دانش و سلامتکسب و کار برتر

لایت کیور دندانپزشکی چیست؟

دستگاه لایت کیور دندانی دستگاه‌های ساطع کننده نورهستند که برای افزایش استحکام کامپوزیت های دندانی به آن تابانده می شود. نوری که از این دستگاه تابیده می شود نور آبی رنگ مرئی می باشد که با اشعه ماورالبنفش فرق دارد. این نور به بیمار آسیبی نمی رساند و به هر بار قرار دادن یک لایه از کامپوزیت این نور به کامپوزیت تابانیده می شود.

انواع لایت کیور‌های دنداپزشکی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های لایت کیور نیز در انواع مختلفی تولید می شوند. آنها از نظر هزینه، تعداد ویژگی ها، وزن، توان خروجی و نیازهای تعمیر و نگهداری و سایر ویژگی ها بسیار متفاوت هستند.  اما مهمترین تفاوت انها در چراغی است که برای ساطح کردن نور استفاده می شود. پرکاربردترین چراغ های کیورینگ عبارتند از:

  • نوع هالوژنی : این مدل که نسبتا قدیمی است، بعد از مدتی کارکردن، با افزایش دما مواجه می شود و نیاز به خنک سازی دارد. این کار را می توان با فن و یا کمپرسور دندانپزشکی انجام داد.
  • نوع LED : این مدل بر خلاف مدل قبلی، نیاز به خنک سازی ندارد.

همان طور که بیان شد، لایت کیور ها در مدل های مختلف تولید می شوند. قیمت لایت کیور دندانپزشکی که با توجه به تکنولوژی روز تولید شده است و دارای آپشن های متعددی است، نسبت به مدل های قدیمی تر بیشتر است.

لایت کیور دندانپزشکی چیست؟

لایت کیور خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

عمر باتری

معمولا باتری لایت کیور از نوع باتری لیتیوم یونی است. باتری های نیکل کادمیوم (NiCad) شارژ طولانی مدت را نگه نمیدارند. بنابراین بسیاری از دندانپزشکان از آنها اجتناب می کنند. پزشکان می‌توانند در مورد مدت زمان استفاده فکر کنند تا ببینند آیا باتری برای این روش خاص یا مجموعه ‌ای از روش‌ها دوام می‌آورد یا خیر. مقدار زمان ارائه نوری که هر بار شارژ کامل ارائه می دهد می تواند از حدود 26 دقیقه تا 164 دقیقه در LCU های باتری دار متفاوت باشد.

واگرایی پرتو و ردپای نور

اگر نوری به یک کاغذ تابیده شود می توان یکنواختی نور را بررسی کرد. برخی از مناطق ممکن است روشن تر از بقیه به نظر برسند. گسترش پرتو را می توان با دور کردن آهسته نوک نور از تکه کاغذ و توجه به سرعت افزایش اندازه دایره به صورت کیفی اندازه گیری کرد.

انرژی مورد نیاز برای پلیمریزاسیون

هنگام انتخاب چراغ‌هایی با خروجی‌های مختلف، مقدار انرژی مورد نیاز برای پلیمریزاسیون پایین‌ترین لایه بازسازی را در نظر بگیرید.

پراکندگی حرارت

تراشه های LED می توانند از ظرفیت خود عبور کرده و به طور بالقوه بیش از حد گرم شوند و در صورت عدم حذف گرمای اضافی، خروجی نور لایت کیور می تواند تا حد زیادی کاهش یابد. هیت سینک های فلزی برای جذب گرمای اضافی تولید شده در تراشه طراحی شده اند. اگر لایت کیور دندانپزشکی بدون باتری در داخل آن بسیار سبک است، ممکن است هیت سینک در آن وجود نداشته باشد. برخی از چراغ‌های ال‌ای‌دی دارای ترموستات‌های داخلی هستند که به‌طور خودکار پس از رسیدن به دمای آستانه خاموش می‌شوند.

محدوده نور موثر

اصطلاح “LED آبی” لزوماً بین چراغ ها سازگار نیست و به این معنی نیست که تمام کامپوزیت ها را خشک می کند. نورهایی که بین 455 تا 481 نانومتر ساطع می‌کنند، بیشترین تأثیر را دارند زیرا محدوده حداکثر جذب را می‌پوشانند. لایت کیور وودپیکر Woodpecker مدل iLed Plus یکی از انواع این دستگاه ها می باشد که ساخت کشور چین بوده و از نوع LED با عمر بالا و خارج یونیتی می باشد.  این لایت کیور به صورت بی سیم طراحی شده است و عمق و زمان کیور 2 میلیمتر در 1 ثانیه می باشد.

لایت کیور دندانپزشکی چیست؟

روش کنترل عفونت

استاندارد طلایی برای کنترل عفونت، نوک های لایت کیور قابل جدا شدن است که می توانند اتوکلاو شوند. برخی از ضدعفونی‌کننده‌ها می‌توانند با آسیب رساندن به توانایی انتقال یا با تخریب کیس‌های پلاستیکی، لنزها، راهنماهای نور و لوازم الکترونیکی، بر لایت کیورتأثیر منفی بگذارند.

ارگونومی داخل دهانی

پزشکان می توانند بررسی کنند که آیا نوک نور لایت کیور می تواند به مکان های دشوار در دهان برسد، به خصوص در کودکانی که ممکن است یک جا ننشینند یا در افراد مسن که ممکن است دامنه حرکتی محدودی در فک داشته باشند.

دمای داخل پالپ

پزشکان می توانند با تابش نور به قسمت زیرین میزان گرما تولید شده را آزمایش کنند. اگر تابش نور قبل از سپری شدن مدت زمان لازم شروع به ایجاد ناراحتی کند، ممکن است پزشک بخواهد در استفاده از لیات کیور برای آن مدت زمان تجدید نظر کند.

طول موج های چندگانه

چراغ های LED چند موج نور را در طول موج های متعدد ساطع می کنند که برای سغت شدن کامپوزیت ها مفید است. همچنین شایان ذکر است که پرتوهای مختلف در لیات کیورهای چند موجی به خوبی با هم مخلوط نمی شوند، بنابراین در یک سطح مشخص، ممکن است که یک ناحیه نور را در یک طول موج دریافت کند در حالی که ناحیه دیگر نور را با طول موج متفاوت دریافت میکنند. بنابراین، پزشک ممکن است نیاز داشته باشد نور را در سراسر سطح حرکت دهد تا اطمینان حاصل شود که کامپوزیت نور را در تمام طول موج های لازم دریافت می کند.

یکپارچگی واحد

قبل از خرید، دسته چراغ LED را فشار دهید – اگر شکاف یا منافذی بین بخش‌ها وجود دارد، ممکن است مایعات یا مواد ضدعفونی کننده بتوانند از آن دهانه‌ها وارد شوند. دکمه‌های فعال‌سازی که پوشیده از برامدگی هستند، کمتر به این مایعات اجازه تداخل و آسیب به قطعات الکترونیکی می‌دهند.

قیمت و بهترین برند لایت کیور

بهترین شرکت‌ها و برند‌هایی که لایت کیور دندانپزشکی تولید و صادر میکنند شرکت‌های وودپیکر woodpecker چینی و DTE ، کوکسو، پرمیوم پلاس Premium ، اکتیون Acteon ، مونیتکس Monitex می باشند. قیمت لایت کیور‌ها از 850 هزار تومان شروع میشود و تا 11 میلیون تومان ادامه دارد.  برای خرید  انواع لایت کیور دندانپزشکی با گارانتی می توانید به فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی آراد دنتالAraddentalco.com  مراجعه نمایید. کادر مجرب این شرکت اماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا