جامعه

زمستان نه چندان سرد در انتظار کشور/ تداوم کم‌بارشی در برخی استان‌ها

زمستان نه چندان سرد در انتظار کشور/ تداوم کم‌بارشی در برخی استان‌ها

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی با ارائه گزارشی از میزان دما و بارندگی از ابتدای پاییز تاکنون و با بیان اینکه زمستان سردی نخواهیم داشت، گفت: با تداوم بارندگی کم در ماه های آینده با مشکل تامین آب بخش های جنوبی رشته کوه البرز مواجه خواهیم بود.

احد تعزیفی در گفت وگو با آپارات نیوزوی درباره میزان بارندگی در فصل پاییز گفت: از ابتدای پاییز تاکنون حدود 25.1 میلی متر بارندگی در کشور رخ داده است، این در حالی است که میانگین بارندگی در یک دوره طولانی 31 میلی متر بوده و این میزان حکایت از کاهش حدود 20 میلی متری دارد. درصد بارندگی نسبت به بلندمدت.

کاهش 82 درصدی بارندگی در تهران در پاییز امسال

وی درباره استان هایی که وضعیت نامناسبی نسبت به سایر استان ها دارند، گفت: در استان تهران از ابتدای فصل بارندگی تاکنون حدود 7.5 میلی متر بارندگی ثبت شده است، در حالی که در بلندمدت حدود 43 میلی متر بارندگی داشته ایم، یعنی حدود 36 میلی متر یا 82 درصد بارندگی کمتر از طبیعی. این تعداد بسیار زیادی از بارندگی کم در طول پاییز است.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی ادامه داد: بارندگی در نواحی شرقی، مرکزی، غربی و جنوبی رشته کوه البرز به شدت زیر نرمال و در شرایط خشکسالی است. به عنوان مثال در استان البرز حدود 70 درصد و قزوین حدود 80 درصد بارندگی کمتر از حد نرمال بوده است. در این دوره ایران از نظر هواشناسی، کشاورزی و همچنین از نظر هیدرولوژی خشکسالی را تجربه کرد.

وی درباره استان های پر بارندگی نیز گفت: استان هایی مانند خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، یزد و اصفهان، مناطق مرکزی و جنوب غرب کشور شرایط و بارندگی خوبی را تجربه کردند، اما در در شمال غرب، تا حدودی، غرب و در جنوب شرق کشور به ویژه در بخش مرکزی ایران از جمله تهران، البرز، قزوین و سمنان بارندگی به شدت کمتر از حد نرمال بوده است.

این کشور پاییز گرمی را با بارش کم تجربه کرد

وی درباره میانگین دمای کشور از ابتدای پاییز تاکنون گفت: دمای کشور از ابتدای پاییز یک درجه بالاتر از نرمال بوده است. در مجموع، ایران طی دو ماه گذشته پاییز گرم و بارندگی کمتر از حد نرمال را تجربه کرده است.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی درباره میزان بارندگی هفته جاری گفت: در این هفته در شمال غرب و سواحل شمال و شمال غرب کشور از جمله استان های اردبیل بارندگی نرمال و حتی بیش از نرمال خواهد بود. ، گیلان، مازندران، گلستان و تا حدودی خراسان شمالی، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان پیش بینی می شود.

وی با تاکید بر اینکه این بارندگی از اواسط هفته جاری آغاز و تا اواسط هفته آینده ادامه دارد، گفت: با وجود اینکه بارندگی شرایط خوبی را ایجاد می کند اما همچنان در مناطق جنوبی کشور مانند بوشهر، فارس، سیستان و … ادامه دارد. بلوچستان، کرمان، اصفهان. همچنین در خراسان رضوی و خراسان جنوبی بارندگی کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود. در واقع از جنوب به شرق کشور و همچنین از جنوب غرب به شمال شرق بارندگی کمتر از حد نرمال و شمال و شمال غرب کشور بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود بارندگی ها در هفته آینده بهبود یابد، گفت: با توجه به خروجی مدل های عددی، بارش در فصل زمستان کمتر از شرایط نرمال و در ارتفاعات البرز با تمایل کمتر از نرمال پیش بینی می شود. باشد و در جنوب غرب کشور باشد. مانند استان های خوزستان، بوشهر، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان و ایلام می توان وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته متصور شد، زیرا سال گذشته این مناطق بارندگی بسیار کمی داشتند اما در فصل زمستان. امسال بارش بهتری برای این مناطق خواهد بود.

مشکل تامین آب مناطق جنوبی رشته کوه البرز با تداوم بارندگی کم

وی ادامه داد: بر اساس خروجی مدل ها برای برخی مناطق مانند جنوب شرق کشور، دامنه های البرز مانند تهران، قزوین، سمنان، خراسان رضوی و زنجان بارندگی کمتر از حد نرمال پیش بینی می شود. این کمبود بارندگی موجب مشکلات تامین آب در بخش‌های جنوبی رشته کوه البرز به‌ویژه جنوب البرز می‌شود. پیش بینی ها برای این منطقه اصلا خوش بینانه نیست. اگرچه نمی توان 100 درصد گفت که بارندگی کمتر خواهد بود، اما بر اساس خروجی مدل ها، بارش در این مناطق کمتر از حد نرمال است و برای جنوب غرب کشور بارندگی نرمال و بالاتر از نرمال پیش بینی می شود. .

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی درباره وضعیت بارندگی و دمای هوا در آذر و زمستان گفت: کم بارشی در این مدت ادامه دارد. دمای هوا نیز نرمال و بالاتر از حد نرمال پیش بینی می شود و در مجموع زمستان خیلی سردی را تجربه نخواهیم کرد.

وی در پایان تکلیف توضیح داد: این پیش بینی اصلا به این معنا نیست که دوره های سردی نخواهیم داشت. شاید با گذر موج هوای سرد شمالی از کشور تا چند روز دیگر هوا به شدت سرد شود و این را نمی توان به طور کامل پیش بینی کرد. اما در مجموع پیش بینی می شود میانگین دمای چهار ماه آینده خیلی سرد و زیر نرمال نباشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا