عمومیکسب و کار برتر

نقد و بررسی انواع کابل شبکه + قیمت 1401

در این مطلب درباره‌ی شناخت انواع کابل شبکه موجود در بازار ایران بپردازیم. چگونه کابل شبکه را بشناسیم و در پروژه شبکه خود از چه کابل شبکه‌ای استفاده کنیم. همچنین 2برند معروف یعنی کابل شبکه نگزنس و همچنین کابل شبکه گراند را معرفی خواهیم کرد، و در آخر شما میتوانید جهت مشاوره و خرید انواع کابل شبکه با کارشناسان اعتماد شبکه پرهام در ارتباط باشید.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یکی از اجزای مهم زیر ساخت شبکه است که کار انتقال داده را برعهده دارد. ایده ایجاد شبکه لن یا محلی این است که رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها بتوانند فایل‌ها، اطلاعات و داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و داده‌ها به طور موثر بین اجزای شبکه منتقل شود. پس نیاز اصلی شبکه توسط کابل شبکه تامین می‌شود.

انواع کابل شبکه و طبقه‌بندی چگونه است؟

کابل شبکه می‌تواند بدون محافظ یا بامحافظ باشد. در نوع بدون محافظ، فویل یا غلاف محافظتی در اطراف کابل وجود ندارند. در حالی که در کابل شبکه بدون محافظ بسیار ارزان ترهستند ولی کیفیت سیگنال از طریق نویزالکتریکی درآنها کاهش می‌یابد.

  • کابل‌های شیلددار دارای محافظ بافته یا فویل هستند که معمولاً از مس یا پلیمر رسانای دیگری ساخته می‌شود. محافظ نویزرا کاهش می‌دهد و کیفیت اتصال را بهبود می‌بخشد.

کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند که به عنوان ” دسته” یا Cat مخفف Category شناخته می‌شوند. هر دسته به مجموعه متفاوتی از استانداردها اشاره دارد. در حال حاضر، کمترین استاندارد پیشنهادی موجود Cat5 است. هر چیزی زیر آن در حال حاضر منسوخ شده است. با افزایش سرعت اینترنت، کابل های Cat5 نیز در حال منسوخ شدن هستند.

  • دسته 5 (Cat5) – قدیمی‌ترین کابل شبکه که داده‌ها را تا سرعت 100 مگابیت درثانیه منتقل می‌کند.
  • دسته ((Cat5e – نسخه به روز شده Cat5 است. در این کابل امکان انتقال داده با سرعت بالاتر و تداخل کمترفراهم شده است.
  • دسته 6 (Cat6) – در این نوع کابل شبکه امکان انتقال داده تا سرعت 10 گیگابیت امکان پذیراست. سیم‌های کابل Cat6 نازک هستد و همین امرباعث کم شدن نسبت سیگنال به نویزمی‌شود. البته این کابل از کابل‌های Cat5 سفت‌تراست، که می‌تواند کارکرد آنها را در گوشه‌های تنگ سخت‌تر کند.
  • دسته 7 (Cat7) – ارائه حداکثر سرعت 10 گیگابیت برثانیه تا فاصله 15 متری. کابل‌های شبکه زوج سیم به هم تابیده Cat7 کاملاً محافظ شده هستند، حذف تداخل و بهبود مقاومت در برابر نویز الکتریکی از ویژگی‌های این کابل است.
  • دسته 8 (Cat8) – این کابل داده‌ها را با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند 2000 مگاهرتز منتقل می‌کند. این کابل شبکه به طور خاص برای مراکز داده و شبکه های سازمانی طراحی شده اند و بسیار گران‌تر هستند.

کابل شبکه لگراند

کابل شبکه لگراند از محبوب‌ترین کابل‌های اترنت در بازار جهان است. این برند فرانسوی توانسته بخش عمده ای از بازار ایران را نیز بدست بیاورد و به عنوان انتخاب اول یک پروژه شبکه محلی تبدیل شود. تمامی کابل‌های شبکه لگراند از تنوع رنگ برخورداند، زرد، آبی و خاکستری سه رنگی است که در انواع کابل شبکه لگراند استفاده شده است.

نقد و بررسی انواع کابل شبکه + قیمت 1401

یکی از راه‌های تشخیصی کابل شبکه لگراند رنگ پوشش آنهاست. به طور کلی می‌توان گفت کابل‌های شبکه لگراند رده Cat 5 به رنگ خاکستری، در ردهCat 6 به رنگ آبی و درردهCat 7 به رنگ زرد است.
کابل شبکه لگراند CAT5e SFTP

  • این نوع کابل شبکه لگراند با فویل محافظ و شیلد محافظتی است. رنگ این کابل خاکستری است.
    کابل شبکه لگراند CAT5e UTP
  • این کابل به رنگ خاکستری و بدون هیچ نوع فویل وشیلد محافظتی است.
    کابل شبکه لگراند Cat6 SFTP

اگر کابل شبکه لگراند Cat6 را در فویل و غلاف محافظتی بپیچیم، حاصل آن کابل شبکه Cat6 SFTP لگراند خواهد بود. این غلاف محافظتی، کابل را در برابر تداخل الکترومغناطیسی و رادیویی حفظ می‌کند. همانطور که از شکل زیر پیداست، کابل شبکه لگراند Cat6 SFTP آبی رنگ است.
کابل شبکه لگراند Cat6 UTP

این کابل به رنگ آبی و بدون شیلد و فویل محافظ است. روکش کابل شبکه CAT6 UTP درمقایسه با نسل‌های پیشین خود، به خصوص کابل شبکه لگراند CAT5 UTP و CAT5e UTP، ضخیم تراست.نرخ پیچش هم در این کابل در مقایسه با دو نوع قبلی دو برابر شده است همه این موارد سبب کاهش تداخل سیگنال می‌گردد.
کابل شبکه لگراند cat6a SFTP

این کابل شبکه به رنگ آبی است و یک شیلد محافظتی نیز به دورتمامی زوج‌های به هم تابیده پیچیده شده است. این کابل در برابر نویز بسیار مقاوم است و در محیط‌های خارجی کاربرد دارد.
کابل شبکه لگراند cat6a UTP

کابل شبکه نگزنس

کابل شبکه نگزنس یکی از بهترین انتخاب‌هاست. جنس بدنه، پیچش زوج سیم‌ها، جنس روکش و شیلد محافظتی همه از مرغوبیت قابل توجهی برخور دارند که کیفیت اتصال را برای شما به ارمغان می‌آورد.

نقد و بررسی انواع کابل شبکه + قیمت 1401

جنس مس از مرغوبیت بالایی برخوردار است. همین امر باعث سرعت و مرغوبیت کابل شبکه نگزنس شده است. دیگر برندها در تولیدات کابل شبکه خود از سایر آلیاژها استفاده می‌کنند که باعث نویز پذیری و کاهش سرعت انتقال داده در کابل می‌شود.

انواع کابل شبکه نگزنس

  • CAT6 SFTP : این کابل دارای فویل و شیلد محافظتی و روکش PVC است.
  • CAT6 UTP :یکی از محبوب‌ترین نوع کابل شبکه نگزنس CAT6 UTP است، این نوع کابل بدون فویل یا شیلد محافظتی است.
  • CAT6 sftp outdoor :این نوع کابل همان Cat6 sftp نگزنس است با این تفاوت که یک لایه به روکش خارجی به آن اضافه شده تا در برابر شرایط آب و هوایی آسیب پذیر نباشد.
  • کابل شبکه نگزنس CAT6a نمونه ارتقا یافته CAT6 است. سرعت انتقال و پهنای باند در این کابل نسبت به CAT6 بسیار بیشتر شده است. این کابل نیز در دو نوع indoor, outdoor تولید می‌شود و دارای تنوعutp, sftp, ftp است که از توضیح آن صرفه نظر می‌کنیم.
    راه‌های تشخیص کابل شبکه نگزنس

فاکتور ظاهری تشخیص کابل شبکه نگزنس این است که این کابل در دو رنگ نارنجی و مشکی تولید می‌شود. فاکتور غیرظاهری در تشخیص این نوع کابل شبکه توجه به پیچش، وزن آن است این شرکت محصولات خود را در وزن و پیچش تعریف شده‌ای، تولید می‌کند.
راهنمای خرید کابل شبکه

خرید کابل شبکه همیشه آسان نیست. کابل‌های شبکه در انواع مختلف تولید می‌شود: Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a و Cat7 این تنوع در جنس، رنگ، اندازه، روکش و غلاف محافظتی، کار انتخاب را دشوارتر می‌کند.

در خرید کابل شبکه ممکن است با محدودیت‎هایی مواجه باشید محدودیت‎هایی چون مالی، عدم اطمینان از اصل بودن کالاو…. پیشنهاد ما خرید از فروشگاه های اینترنتیhttps://pahamtn.com است.

فروشگاه تجهیزات شبکه اعتماد شبکه پرهام  با ارائه انواع تجهیزات شبکه و به ویژه انواع کابل های شبکه با برند های معتبر و همچنین ضمانت تست فلوک آماده ارائه بهترین کابل های شبکه در ایران میباشد.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا