دیگه مکانیکی گرون نده! خودت قطعات ماشینتو عوض کن (راهنمای قدم به قدم + تجربه های واقعی)

تا حالا شده وسط جاده ماشینت خراب شه و حس کنی دنیا رو سرت خراب شده؟ یا مثلاً چراغ چک ماشینت روشن شه و استرس بگیری که الان باید چقدر پول خرج کنی؟ من که خودم بارها این حس رو تجربه کردم. راستش اوایل فکر می کردم ماشین فقط یه جعبه سیاه پیچیده است که فقط متخصص ها می تونن سر در بیارن. ولی خب کم کم که سنم بالاتر رفت و جیبم خالی تر مجبور شدم یه کم بیشتر دست به آچار بشم. باور کنین ترسناک تر از تعمیر ماشین توسط خودتون قبض مکانیکیه که آخرش میاد!
این مقاله رو نوشتم که به شما هم بگم تعویض خیلی از قطعات ماشین اونقدرها هم که فکر می کنین سخت نیست. قرار نیست متخصص مکانیکی بشین ولی می تونین خیلی از کارهای کوچیک و بزرگ رو خودتون انجام بدین و هم پولتون رو پس انداز کنین هم یه حس باحالی از “خودم انجام دادم!” رو تجربه کنین. پس کمربندها رو ببندین بریم سراغ اصل مطلب!

دیگه مکانیکی گرون نده! خودت قطعات ماشینتو عوض کن (راهنمای قدم به قدم + تجربه های واقعی)

قطعات یدکی راهنما چیه اصلاً؟ (یه توضیح خیلی ساده برای آدمای عادی)

خب اول از همه بذارین یه تعریف ساده از قطعات یدکی راهنما داشته باشیم. منظورمون از قطعات یدکی راهنما چیه؟ فکر کنین ماشینتون یه خونه ی لگویی بزرگ باشه. بعضی وقتا یه تیکه از این لگوها خراب می شه یا می شکنه. قطعات یدکی راهنما همون تیکه های لگوی جایگزین هستن که می تونین به جای قطعه ی خراب بذارین تا ماشینتون دوباره مثل روز اول کار کنه.
این قطعات می تونن خیلی چیزا باشن از یه لامپ کوچیک چراغ جلو گرفته تا یه دیسک ترمز بزرگ. مهم اینه که بدونین خیلی از این قطعات رو لازم نیست حتماً تو تعمیرگاه عوض کنین. با یه کم حوصله و دقت خودتون هم می تونین از پسش بربیاین. من خودم اولین بار که فیلتر هوای ماشینم رو عوض کردم فکر می کردم دارم موشک هوا می کنم! ولی وقتی تموم شد حس قهرمانانه داشتم! حتی اگه یه ذره هم سررشته ندارین نگران نباشین. این مقاله برای شماست!

چالش های تعمیر ماشین تو خونه : از دست و پا چلفتی بودن تا کمبود ابزار!

خب راستشو بخواین تعمیر ماشین تو خونه همیشه هم مثل قصه های پریان نیست. یه سری چالش ها هم داره که باید آمادگی شون رو داشته باشین. اولین چالش به نظر من ترس از خرابکاریه. خیلی از ماها فکر می کنیم اگه دست به ماشین بزنیم یه فاجعه به بار میاد. من خودم اوایل اینجوری بودم. می ترسیدم یه پیچ رو اشتباه ببندم و کل ماشین از هم بپاشه!
یه چالش دیگه کمبود ابزاره. تعمیرگاه ها پر از ابزارهای تخصصی هستن که ما تو خونه نداریم. ولی خب خبر خوب اینه که برای خیلی از کارهای ساده لازم نیست یه کارگاه ابزارسازی تو خونه راه بندازین. یه جعبه ابزار معمولی که تو هر خونه ای پیدا می شه برای شروع کار کافیه. البته کم کم که حرفه ای تر شدین می تونین ابزارهای تخصصی تر هم بخرین.
چالش بعدی پیدا کردن قطعه ی یدکی مناسبه. بازار پر از قطعات تقلبی و بی کیفیته. اگه قطعه ی اشتباهی بخرین نه تنها مشکلتون حل نمی شه بلکه ممکنه بدتر هم بشه. من خودم یه بار یه لنت ترمز ارزون قیمت خریدم بعد از یه هفته صداش دراومد و مجبور شدم دوباره برم لنت اصلی بخرم! پس حواستون به این نکته باشه.
آخرین چالش هم صبر و حوصله است. تعمیر ماشین ممکنه زمان بر باشه و همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نره. ممکنه یه پیچ سفت باشه و باز نشه یا یه قطعه درست جا نره. تو اینجور مواقع نباید عصبی بشین و کار رو نصفه کاره ول کنین. نفس عمیق بکشین یه کم استراحت کنین و دوباره تلاش کنین. یادتون باشه رُم هم یه روزه ساخته نشده!خب حالا وقتشه یکم از تجربه های خودم براتون بگم. همونطور که گفتم من اولش هیچی از ماشین سر در نمیاوردم. ولی خب زندگی آدم رو مجبور می کنه یاد بگیره!
اولین تجربه م تعویض روغن موتور بود. یادمه اون موقع یه ماشین قدیمی داشتم که روغن ریزی داشت. مکانیک ها هم که حسابی پول می گرفتن. یه روز با خودم گفتم چرا خودم امتحان نکنم؟ رفتم یه عالمه فیلم آموزشی تو یوتیوب دیدم یه ظرف روغن و یه آچار خریدم و دست به کار شدم. باور کنین قلبم داشت از ترس تند تند می زد! ولی خب بالاخره تونستم روغن رو عوض کنم. وقتی ماشین رو روشن کردم و دیدم کار می کنه انگار دنیا رو بهم دادن!
بعد از اون کم کم سراغ کارهای دیگه هم رفتم. فیلتر هوا فیلتر روغن لنت ترمز شمع ها وایرهای شمع حتی چراغ های ماشین رو هم خودم عوض کردم. البته همه چی هم گل و بلبل نبود. یه بار می خواستم سنسور اکسیژن ماشین رو عوض کنم پیچش انقدر سفت بود که هرچی زور زدم باز نشد! آخرش مجبور شدم ببرم تعمیرگاه ولی خب حداقل تلاشم رو کرده بودم!
پنچرگیری هم که دیگه شده بود کار هر روزم! ماشین قبلیم انگار با میخ و شیشه دوست بود! هر هفته یه بار پنچر می شد. اولش خیلی کلافه می شدم ولی کم کم یاد گرفتم چطور سریع و راحت پنچرگیری کنم. حتی یه بار شب تو جاده پنچر شدم هوا هم تاریک بود و بارون هم می بارید! ولی خب بازم تونستم پنچرگیری کنم و خودم رو برسونم خونه. اینجور موقع هاست که آدم قدر مهارت های خودشو می دونه!

برای خرید لوازم یدکی جک j4 به سایت دیاکوشاپ مراجعه کنید.

راه حل های عملی : چطور مثل یه حرفه ای قطعات رو عوض کنیم؟

خب حالا که یکم با چالش ها و تجربه ها آشنا شدین بریم سراغ راه حل های عملی. چطور می تونیم مثل یه حرفه ای قطعات ماشین رو عوض کنیم؟
قدم اول : تحقیق و آموزش. قبل از اینکه دست به آچار بشین حتماً خوب تحقیق کنین و آموزش ببینین. یوتیوب پر از فیلم های آموزشیه که قدم به قدم نشون می دن چطور یه قطعه ی خاص رو عوض کنین. فقط حواستون باشه فیلم های معتبر و درست رو انتخاب کنین. من خودم همیشه قبل از هر کاری چند تا فیلم مختلف می بینم و نظرات کاربران رو هم می خونم.
قدم دوم : ابزار مناسب. داشتن ابزار مناسب نصف کاره. لازم نیست همه ی ابزارهای گرون قیمت رو بخرین ولی یه جعبه ابزار خوب و کامل خیلی کمکتون می کنه. آچار فرانسه آچار رینگی پیچ گوشتی انبر دست جک آچار چرخ و یه سری ابزارهای دیگه که بسته به نوع کارتون بهشون نیاز پیدا می کنین. اگه می خواین کارتون راحت تر بشه می تونین از آچار بکس و آچار جغجغه هم استفاده کنین.
قدم سوم : ایمنی. ایمنی از همه چی مهم تره. قبل از شروع کار حتماً دستکش و عینک ایمنی بزنین. اگه ماشینتون رو جک زدین حتماً از خرک استفاده کنین تا ماشین نیفته. هیچ وقت زیر ماشینی که فقط با جک نگه داشته شده نرید. موقع کار با مایعات ماشین (مثل روغن و ضدیخ) حتماً دستکش بپوشین و مراقب باشین که به پوستتون نخوره.
قدم چهارم : دقت و حوصله. تعمیر ماشین نیاز به دقت و حوصله داره. هیچ وقت عجله نکنین و همه چیز رو با دقت انجام بدین. پیچ ها رو درست ببندین قطعات رو درست جا بزنین و همه چیز رو چک کنین. اگه یه جا گیر کردین زور نزنین. یه کم فکر کنین دوباره فیلم آموزشی رو ببینین یا از یه دوست واردتر کمک بگیرین.
قدم پنجم : قطعه ی یدکی با کیفیت. همونطور که گفتم قطعه ی یدکی با کیفیت خیلی مهمه. سعی کنین قطعات اصلی یا برندهای معتبر رو بخرین. قطعات ارزون قیمت ممکنه زود خراب بشن و دردسر بیشتری براتون درست کنن. برای خرید قطعات می تونین به فروشگاه های لوازم یدکی معتبر مراجعه کنین یا از سایت های اینترنتی مطمئن خرید کنین.

پیشنهادهای جایگزین : وقتی تعمیرکار رفتن بهترین گزینه ست!

با همه ی این حرفا باید قبول کنیم که همه ی کارها رو نمیشه تو خونه انجام داد. بعضی از تعمیرات خیلی پیچیده تر هستن و نیاز به ابزار تخصصی و دانش فنی بالاتری دارن. تو اینجور مواقع بهتره بیخیال خوددرمانی بشیم و ماشین رو ببریم پیش یه تعمیرکار حرفه ای.
چه موقع هایی بهتره تعمیرکار بریم؟
• وقتی کار خیلی پیچیده ست و از پسش برنمی آین : مثلاً تعمیر موتور گیربکس سیستم تعلیق و سیستم ترمز ABS. اینجور کارها نیاز به دانش و تجربه زیادی دارن و بهتره ریسک نکنین.
• وقتی ابزار مناسب رو ندارین : بعضی از تعمیرات نیاز به ابزارهای خیلی تخصصی دارن که خریدشون برای یه بار استفاده منطقی نیست.
• وقتی وقت کافی ندارین : تعمیر ماشین ممکنه زمان بر باشه. اگه وقت کافی ندارین بهتره کار رو به یه تعمیرکار بسپرین.
• وقتی مطمئن نیستین که می تونین کار رو درست انجام بدین : اگه احساس می کنین که ممکنه کار رو خراب کنین بهتره ریسک نکنین و ماشین رو ببرین تعمیرگاه.
یادتون باشه مهم ترین چیز ایمنی خودتون و ماشینتونه. اگه احساس می کنین که یه کار از حد توانایی هاتون خارجه بهتره از یه متخصص کمک بگیرین. هیچ اشکالی نداره که بعضی وقتا تسلیم بشین و کار رو به کاردان بسپرین. مهم اینه که عاقلانه تصمیم بگیرین.

دیگه مکانیکی گرون نده! خودت قطعات ماشینتو عوض کن (راهنمای قدم به قدم + تجربه های واقعی)
حالا نوبت شماست! تجربه هاتون رو با ما به اشتراک بذارین

خب من هرچی بلد بودم رو براتون گفتم. حالا نوبت شماست! شما چه تجربه هایی تو تعویض قطعات ماشین داشتین؟ موفقیت ها و شکست هاتون رو با ما به اشتراک بذارین. چه قطعاتی رو تا حالا خودتون عوض کردین؟ چه نکته ها و ترفندهایی بلدید که می تونه به بقیه کمک کنه؟
اینجا یه فضاییه برای تبادل تجربه و یادگیری از همدیگه. پس خجالت نکشین و نظراتتون رو بنویسین. شاید یه تجربه ی ساده ی شما بتونه به یه نفر دیگه کمک کنه که از ترسش برای تعمیر ماشین تو خونه کم بشه. منتظر خوندن نظراتتون هستم!

نتیجه گیری : خودت تعمیرکار ماشین خودت باش! (ولی با احتیاط!)

به عنوان جمع بندی می تونم بگم که تعویض قطعات یدکی راهنما یه مهارت خیلی ارزشمنده که هر صاحب ماشینی باید تا حدی باهاش آشنا باشه. لازم نیست متخصص بشین ولی یاد گرفتن کارهای ساده می تونه خیلی بهتون کمک کنه و کلی پول براتون پس انداز کنه.
مهم ترین نکته ها : 
• ترس رو بذارین کنار و شروع کنین. همه از یه جایی شروع می کنن.
• تحقیق و آموزش رو جدی بگیرین. یوتیوب بهترین دوستتونه!
• ابزار مناسب داشته باشین. لازم نیست همه چی گرون باشه ولی یه جعبه ابزار خوب لازمه.
• ایمنی رو فراموش نکنین. جونتون از همه چی مهم تره.
• دقت و حوصله داشته باشین. عجله کار شیطونه!
• قطعه ی یدکی با کیفیت بخرین. ارزون ترین همیشه بهترین نیست.
• وقتی کار سخت شد کمک بگیرین. هیچ اشکالی نداره.
با رعایت این نکته ها می تونین کم کم خودتون تعمیرکار ماشین خودتون بشین. فقط یادتون باشه همیشه با احتیاط و مسئولیت پذیری عمل کنین. اگه یه جا مطمئن نبودین بهتره ریسک نکنین و از یه متخصص کمک بگیرین. ولی خب تا جایی که می تونین خودتون دست به آچار بشین و از حس خوب “خودم انجام دادم!” لذت ببرین.

دکمه بازگشت به بالا