قصه برای یادگیری کودکان

برای هر مادر و پدری مهم است که بداند شخصیت کودک او در سال های اولیه زندگی چگونه شکل می گیرد و بعدا تکمیل شده و جنبه های دیگری به آن افزوده می شود. مهم ترین ابعاد شخصیتی کودک در سال های اول زندگی او ساخته می شود؛ بنابراین شاید از سخت ترین وظایفی که هر پدر و مادری به عهده دارد این است که بتواند جنبه های مهم و حیاتی شخصیت را برای کودک خود ایجاد نماید. در سال های اولیه کودک فقط به بازی و سرگرم شدن توجه دارد؛ به عبارت دیگر می توان گفت که تا حدود 5 یا 6 سالگی شغل بچه ها، است. راهکار مناسبی که برای انتقال مفاهیم و موضوعات مهم آموزشی در این دوران به کودکان پیشنهاد می شود استفاده از قصه و داستان کودکانه است.

قصه برای یادگیری کودکان

قصه های کودکانه ای که می توانند برای بچه ها در این دوران خوانده یا در فرمت قصه صوتی کودکانه برای بچه ها پخش شوند، این قصه های فارسی و داستان کودکانه جدید هستند که می توانند ضمن سرگرم کردن بچه ها به آن ها مفاهیم ضروری و مهمی که در شکل گیری شخصیت لازم است را به آن ها منتقل کنند و آموزش دهند. در بسیاری موارد بچه ها دوست دارند که در موقع خوابیدن قصه کودکانه کوتاه مناسب برای خواب را گوش داده و بخوابند و در موارد زیادی نیز در طول روز پدر و مادر ها می توانند از قصه های کودکانه برای سرگرم کردن کودکان استفاده کنند.

بهترین ساعت برای خواندن قصه کودکانه چه زمانی است؟

قصه های کودکانه می توانند در زمان های متفاوتی از برنامه روزانه کودک تنظیم شوند و در هر زمان پیام خاصی برای او داشته باشند. عرف ترین زمان برای خواندن داستان کودکانه کوتاه برای کودکان، شب ها است؛ اما والدین می توانند در طول روز هم زمانِ بچه ها را با خواندن قصه جدید برای آن ها، پر کنند. در گذشته قصه شب معمولا توسط پدر و مادر، یا مادربزرگ و پدربزرگ ها برای کودکان نقل شده و پر از لحظات خوش و خاطراتی به یادماندنی برای آن ها است؛ اما امروزه با توجه به دغدغه های بیشمار والدین و نداشتن وقت کافی، استفاده از قصه شب صوتی جای خود را به روایت قصه توسط بزرگترها داده است.

کودکان بسیاری از مفاهیم را به راحتی بزرگترها درک نمی کنند؛ مثلا تعریف کردن زمان مناسب و عُرف خوابیدن برای بچه ها کار چندان ساده ای نیست؛ اما با خواندن لالایی کودکانه و قصه های آرامش بخش در شب، می توان به بچه ها این پیام را داد که وقت خوابیدن آن ها فرا رسیده است. با خواندن داستان هایی که موضوعات آموزنده در بردارند، در یک ساعت یکسان در طول روز، مثلا ساعت 4 بعدازظهر، می توان مغز کودک را برای دریافت پیام های آموزنده در این ساعت آماده کرد. بنابراین داشتن یک برنامه مدون برای انواع سرگرمی های کودک، می تواند اوقات طول روز را برای آن ها، لذت بخش و منظم رقم بزند.

بهترین ساعت برای گوش دادن به قصه های صوتی کودکانه

خواندن یا پلی کردن قصه صوتی کودکانه برای بچه ها در هر ساعت از شبانه روز، می تواند زمان آن ها را به صورت مفید پر کرده و آموزش هایی بنیادی را برای آن ها به صورت غیر مستقیم به همراه داشته باشد. گوش دادن به قصه صوتی و انرژی کودکان را در طول روز تقویت می کند و می تواند یک سرگرمی لذتبخش برای آن ها باشد.

ریتم و جریان قصه صوتی برای کودکان جذاب است، به همین سبب است که معمولا کودکان در هر ساعتی از گوش دادن به قصه های کودکانه صوتی استقبال می کنند. در صورتی که کودکان به قصه خوانی و شنیدن قصه های کودکانه علاقه داشته و به آن عادت کرده باشند، خودشان برای شنیدن قصه صوتی پیش قدم می شوند و به والدین و نگهدارانشان یاد آوری می کنند. لباس دختر گربه سیاه نوعی لباس بچگانه است که در مهد کودک و جشن ها پوشیده می شود

زمان مناسب برای دیدن قصه کودکانه تصویری در طول شبانه روز

یک قصه کودکانه تصویری به طور همزمان، چشم ها، گوش و مغز کودکان را درگیر می کند و از این رو برای کودکان بسیار مفید است؛ چرا که هماهنگی میان این اعضا همزمان با درک مطلب را تقویت می کند. دیدن قصه های کودکانه تصویری برای کودکان بیشتر در زمان های روز توصیه می شود؛ زیرا سرگرمی های شبانه کودکان بهتر است آن ها را به سمت آرامش خواب هدایت کرده، و نیز استفاده از قصه های صوتی کودکانه برای قبل از خواب، بهتر از قصه های تصویری است. قصه های تصویری و نکات آموزنده آن ها باید همانند درست کردن با تمرکز دنبال شوند و از این رو انتخاب زمان روز برای پخش کردن آن ها برای کودکان بهتر است.

در داستان کودکانه تصویری، کودک باید با مغز و چشمان خود قصه را دنبال کند، و این اقتضای پویایی در قصه های تصویری، اجازه نزدیک شدن مغز به خواب را نمی دهد.

اگر چه برای انتخاب قصه شب صوتی مناسب سخن بسیار است و در ادامه این مطلب حتما به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

قصه های کودکانه

یکی از مهمترین وظایف داستان صوتی کودکانه، سرگرمی و بازی است. بعضی از آثار ادبی کودکان هیچ پیام اجتماعی مشخصی ندارند ولی به خوبی می توانند بر ذهن کودک تأثیر عاطفی بگذارند و او را سرگرم می‌کنند؛ یعنی قصه صوتی کودکانه ذهنیتی شاد و مفرح برای کودک ایجاد می‌کنند تا از واقعیتی که شاید برای او غمناک باشد، جدا بشود و برای لحظه‌ای در درون دنیایی سیر کند که آن دنیا بتواند او را از آن بار یا فشاری که بر او وارد می‌شود، آزاد کند. در این حالت با نقش سرگرم‌کنندگی داستان کودکانه روبرو هستیم.

برای ساده تر درک کردن این موضوع کودکی را تصور کنید که در میانه جدال های والدینش گیر افتاده است، هر روز شاهد جر و بحث هایی است که مشخص نمی کند در نهایت منجر به جدایی والدین از هم می شود یا خیر؛ هنر گوش دادن به داستان کودکانه صوتی در این برهه، این است که بتواند کودک را از تشنج های روزمره ای که دارد در خانواده تجربه می کند، دور کند. دلیل استفاده از قصه صوتی کودکانه این است که متاسفانه ممکن است والدین فرصت وقت گذاشتن و حتی خواندن داستان کودکانه کوتاه را هم برای فرزند خود نداشته باشند. در این جا حتی 10 دقیقه آزاد گذاشتن ذهن کودک با این سرگرمی های ساده، می تواند لحظات و خاطرات خوشی را در ذهن او ثبت کند.

اما در وجوه مثبت زندگی نیز، داستان کودکانه دارای اثرات بالقوه ای برای کودکان است. در ادامه با ما همراه باشید تا چند تا از مهم ترین اثرات قصه صوتی و متنی کودکانه را با هم بررسی کنیم.

نقش داستان صوتی کودکانه جدید در تقویت قوه تخیل کودک

داستان صوتی کودکانه وظیفه افزایش کارکرد تخیل و خیال پردازی در بچه ها دارد. با کمک داستان کودکانه ، کودک می تواند مجموعه تخیلات خود را گسترش دهد؛ این گسترش و توسعه باعث می شود تا کودک از قدرت و نیروی ذهنی خود بیشتر استفاده کند. گسترش قوه تخیل در کودکان با استفاده از قصه صوتی کودکانه به اندازه ای مهم است که در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، سرمایه گذاری های وسیعی برای افزایش قدرت تخیل کودکان انجام می دهند. افزایش تولید محتوا در بخش قصه های کودکانه در کشور ها و زبان های مختلف در سراسر دنیا، نشان می دهد که تربیت های غیر مستقیم و تاثیر گذاری هر قصه کودکانه صوتی جدید بر کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پس باید اینگونه بگوییم که یکی از کارکرد های بسیار مهم داستان کودکانه تخیل و خیال پردازی برای کودکان است که می تواند به رشد و توسعه توانمندی های کودکان منجر شود. لباس بچه گانه دختر کفشدوزکی در کمد هر دختر بچه ای باید باشد

دکمه بازگشت به بالا