لوازم جعبه فرمان پراید هیدرولیک

لوازم جعبه فرمان پراید هیدرولیک: راهنمای جامع و تخصصی

سیستم فرمان خودرو از اجزای حیاتی آن محسوب می‌شود که وظیفه‌ی هدایت و کنترل وسیله نقلیه را بر عهده دارد. در میان انواع سیستم‌های فرمان، نوع هیدرولیک به دلیل عملکرد روان‌تر و نیاز به نیروی کمتر راننده، از محبوبیت بالایی برخوردار است. پراید، به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایرانی، در مدل‌های مختلف از سیستم فرمان هیدرولیک بهره می‌برد. آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده جعبه فرمان پراید هیدرولیک و عملکرد هر یک و علائم خرابی جعبه فرمان، می‌تواند در تعمیر و نگهداری صحیح این قطعه و ارتقای سطح رانندگی شما موثر باشد.

لوازم جعبه فرمان پراید هیدرولیک

اجزای تشکیل‌دهنده جعبه فرمان پراید هیدرولیک

توضیحات جعبه فرمان و اجزای آن را در این بخش بصورت خلاصه بررسی می کنیم. جعبه فرمان هیدرولیک پراید از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ی خاص خود را بر عهده دارند. در ادامه به بررسی این اجزا می‌پردازیم:

  1. پوسته جعبه فرمان: این بخش وظیفه‌ی محافظت از اجزای داخلی جعبه فرمان را بر عهده دارد و از جنس چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود.
  2. میل فرمان: میله‌ای توخالی است که از داخل پوسته جعبه فرمان عبور می‌کند و به سیبک فرمان متصل می‌شود. چرخش فرمان توسط راننده، به این میل منتقل شده و به چرخ‌ها فرمان می‌دهد.
  3. دنده مارپیچ: این قطعه از جنس فولاد سخت است و بر روی میل فرمان سوار می‌شود. دنده مارپیچ با دنده ساچمه‌ای درگیر شده و حرکت چرخشی میل فرمان را به حرکت خطی تبدیل می‌کند.
  4. دنده ساچمه‌ای: این قطعه نیز از جنس فولاد سخت است و بر روی محور سیبک فرمان سوار می‌شود. حرکت خطی دنده مارپیچ، باعث چرخش دنده ساچمه‌ای و در نهایت سیبک فرمان می‌شود.
  5. سیبک فرمان: این قطعه وظیفه‌ی اتصال میل فرمان به سگدست چرخ‌ها را بر عهده دارد و از دو بخش توپی و کاسه تشکیل شده است. سیبک فرمان به گونه‌ای طراحی شده که امکان چرخش در زوایای مختلف را فراهم می‌کند.
  6. شیر مرکزی: این قطعه وظیفه‌ی کنترل جریان روغن هیدرولیک را در داخل جعبه فرمان بر عهده دارد. شیر مرکزی با توجه به موقعیت فرمان و سرعت خودرو، میزان روغن هیدرولیکی که به دنده مارپیچ و ساچمه‌ای منتقل می‌شود را تنظیم می‌کند.
  7. جک هیدرولیک: این قطعه نیروی لازم برای چرخش دنده مارپیچ و ساچمه‌ای را تامین می‌کند. جک هیدرولیک از طریق پمپ هیدرولیک و شیلنگ‌های مربوطه، روغن هیدرولیک را دریافت می‌کند و با اعمال فشار، حرکت دنده‌ها را به وجود می‌آورد.
  8. مخزن روغن هیدرولیک: این مخزن وظیفه‌ی نگهداری از روغن هیدرولیک مورد نیاز سیستم فرمان را بر عهده دارد. در مخزن روغن، روغن تصفیه شده و به جک هیدرولیک پمپ می‌شود.
  9. پمپ هیدرولیک: این قطعه وظیفه‌ی تامین فشار روغن هیدرولیک را بر عهده دارد. پمپ هیدرولیک با استفاده از نیروی موتور، روغن را از مخزن به جک هیدرولیک پمپ می‌کند.
  10. شیلنگ‌های هیدرولیک: این شیلنگ‌ها وظیفه‌ی انتقال روغن هیدرولیک بین مخزن، پمپ، جک و شیر مرکزی را بر عهده دارند.

عملکرد جعبه فرمان پراید هیدرولیک

در هنگام چرخش فرمان توسط راننده، میل فرمان می‌چرخد و این چرخش به دنده مارپیچ منتقل می‌شود. دنده مارپیچ با دنده ساچمه‌ای درگیر شده و حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می‌کند. حرکت خطی دنده ساچمه‌ای، سیبک فرمان را به چرخش در می‌آورد و در نهایت چرخ‌ها به سمت مورد نظر راننده هدایت می‌شوند.

در سیستم فرمان هیدرولیک، نیروی لازم برای چرخش دنده‌ها توسط جک هیدرولیک تامین می‌شود. جک هیدرولیک با استفاده از فشار روغن، دنده‌ها را به حرکت در می‌آورد و نیاز به اعمال نیروی زیاد توسط راننده را از بین می‌برد.

شیر مرکزی وظیفه‌ی کنترل جریان روغن هیدرولیک را در داخل جعبه فرمان بر عهده دارد.

خطر خرابی جعبه فرمان :

زمانی که به هنگام رانندگی نمی‌توانید به راحتی فرمان را هدایت کنید، امکان تصادف و حادثه برای شما بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، از آنجا که علت خرابی جعبه فرمان مشخص نیست، اهمال و فراموش کردن تعمیر می‌تواند آسیب‌های جدی‌تر به سایر قسمت‌های سیستم فرمان وارد کند.

عیب یابی جعبه فرمان و رفع عیب آن :

1- خلاصی زیاد فرمان هیدرولیک

علت 1: لقی در دنده فرمان

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 2: لقی در اهرم بندی

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 3: خوردگی قطعات سگدست

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 4: لقی یاتاقان چرخ

راه حل: تعویض قطعه معیوب

2-سفتی فرمان ماشین

علت 1: کم بودن یا نامساوی بودن باد تایرها

راه حل: تنظیم باد تایرها

علت 2: اصطکاک در جعبه فرمان

راه حل: روغن کاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 3: اصطکاک در اهرم بندی

راه حل: روغن کاری – تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 4: اصطکاک در کینگ پین

راه حل: روغن کاری – تعویض قطعات خورد شده

علت 5: میزان نبودن فرمان

راه حل: کستر-کمبر-توایندر صورت لزوم دوباره تنظیم گردد.

علت 6: دفرمه شدن شاسی

راه حل: شاسی را میزان کنید.

علت 7: ضعیف شدن فنرهای جلو

راه حل: تعویض فنر

 3- گیج بودن فرمان خودرو

علت 1: کم بودن یا نامیزان بودن باد تایرها

راه حل: تایرها را تا میزان صحیح باد کنید

علت 2: لقی اهرمها

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغن کاری

علت 3: لقی دنده فرمان

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده – روغن کاری

علت 4: میزان نبودن چرخهای جلو

راه حل: کستر-کمبرزوایای چرخ را میزان کنید

علت 5: شل بودن اهرمها

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات

علت 6: لقی در دنده فرمان

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات

علت 7: لقی زیاد در کینگ پین

راه حل: تعویض قطعات خورد شده

علت 8: لق بودن فنرهای عقب

راه حل: محکم کردن

علت 9: ناقص بودن میله های تعادل دهنده

راه حل: محکم کردن قطعات و اتصالات- و یا تعویض در صورت خرابی

4- کشیده شدن خودرو به یک سمت حین رانندگی

علت 1: نامیزان بودن فشار باد تایرها

راه حل: باد تایرها تنظیم شود

علت 2: نامساوی بودن کمبر و یا کستر

راه حل: تنظیم زوایا

علت 3: افت نامساوی، شکستگی ویا لق بودن اتصالات بین فنرها

راه حل: محکم بستن دوباره آن ها و یا تعویض قطعات خراب در صورت نیاز

علت 4: سفت بودن یاتاقان چرخ

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات

علت 5: مسیر چرخ ها به یک سمت نیست

راه حل: مسیر چرخ ها باید ازمایش شود – شاسی را تنظیم کنید – سفت تر کردن قطعات – تعویض قطعات ناقص در صورت نیاز

5-منحرف شدن خودرو هنگام ترمز

علت 1: گیر کردن ترمز

راه حل: بازدید ترمزها – تنظیم مجدد

علت 2: میزان نبودن باد تایرها

راه حل: تنظیم فشار باد تایرها

علت 3: غلط یا نا مساوی بودن کستر

راه حل: تنظیم مجدد

6- لرزش چرخ جلو در سرعت کم

علت 1: نامساوی بودن یا کم بودن فشار باد تایرها

راه حل: تنظیم فشار باد تایرها

علت 2: لقی اهرم بندی

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 3: لقی کینگ پین

راه حل: تعویض قطعات خورد شده

علت 4: لقی دو دنده فرمان

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 5: قابلیت ارتجاع زیاد فنرهای جلو

راه حل: تعویض – محکم کردن اتصالات

علت 6: درست نبودن کمبر یا نامساوی بودن ان

راه حل: تنظیم مجدد

علت 7: نامنظم بودن شیار تایر

راه حل: تعویض تایر فرسوده

7- لرزش فرمان در سرعت زیاد

علت 1: چرخها نامتعادل است

راه حل: چرخها را بالانس کنید

علت 2: چرخها به مفدار زیاد از حالت دایره ای خارج شده

راه حل: در صورت اشکال تعویض شود

علت 3: معیوب بودن کمک فنر

راه حل: تعمیر و یا تعویض کنید

پس زدن فرمان

علت 1: میزان فشار باد تایرها کم یا نامساوی است

راه حل: تایرها را تا فشار باد درست تنظیم کنید

علت 2: افت کردن فنرها

راه حل: محکم کردن اتصالات – تعویض – تعمیر

علت 3: معیوب بودن کمک فنرها

راه حل: تعمیر و یا تعویض

علت 4: لقی اهرم بندی

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

علت 5: لقی در دنده فرمان

راه حل: تنظیم مجدد – تعویض قطعات خورد شده

دکمه بازگشت به بالا