عمومیکسب و کار برتر

تغییر سایز انگشتر در خانه یا توسط طلا فروش، کدامیک به صرفه تر است؟

تغییر سایز انگشتر با چند ترفند ساده و خانگی

تغییر سایز انگشتر با اینکه بهتر است توسط متخصص این امر انجام شود، اما بزرگ کردن انگشتر یا کوچک کردن آن کاری است که در خانه هم می‌توان آن را انجام داد. از این رو، ما در این مطلب سعی کرده‌ایم ترفندهایی که با کمک آن‌ها می‌توانید خودتان در خانه اندازه‌ انگشتر را بزرگ یا کوچک کنید را توضیح دهیم. برای آشنایی با این روش‌ها تا انتها همراه ما باشید.

تغییر سایز انگشتر در خانه یا توسط طلا فروش، کدامیک به صرفه تر است؟

اهمیت تغییر سایز انگشتر

انتخاب و استفاده از سایز درست انگشتر از این نظر اهمیت دارد که احتمال گم شدن آن و آسیب دیدن انگشتان دست را کاهش می‌دهد. وقتی شما انگشتری گشاد به دست کنید، دائم در طول انگشت شما حرکت می‌کند و احتمال افتادن و در نتیجۀ آن شکستن، ضربه دیدن یا گم شدن انگشتر زیاد است.

اگر هم بیش از حد تنگ باشد و به زور در انگشت خود فشار دهید، احتمال اینکه دیگر نتوانید آن را از دست خارج کنید، زیاد است که باعث آسیب دیدن انگشتان دست می‌شود. تنگی انگشتر می‌تواند مانع از جریان خون در انگشت شود که نتیجۀ آن کبودی و ورم کردن انگشت است. درآوردن انگشتر از انگشت ورم کرده هم مشکلات متعدد و درد زیادی در پی دارد. بنابراین، روش منطقی و درست این است که همیشه انگشتر را بر اساس سایز دست خود خریداری کنید. وقتی هم که به دلایل مختلفی مثل چاقی یا لاغری یا در نتیجۀ برخی بیماری‌ها، سایز دستتان عوض شد، باید سایز انگشتر را هم تغییر دهید تا از تمام احتمالاتی که در بالا اشاره کردیم در امان بمانید.

بهترین سایز انگشتر سایزی است که به درستی در انگشت جا بگیرد و حرکت زیادی نداشته باشد. توجه داشته باشید اندازه میانگین و عمومی برای همه کاربرد ندارد. برای اینکه، برخی افراد جثۀ درشت یا قد بلند دارند و در نتیجه، اندازۀ انگشت‌های دست آن‌ها با اندازۀ دست افراد ریزقامت و قدکوتاه یکی نیست. شما باید حتماً پیش از انتخاب و خرید انواع انگشتر طلا سایز درست انگشتان دستتان را پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید از مقالۀ تعیین سایز انگشتر؛ چگونه سایز انگشتر را اندازه‌‌گیری کنیم؟ در بلاگ گالری لیلیوم کمک بگیرید.

روش‌های مختلف تغییر سایز انگشتر

برای تغییر دادن اندازۀ انگشترهای طلا و نقره از چندین روش مختلف می‌توان استفاده کرد. بدون شک بهترین و ایمن‌ترین روش، سپردن انگشتر به متخصص این امر است تا با ابزارهای حرفه‌ای، در کوتاه‌ترین زمان و کم خطرترین روش، انگشتر را کوچک یا بزرگ کند. اما اگر دوست ندارید این کار را انجام دهید، یک‌سری روش وجود دارد که خودتان هم می‌توانید با کمک آن‌ها سایز انگشترتان را تغییر دهید. در ادامه ما تمام روش‌های حرفه‌ای و روش‌های خانگی تغییر اندازۀ انگشتر را نوشته‌ایم.

بزرگ یا کوچک کردن انگشتر توسط متخصص

بزرگ یا کوچک کردن انگشتر توسط متخصص و طلافروش‌ها به چندین روش مختلف انجام می‌شود:

تغییر اندازه‌ انگشتر به روش برش و جوش دادن

متخصصین طلا و جواهر، انگشتر را برش می‌دهند تا اندازه آن را بزرگ یا کوچک کنند و سپس دوباره حلقه را جوش می‌دهند. در انتها هم دقیقاً روی همان قسمتی که برش انجام شده هویه‌کاری انگشتر انجام می‌شود. به این صورت که برای کوچک کردن انگشتر، تعمیرکار طلا اول حلقه را برش می‌دهد و بخش از آن را بریده و کنار می‌گذارد تا حلقه تنگ‌تر شود. سپس دو انتهای آن را به هم جوش داده و انگشتر به حالت دایره‌ای خود بر می‌گردد.

برای بزرگ کردن انگشتر هم طلاساز پس از برش حلقه، آن را می‌کشد تا به اندازه دلخواه برسد. سپس از فلزات دیگر برای پر کردن این فاصله بهره می‌گیرد.

کوچک کردن انگشتر با گوی‌های فلزی (Sizing Beads)

در این روش طلافروش، دو عدد گوی فلزی از جنس طلا یا دیگر فلزهای ارزشمند را در بخش داخلی‌ رکاب انگشتر جوش می‌دهد. این یکی از روش‌های غیر دائمی برای تغییر دادن اندازۀ انگشتر است و روش مقرون‎به‌صرفه‌ای هم محسوب می‌شود. از این گوی‌ها برای کوچک کردن انگشتر به اندازۀ نیم سایز استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از این کار حتماً نمونۀ آن را دست کنید و ببینید آیا اذیت‌کننده هست یا خیر. چون برخی از افراد با این گوی‌های فلزی خیلی احساس راحتی ندارند، اما روشی عالی به شمار می‌آید چون به ظاهر و استحکام انگشتر هیچ لطمه‌ای وارد نمی‌کند. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از این قطعات فلزی نیاز به تجربه طلاساز دارد، چرا که ظریف‌کاری آن زیاد است و نمی‌توانید خودتان به تنهایی در خانه آن را انجام دهید.

روش سیلیکون

یکی دیگر از روش های خانگی برای تنگ کردن انگشتر استفاده از سیلیکون است. به کمک خلال دندان یا چوب کبریت میتوانید مقداری از سیلیکون را بر روی رکاب انگشتر پخش کنید تا آن اندازه ای که نیاز است کوچک شود. سپس طی گذشت 24 ساعت که مطمئن شدید کامل خشک شد آن را با آب و صابون خوب بشویید و با دستمال خشک کنید.

حین خرید انگشتر به چه نکاتی دقت کنیم:

حین خرید انگشتر بهتر است به نکاتی که در ادامه اشاره می کنیم دقت کنید:

1- بهتر است انگشتری که خریداری می کنید مطابق سلیقه تان باشد چرا که بعد از تغییر سایز انگشتر  (به روش برش انگشتر) فروش آن سخت تر می شود و افت قیمت زیادی را تجربه می کند.

2- در انتخاب سایز انگشتر بهتر است کمی بزرگتر از سایز انگشت خود را انتخاب کنید چرا که بعدا می توانید انگشتر را با روش های مختلف و بدون افت ارزش آن کوچک کنید اما برزگ کردن انگشتر همواره با افت ارزش همراه خواهد بود.

3- زمانی که انگشتری را خریداری می کنید دقت داشته باشید که از لحاظ اندازه بسیار کوچک و تنگ نباشد که انگشتتان را اذیت کند، چون اگر سایز انگشتر به انگشت بزرگ باشد می توان آن را کوچک کرد اما اگر از همان ابتدا کوچک باشد نمیتوان تغییری در اندازه آن ایجاد کرد.

4- تغییرات دمای بدن و بارداری در خانم ها دو عامل مهم برای تغییر اندازه ی انگشت است که ممکن است پس از گذشت مدتی به سایز اولیه ی خود بازگردد . پس باید دقت کافی را هنگام خرید انگشتر زنانه داشته باشید.

5- بسیاری از افراد به صورت حضوری خریدشان را انجام می دهند و همان جا می توانند سایز انگشترشان را کوچک کنند . اما عده ی دیگری از افراد هستند که به صورت آنلاین خرید انگشتر را انجام می دهند و بعد از اینکه محصول به دستشان رسید متوجه بزرگی انگشتر خود می شوند ، بهتر است بدانید که در این مواقع جای هیچ نگرانی نیست و شما به راحتی می توانید به کمک طلا فروشان انگشتر خود را کوچک تر کنید تا هم سایز با انگشت دستتان شود.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا