عکس | سمند چینی! – آپارات نیوز

به گزارش آپارات نیوز اوایل سال ۲۰۰۵ ایران خودرو با یک شرکت چینی به نام یانگمن لوتوس اتومبیل مستقر در استان گویژو چین توافقنامه ای برای تشکیل یک شرکت مشترک امضا کرد. در آن زمان یانگمن فعالیت های گسترده ای داشت. آن ها با شرکت لوتوس کارز توافق نامه رسمی داشتند تا خودروهای لوتوس ساخت بریتانیا را در چین توزیع کنند.

عکس | سمند چینی!

به نقل از گجت نیوز بر اساس این توافقنامه آن ها حق استفاده از نام چینی لوتوس را دریافت کردند و حق تولید خودروهای اقتصادی ساخت چین را تحت برند لوتوس داشتند. شرکت لوتوس کارز آن زمان متعلق به پروتون هولدینگ مالزی بود. در همان زمان یانگمن مالک برند Yunqu نیز شد که به دلیل مشارکت قبلی خود با سوبارو مشهور بود.

درست زمانی که ایران خودرو وارد عمل شد یانگمن به دنبال یک شریک با بودجه مناسب برای آغاز پروژه لوتوس بود؛ اما ظاهرا یانگمن ایران خودرو را به عنوان شریک مورد نیاز خود نمی دید.

هیچ شرکت چینی فرصتی را برای کسب درآمد از دست نمی دهد؛ بنابراین آن ها ایران خودرو را متقاعد کردند تا یک شرکت مشترک با برند Yunqu تشکیل دهند که مدت ها بود مدل جدیدی نداشت. یانگمن ۷۰ درصد سهام را در اختیار داشت در حالی که ایران خودرو تنها ۳۰ درصد سهام را دریافت کرد. این معامله ای خوب برای طرف ایرانی نبود زیرا اکثر شرکت های مشترک خارجی-چینی دارای مالکیت ۵۰-۵۰ درصد بودند.

شرکت ها توافق کردند که اولین مدل آن ها یک نوع چینی از خودرو سمند ایران خودرو باشد. سدانی که در ابتدا براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود.

جالب اینجاست که دو شرکت مستقر در ایران و چین تصمیم گرفتند نسخه به روز شده سمند یعنی سمند سورن را انتخاب کنند که در آن زمان هنوز در ایران در حال توسعه بود و تا سال ۲۰۰۷ (سال ۱۳۸۶) در ایران عرضه نشد.

مدل مشترک این دو خودرو در جولای ۲۰۰۷ به صورت رسمی رونمایی شد. این مدل از نظر ظاهری بسیار شبیه به سمند سورن بود اما از جلوپنجره ای مشکی با نشان بیضی شکل برند Yunqu در وسط بهره می برد. نام رسمی GHK7180 برای این خودرو در چین انتخاب شده بود. برنامه اولیه پیش بینی تولید ۳۰.۰۰۰ خودرو در سال را داشت که در کارخانه جدیدی در استان شاندونگ ساخته می شد.

خودرو مشترک ایران خودرو-چین چه مشخصاتی داشت؟

خودرو سورن ایران خودرو در چین از یک موتور بنزینی چهار سیلندر ۱.۸ لیتری که توسط خود ایران خودرو تولید می شد قدرت می گرفت. خروجی این موتور به ۱۰۰ اسب بخار می رسید.

این موتور بر اساس پیشرانه PSA XU7 ساخته شده بود. همچنین اندازه خودرو ۴۵۳۰ در ۱۷۲۰ در ۱۴۶۰ میلی متر فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی مترو وزن خالص ۱۲۲۰ کیلوگرم بود. علاوه بر این می توانست با حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

متأسفانه در نهایت سورن ایران خودرو در کشور چین شکست خورد. همانطور که گفته شد یانگمن بیشتر به دنبال شریکی بود که به اجرای برنامه برند لوتوس کمک کند. آن ها سرانجام در سال ۲۰۰۸ شریک تجاری خود را پیدا کردند. آن شرکتی جز پروتون مالزی نبود. پروتون مالک لوتوس نیز بود و خودش هم راغب بود تا به بازار چین ورود پیدا کند.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا