عمومیکسب و کار برتر

ساخت استخر با ورق گالوانیزه

محتوای این مطلب مخفی کردن

استخر پیش ساخته گالوانیزه یا زینکالیوم

تفاوت پوشش بیرونی استخر زینکالیوم و استخر گالوانیزه در ورق های بیرونی آن ها می باشد. استخر های زینکالیوم نسبت به ورق گالوانیزه دارای عمر مفید تر و مقاومت بیشتری در برابر فرسایش و زنگ می باشد. قیمت روز آهن را می توانید در سایت هایپر آهن بیابید.

تفاوت استخر گالوانیزه و استخر زینکالیوم پرورش ماهی

استخرپیش ساخته گالوانیزه پرورش ماهی:

* منظور از استخر گالوانیزه استخر هایی میباشد که دیواره های بیرونی آن از ورق های آهنی است.

* که پوششی از جنس روی بر سطح آن پوشیده شده ساخته شده است.

* ورق گالوانیزه با توجه به آنکه از پوشش روی برای آن استفاده شده است، در محیط آزاد زنگ نمی زند.

* ورق گالوانیزه طی فرآیند نورد سرد تولید می شود.

* ورق های گالوانیزه در میزان ضخامت با یکدیگر متفاوت هستند.

ساخت استخر با ورق گالوانیزه

استخر زینکالیوم پرورش ماهی:

* تفاوت پوشش بیرونی استخر زینکالیوم و استخر  گالوانیزه در ورق های بیرونی آن ها می باشد.

* ورق گالوانیزه با عنصر روی خالص یا آلیاژ آهن – روی پوشش داده می شود.

* اما در استخر زینکالیوم با ورق زینکالیوم تولید شده توسط شرکت آبزیکو این محصول با پوششی از ترکیب روکشی شامل:

الف) ۵۵ درصد آلومینیوم

ب) ۱ درصد سیلیکن

ج) ۴۳درصد روی تشکیل شده است

شباهت دو استخر پیش ساخته:

* شباهت این دو ورق بر پایه آن ها می باشد.

* هر دو از ورق فولادی تشکیل شده اند و پوشش روی آن ها موجب می گردد که در شرایط مرطوب و مستعد بارش دچار اکسید و زنگ زدگی نشوند

* در مواردی همچون سردخانه ها، پوشش سقف، حفاظ دیوار و پرورش ماهی و غیره از چنین ورق هایی کمک گرفته می شود.

مزایای استخرپیش ساخته زینکالیوم چیست؟

* استخر های زینکالیوم نسبت به ورق گالوانیزه دارای عمر مفید تر و مقاومت بیشتری در برابر فرسایش و زنگ می باشد .

* این دسته از استخر های پیش ساخته زینکالیوم در اندازه های مختلف توسط شرکت آبزیکو تولید و به بازار عرضه می شوند.

1- وزن مناسب

2- مقاومت بالا

3- ضد زنگ

4- عمری طولانی تر

5- انعطاف پذیری مطلوب

6- ظاهری براق تر و شفاف تر

7- انعطاف پذیری بالا از دیگر ویژگی های آن هاست.

* بر همین اساس با توجه به انعطاف پذیری بالا قابلیت تغییر شکل خوبی را نسبت به ورق های گالوانیزه از خود نشان می دهند.

* بطور کلی در جهان برای پرورش ماهی و آبزیان بدلیل وجود محیط های مرطوب و آب از استخر های ساخته شده با ورق زینکالیوم استفاده می گردد.

* این امر باعث طول عمر بیشتر و کاربردی بودن این استخرهای پیش ساخته میباشد.

خرید استخرهای پیش ساخته

یکی از مشاغل مورد نیاز و حیاتی برای رفع نیاز به پروتئین و خوراک، آبزی پروری است. امروزه استخرهای مختلفی برای پرورش آبزیان تولید می شود که می خواهیم تفاوت استخر پیش ساخته زینکالیوم و گالوانیزه را توضیح بدهیم. تا در آخر بتوانیم به یک نتیجه درست رسیده و برای یک خرید خوب آماده شویم.

کشور ما ایران به علت دارا بودن اقلیم مساعد و شرایط آب و هوای مناسب، پرورش اکثر آبزیان به شغلی پر درآمد و با امنیت بالای اقتصادی تبدیل شده است. با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز آن ها به مواد پروتئینی سالم، پرورش ماهی با استقبال زیادی روبرو شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه در پرورش ماهیان، انتخاب و تهیه استخر مناسب است؛ به گونه ای که این استخرها از مرغوبیت و کیفیت قابل توجهی برخوردار باشند تا در حین پرورش ماهی، روند تکثیر، رشد و پرورش ماهیان را مختل نکنند.

استخرهای پیش ساخته زینکالیوم و گالوانیزه هر دو انتخاب بهتری نسبت به خرید استخرهای بتنی می باشند اما این دو تفاوت هایی باهم دارند.

استخر پیش ساخته گالوانیزه با زینکالیوم چه تفاوتی دارد؟

همانطور که از اسم آنها مشخص است، لایه های فلزی بیرونی از لحاظ آلیاژ و مقاومت با یکدیگر متفاوت هستند. ورق های زینکالیوم از  ۵۵ درصد آلومینیوم، ۱ درصد سیلیکن

۴۳درصد روی تشکیل شده است این آلیاژ آلومینیوم و فولاد باعث می شود طول عمر ورق ها بسیار بیشتر از ورق های گالوانیزه معمولی می باشد. ورق های گالوانیزه با عنصر روی خالص یا آلیاژ آهن – روی پوشش داده می شود. ورق های زینکالیوم نسبت به رطوبت و شرجی بودن محیط و تماس مستقیم با آب بسیار مقاوم تر می باشند.

از تفاوت های دیگر آن ها باید به انعطاف پذیری بالای ورق های زینکالیوم اشاره کرد به همین دلیل استخرهای پیش ساخته زینکالیوم قابلیت شکل پذیری بهتری نسبت به گالوانیزه دارد.

استخرهای پیش ساخته زینکالیوم

استخر های پیش ساخته زینکالیوم نوع جدید و مدرن برای لایه بیرونی استخر های پیش ساخته است که در ایران توسط شرکت های صنعتی تولید استخر پیش ساخته، تولید و در هایپر صنعت فامکو تامین می شود. استخر های زینکالیوم نسبت به استخر های گالوانیزه قیمت بالاتری دارند، اما مزیت طول عمر بالا و مقاومت بالا باعث استقبال مزرعه داران آبزی پرور از این نوع استخر پیش ساخته شده است.

مزایای استخر پیش ساخته زینکالیوم

وزن مناسب

انعطاف پذیری مطلوب

عمری طولانی تر

مقاومت در برابر ضربه

ظاهری براق تر و شفاف تر

ضد زنگ

استخر پیش ساخته گالوانیزه

استخر گالوانیزه پرورش ماهی  با قابلیت راه اندازی سریع با ورق های گالوانیزه و فلزی با امکان جابجایی آسان مناسب برای پروش ماهی و آبزیان و ذخیره آب با قیمت بسیار ارزان و به صرفه برای کسانی که قصد راه اندازی و ساخت استخر جهت پرورش ماهی را دارند این محصولات و استخر های گالوانیزه میتواند بهترین گزینه باشد برای راه اندازی این استخر نیازی با گود برداری داخل زمین نیست و میتوانید آن را در هر محلی اجرا نمایید استخرهای پیش ساخته از ورق های فولادی گالوانیزه با ، ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر و ۷۰ الی ۸۰ سانتیمتر در کوتاه ترین زمان برای شما نصب و راه اندازی خواهد شد.

مزایای استخر پیش ساخته گالوانیزه

جابه جایی راحت

استفاده در سطوح صاف

قیمت مناسب

نصب و راه اندازی سریع

شباهت استخر پیش ساخته گالوانیزه و زینکالیوم

پس از تفاوت استخر پیش ساخته زینکالیوم و گالوانیزه به شباهت این دو استخر می پردازیم. هر دو استخرهای پیش ساخته مزایای مشابه هم داشته که بسیار قابل توجه است مانند:

قابلیت جابجایی و مونتاژ مجدد

زمان ساخت بسیار کوتاه( یک روز)

خاصیت ضد UV

خروجی مرکزی و زیر سازی سبک،ساده و ارزان

حجم کم دیواره ها و ظاهر مناسب

امکان ساخت ابعاد بزرگ از قطر3.5 تا 12 متر و ارتفاع 1.2 تا 2.2 متر

قیمت بسیار کم استخر پیش ساخته نسبت به سازه های دیگر آبزی پروری در این حجم

کاربرد های استخر پرورش ماهی

استخر های پرورش ماهی از نظرکاربری به دو دسته زیر تقسیم میشود

1-استخر های پرورش ماهی اختصاصی

این استخر ها به شکل اختصاصی جهت تولید و تکثیر ابزیان کاربرد دارند و معمولا آب خروجی از سیستم با عمل تصفیه مجددا وارد سیستم میشود و در اشکال مختلف از نظر هندسی ساخته میشوند.

2-استخر های دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی

این استخر ها و حوضچه ها صرفا و به تنهایی جهت پرورش ماهی ساخته نمیشوند. در موارد زیادی احداث میشود و در سالهای بعد از ساخت کشاورزان جهت پرورش ماهی اقدام میکنند. در این استخر ها اب خروجی از سیستم پرورش ابزی وارد بخش کشاورزی میشود و بصورت غنی شده با کود طبیعی به سطح زیر کشت تزریق میشود که موجب افزایش حجم تولید و افزایش کیفیت انها میشود. تاثیر آبیاری با این اب خروجی در کاشت صیفیجات به سرعت در تولید و کیفیت محصولات دیده میشود.

انواع استخر پرورش ماهی با توجه به شکل آنها

  1. استخر های بتنی مسلح
  2. استخر پیش ساخته
  3. استخر های کشاورزی ژئوممبرانی
  4. استخر بلوکه چینی

مزایای استخرهای پیش ساخته و ویژگی ها

  1. کاهش چشمگیر هزینه های ساخت استخر
  2. سرعت بالای نصب و قابل جابجایی مکان استخر
  3. نفوذ ناپذیری صددرصد با لایه داخلی
  4. تراکم بالای ماهی در استخر پیش ساخته
  5. وجود ابعاد مختلف با توجه به نیاز
  6. قابل استفاده در کنار گلخانه ها جهت تامین نیاز ابی از خروجی سیستم پرورشی
  7. امکان جایگذاری در ارتفاع و همچنین مدفون سازی
  8. ضمانت 10 ساله

استخر کشاورزی و ذخیره اب به عنوان استخر پرورش ماهی

این استخر ها به عنوان یک سیستم پرورشی تخصصی شناخته نمیشوند اما  میتوان با  استفاده از سیستم پرورش ماهی در این استخر ها نهایت استفاده از انرا داشته باشیم. همچنین این روش کمک بسیار خوبی برای خاک های سطح زیر کشت کشاورزی و باغبانی است.

روش تولید و پرورش ماهی در کشاورزی

گام اول – احداث استخر ذخیره اب

احداث استخر کشاورزی میتواند به روش عایق سازی ژئوممبرانی و یا سازه بتنی اجرا شود ک البته در سالهای اخیر روش بتنی مقرون به صرفه نبوده و ژئوممبران ها جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند.

گام دوم – ورودی و خروجی اب استخر

جریان ورودی استخر کشاورزی باید از الودگی عاری باشد وقبل از ورود به استخر اصلی از حوضچه ارامش عبور کند تا الودگی ها جداشده و وارد استخر نشود و حتی در صورت نیاز در مسیر ورود از سیستم های تصفیه اب استفاده شود. خروجی استخر میتواند در کف و یا از بالا و توسط لوله دستگاه پمپاژ باشد که البته وجود توری های مخصوص در قسمت های ورودی و خروجی ضروری است چرا که باید از خارج شدن ماهی ها از استخر جلوگیری کرد.

گام سوم – هوادهی و تامین اکسیژن

در مناطقی که آب استخر از طریق چاه های حفر شده تامین میشود و ابهای زیرزمینی بطور مستقیم با خروج از لوله چاه به سمت استخر هدایت میشوند ماهیان و ابزیان دچار مشکلات فراوان میشوند. دلیل این امر واکنش آب خروجی چاه با کربن دی اکسید و ازت به شکل فوق اشباع داده و اب موجود بسیار بی کیفیت و کم اکسیژن میشود. راهکار های موجود شامل موارد زیر است:

قرار دادن پمپ های هوادهی و اکسیژن رسانی به آب استخر

گذاشتن ابفشان ها و سیستم های پخش اب در هوا

ایجاد سازه های برج هوادهی با توجه به نیاز اب استخر که باید قبل از ورود اب به استخر از این برجها گذر کند.

گام چهارم – خرید و حمل بچه ماهی به استخر

پس از انجام ضروریت های استخر پرورش ماهی در استخر کشاورزی به خرید بچه ماهی مورد نیاز میرسیم.

خرید ماهی بسیار حساس و حائز اهمیت است و بطور قطع باید از مکان های مورد اطمینان و با سابقه خریداری شود.

حمل بچه ماهی از محل خرید تا استخر کشاورزی بسیار تخصصی و حائز اهمیت است و باید توسط وسایل نقلیه مخصوص حمل ماهی که دارای کپسول های اکسیژن هستند انتقال پیدا کنند.

پس از رسیدن تانکر حمل ماهی باید عمل اداپتاسیون انجام گیرد تا بتوانید ماهی را به استخر  وارد کنید. اداپتاسیون به هماهنگ سازی شرایط ابی تانکر و استخر گفته میشود که باید به ارامی اب استخر رابه اب تانکر اضافه شود و پس از گذشت مدت کافی از طریق لوله های مخصوص ماهی ها وارد استخر ذخیره اب شوند.

گام پنجم – تغذیه و پروار سازی

پس از انتقال ماهی ها به استخر باید بلافاصله دوره غذایی ماهیان شروع شود.با توجه به نوع ماهی موجود میتوان از غذاهای اماده پرورش ماهی خریداری شده و یا با تولید غذای دست ساز به پروار سازی ماهیان پرداخت.

تعداد نوبت های غذادهی به ماهیان باتوجه به سن و وزن ماهی تعیین میشود و میتواند از 3 مرتبه تا 5 مرتبه در روز انجام شود که بیشترین نوبت غذادهی مرتبط به بچه ماهی ها بوده و در روزهای اخر پروارسازی نیز مصرف بالایی دارند.

گام ششم – برداشت ماهی و فروش

به طور معمول در ایران برای کسانی که قصد پرورش ماهی در استخر کشاورزی دارند و از حجم بسیار بالایی برخوردار نیستند  همان فروشنده ی بچه ماهی در زمان برداشت ماهی و پس از دوره پرواری برای برداشت از استخر اقدام کرده و از کشاورزی خریداری میکند.

برای جمع اوری ماهی های استخر کشاورزی از نوعی تور مخصوص برداشت استفاده میشود که باید از پایین به سطح کف استخر برسد تا ماهی ها از تور خارج نشوند و با کشیدن تور به گوشه ماهی هارا برداشت کنید.

پس از برداشت ماهی ها بلافاصله باید با اب شسته تا الودگی های پوستی انها تمیز و سپس در مخلوط یخ گذاشته شود تا ماهی منجمد و منقبض شده و کیفیت گوشت آن کاهش نیابد و سپس با ماشین های یخچالی مخصوص به بازار ماهی وارد شود.

استخرهای پیش ساخته و نحوه اجرای ان

در ساخت این استخرها از ورق های گالوانیزه ضد زنگ بعنوان پوشش خارجی و از لایه های ژئوممبران به عنوان پوشش داخلی این استخر ها استفاده میشود.

این استخرهای پیش ساخته به شکل دوار با قطرهای 6متر،8متر و 10متر ساخته میشود و قبل از نصب باید مراحل زیر سازی به شکل زیر طی شود:

  1. جانمایی و گچ ریزی
  2. جایگذاری لوله پلی اتیلن و دورچینی بلوک(40سانتی و توپر)
  3. شیب بندی با خاک و تراز کردن رینگ بلوک دور و پرس کردن خاک و غلطک زنی
  4. اماده سازی زیر سازی شیب بندی شده برای سیمانکاری
  5. کروم بندی شیب استخر
  6. اتمام کروم بندی و کنترل شیب و تراز بودن
  7. سیمانکاری و شیب دهی نقاط کروم بندی شده
  8. کنترل نقاط سیمانکاری و تراز زیر سازی
  9. خشک کردن زیر سازی و کنترل کیفیت و مقاومت زیرسازی

اطلاعات عمومی استخر های پیش ساخته:

قطر استخر(متر) 6 8 10
ارتفاع کل(سانتی متر) 130 130 130
ارتفاع آبگیری(سانتی متر) 115 115 115
حجم ابگیری(مترمکعب) 30 60 90

استخر پیش ساخته استخر پیش ساخته پرورش ماهی

برای ساخت این استخرها از به روزترین تکنولوزی در زمینه استخر های پرورش ماهی استفاده میگردد. هزینه ساخت استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی بسیار کمتر از ساخت استخرهای بتنی می باشد و برای پرورش دهندها بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود بطوریکه این استخرها جزو بهترین و ارزانترین گزینه های استخر پرورش ماهی محسوب می شود.

استخر پیش ساخته پرورش ماهی امکان این را دارد که در هر مکانی ساخته شود و در صورت عدم نیاز و نقل مکان به راحتی امکان جمع آوری را دارد و این قابلیت جابجایی یکی از محاسنات مهم این استخرها می باشد. استخر پیش ساخته پرورش ماهی در مقایسه با استخرهای بتنی در مدت زمان کمتری ساخته می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

علاقه مندان به پرورش ماهی که فضا و بودجه کمتری دارند بهترین انتخاب برای احداث استخر با کمترین هزینه و حداقل فضا، استخر پیش ساخته پرورش ماهی می باشد. لازم به ذکر است که با توجه به مزایای این استخرها انتخاب صحیح و خرید از شرکت تولید کننده معتبر بسیار حائز اهمیت است، زیرا شرکت های زیادی در این عرصه فعالیت می کنند و دارای کیفیت های متفاوتی می باشند. لذا انتخاب درست ضامن کیفیت این استخرها می باشد.

شرکت اهن هایپر با کادر تخصصی خود توانسته با استفاده از بروز ترین تکنولوژی دنیا با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین استخرها و تجهیزات آبزی پروری را تولید کند و با ضمانت و خدمات پس از فروش خود در کل کشور و حتی خارج از کشور به شهرت در ساخت استخر پیش ساخته پرورش ماهی در جنس و ابعاد مختلف رسیده است چرا که برندی جهانی بوده و استاندارد های اصلی را پاس کرده اند.

جنس استخر پیش ساخته پرورش ماهی

تاثیر جنس استخر پیش ساخته در طول عمر این استخرها:

استخر پیش ساخته پرورش ماهی اهن هایپر از دو جنس گالوانیزه و زینکالیوم ساخته می شود که بر اساس شرایط منطقه ای مراکز پرورش ماهی طراحی میگردد.

بطور کلی توضیحاتی در خصوص شباهت ها و تفاوت این دو نوع استخر پیش ساخته در ذیل آمده است.

شباهت استخر پیش ساخته زینکالیوم و گالوانیزه:

1- شباهت این دو ورق بر پایه آن ها می باشد.

2- هر دو از قیمت ورق فولادی تشکیل شده اند و پوشش روی آن ها موجب می گردد که در شرایط مرطوب و مستعد بارش دچار اکسید و زنگ زدگی نشوند

3- در مواردی همچون سردخانه ها، پوشش سقف، حفاظ دیوار و پرورش ماهی و غیره از چنین ورق هایی کمک گرفته می شود.

تفاوت استخر پیش ساخته گالوانیزه با زینکالیوم:

همانطور که از اسم آن ها مشخص است، لایه های فلزی بیرونی از لحاظ آلیاژو مقاومت با یکدیگر متفاوت هستند.

ورق های زینکالیوم از آلیاژ آلومنیوم و فولاد تشکیل شده است که این امر سبب می گردد طول عمر ورق ها بسیار بیشتر از ورق های گالوانیزه معمولی می باشد.

ورق های زینکالیوم نسبت به رطوبت و شرجی بودن محیط و تماس مستقیم با آب بسیار مقاوم تر می باشند.

مزیت های استخرهای زینکالیوم  از نگاهی دیگر

استخر های زینکالیوم بسته به جنسی که دارد نسبت به ورق استیل , ورق گالوانیزه دارای طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر فرسایش و زنگ زدگی دارد. استخر های پیش ساخته زینکالیوم در اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که با مشخصات ذیل به بازار عرضه می گردد.

1- طول عمر بالا

2- دارای مقاومت بالا

3- خاصیت ضد زنگ زدگی

4- وزن سبک و متناسب برای پرورش آبزیان و ذخیره آب

5-ظاهری براق تر و شفاف تر

6- انعطاف پذیری مطلوب

بر همین اساس با توجه به انعطاف پذیری بالا قابلیت تغییر شکل خوبی را نسبت به ورق های گالوانیزه از خود نشان می دهند. بطور کلی درجوامع آبزی پروری دنیا برای پرورش ماهی و انواع آبزیان بدلیل وجود محیط های مرطوب و آب، استخر های پیش ساخته با ورق زینکالیوم مورد استقبال قرار میگیرد، که این مسئله سبب طول عمر بالاتر و کاربردی بودن این استخرهای پیش ساخته می گردد.

استخر پیش ساخته پرورش قزل آلا

يكي از هدف های مهم تولید استخرهای پیش ساخته، طراحی پرورش مزارع پرورشی ارزان و آسان می باشد  و لازمه رسيدن به اين هدف كاهش يا حذف برخی از هزينه مي باشد. که تولیدات شرکت اهن هایپر در جهت ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه های پرورشی است، که این امر هم در صرفه جویی هزینه راه اندازی استخرها و تجهیزات و هم صرفه جویی در مصرف زمین و آب می باشد.

به طور مثال برای پرورش ماهی با 2 استخر قطر 8 در مساحت كل زمين 200 مترمربع(10*20 متر) به شرح زیر می باشد؛

تعداد استخرهای پیش ساخته 2 عدد که قطر هر استخر 8 متر می باشد  ارتفاع آبگیری استخرها در صورت ارتفاع كل که 125 سانتی متر است،  115 سانتی مترمی باشد، مساحت استخرپیش ساخته 52 مترمربع بوده و

حجم آب هر استخر 60 مترمكعب محاسبه میشود و حجم كل مفيد برای مجموع دو استخرپیش ساخته 120 متر مکعب است

برای محاسبه هزینه مقدار كل مصرف خوراك در هر دوره می توان, خوراک را به نرخ روز به مقدار 4000 كيلوگرم مصرف در هر دوره تخمین زد.

دوره پرورش برای ماهی قزل آلا  6 ماه می باشد  که مقدار تولید در هر دوره 3500 کیلوگرم و در یک سال (2 دوره) 7000 کیلو گرم می باشد.

مقدار آب  مورد نیاز در استخر پیش ساخته پرورش ماهی قزل آلا:

حداكثر كل نياز آب 2.5 تا 4 ليتر در ثانيه با دمای كمتر از 17 درجه سانتی گراد پیشنهاد می گردد. وزن اوليه و تعداد بچه ماهی قزل آلا فرانسوی تك جنسی، 40 گرم و تعداد 6000 در دوره می باشد که این مقدار بر اساس ظرفیت 2 استخر قطر 8 مترمحاسبه گردیده است.

مشخصات فنی استخر آماده گالوانیزه

استخر پرورش آبزیان در اشکال مختلف در مجموع، مکان های هستند که می توان آب را در آنها ذخیره و مدیریت میزان آب ورودی و خروجی را در آنها انجام داد. در این استخر ها باید امکان تعویض آب و همچنین خارج کردن فضولات آبزیان فراهم باشد و این کار با سهولت انجام گیرد.

مکان مناسب برای راه اندازی و نصب استخر پرورش ماهی

شمال کشور به دلیل رطوبت بالایی که دارد و بارندگی به میزان سرآمد سالانه بالاست، از مناسب ترین مناطق برای نصب استخر پرورش ماهی می باشد. البته به این معنی نیست که در مناطق گرم و خشک نمی توان از این سیستم پرورش ماهی استفاده کرد، برعکس بدلیل نداشتن اقلیم مناسب و عدم وجود زیستگاه های طبیعی آبزیان، پرورش آبزیان و استفاده از استخر پیش ساخته پرورش ماهی در این گونه مناطق استقبال بالایی داشته، اما باید به نکات نگهداری آب و نوع آبزیان توجه بالایی داشت.

انواع استخر پرورش آبزیان (استخر پیش ساخته ماهی)

  1. استخر آبزیان بتنی
  2. استخر پیش ساخته گالوانیزه لاینر
  3. استخر فایبرگلاس
  4. استخر کشاورزی ژئوممبران
  5. استخر خاکی پرورش ماهی
  6. استخر بلوک چینی پرورش ماهی

استخر پیش ساخته پرورش قزل آلا

هدف اصلی در تولید و استفاده استخر پیش ساخته (استخر قزل الا) پرورش آبزیان با توجه به طراحی ارزان و سهولت در استفاده از ادوات موجود در این صنعت است. پرکاربرد ترین استخر های پیش ساخته (استخر ماهی) در ابعاد زیر به شما معرفی می شود:

ابعاد استخر پیش ساخته
قطر استخر (متر) 3.5 6 8 10
ارتفاع کل (سانتیمتر) 125 125 125 25
حجم آبگیری (لیتر) 11000 30000 60000 90000
ارتفاع آبگیری (لیتر) 115 115 115 115

استخر پيش ساخته درون زمين

طراحی این نوع استخرها بسیار دقیق بوده و در زمان راه اندازی باید کف استخر از کف کانال فاضلاب بالاتر باشد، گود برداری و بستر سازی مهندسی شده راه اندازی شود، ابعاد مورد نیاز برآورد شده و نقشه کشی شود، تا امکان جایگیری و نصب استخر در داخل زمین فراهم شود.

مزایای استخر پيش ساخته درون زمين

  1. صرفه جویی در هزینه و راه اندازی استخر
  2. نصب و راه اندازی سریع
  3. سبک و کم حجم
  4. نگهداری راحت و نیاز به تعمیرات پایین
  5. جنس بدنه پی وی لاینر با مقاومت بالا
  6. مقاوم در برابر تابش نور مستقیم خورشید (اشعه uv)
  7. بهترین جایگزین برای استخر های بتنی
  8. کف روبی و نظافت راحت استخر
  9. استفاده بهینه در فضای باز
  10. مقاوم در برابر ضربه
  11. مقاومت بالا در برابر فشار آب
  12. مقاومت بالای لاینر در برابر سایش
  13. عملکرد بالا و شبیه به استخر پیش ساخته روکار
  14. قابلیت نصب و راه اندازی ازن ژنراتور به منظور ضد عفونی کردن آب
  15. امکان بهره برداری از سیستم مدار بسته
  16. قابلیت اتصال به درام فیلتر

تفاوت استخر پیش ساخته درون زمین با استخر بتنی پرورش ماهی

  1. جابجایی استخر بتن هزینه بر و دشوار است و باعث اتلاف انرژی می شود، اما در مقابل استخر پرورش ماهی درون زمین هزینه پایینی دارد و کم حجم است.
  2. نفوذ ناپذیری استخر پیش ساخته در مقابل استخر بتن، بهترین مزیت استخر های پیش ساخته است.
  3. طول عمر و مقاومت بالای استخر های پیش ساخته ژئوممبران در مقابل استخر های بتنی
  4. توجیه اقتصادی بسیار بالا و مرقون به صرفه در مقابل استخر بتنی

استخر پیش ساخته فلزی (استخر گالوانیزه) پرورش ماهی

ساخت و تولید استخر پیش ساخته انواع گوناگون و اشکال مختلفی دارد. یکی از انواع این استخر های پیش ساخته، استخر گالوانیزه است که دیواره های بیرونی استخر از ورق های آهنی (آب دیده) ساخته شده. این ورق ها از جنس ها و فلزات مختلف نیز ساخته می شوند. استخر گالوانیزه برای فضای باز و انواع اقلیم های جغرافیایی ایران مناسب بوده و قیمت ارزان و کارایی بالایی در پرورش انواع آبزیان دارد.

استخر فلزی (استخر گالوانیزه) پرورش ماهی از پرفروش ترین و مقاوم ترین استخرهای پیش ساخته محسوب شده و از مزایای بالایی در زمان نصب و راه اندازی دارا می باشد. جنس بدنه بیرونی فلز مقاوم با روکش ضد زنگ بوده که از نظر رنگ و ظاهر اشکال مختلفی دارد، ولی همه این استخر ها دارای کیفیت استاندارد یکسان و بالایی هستند. تفاوت استخر های گالوانیزه با استخر های پیش ساخته زینکالیوم در جنس ورق های بیرونی آنها بوده و همین دلیل تفاوت قیمت بین این دو استخر پیش ساخته را باعث شده است.

در استخرهای گالوانیزه پیش ساخته امکان پرورش انواع آبزیان از جمله: ماهی خاویار، فیل ماهی، میگو، صدف و جلبرگ، قزل آلا، ماهی کپور و دیگر آبزیان به راحتی فراهم است و با کمترین هزینه سرمایه گذاری امکان آبزی پروری در تراکم بالا انجام می گیرد. استفاده از دستگاه های تصفیه آب مانند: ازن ژنراتور و درام فیلتر در استخر های گالوانیزه پرورش ماهی به راحتی و با کارایی بالا امکان پذیر است.

استخر پیش ساخته زینکالیوم

استخرهای پیش ساخته زینکالیوم نوع جدید و مدرن برای لایه بیرونی استخر های پیش ساخته است که در ایران توسط شرکت های صنعتی تولید استخر پیش ساخته، تولید و در هایپر صنعت فامکو تامین می شود. استخر های زینکالیوم نسبت به استخرهای گالوانیزه قیمت بالاتری دارند، اما مزیت طول عمر بالا و مقاومت بالا باعث استقبال مزرعه داران آبزی پرور از این نوع استخر پیش ساخته شده است.

رعایت بهداشت و نظافت در استخر پیش ساخته

نظافت و رعایت اصول بهداشتی در تمام محل های استقرار آبزیان از جمله استخر های پیش ساخته از نکات بسیار مهم در زمان آبزی پروری است. در استخر های پیش ساخته مدرن که دارای سیستم مداربسته بوده و خروجی و ورودی آب دارند به راحتی فرایند تعویض آب انجام می گیرد.

اما باید این نکته را در نظر داشت که این تعویض آب باعث استرس و کاهش وزن گیری آبزیان نشود، به همین دلیل در مجموعه هایپر صنعت فامکو تجهیزات نظافتی پرورش آبزیان ادواتی همچون ازن ژنراتور، درام فیلتر و را به شما پیشنهاد داده و به فروش می رساند و با استفاده از این ادوات مزرعه داران پرورش ماهی از سیستم نگهداری سنتی به آبزی پروری نیمه صنعتی و تمام صنعتی تغییر بهره بری خواهند داد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا