جامعه

شاید خون رومینا غبار این لایحه را پاک کند

شاید خون رومینا غبار این لایحه را پاک کند

حدود نه ماه پس از تصویب قوه قضاییه برای تأمین امنیت زنان در برابر خشونت ، حادثه رومینا ، دختر 14 ساله گیلانی که توسط پدرش با یک داسی کشته شد ، منجر به اسحاق جهانگیری شد معاون رئیس جمهور. برای سفارش بررسی این لایحه به نوبه خود در کمیسیون لوایح.

به گزارش آپارات نیوز اخبار مربوط به قتل رومینا در روزهای اخیر به افکار عمومی آسیب رسانده است. دختری 14 ساله که به همراه پسر محبوبش که 16 سال از او بزرگتر است ، از خانه دور می شود ، چند روز کشته می شود ، اما پس از بازگشت به خانه ، سرانجام توسط پدرش کشته می شود.

پس از این حادثه ، معصومه ابتکار ، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، در تاریخ 7 ژوئن در مورد جرم علیه رومینا با کابینه صحبت کرد ، و از وی خواست که در اولویت رسیدگی به لایحه ایمنی زنان تسریع کند. این درخواست همچنین توسط جونییدی ، معاون حقوقی رئیس جمهور انجام شد و سرانجام باعث شد معاون اول رئیس جمهور ارزیابی خارج از دادگاه این لایحه را به کمیسیون لایحه صادر کند. با توجه به اظهارات بیان شده در جلسه رئیس کمیسیون لوایح دولت در روز شنبه اول ژوئن ، مقرر شد بررسی لایحه مذکور هفته آینده در دستور کار قرار گیرد.

اما این لایحه برای اطمینان از ایمنی زنان در برابر خشونت چیست و چرا تدوین شده است؟

به دلیل ضعف های قانونی و آمار موجود در مورد خشونت علیه زنان ، معاون وزیر امور زنان و خانواده در سال 2011 لایحه ای را برای اطمینان از ایمنی زنان در برابر خشونت در دولت 10 پیشنهاد و تهیه کرد. با تصویب دولت دوازدهم در آگوست 2013 ، بخش زنان تجدید نظر در لایحه را در دستور کار خود قرار داد و سرانجام متن نهایی این لایحه در قالب 92 مقاله تهیه و در مارس 2017 به دولت ارسال شد و دولت آن را در ماه مه 2017 به کمیسیون بیل ارائه داد. وی پرونده را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که این لایحه برای جلب توجه دستگاه قضا باید برای اهداف قضایی به دستگاه قضایی ارسال شود.

این لایحه در ماه مه 2017 به دستگاه قضایی ارسال شد. صادق لاریجانی ، رئیس کل دادگستری ، 58 جلسه کارشناسی متشکل از قاضیان و نمایندگان دولت را برای بررسی لایحه برای تأمین امنیت زنان در برابر خشونت برگزار کرد و این لایحه در نهایت در 53 ماده نهایی شد . با تغییر رئیس قاضی ، این لایحه برای بررسی به دستگاه قضایی ارجاع شد. سرانجام ، پس از دو سال ، در سپتامبر 1998 ، دستگاه قضایی این لایحه را در قالب 77 ماده تصویب و به دولت ارسال کرد.

اما پس از قتل رومینا توسط پدرش ، برخی گفتند كه این لایحه می تواند مانع قتل شود.

اشرف گرامی زادگان – مشاور حقوقی و پارلمانی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مصاحبه با آپارات نیوز ، وی تشریح این لایحه برای تأمین امنیت زنان در برابر خشونت ، اظهار داشت: قتل های رومینا و سایر رومی ها در گذشته ، حال و آینده بدون شک جامعه را شوکه و نگران خواهد کرد. حق زندگی و حق زندگی برای همه افراد در هر سنی دارای ارزش است و این مصیبت ها به سادگی قابل چشم پوشی نیست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر قوانین بازدارندگی در پیشگیری از وقوع چنین جرایم ، گفت: این موضوعات دارای ابعاد مختلفی است که فقط مربوط به اصلاح قانون نیست و باید از منظر فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گیرد. ” سوال این است: چه کسی می توانست از این فاجعه جلوگیری کند و نه؟ چه ابزاری می توانست این فاجعه را به چهره غیر موجود دیگری بکاهد؟

وی گفت: “همانطور که جامعه منتظر این فاجعه است ، کاری که دلهره آور است و تکراری نیست باید انجام شود و باید این نکته را در نظر گرفت که والدین مسئولیت دارند.” هر روز والدین را می بینید که با بزرگ کردن فرزندانشان از صبح تا غروب می توانند حتی در سن سالمندی درآمد کسب کنند تا فرزندانشان بتوانند تحصیل کنند یا زندگی خوبی داشته باشند. بیایید این والدین را نادیده بگیریم. والدین هیجان زده نباید مورد سؤال قرار گیرند ، نباید والدین و همه را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه می دهد: “فراموش نكنیم كه والدینی صبور و زحمتكش داریم كه هیچ ایده ای جز بهبود وضعیت فرزندانشان ندارند.” علیرغم همه آنچه گفته شد ، شکی نیست که چنین تراژدی هایی نه تنها باید محکوم شوند ، بلکه باید تلاش کنیم با مطالعات فرهنگی و اجتماعی راهی برای کاهش این فاجعه ها پیدا کنیم. دسترسی به امکانات لازم ، روش های حل اختلاف ، استفاده از روش های کمکی و روانشناختی ، ایجاد خانه های امن و کلینیک های پزشکی به خانواده ها در آستانه جراحات کمک خواهد کرد یا به آنها آسیب می رساند ، به طوری که در صورت بروز مشکلات و مشکلاتی مانند آنچه اتفاق افتاده است ، آن را به مراکز و سازمان های مربوطه و مربوطه ظهور و با تحقیق و پیدا کردن راه حل مناسب از این فاجعه جلوگیری کرد. ما نباید اجازه دهیم این مصیبت ها اتفاق بیفتد.

دوستان عزیز ، وی معتقد است که این حوادث در شرایطی که مردم در وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرند ، درد مردم را عمیق تر می کند ، زخم های روانی آنها را افزایش داده و امید به هر شکلی از اصلاحات را به ناامیدی تبدیل می کند. البته دولت ها و مجریان درگیر مسئولیت های سنگین تری دارند. برای تطبیق با شرایط فعلی کشور ، جنبه حمایتی این تراژدی ها مجددا تعریف شده است.

وی سپس با اشاره به لایحه خشونت علیه زنان امنیت تهیه شده توسط معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این لایحه با تغییر دولت هنوز در دستور کار معاون معاون رئیس جمهور بود و سپس یکی یکی. این یکی از مهمترین لوایحی بود که مورد آزمایش و پیگیری قرار گرفت. خوشبختانه پس از ارجاع دولت پرونده به دستگاه قضایی ، این لایحه توسط قضات و مدافعان تصویب و به دفتر رئیس کل دادگستری ارسال شد. متأسفانه قوه قضاییه حدود یک سال به حالت تعلیق درآمده زیرا رئیس دادگستری مجبور بود آن را امضا و تصویب کند ، اما با تغییر دادگستری ، این لایحه به دولت رسید.

وی افزود: “طبق آیین نامه ، این لایحه باید در کمیته های فرعی و رئیس دولت با حضور اعضای هیات های ذیربط آگاه باشد.” تدوین این لایحه بسیار وقت گیر است و به دلیل تخصصی بودن و تأثیری که قانون در زندگی مردم از جمله مردان ، زنان ، کودکان و بزرگسالان دارد باید از نظر علمی حمایت شود.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دلیل فشار بر لایحه افزایش سرعت ایمنی زنان در مقابل خشونت به دلیل مشکلات و تصادفات در جامعه است: قانون باید جامع باشید ، در غیر این صورت ، با روند. تصحیح و تجدید نظر با این واقعیت روبرو شده است که این روند باعث بهبود زیبایی قانون نمی شود. اما سرعت بخشیدن به تصویب آن نیز باید در اولویت باشد.

“لزوم اصلاح این لایحه برای اطمینان از ایمنی زنان در برابر خشونت این است که وقتی قوه مقننه تصمیم می گیرد خشونت علیه زنان را به موجب قانون کاهش دهد ، باید دسترسی زنان را به امنیت ، به عنوان مثال در خانه ها ، آسانتر کند.” گرمی زادگان گفت. ایجاد شرایط امن و مساعد ، فراهم آوردن دسترسی به یک وکیل ، تأسیس صندوق زنان و اعتبار مالی کافی و دهها روش دیگر که می تواند خشونت را در نتیجه دسترسی به آن کاهش دهد.

وی گفت: “خشونت علیه زنان قدمتی طولانی دارد و در سراسر جهان رواج دارد.” وی اظهار داشت: همه کشورها با خشونت علیه زنان مشکل دارند اما از ما انتظار می رود در ایران با سابقه فرهنگی و دینی که رعایت عدالت را یکی از معیارهای اصلی قانون می داند نه خشونت. نمی بینم “

“جهان با تصویب بیانیه رفع خشونت علیه زنان و کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان در حال پیشرفت است. تایید کنید. حال که اصرار داریم تصویب قوانین بومی در زمینه عدم خشونت باشد ، این لایحه باید از کیفیت مطلوبی برخوردار و با تأکید بر حقوق زنان باشد.

وی می افزاید: “ما خودمان ادعا می كنیم كه باید عزت زنان را حفظ كنیم ، بنابراین لازم است در هنگام تصویب این عزت را رعایت كنیم.” در غیر این صورت ، ما متهم به تظاهر هستیم. اگر این لایحه قانونی شود ، کاربرد آن ضروری است. بخش مهمی از آن اجرای و نظارت بر اجرای و گزارش دهی به مردم است. این قانون نباید با اجرای آن از بین برود یا به تأخیر بیفتد. نظارت بر اجرای این قانون نیاز امروز جامعه ما است.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حق زندگی و حق زندگی یک حق اساسی در دنیای امروز است ، افزود: همه در سالهاست که در جهان به موضوع مجازات اعدام پرداخته اند و حتی در کشور ما قضات این اصلاح را در نظر گرفتند. ” بهترین استراتژی برای ناامنی خانواده و جامعه ، اجرای میراث فرهنگی است. از این دو دسته نباید غافل شد.

گرمی زادگان گفت: “در لایحه اطمینان از ایمنی زنان در برابر خشونت ، شاهد مواردی هستیم که به ویژه در انتظار استثنائات گذشته هستند.” به عنوان مثال ، ماده 53 سوءاستفاده از حقوق سرپرستی ، سرپرستی ، سرپرستی و حضانت را در صورت اجباری بودن زن در ازدواج ، و مجازات در مورد چنین جرمی منع می کند. یا در ماده 54 ، وی به مسئله اجبار و عدم تمایل ، فریب ، تحریک ، فریب و ترغیب زن برای فرار از خانه می پردازد. بند 4 ماده 61 این قانون همچنین مجازات زنان آسیب پذیر مانند زنان زیر 18 سال ، بیمار ، سالخورده ، معلول ذهنی و غیره را تشدید می کند.

مشاور حقوقی و پارلمانی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: از دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه کودک و نوجوان انتظار می رود براساس اتفاقات جاری در کشور از طریق سیاست گذاری نتایج خوبی کسب کنند و برنامه ریزی در این زمینه حماقت و عادت ها بدون دلیل و منطق نباید فاقد آن باشد.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا