عمومیکسب و کار برتر

اتصال هارد ide به مادربرد sata

پورت Ide چیست + انواع کابل IDE

IDE ، مخفف کلمه Integrated Drive Electronics ، یک نوع استاندارد اتصال برای دستگاه‌های ذخیره سازی در رایانه است. به طور کلی ، انواع کابل IDE به انواع کابل‌ها و پورت‌ها برای اتصال برخی از هارد دیسک‌ها و درایو های نوری به یکدیگر و مادربرد استفاده می‌شود.

بنابراین کابل IDE کابلی است که این مشخصات را برآورده می‌کند. برخی از پیاده سازی‌های محبوب IDE که ممکن است در رایانه با آن‌ها روبرو شوید عبارتند از: ATA)PATA موازی ( ، استاندارد IDE قدیمی تر و( SATA Serial ATA) ، جدیدترین نوع آن.

هنگامی که سخت افزار رایانه خود را به روز می‌کنید یا دستگاه‌های جدیدی را که به رایانه خود وصل می‌کنید ، می‌توانید درایو IDE ، کابل IDE و پورت IDE را شناسایی کنید چون بسیار مهم است. به عنوان مثال ، دانستن اینکه آیا شما یک هارد دیسک IDE دارید یا نه ، مشخص می‌کند که برای جایگزینی هارد دیسک خود باید چه چیزی خریداری کنید.

اگر هارد دیسک SATA و اتصالات SATA جدیدتری دارید ، اما یک درایو PATA قدیمی بخرید ، متوجه می‌شوید که نمی‌توانید آن را به راحتی انتظار، کامپیوتر خود را به آن وصل کنید. این مورد در محفظه‌های خارجی نیز صادق است که به شما امکان می‌دهد هارد درایو‌های خود را از طریق usbاز رایانه خود خارج کنید. اگر هارد دیسک PATA دارید، باید از محفظه‌ای پشتیبانی کنید که از PATA پشتیبانی کند. برگرداندن فایل های پاک شده از هارد اکسترنال PATA نیز کار ساده ای است که در ادامه خواهید آموخت.

اتصال هارد ide به مادربرد sata

تاریخچه SATA و PATA

PATA رابط کاربری قدیمی ‌است. در اصل با نام (Electronics Drive Electronics) پورت ide شناخته می‌شد‌، این اتصال انتخابی نه تنها برای هارد دیسک‌ها، بلکه برای دیسک‌های فلاپی و نوری (CD / DVD) نیز بود.

در سال‌های اخیر‌، رابط PATA به آرامی ‌از بین می‌رود. امروزه اکثر سیستم‌های جدید با درایوهای دیسک سخت SATA ارائه می‌شوند و ممکن است از کابل ide فقط برای درایو نوری استفاده کنند. همانطور که انتظار می‌رفت‌، درایوهای نوری هم اکنون با رابط‌های SATA در دسترس هستند‌، بنابراین به زودی می‌توانیم پایان این کابل را به طور کامل ببینیم.

سازگاری بین SATA و کابل ide

در مورد سازگاری‌، هیچ یک وجود ندارد. درایو‌های SATA و کابل ide در رابط کاربری کاملاً ناسازگار هستند. آن‌ها مطمئناً می‌توانند در یک سیستم وجود داشته باشند‌، اما فقط درصورتی که آن دستگاه دارای هر دو رابط SATA و PATA باشد. اگر رایانه فقط یکی از دو سبک رابط را داشته باشد‌، فقط درایوهای سازگار با آن رابط قابل استفاده هستند. از نظر عملی‌، معنای واقعی آن این است که شما باید هنگام تعویض درایو یا خرید تجهیزات مربوط به درایو بدانید که چه چیزی نیاز دارید.

هنگام بازیابی اطلاعات فلش و یا جایگزینی درایو در رایانه‌، باید بدانید که رایانه شما از رابط PATA یا SATA استفاده می‌کند یا خیر و حتماً جایگزینی تهیه کنید که از همان رابط استفاده کند. همچنین باید مطمئن شوید که یک درایو با اندازه فیزیکی یکسان تهیه کرده اید. درایوهای دسکتاپ به عنوان درایوهای 3.5 اینچی طبقه بندی می‌شوند و در رایانه‌های رومیزی معمول هستند. لپ تاپ‌ها به طور معمول از درایوهای 2.5 اینچی استفاده می‌کنند .

اگر تصمیم دارید یک ‌هارد دیسک بخرید و آن را در یک محفظه دیسک خارجی قرار دهید‌، باید بدانید که این یک درایو PATA است یا SATA و یک محفظه سازگار‌، با همان اندازه فیزیکی دریافت کنید. محفظه واقعی متفاوت نیست‌، اما مقدار کمی ‌مدار وجود دارد که به صورت فیزیکی به درایو متصل می‌شود تا رابط USB را فراهم کند.

نکات مهم درباره انواع کابل IDE

انواع کابل IDE برخلاف SATA که فقط دو نقطه دارد ، سه نقطه اتصال دارند. یک انتهای کابل. IDE البته اتصال کابل به مادربرد است. دو مورد دیگر برای دستگاه‌ها باز است ، به این معنی که می‌توانید از یک کابل IDE برای اتصال دو دیسک سخت به رایانه استفاده کنید .

در واقع ، یک کابل IDE می‌تواند از دو نوع سخت افزار مختلف مانند دیسک سخت در یکی از پورت های IDE و درایو DVD در دیگری پشتیبانی کند. کابل IDE دارای نوار قرمز در امتداد یک لبه است. درگاه‌های IDE شبیه به هم هستند زیرا تعداد اسلات پین آنها به همان اندازه خواهد بود. سرعت دستگاه متصل به IDE نه تنها به قابلیت‌های آن بلکه به کابل مورد استفاده نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر یک کابل کند را به یک هارد دیسک سریع وصل کنید، درایو فقط به همان سرعتی که کابل اجازه می‌دهد کار می‌کند.

انواع کابل IDE :

دو نوع متداول کابل‌های نوار IDE:

 1کابل 34 پینی:

کابل 34 پینی است که برای درایو‌های فلاپی و کابل 40 پین برای درایوهای سخت و درایو‌های نوری استفاده می‌شود. کابل‌های PATA می‌توانند سرعت انتقال اطلاعات را از 133 مگابیت بر ثانیه یا 100 مگابیت بر ثانیه تا 66 داشته باشند. در حالی که سرعت انتقال کابل PATA حداکثر در 133 مگابایت بر ثانیه است ، کابل های SATA از سرعت تا 1،969 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

ترکیب دستگاه های IDE و SATA

در برهه‌ای از طول عمر دستگاه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای شما ، احتمالاً یکی از فناوری‌های جدیدتر از دیگری استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است یک هارد SATA جدید داشته باشید ، اما رایانه ای که فقط از انواع کابل هارد IDE پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه آداپتورهایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند دستگاه SATA جدیدتر را با یک سیستم IDE قدیمی مانند  آداپتور Kingwin SATA به کابل IDE متصل کنید.

روش دیگر برای ترکیب کردن دستگاه‌های SATA و IDE استفاده از دستگاه USB مانند دستگاه UGREEN است. به جای اینکه کامپیوتر را وصل کنید تا دستگاه SATA مانند آداپتور از بالا متصل شود ، این یکی اکسترنال است ، بنابراین می‌توانید هارد دیسک‌های IDE (2.5 “یا 3.5”) و SATA خود را به این دستگاه متصل کرده و سپس آن‌ها را از طریق پورت USB. به دستگاه خود متصل کنید.

(Enhanced IDE EIDE) چیست؟

EIDE مخفف Enhanced IDE است و نسخه ارتقا یافته کابل هارد آی دی ای است. این نام به نام های دیگر نیز می‌رود ، مانند Fast ATA ، Ultra ATA ، ATA-2 ، ATA-3 ، Fast IDE و Expanded IDE.

