرسد که برای همچین خودرویی خیلی خوب است و میتوان روی آن حساب باز کرد. موتور این خودرو استهلاک کمی دارد و از نظر قطعات خیالتان راحت باشد چون این خودرو سالهاست در بازار هست و قطعاتش در سراسر کشور وجود دارد.
جدول مشخصات فنی نیسان پیکاپ | |
نام خودرو | نیسان پیکاپ دوکابین |
کشور سازنده | |
سال (طراحی) | 2005 |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2389 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دو دیفرانسیل |
حداکثر قدرت | 133 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 197 نیوتن متر در 2800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | دستی 5 سرعته به همراه کمک |
شتاب 0 تا 100 | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت | 155 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1716 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 5095 طول – 1820 عرض – 1710 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2950 میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | – لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 11 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 60 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 |
میزان تولید CO2 | – گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی تهویه شونده و عقب کاسهای تنظیم خودکار – ABS |
کیسه هوا | کیسه هوای سرنشینان جلو |
سیستم صوتی | قابلیت پخش CD |
دیگر تجهیزات | سیستم تهویه مطبوع دستی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – شیشههای جلو و عقب برقی – آینههای جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما |
در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.
بررسی امکانات و آپشن های پیکاپ نیسان
نیسان پیکاپ از مشکل فقر امکانات به حد زیادی رنج میبرد و نمیتوان انتظار حضور آپشنهای متنوع در این محصول را داشت.
نقد و بررسی طراحی ظاهری نیسان پیکاپ
وقتی از بیرون به این خودرو نگاه می کنیم، کاملا مشخص است که با خودرویی از دهه 90 طرف هستیم. طراحی تمیز و بدون هیچ ظرافت یا نوآوری! طراحی این خودرو بسیار ساده است و از هر زاویه ای که به آن نگاه کنیم چیز خاصی نمی بینیم اما واقعیت این است در خیلی از موارد که زیبایی در سادگی است و این خودرو با وجود سادگی زیباست و هیچ اعتراض خاصی به طراحی آن وجود ندارد.
طراحی بیرونی پیکاپ وانت
در نمای جلو شاهد چراغ های مستطیل شکلی هستیم که در کنار جلو پنجره کوچک باعث شده سپر خودرو خیلی بزرگ به نظر بیاید. در نمای بغلی درب ها خیلی ساده طراحی شده اند و درب عقب از درب جلو به شکل محسوسی کوچک تر است که این به دلیل فاصله محوری خودرو است.
در عقب خودرو می بینیم که طرح ساده ادامه داشته اما خب واقعیت این است که در پیکاپ ها خیلی طراحان دستشان باز نیست که بخواهند دستکاری خاصی انجام بدهند و معمولا در pickup truck ها نمی بینیم که چراغ های عقبشان خیلی زرق و برق خاصی داشته باشد.
فضای بار نیسان پیکاپ فضای کاملا مناسبی ارائه می کند و از انجایی که این خودرو برای کمپینگ، افرود و طبیعت گردی ساخته شده وجود همپین فضای باری کاملا مورد انتظاراست و البته یک برگ برنده مناسب برای این خودرو محسوب می شود.
به طور کلی در بخش طراحی باید گفت طراحی اش با معیار های امروزی هیچ هم خوانی ندارد اما با توجه به این که رقیب مستقیم داخل بازار ندارد و آن ها هم در همین وضع هستند نمی شود این را ایراد تلقی کرد هر چند که این خودرو پتانسیل بسیار زیادی برای تغییرات و شخصی سازی دارد.
بررسی طراحی داخل پیکاپ
در کابین نیسان پیکاپ شاهد طراحی مشابه نیسان رونیز هستیم. بسیاری از قسمت های پیکاپ شبیه به نیسان رونیز است و به نظر می رسد که ما فقط با پشتی تغییر یافته در رونیز می نشینیم. کیفیت متریال به کار رفته در نیسان پیکاپ رضایت بخش است و طی سالیان گذشته هیچ افت کیفیت، پارگی یا ترک خوردن داشبورد مشاهده نشده است که می تواند برتری نسبت به رقبای چینی آن باشد.
موقعیت کابین در جلو مناسب است و به راحتی دو بزرگسال را در خود جای می دهد، البته صندلی این خودرو در جلو متصل است که باعث افزایش فضا می شود، اما در قسمت عقب فضای خیلی خوبی را نداریم.
این ماشین خیلی برای مسافت های طولانی مناسب نیست، در نظر داشته باشید که این یک ماشین تفریحی است و برای بیرون رفتن از شهر و تفریح ساخته شده است و نمی شود به عنوان یک سدان راحت از آن استفاده کرد. بنابراین بهتر است با این خودرو به مسافت های نسبا کوتاه که دو نفر در جلو و دو نفر در عقب سوار شوند.
نیسان پیکاپ به عنوان یک وانت آفرود میان قیمت دارای نقاط قوتی مانند: دنده کمکی، سیستم تعلیق کارآمد اما خشک است که باعث پایداری بیشتر خودرو، کابین جادار، عملکرد نسبتاً خوب در عبور از مسیرهای خارج از جاده و ایربگ برای سرنشینان جلو در نسخه جدید نیوپیکاپ ذکر شده است.
از نقاط ضعف آن می توان به عایق بندی ضعیف کابین، طراحی قدیمی، کیفیت نامناسب تجهیزات کابین، مصرف سوخت بالا و راحتی کم در صندلی های عقب اشاره کرد.
معایب نیسان پیکاپ ریچ
معایب مشخصات فنی نیسان پیکاپ ریچ
شناخت معایب پیکاپ ریچ و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک میکند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب نیسان پیکاپ ریچ را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبههای مختلف مرور میکنیم.
تمامی محصولات داخلی از کیفیت مونتاژ نسبتا پایینی برخوردار هستند و این مورد جزو معایب پیکاپ ریچ نیز به شمار میرود. بخش دیگری از مشکلات پیکاپ ریچ نیز به مونتاژ خودروسازان ایرانی ربطی ندارد و به توسعه ضعیف خودرو توسط دانگ فنگ پیش آمده است.
برای مثال فرمان اکثر خودروهای چینی عملکرد دقیقی ندارد و پیکاپ ریچ نیز به این مشکل مبتلا است. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی ندارند و گاهی متوقف کردن خودرو بیش از حد دشوار خواهد بود؛ لازم به ذکر است که ترمزهای عقبی این پیکاپ ۱۶۶۵ کیلوگرمی، از نوع کاسهای بوده که در وقوع چنین مشکلی نقش چشمگیری دارند.
اکثر وانتها و پیکاپها از سیستم فنر شمش در قسمت بار استفاده میکنند و به همین دلیل چسبندگی مناسبی در زمان خالی بودن خودرو ارائه نمیدهند. این موضوع در پیکاپ ریچ نیز به چشم میخورد و خودرو به هیچ عنوان چسبندگی مناسبی به جاده ندارد.
مونتاژ ریچ را در ابتدا پارس خودرو بر عهده داشت که محصولات آن به داشتن کیفیت بالا شهرت دارند، اما مدتی میشود که مونتاژ ریچ بر عهده زامیاد گذاشته شده است؛ بنابراین دیگر نمیتوان با تکیهبر خوشنامی سازنده به کیفیت پیکاپ ریچ امیدوار بود!
بررسی تجربه رانندگی با نیسان پیکاپ
تجربه رانندگی با نیسان پیکاپ را در مسیر خاکی آغاز می کنیم. استارت پیکاپ نیسان نسبتاً پر سر و صدا است که ممکن است به دلیل حجم موتور یا عایق بندی آن باشد، اما هر چه باشد، پر سر صدا روشن می شود.
دنده ها به نرمی عوض می شوند و البته در کنار دنده اصلی یک دنده کمکی قرار دارد که حالت دو دیفرانسیل سنگین، دو دیفرانسیل سبک، آزاد و تک دیفرانسیل دارد که می توانید با توجه به شرایط آن را انتخاب کنید.
شتاب اولیه این خودرو بسیار خوب است و از آنجایی که گشتاور خودرو در دورهای پایین تولید می شود، پیکاپ ما را در جایی که می خواهیم از مانعی عبور کنیم تنها نمی گذارد و به خوبی از این موانع عبور می کند.
زاویه ورود و خروج پیکاپ عالی است و اصلاً شاهد گیرکردن سپر خودرو در شیب نیستیم و این مزیت بسیار خوبی در افرود است. اما همانطور که از خودرو های آفرودی انتظار می رود سواری آن مخصوصا در در قسمت عقب خودرو خشک است.
فرمان نرم است، زاویه دید راننده خوب است و آینه های بزرگ به ما کمک می کند راحت تر رانندگی کنیم. قابلیت آفرود ماشین بسیار خوب است شاسی مستقل ماشین در شرایط بد خیلی خوب عمل می کند و واقعا منعطف است و در کل هنگام آفرود می توانید روی آن حساب کنید.
فیلم تست رانندگی آفرود با نیسان پیکاپ
وضعیت بازار خرید و فروش وانت نیسان پیکاپ
نیسان پیکاپ در صورت قیمت گذاری درست توسط پارس خودرو می تواند به یکی از گزینه های معقول برای مشتریانی تبدیل شود که به خودرویی خانوادگی با قابلیت های آفرود نیاز دارند. اما قیمت نسبتاً بالای این محصول باعث شد تا مشتریانی که به چنین وانت هایی نیاز دارند سراغ نیسان پیکاپ نروند و به سراغ محصولات چینی مانند وانت کاپرا و وینگل 5 بروند.
و در حال حاضر نسخه های دست دوم این محصول بیشتر در دست سازمان های دولتی و کمتر در بازار معامله می شود. بنابراین باید گفت که وضعیت فروش وانت نیسان در شرایط فعلی بازار ایران چندان پر رونق نیست و وضعیت به نفع رقبایی مانند وانت کاپرا است.
نیسان پیکاپ بخریم یا نه؟
اگر قرار باشد خودروی آفرود با این رنج قیمت بخرید که بتوانید توی طبیعت گردی کمپینگ و تفریحاتتان از ان استفاده بکنید و از طرفی این خودرو خرج زیادی بابت استهلاک و قطعات هم رو دستتان نگذارد و مصرف سوخت منطقی هم داشته باشد نیسان پیکاپ می تواند گزینه مناسبی باشد.
با این حال به دلایلی همچون سیستم تعلیق خشک، تجهیزات اندک و قیمت نامعقول، نیسان پیکاپ نتوانست جایگاه شایستهای در میان مشتریان ایرانی برای خود مهیا سازد؛ به نحوی که بزرگترین مشتری نیسان پیکاپ را در ایران ارگانهای مختلف دولتی تشکیل دادند که با توجه به قابلیت آفرود مناسب این خودرو، از نیسان پیکاپ در جیکی از خودروهایی که نیاز به معرفی ندارد، نیسان وانت زامیاد است. سالهای درازی است که شاهد حضور پررنگ این نیسان آبی رنگ در خیابانها و جادههای کشور هستیم. وانتی کهنسال که قصد بازنشسته شدن گویا ندارد. فرتوت اما همچنان استوار. این خودرو با حدود دو تن ظرفیت حمل بار قابل مقایسه با هیچ یک از محصولات داخلی که حداکثر 1 تن را میتوانند تحمل کنند، نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی نیسان وانت زامیاد Z24 بپردازیم.
بررسی نیسان وانت زامیاد از ابعاد مختلف
زامیاد نامی برگرفته از اساطیر ایران باستان است. در گاهشمار خورشیدی 28 هر ماه به نام زامیاد فرشتهی پاکی و نگهبانی که زمین را از آلودگیها حفظ میکند خوانده میشود. زامیاد یکی از زیرمجموعههای شرکت است که به تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین تجاری اهتمام میورزد.
نمای داخلی نیسان زامیاد
با توجه به نیاز مبرم به خودروهای باربری در کشور ما، وانت نیسان زامیاد خودرویی بوده که طی 5 دهه هیچ وقت ما را دست تنها رها نکردهاست. هر چند که این خودرو دیگر خیلی قدیمی شده ولی هنوز در سبد محصولات سایپا قرار دارد. قدمت این خودرو به سال 1970 میلادی باز میگردد. وانت زامیاد، نسل سوم نیسان جونیور است و با نام نیسان آبی نیز شناخته میشود.
طراحی نیسان زامیاد
برای بررسی نیسان آبی اول به سراغ طراحی آن برویم. از خودرویی که از سال 1349 در کشور تولید میشود، انتظار طراحی خاصی نباید داشته باشیم. حکایت نیسان وانت زامیاد حکایت قالی کرمان است. این خودرو با بیش از پنجاه سال سن در کشور ما تغییر خیلی خاصی نسبت به روز اول نکردهاست. تمامی خطوط به کار رفته در این خودرو خطوط صاف بوده و شاهد هیچ منحنیای در آن نیستیم. چراغهای جلو به فرم دو دایره دو قلوی عمودی هستند و جلو پنجره آن از مستطیلهای بزرگ کنار هم تشکیل شدهاست. چراغهای عقب هم به فرم مستطیلی ایستادهاند و گرافیک داخلی آنها از سه رنگ قرمز، سفید و نارنجی تشکیل شده است.
جدول مشخصات فنی نیسان آبی
وانت زامیاد z24 در سه مدل بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز تولید میشود. در جدول زیر مشخصات فنی این خودرو را مشاهده میکنید:
مدل خودرو | نیسان وانت زامیاد Z24 | ||
شرکت تولیدکننده | زامیاد (سایپا) | ||
موتور | بنزینی انژکتوری | انژکتوری دوگانه سوز | انژکتوری دیزلی |
حجم موتور | 2400 سی سی | 2800 سی سی | |
حداکثر توان | 100 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه | 90 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه | 93 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 190 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه | 180 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه | 225 نیوتن متر در 2400 دور در دقیقه |
تعداد سیلندر | 4- خطی | ||
نوع سوخت | بنزین | بنزین+ گاز طبیعی | گازوئیل |
گیربکس | F4W81A | F4W81A تقویت شده | |
تعداد دنده | 4+1 دنده | 5+1 دنده | |
ظرفیت باک | 65 لیتر | 45 لیتر | 65 لیتر |
مصرف سوخت ویژه | 13 لیتر در هر 100 کیلومتر | 9 لیتر | |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | ||
نوع فرمان | ساچمهای برگشت پذیر | ||
سیستم تعلیق جلو | جلو: فنر پیچی+کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره | جلو: میله موج گیر+کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره | |
سیستم تعلیق عقب | عقب: فنر شمش+ کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو کاره | ||
اکسل جلو | مستقل جناغی دوبل | ||
اکسل عقب | اکسل صلب با فنر تخت | اکسل صلب، چرخدنده هیپوئیدی با ضریب انتقال نهایی 4.875:1 | |
ترمز | جلو: دیسکی
عقب: کاسهای |
||
ابعاد خودرو | طول: 4690 میلیمتر
عرض: 1660 میلیمتر ارتفاع: 1650 میلیمتر فاصله دو محور: 2865 میلیمتر |
||
وزن خالص خودرو | 1540 کیلوگرم | 1740 کیلوگرم | 1660 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز بار | 2100 کیلوگرم |
از امکانات رفاهی این خودرو بهتر است سخنی نگوییم. در این بخش شاید باورتان نشود ولی این خودرو دارای جلوآمپر با طراحی مدرن، فرمان دو تکه و تاخوگراف است.
یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار باری در ایران، تندر پیکاپ یا همان وانت تندر است. اگر میخواهید اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی وانت ال ۹۰ به دست آورید به مراجعه نمایید.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه نیسان زامیاد Z24
بیایید کمی راجع به بیمه این خودرو صحبت کنیم. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از واجبات خودرویی است که بیمه شخص ثالث اجباری و بیمه بدنه اختیاری است ولی به شدت توصیه میشود که آن را هم داشتهباشید.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه مواردی هستند که با پرداخت حق بیمه آنها، میتوانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیبهای احتمالی بیمه کنید. اگر اطلاعات کافی در مورد بیمههای نیسان و پوشش خسارات آنها ندارید، حتماً و را به دقت بخوانید. به طور خلاصه، در صورت بروز خسارت، شرکت بیمهگر بر اساس شرایط مندرج در بیمهنامه، خسارت وارده را جبران مینماید. برای و زامیاد z24 را میتوانید از سایت bimeh.com به صورت جداگانه استعلام بگیرید.
در پایان این نکته را اضافه کنیم که قرار است تا پایان سال 1400 تولید نیسان وانت زامیاد z24 متوقف شود. به گفته مدیرعامل سایپا، قرار است پادرا پلاس که از ابتدای سال 1400 تولید و عرضه شده است، جایگزین این وانت خسته شود.
هت انجام ماموریتهای برون شهری و تردد در مسیرهای کوهستانی و روستاییخودروي پیکاپ ريچ يكي از محصولات مهم براي سليقه هاي خاص در خودرو است. ريچ خودرويي جذاب، كارآمد، خانوادگي و براي مشترياني است كه ماجراجوئي …
شرکت ما بیش از ۱۵ سال است که در حوزه لوازم یدکی پیکاپ مشغول به کار است . شما مشتریان عزیز میتوانید لوازم یدکی هیوندای اصل را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از فروشگاه کرمان موتور یدک خریداری کنید .