CRM چیست؟
در این مقاله قصد داریم به سوال پرتکرار CRM چیست بپردازیم. چرا که افراد زیادی به دنبال معنی CRM و اینکه CRM چیست هستند اما مطلب کاملی در این خصوص نوشته نشده است. اما در این مقاله شما می توانید اطلاعات کامل را در خصوص اینکه CRM چیست بخوانید.
اما CRM چیست؟ CRM به معنای مدیریت ارتباط با مشتری می باشد که هدف آن ارتباط با مشتریان و پاسخگویی صحیح به نیازها و انتظارات مشتریان تا جایی که ممکن است به طوری که این عمل باعث موفقیت هر چه بیشتر در فرآیندها و فعالیت های کاری خواهد داشت CRM یک روش تجاری برای نحوه ارتباطات و مشارکت فعال با مشتریان می باشد. زمانی می توان در مدیریت ارتباط با مشتری موفق بود که برنامه ریزی ها به صورتی باشد که تجربه های مشتری را در نظر بگیرد و دید شما از نظر یک مشتری کمک مطلوبی در ایجاد موفقیت ها و استفاده از فرصت های روبرو در آینده خواهد داشت.
این فرآیند به صورت موثرتری در شرکت انجام می گیرد مدیریت ارتباط با مشتری تنها یک نرم افزار و یا برنامه نیست در دنیای امروزی این مبحث را تنها به عنوان یک ابزار در نظر می گیرد تا به شرکت ها اجازه دهند که تمرکز خود را بیشتر روی فرآیندها و تعاملات مرتبط با مشتریان و مصرف کنندگان محصول خود قرار دهد.
در اما در واقعیت مدیریت ارتباط با مشتری از یک روش تجاری آغاز شده و در نهایت به نرم افزارها میرسد که این نرم افزارها می تواند وسیله ای برای سهولت در اجرای روشهای تجاری سازمان باشند. در ادامه به تکمیل اینکه CRM چیست خواهیم پرداخت. همچنین برای تکمیل این مقاله توصیه می شود مقاله CRM چیست سایت رکاما را نیز مطالعه نمایید.
هدف CRM چیست؟
مشتریان اغلب نیازهایی را مطرح می کنند که مطابق اصول است و باید به آنها پاسخ داده شود. اما اینکه عمل کردن به انتظارات مشتریان چگونه است با توجه به فهم صحیح شما از سلایق و نیازهای مشتری است که در اینجا بسیار میتواند به شرکت ها به طور قابل توجهی کمک کند. به این صورت که داده های قابل توجهی از مشتریان را در سیستمهای خود ثبت کرده و پیگیری های لازم با آنها را انجام خواهد داد.
همچنین تمامی سوابق ارتباطی مشتری قابل مشاهده خواهد بود و در نهایت تجزیه و تحلیل شده و سوابق خاص که مشتریان بیشتری را مورد رضایت قرار داده است ثبت خواهد کرد. هدف از CRM چیست بیان شد و اکنون به انواع آن خواهیم پرداخت.
انواع CRM چیست؟
CRM از چهار نوع متفاوت تشکیل شده است که توضیحات آن به شرح زیر می باشد:
CRM استراتژیک چیست؟
در این روش کسب و کار پیشرو شما باید مشتری محور باشد یعنی بتوانید مشتریان جدیدی را از طریق های متفاوت جذب کنید همچنین مشتریان ثابت و فعلی خود را راضی و با سود بیشتر داشته باش این کار می تواند بسیار مهم در سازمان تان باشد زیرا سبب می شود و روندهای شرکت به صورت صحیح شکل بگیرد.
CRM عملکردی چیست؟
روند و عملکرد فعالیتهای شما در خدمت رسانی به مشتریان مانند تبلیغات و بازاریابی و خرید و فروش و ارائه خدمات پس از آن باید به صورتی مدیریت شود که شما با استفاده از آن بتوانید علاوه بر برطرف کردن انتظارات مشتری در مواقع مختلف پاسخگو نسبت به مشکلات پیش رو باش برای نمونه هنگامی که مشتری از شما تقاضای ارائه خدمات پس از فروش می کند شرکت باید این برنامهریزی را کرده باشد که چگونه نسبت به او پاسخگو بوده و خدماتی که برای ارائه در نظر خواهد گرفت باید تا حد میزان انتظارات او را اجابت کند همچنین می توانیم برای کمک در این زمینه از نرم افزار از قبل ایجاد شده و حاوی اطلاعات و فایل های مرتبط با مشتری در مدیریت بهتر استفاده کنید.
CRM تجزیه گر چیست؟
در این فعالیت شما می توانید با استفاده از اطلاعات کسب شده در قسمت بازاریابی و تعامل با مشتریان به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید که شما را در انتخاب های تجاری به شرکت شما کمک محسوسی خواهد کرد. برای نمونه عملکرد حاصل از فروش محصولات گوناگون به شما این کمک را خواهد کرد تا به این نتیجه برسید روی کدام یک از محصولات وبر روی نقاط مثبتی از آن بیشتر دقت کنید و یا از نتایج به دست آمده در جذب مشتریان در یک مجموعه بازاریابی به شما این علم را می دهد که در مجموعه بعدی این کار را موثرتر پیش ببرید.
CRM تعاملی چیست؟
بین شما و فضای بیرون ، مشتریان و نمایندگان قرار دارند که به شما این امکان را می دهد تا ارزش بیشتری برای مشتریان خود بگذارید در واقع برنامه ها به شما کمک می کند تا بتوانید پاسخهای مشتریانتان را چه با رضایت و چه بر خلاف آن کسب کنید پس از این رسیدگی، انتظارات مشتریان راحت تر به گوش شما رسیده و شرکت به آن آگاهی پیدا می کند.
شما این روش را می توانید با استفاده از کانال های ارتباطی از جمله تماس های تلفنی ، پیامک ،چت و ایمیل برقرار کنید و علاوه بر تعامل با مشتریان از این طریق می توانید با توزیع کنندگان و تامین کنندگان محصول در ارتباط باشید. می توانید مقاله انواع CRM را در تکمیل این موضوع مطالعه نمایید.
فواید استفاده از CRM چیست؟
پس از آشنایی با مفهوم و ابعاد سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری باید با کاربردهای آن آشنا شوید که این مزایا به شرح زیر می باشد:
استفاده از صحیح از زمان: در هر کسب و کار شلوغ ترین بخش آن در قسمت فروش و تعامل با مشتریان خواهد است شما می توانید با استفاده از نرم افزار CRM رکاما به نیازهای مشتریان پاسخگو باشد این کار سبب می شود در انجام کارها سرعت بیشتری پیدا کنید و در زمان کمتری به فعالیت خود ادامه دهید
سهولت در مدیریت: پس از شروع یک کسب و کار و با افزایش تعداد درخواست ها پاسخگویی شما به آنها سختتر میشود و ممکن است به نومیدی و سردرگمی شما شود پس شما باید از یک نرم افزار CRM مثل CRM رکاما استفاده کنید این کار باعث می شود شما به راحتی بتوانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید و انتظارات آنها را به سادگی پیگیری وبرطرف کنید.
شناسایی نیاز مشتریان: یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری استاندارد باید اطلاعات کامل و صحیحی از مشتریان در اختیار شما قرار دهد تا با استفاده از آن به بهترین نحو در کار خود ظاهر شوید این اطلاعات میتواند شامل نتایج تحلیل نیاز کاربران ، گزارش کار و حتی نیاز های آنان به صورت جامع باشد پس می توانید به این نتیجه برسید که با داشتن اطلاعات مشتریان می توانید عملکرد بهتری مطابق انتظارات مشتریان داشته باشید.
مدیریت فروش: مجموعه کارشناسان فروش شما باید توانایی پیش بینی با استفاده از تحلیل و بررسی های انجام شده در برابر سلایق، تجربه های قبلی و انتظارات بدست آورده و در نهایت برنامه ای جامع و بدون نقص برای تبلیغ و بازاریابی داشته باشد.
در صورت نیاز برای مشاوره رایگان جهت راه اندازی CRM می توانید به سایت رکاما مراجعه نمایید.