EIDE برای توصیف سرعت انتقال سریعتر داده ها فراتر از استاندارد اصلی IDE استفاده می‌شود. به عنوان مثال ، ATA-3 با سرعت 33 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. پیشرفت دیگر نسبت به IDE که با اولین اجرای EIDE مشاهده شد ، پشتیبانی از دستگاه های ذخیره سازی به اندازه 8.4 گیگابایت بود.

هر کابل IDE از چند درایو پشتیبانی می‌کند؟

هر یک از انواع کابل آی دی ای می‌تواند از دو درایو پشتیبانی کند. یک کابل سیم تک IDE دارای سه اتصال است. یک اتصال به مادربرد متصل می‌شود و دو اتصال دیگر برای هر دو درایو موجود است.

استانداردهای ANSI برای انواع کابل IDE

اولین استاندارد برای درایوهایIDE : محدود به بیش از 528 مگابایت و از حالت‌های انتقال PIO و DMA پشتیبانی می‌کند. دامنه سرعت از 2.1 مگابایت در ثانیه تا 8.3 مگابایت در ثانیه است.

برای درایوهای بزرگتر از 528 مگابایت و حداکثر چهار دستگاه IDE اجازه می‌دهد. پشتیبانی از حالت های انتقال PIO و DMA. سرعت حداکثر 16.6 مگابایت در ثانیه.

نسخه بهبود یافته ATA-2 با عملکرد تقریباً یکسان.

·         Ultra ATA / Fast ATA-2 / Ultra DMA / DMA 33

بهبود نرخ انتقال حالت DMA با عملکرد تا 33.3 مگابایت در ثانیه.

·         Ultra ATA 66 / Ultra DMA 66

برای بهبود قدرت سیگنال از کابل 80 سیم IDE با اتصال زمین اضافی استفاده می‌کند. سرعت 66.6 مگابایت در ثانیه.

سرعت 100 مگابایت در ثانیه.

سرعت 133 مگابایت در ثانیه.

سرعت تا 600 مگابایت در ثانیه (با نسخه 3.0). از کابل کوچکتر از درایوهای PATA IDE استفاده می‌کند که فقط اجازه می‌دهد تا هر دستگاه یک کابل داشته باشد.

انواع کابل IDE در بالا مطرح شده است و با توجه به سیستم کامپیوتر خود و پشتیبانی سیستمتان از کابل باید کابل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اتصال هارد ide به مادربرد

چگونه هارد اکسترنال را ریکاوری کنیم؟ برای نصب هارد دیسک خود به مادربرد به موارد زیر نیاز دارید:

  1. هارد دیسک IDE یا SATA سازگار باشد
  2. 4 پیچ ثابت (همراه با هارد دیسک یا کیف)
  3. پیچ گوشتی مناسب برای کیس کامپیوتر
  4. کابل IDE (در صورت نیاز)
  5. کابل SATA (در صورت نیاز)
  6. بند مچی ضد استاتیک (در صورت وجود)

حذف هارد دیسک IDE قدیمی

اگر درایو IDE فعلی خود را با درایو بزرگتر از همان نوع یا دستگاه SATA جدید جایگزین کرده‌اید ، اولین قدم حذف درایو قدیمی است. گاهی اوقات حذف کابل داده IDE و کابل برق قبل از برداشتن پیچ‌های ثابت آسان‌تر است .در صورت جایگزینی آن با درایو IDE دیگر ، توجه داشته باشید که کابل‌ها کجا می‌روند. همه هارد دیسک‌های IDE دارای انواع سوکت استاندارد یکسان هستند و کابل IDE باید دارای یک برش تراز باشد تا از نصب صحیح آن اطمینان حاصل شود ، به همین ترتیب ، کابل برق فقط به یک صورت متصل می‌شود. پس از برداشتن پیچ‌های ثابت درایو را به آرامی از شاسی خارج کرده و به یک طرف قرار دهید.

حذف هارد دیسک SATA قدیمی

حذف کابل داده هارد دیسک SATA نسبت به IDE کمی ساده‌تر است ، اما بهتر است قبل از برداشتن پیچ‌های ثابت ، هر دو کابل را از برق بکشید. مگر اینکه به دلایلی بخواهید کابل SATA را جایگزین کنید ، می‌توانید انتهای دیگر آن را به مادربرد متصل کنید. پیچ‌ها را بردارید و دستگاه را به آرامی از قسمت درایو بیرون بکشید و مراقب باشید که هیچ کابل مجاور مزاحمتی ایجاد نکند.

نصب هارد دیسک IDE

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محل درایو را در جایی که دستگاه می‌رود قرار دهید. اگر درایو را جایگزین می‌کنید ، می‌توانید آن را در همان درایو قدیمی نصب کنید. اگر درایو دوم را اضافه می‌کنید ، سعی کنید بین دو درایو برای تهویه فاصله بگذارید ، اگرچه ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد.

Single Drive -اگر این تنها هارد دیسک شماست و فقط یک هارد دیسک دارید، جامپر را روی master تنظیم کنید

Two Drives  -اگر درایو جدید درایو اصلی باشد ، jumper را روی master تنظیم کنید. اگر آن را به عنوان یک درایو ثانویه می‌خواهید ، آن را بر روی slave تنظیم کنید. از طرف دیگر ، می‌توانید از یک کابل IDE جداگانه در رابط IDE ثانویه مادربرد استفاده کنید (به دفترچه راهنمای مادربرد مراجعه کنید).

همه اتصالات را مجدداً بررسی کنید و همچنین مطمئن شوید که هیچ اتصالی را در حین نصب شل نکرده‌اید. ممکن است بخواهید قبل از تعویض درپوش‌ها ، از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید ، اما توصیه می‌شود قبل از اتصال مجدد کاور ، کاورها را تعویض کنید. هنگام راه اندازی مجدد دستگاه ، BIOS باید هارد دیسک جدید را به طور خودکار تشخیص دهد. پس از بارگیری سیستم عامل به My Computer بروید و باید درایو جدید خود را در آنجا مشاهده کنید.

اتصال هارد ide به مادربرد sata

کانکتور IDE چیست و چه کاربردی در ارتباطات داده های رایانه ها دارند

کانکتور IDE یا (Integrated Drive Electronics) یا Connector IDE، یک کانکتور معمولی جهت وصل کردن دستگاه های ذخیره سازی به رایانه می باشد. در واقع این نوع کانکتور، ماردبرد یا همان گذرگاه (bus) را به هر دستگاه ذخیره سازی بر روی کامپیوتر را وصل می کند. پس از مدتی بعد از ساخت کانکتور IDE توسعه دهندگان از استانداردهای پیشرفته ای به نام EIDE را وارد بازار کردند که سه بار سریع تر از نسخه های قدیمی کار می کردند. این مقاله جهت کسب اطلاعات بیشتر جهت آشنایی با کانکتور IDE گردآوری شده است و امید است که مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار بگیرد.

بیشتر کانکتور IDE با عنوان ATA یا PATA با سرنام (parallel ATA) شناخته می شود. این نوع کانکتور برای رایانه های IBM است که برای اولین بار توسط Western Digital و Compaq در سال 1986 برای درایوهای سخت سازگار و درایوهای CDیا DVD ساخته شده است. کانکتور IDE با SCSI یا ESDIبا عنوان انگلیسی (Enhanced Small Disk Interface) متفاوت است زیرا کنترل کننده های آن در هر درایو قرار دارند ، به این معنی که درایو می تواند مستقیماً به مادربرد یا کنترلر متصل شود.

به طور کلی، کانکتور IDE به انواع کابل ها و پورت های مورد استفاده برای اتصال برخی از هارد ها و درایوهای نوری به یکدیگر و مادربرد اشاره دارد و یک کابل IDE کابلی است که این مشخصات را برآورده می کند. برخی از کاربردهای محبوب کانکتور IDE که ممکن است در رایانه ها بیابید عبارتند از: PATA یا (Parallel ATA)، استاندارد قدیمی IDE و SATA یا (Serial ATA).

انواع کانکتور IDE

دو نوع رایج کانکتورهای IDE عبارتند از:

  • کابل های روبان IDE کابل 34 پین است که برای درایوهای فلاپی مورد استفاده قرار می گیرد
  • کابل های IDE،40 پین برای درایوهای سخت و درایوهای نوری استفاده می شوند.

چرا دانستن اطلاعاتی در مورد کانکتور IDE مهم است؟

این موضوع اهمیت دارد که بتوانید در هنگام به روزرسانی سخت افزار رایانه خود یا خرید دستگاه های جدیدی که به رایانه خود وصل می کنید یک درایو  IDE، کابل های IDE و درگاه های IDE را شناسایی کنید. به عنوان مثال، دانستن این که آیا شما یک هارد دیسک IDE دارید یا خیر، تعیین می کند که چه چیزی برای خرید نیاز دارید تا بتوانید هارد خود را جایگزین کنید.

اگر یک هارد دیسک SATA و اتصالات SATA جدیدتر دارید و اگر یک درایو PATA قدیمی تر خریداری کنید متوجه می شوید که نمی توانید آن را به آسانی به دلخواه خود وصل کنید. همین مورد در مورد محفظه های خارجی نیز صدق می کند که به شما امکان می دهد هارد دیسک های خارج از رایانه خود را از طریق USB اجرا کنید. اگر هارد دیسک PATA دارید، باید از محفظه ای استفاده کنید که از PATA  پشتیبانی می کند و نه  SATA.

ویژگی های مهم کانکتور IDE

کانکتور IDE بر خلاف  SATAدارای سه نقطه اتصال می باشد که یکی آن انتهای کابل IDE برای اتصال کابل به مادربرد است و دیگری برای دستگاه ها باز می باشد که بدین معنا که می توان از یک کانکتور IDE برای اتصال دو هارد دیسک به رایانه استفاده کرد. در واقع یک کانکتور IDE می تواند از دو نوع سخت افزار مختلف پشتیبانی کند مانند هارد در یکی از درگاه های IDE و درایو DVD در دیگری.

اگر دو دستگاه به طور همزمان به کانکتور IDE وصل شوند، باید اتصالات به درستی تنظیم شوند. سرعت یک دستگاه متصل به IDE نه تنها به قابلیت های خود بلکه به کانکتور IDE مورد استفاده نیز آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کابل آهسته را به هارد دیسک سریع وصل کنید درایو تنها به همان سرعت کار می کند تا کابل اجازه دهد.

تفاوت های بین کانکتور IDE و SATA

عملکرد هر دو کانکتور IDE و SATA شبیه به یکدیگر می باشد اما با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند که عبارتند از:

  • IDE ورژن قدیمی تر از Sata است که پورت ساتا ساده تر و راحت می باشد و پیچیدگی کمتری دارد.
  • کانکتور آی‌دی‌ای  معمولا دارای 40 پین می باشند که می توانند به 2 درایو وصل شوند در حالی کابل های sata ، 7 پین دارند و تنها امکان اتصال به 1 درایو وجود دارد.
  • کانکتور آی‌دی‌ای به طور موازی ولی رابط sata به طور سریال (پشت سر هم) اجرا می شود که سریع تر است.
  • Sata از فناوری های جدیدتری استفاده می کند و می تواند اطلاعات را با سرعت بالاتری انتقال دهد. به طوری که سرعت انتقال داده در sata، 150 Mbps می باشد در حالی سرعت انتقال اطلاعات در IDE، تنها 33 MBps است.

اما به طور کلی تفاوت اصلی بین کانکتور آی‌دی‌ای و SATA در این است کهIDE  یک اتصال موازی برای اتصال دستگاه ذخیره سازی به bus رایانه فراهم می کند در حالی که SATA یک اتصال سریال برای اتصال منبع ذخیره سازی به bus رایانه فراهم می کند. IDE و SATA انواع متفاوتی برای اتصال دستگاه های ذخیره سازی به bus سیستم رایانه هستند. IDE در مقایسه با SATA یک استاندارد قدیمی است. سیم های کانکتور برق IDE حجیم تر و گران تر هستند. کانکتور IDE دارای حداکثر سرعت انتقال اطلاعات 133 مگابایت در ثانیه است ولی سیم های SATA کوچکتر ، باریک تر و مدیریت آسان تر هستند و حداکثر سرعت انتقال داده در آن 6 GB/s است. معمولا هارد دیسک های مدرن و درایوهای حالت جامد یعنی SSD ها از SATA استفاده می کنند.

نحوه کار کردن با کانکتور آی‌دی‌ای

دستگاه های IDE از یک کابل مخصوصی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند که در انتها و قسمت میانی این کابل از یک کانکتور خاص استفاده می شود. طول این کابل نباید بیشتر از 46 سانتی متر باشد. فاصله بین کانکتور اول و دوم حداکثر 12 اینچ و فاصله دومین تا سومین کانکتور حداکثر 6 اینچ می باشد. رعایت فواصل گفته شده باعث پیوستگی سیگنال می شود. لازم به ذکر است که 3 کانکتور  IDEفوق دارای رنگ های متفاوتی هستند و به دستگاه های خاصی وصل می شوند که عبارتند از:

  • کانکتور آبی رنگ جهت وصل شدن به برد اصلی
  • کانکتور مشکی رنگ جهت وصل شدن به درایو اولیه (Master)
  • کانکتور خاکستری رنگ جهت وصل شدن به درایو ثانویه (Slave)

در طرف دیگر کابل یک نوار وجود دارد که سیم موجود در آن به پین شماره یک وصل است. سیم شماره 20 به جای وصل نیست و از آن برای اطمینان از اتصال کابل به درایو مورد نظر استفاده می شود. از این رو برای اتصال دو درایو به کانکتور آی‌دی‌ای با پیکربندی خاص به نام Master و Slave استفاده می شود که به کمک این پیکربندی می توان زمان ارسال اطلاعات را توسط درایو دیگر اعلام کرد.

سوالات متداول

کانکتور آی‌دی‌ای یک کانکتور معمولی جهت وصل کردن دستگاه های ذخیره سازی به رایانه می باشد که ماردبرد یا همان گذرگاه (bus) را به هر دستگاه ذخیره سازی بر روی کامپیوتر را وصل می کند.

  • تفاوت اصلی بین کانکتور IDE و SATA چیست؟

تفاوت اصلی بین کانکتور آی‌دی‌ای و SATA این می باشد که IDE  یک اتصال موازی برای اتصال دستگاه ذخیره سازی به bus رایانه فراهم می کند در حالی که SATA یک اتصال سریال برای اتصال منبع ذخیره سازی به bus رایانه فراهم می کند

  • ویژگی های مهم کانکتورهای IDE چیست؟

ویژگی های مهم کانکتورهای IDE در این است که کانکتور آی‌دی‌ای  دارای سه نقطه اتصال می باشد که یکی آن انتهای کابل IDE برای اتصال کابل به مادربرد است و دیگری برای دستگاه ها باز می باشد. در حقیقت از یک کانکتور آی‌دی‌ای می توان برای اتصال دو هارد دیسک به رایانه استفاده کرد یعنی یک کانکتور آی‌دی‌ای می تواند از دو نوع سخت افزار مختلف پشتیبانی کند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا