جامعهکسب و کار برتر

مزایای نماشویی با مواد نانو و دیسکیلیر

محتوای این مطلب مخفی کردن

نماشویی ساختمان و آنچه باید بدانید

نماشویی و سنگسابی در سال های اخیر بسیار راحت تر از قبل انجام می شود. با توجه به ورود تجهیزاتی مانند واترجت و همچنین انواع مواد نانو برای شستشوی نما و امکان استفاده از طناب و راپل کاری همه دست به دست هم داده اند تا شستشوی نما بسیار راحت تر و ارزان تر از قبل انجام شود.

توضیحاتی پیرامون نماشویی ساختمان

نماشویی ساختمان یکی از کارهایی است که می تواند کمک کند تا بتوان نمای یک ساختمان را زیبا و شیک کرده و از تخریب آن در مدت زمانی کوتاه جلوگیری کرد.  یک امر ضروری است و هیچ تفاوتی ندارد که جنس نمای ساختمان از چیست. فقط باید توجه داشت که ابزار و روش مناسب برای شستشوی نمای ساختمان را در نظر گرفت تا در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن بتوان به شستشوی نمای یک ساختمان پرداخت.

نماشویی ساختمان می تواند به روش های سنتی و روش های کاملا مدرن انجام شود. قطعا روش های سنتی با توجه به اینکه ارتفاع ساختمان ها هر روز بیشتر می شود، کارایی خود را از دست داده و کم رنگ تر شده اند، به همین خاطر روش های مدرن بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. در روش های سنتی از ساده ترین تجهیزات مانند ابر و تی استفاده می شود اما معمولا در روش های مدرن از تجهیزاتی مانند واتر جت استفاده می شود تا با سرعت و کیفیت بسیار مطلوبی شستشوی انواع نمای ساختمان انجام شود.

علاوه بر اینکه می تواند به تمیز شدن نمای یک ساختمان کمک کند، طول عمر نما را نیز بیشتر می کند. بدین ترتیب اگر نماشویی به موقع و با استفاده از دستورالعمل های مناسب انجام شود، کمک می کند تا بتوان سالها بدون تغییر و تعمیر نما بتوان از ظاهر زیبای آن لذت برد. با توجه به هزینه های بالا برای تعمیر و تعویض نمای ساختمان، شستشوی به موقع و نگهداری مناسب از نمای ساختمان کمک می کند تا بتوان در هزینه ها صرفه جویی کرد.

 اگر نماشویی و کفسابی ساختمان را به افراد غیر متخصص و آماتور بسپاریم، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به نمای ساختمان وارد کنند. بدین ترتیب بهتر است ابتدا یک تیم فنی و متخصص در این زمینه را پیدا کرده و سپس اقدام به ثبت قرارداد کرد.

مزایای نماشویی با مواد نانو و دیسکیلیر

ابزار و مواد مورد استفاده برای نماشویی ساختمان

·         کرباس و پارچه آستری

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین ابزارها برای ، استفاده از یک پارچه آستری است. پارچه آستری بهتر است از جنسی انتخاب شود که قدرت جذب آب مناسبی داشته باشد. پارچه ای که برای این کار انتخاب می شود باید بیش از حد صیقلی نباشد تا بتوان سطوح مختلف را با استفاده از آن تمیز کرد. استفاده از کرباس نرم و مرطوب کمک می کند تا بتوان انواع سطوح را با بهترین کیفیت تمیز کرد.

·         ابر خیس و تی

ابر و تی دو محصول یا ابزار در شستشوی نما به شمار می روند که معمولا با هم مورد استفاده قرار می گیرند. ابر را باید با استفاده از آب و مواد شوینده خیس کرده و روی سطوح مختلف کشید. پس از این کار می توان با استفاده از تی باقیمانده مواد شوینده را از روی سطوح مختلف تمیز کرد.

·         برس پاشش آب خالص

در این نوع نماشویی ساختمان به آب خالص و سختی گیری شده نیاز داریم که باید با استفاده از روش های مختلف آن را تهیه کرد. تیرک های مجهز به برس مخصوص با قابلیت پاشش آب در این روش نقش اصلی را در  ایفا می کنند. اگر همه مراحل به خوبی انجام شوند، هیچ لکه ای بر روی سطوح مختلف نمای ساختمان به جای نمی ماند. در این روش امکان شستشوی نما تا 20 متر ارتفاع نیز وجود دارد.

·         واتر جت

واتر جت یک دستگاه بسیار قوی برای پاشش آب با فشار زیاد بر روی سطوح مختلف است. واتر جت های تک فاز برای کارهای سبک و کم حجم و واتر جت های سه فاز برای پروژه های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

·         نماشویی با دیسکلر

دیسکلر را می توان یک نمونه اسید رقیق در نظر گرفت که می تواند برای از بین بردن جرم های سنگین نما نیز کاربرد داشته باشد. در این روش هم به دیسکلر و هم به واترجت نیاز داریم و در واقع یک روش ترکیبی محسوب می شود. همزمان با پاشش آب توسط واترجت، دیسکلر نیز به سطح نما پاشیده می شود تا جرم های موجود به راحتی از بین روند.

نماشویی با سند بلاست

برای شستشوی نماهای بسیار کثیف به خصوص نماهای آجری می توان از سند بلاست استفاده کرد. اگر موادی مانند رنگ و قیر بر روی نما ریخته شده، بهتر است روش سند بلاست را انتخاب کنید. در این روش آب را همراه با سیلیس به محل مورد نظر می پاشند تا سطوح مختلف را کاملا تمیز نماید.

معرفی روش های مختلف اجرای نماشویی ساختمان

برای نماشویی ساختمان دو روش مختلف وجود دارد که بهتر است با هر دو روش آشنا شویم تا بدانیم که کدام روش در چه موردی می تواند مفید و کاربردی باشد. برای انجام کفسابی در کرج می توانید به سایت کفسابی ایران مراجعه نمایید.

اجرای نماشویی ساختمان به کمک داربست

داربست یکی از ابزار کمکی برای رسیدن به ارتفاع های بسیار بلند است. از آنجا که در اغلب شهرها نمای ساختمان چند طبقه بوده، نیاز است تا در هنگام شستشوی نمای ساختمان نیز ابزاری برای رسیدن به نقاط مختلف نما وجود داشته باشد. داربست را می توان ابزاری بسیار ایمن برای نماشویی ساختمان در نظر گرفت. البته با توجه به اینکه هزینه داربست بالا است، از نظر اقتصادی توجیه خاصی ندارد. بدین ترتیب در سالهای اخیر استفاده از داربست برای نماشویی ساختمان بسیار کمتر از قبل شده است، البته هنوز هم این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

 با استفاده از طناب

شستشوی نمای ساختمان با استفاده از طناب کاری فنی و پرخطر بوده که نیاز به آموزش های بسیار زیاد دارد تا فردی بتواند از این روش برای نماشویی استفاده نماید. البته زمانی که آموزش های لازم دریافت شد و از نظر تجربی فردی با این روش آشنا شد، خطر زیادی برای وی نخواهد داشت. راحتی، سرعت عمل و هزینه پایین باعث شده تا در سال های اخیر اغلب افراد از این روش برای شستشوی نمای ساختمان های مختلف استفاده نمایند. تسلط کافی بر روی سطوح باعث شده تا شستشوی نما در این روش بسیار بهتر انجام شود و رضایت کاربران از این روش بسیار بیشتر است.

مزایای نماشویی ساختمان 

زیباسازی ظاهر شهری

یکی از اصلی ترین مزایای نماشویی ساختمان، زیباسازی نمای شهری است. معمولا اگر وارد یک کلانشهر شوید و با نماهای بسیار تمیز و شسته روبرو شوید، احساس بهتری به شما دست می دهد، زیرا چهره شهر را زیبا تر می بینید. بدین ترتیب شستشوی نمای ساختمان یکی از امور بسیار مهم برای انواع ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری محسوب می شود.

کاهش هزینه ها

یکی دیگر از مزایای نماشویی ساختمان، کاهش هزینه های مربوط به تعمیر و بازسازی نمای ساختمان است. معمولا اگر نماشویی به موقع انجام نشود، حجم زیادی از جرم و سایر مواد اضافی بر روی سطح نما قرار می گیرند، این موارد به مرور زمان می توانند سطح نما را از بین ببرند. بدین ترتیب با شستشوی به موقع نما می توان از خراب شدن نما و نیاز به ترمیم و بازسازی آن جلوگیری کرد.

کاهش مصرف مواد شوینده

در اغلب موارد نماشویی ساختمان با استفاده از دستگاه واتر جت انجام می شود. با توجه به آب خالص و نرم که برای این کار استفاده می شود، نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست و یا این نیاز بسیار کم می شود. بدین ترتیب با کمترین میزان مواد اولیه می توان نماشویی ساختمان را انجام داد.

باقی نماندن لکه و کندتر شدن کثیف شدن نما

با توجه به اینکه آب مورد استفاده سختی گیری می شود و بسیار نرم است، هیچ جای لکه ای پس از اتمام  بر روی سطح نما باقی نمی ماند. از طرفی دیگر کثیف شدن نما بسیار کندتر می شود. بدین ترتیب زمانی که شستشوی نما به طور منظم انجام می شود، می توان فاصله بین دو مرحله نماشویی را بیشتر هم کرد.

مراحل نماشویی ساختمان

بررسی و متراژ نمای ساختمان

قبل از انجام هر کاری جهت نماشویی ساختمان باید کارشناس  نمای ساختمان را بررسی و متراژ آن را اندازه گیری نماید. این کار کمک می کند تا بتوان برآورد هزینه ای نیز برای مشتری بتوان انجام داد.

عقد قرارداد جهت شروع کار

در صورتی که توافقات اولیه بین طرفین جهت نماشویی ساختمان انجام شود، باید یک قرارداد رسمی بین هر دو طرف معامله بسته شود. انجام کار و پرداخت هزینه باید طبق موارد ذکر شده در قرارداد انجام شوند.

اعزام نیرو به محل برای انجام نماشویی ساختمان

اهمیت نماشویی ساختمان

هنگامی نمای یک ساختمان زیبا به نظر می آید که عاری از گرد و غبار و آلودگی باشد، از این رو نماشویی بهترین راهکار بدین منظور در نظرگرفته می شود. نماشویی ساختمان حتماً باید توسط افراد مجرب و حرفه ای صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است به نما آسیب وارد شود.

در شهرهای شلوغ همانند شهر تهران نمای ساختمان ها به مرور زمان در اثر آلودگی هوا ظاهری سیاه به خود می گیرند و جلوه شهر ناخوشایند به نظر می آید. برای رفع آلودگی از سطح نما و شست و شوی آن باید هر چند وقت یکبار نسبت به نماشویی اقدام شود.

نماشویی ساختمان با استفاده از آب، آب و سیلیس، مواد نانو و مواد اسیدی یا قلیایی صورت می گیرد. برای ساختمان هایی که نمای آن ها نیازمند یک شستشوی سطحی بوده و آلودگی آن ها عمیق نیست از فشار آب استفاده می شود.

آب و سیلیس نیز به منظور شستشوی نماهایی که آلودگی آن ها کهنه است و لایه ای ضخیم از جرم بر روی آن ها نشسته کاربرد دارد.

اسیدشویی از دیگر روش هایی است که اصولاً برای تمیز نمودن ساختمان های خیلی کثیف انتخاب می شود و جلای فوق العاده ای به سنگ های ساختمانی می بخشد. برای تمیزکاری سنگ هایی که در برابر مواد اسیدی از مقاومت لازم برخوردار نیستند از شوینده های قلیایی استفاده می گردد.

در حال حاضر استفاده از مواد نانو به تمیزی بهتر انواع سطوح کمک می کند اما هزینه نماشویی را افزایش می دهد. این مواد اغلب دو جزئی هستند و به صورت پودر و مایع می باشند که این دو به همراه آب با یکدیگر ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع روشهای نماشویی

افراد مجربی که در این حوزه نماشویی ساختمان فعالیت دارند از روش های مختلفی بدین منظور استفاده می کنند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

در هنگام استفاده از واترجت به منظور شست و شوی ، تعداد طبقات اهمیت ندارد بلکه فاکتورهای اثرگذار بر این نوع نماشویی میزان آلودگی نما و کیفیت آب بندی آن می باشند.

دیسکلر از روش های نوین در نماشویی ساختمان محسوب می شود. دیسکلر در واقع اسیدی رقیق است و از قابلیت جرم زدایی و چربی زدایی فوق العاده زیادی برخوردار می باشد. در این روش همزمان با پاشش آب توسط واترجت، مقداری دیسکلر نیز به نما پاشیده می شود. این روش در واقع تلفیق واترجت و دیسکلر می باشد و از بهترین روش های نماشویی ساختمان محسوب می شود.

روش سندبلاست به منظور تمیزکردن و شستشوی نماهای آجری، نماهایی که بسیار کثیف هستند و یا نماهایی که رنگ و قیر بر روی آن ها ریخته، کاربرد دارد. در این روش آب را با سیلیس به محل موردنظر می پاشند تا علاوه بر شستشو، سطح نما نیز لایه برداری شود.

نماشویی با داربست برای ساختمان هایی که نمی توان نمای آن ها را با استفاده از طناب شست و شو داد اعمال می شود. هزینه نماشویی با داربست برای ساختمان های مرتفع بالاست و هم اکنون کمتر کسی از این روش استفاده می کند.

نماشویی با استفاده از طناب باید توسط افراد ماهر صورت گیرد، زیرا این روش بسیار خطرناک است و کوچک ترین خطا در این کار خطرات جانی و مالی در پی خواهد داشت. شست و شوی نما بدون داربست و تنها با استفاده از طناب از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است.

انواع نماشویی ساختمان

نماشویی هر ساختمان با توجه به جنس متریالی که در نمای آن به کاررفته متفاوت است. ساختمان های مختلف دارای نماهای متفاوت هستند، از این رو روشی که برای شست و شوی آن ها به کاربرده می شود متمایز از دیگری می باشد. در کل می توان انواع نماشویی را به صورت زیر نام برد:

در حال حاضر اکثر نماهای ساختمان های مسکونی و یا تجاری با شیشه طراحی شدند و می توان گفت درصد بالایی از نماشویی مخصوص به این نوع نما می باشد.

نماشویی شیشه ای با استفاده از داربست و طناب انجام می گیرد و به دلیل شکننده بودن نمی توان از تجهیزاتی مانند واترجت یا سندپلاست استفاده نمود.

تیم های متخصص و حرفه ای با استفاده از فرچه، تی و مواد نانو نماشویی شیشه را به عهده می گیرند. مواد نانویی که برای شست و شوی شیشه استفاده می شوند به مدت زیادی مانع از نشست گرد و غبار بر سطح شیشه می شوند.

روش های شست و شوی نمای ساختمان

شست و شوی ساختمان و نمای اصلی آن با توجه به مصالح به کار رفته و مدت زمان ساخت آن، انجام می شود. روش های مختلفی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آنها به شرح ذیل می باشند:

  • نماشویی ساختمان با آب و مواد شوینده
  • نماشویی ساختمان با اسید ( اسید شویی )
  • نماشویی ساختمان با واترجت
  • نماشویی ساختمان با جوهر نمک

مزایای شست و شوی نمای ساختمان

  1. بهبود دید ظاهری ساختمان
  2. ایجاد زیبایی بصری ساختمان
  3. افزایش طول عمر مصالح بکار رفته در نمای ساختمان

چرا باید نمای ساختمان را شست و شو داد؟

شستن نمای ساختمان بخصوص ساختمان‌های قدیمی ضرورت بیشتری دارد. چرا؟

آلاینده‌ها و ذراتی که روی سنگ‌های ساختمان می‌نشینند در اثر باران و با گذشت ایام موجب کاهش کیفیت نما می‌شوند که باید با شستشوی نمای ساختمان این مشکل را برطرف کرد.

در هنگام ساختن ساختمان ها به دلیل استفاده از انواع مصالح ساختمانی و پاشیده شدن آنها حین انجام امور مربوط به ساخت و ساز در برخی مواقع ممکن است این مواد به سختی به نمای ساختمان چسبیده و دید ظاهری بدی را ایجاد کند. معمولا با شست و شوی ساده با استفاده از آب رفع نمی شوند و باید حتما از روش های شست و شوی نمای ساختمان استفاده کرد.

آلودگی های محیطی از جمله اکسیدهای گوگرد، نیتروژن و سایر آلودگی‌های باران‌های اسیدی می‌توانند به نمای ساختمان صدمه وارد کرده یا روند فرسایش آن را تسریع کنند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث ضرورت شستن نمای ساختمان می شود، این امر است که به مرور زمان جرم و آلودگی لایه ای تشکیل می دهد که مانع از دیده شدن نمای ساختمان می شود. همین موضوع باعث می شود که اگر مشکلی بوجود آمده باشد، به سرعت پیگیری نشود و منجربه آسیب های جدی تری به ساختمان شود.

چه عواملی در شست و شوی نمای ساختمان موثر است؟

  • کاربری‌ ساختمان
  • موقعیت ساختمان
  • موقعیت جغرافیایی‌
  • وضعیت آب و هوایی منطقه
  • سن بنا
  • مواد به کار رفته در ساختار ساختمان
  • نوع ساختمان
  • عملکرد و تاریخچه ساختمان
  • درجه و مقدار کثیفی

بطور معمول نمای ساختمان های تجاری، مغازه ها، انوع پاساژ به شست و شوی بیشتری نسبت به نمای ساختمان های مسکونی دارند. همچنین در نظر بگیرید که ساختمان هایی که در مناطق آلوده ای همچون تهران واقع هستند، طبیعتا به شستن بیشتری نسبت به ساختمان هایی که در شهرستان های شمالی قرار دارند، نیاز دارند.

مهمترین روش های شستشوی نما

شست و شوی نمای ساختمان با آب

اولین و شاید راحت ترین روشی که به ذهن می رسد بمنظور شستن نمای ساختمان، استفاده از آب است. باید عنوان کرد که استفاده از آب جهت انجام این کار چندین روش مختلف دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

1-    شست و شوی نما با آب فشار قوی

در این روش با استفاده از دستگاه واترجت که آب را با فشار بسیار بالایی خارج می کند، اقدام به شست و شو می شود. معمولا در مواقعی از آب فشار قوی استفاده می شود که نما از جنس سنگ و سرامیک باشد و همچنین میزان آلودگی و جرم زیاد نباشد.

روش شست وی نما با آب فشارقوی مناسب چه نوع نمایی است؟
  • ساختمان هایی با ارتفاع بسیار بلند
  • ساختمان هایی با روکش فلزی
  • نما های سنگ و سرامیک و سیمان و غیر درخشان

2-    شست و شوی نمای ساختمان با دستگاه بخار آب

یکی دیگر از روش های شستن نمای بیرونی ساختمان استفاده از دستگاه بخار آی گرم است. در این روش دستگاه های قدرتمندی که طرز کار آنها شبیه به دستگاه های بخارشوی خانگی است مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به دلیل دمای بالای آب و بخاری که تولید می کند این توانایی را دارد که جرم و لکه ها را به راحتی از روی سطح نما برطرف کند.

3-    شست و شوی نمای ساختمان با مواد شیمیایی

شست و شوی نمای ساختمان با استفاده از یکی دیگر از مهم ترین روش ها است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. همچنین عوامل بسیاری در شرایط از استفاده از مواد شیمیایی در این امر اثر گذار هستند که قصد داریم بطور کامل آنها را بررسی کنیم.

اسید شویی نمای ساختمان

اسید شویی یکی دیگر از شناخته شده ترین روش های نما شویی است. با توجه نوع ساختمان و همچینین میزان آلودگی و جرم ها اسیدهای متنوعی برای شست و شو استفاده می شود. شوینده‌های شیمیایی برای از بین بردن دوده و گرد و خاک بسیار مناسب‌ هستند.

اسید شویی مناسب چه نوع بنایی است؟

  • آجر نما
  • سنگ نما
  • نمای بتنی
  • نمای گرانیت
  • نمای ماسه‌ سنگ

فرآیند اسید شویی نما چگونه است؟

ابتدا باید نمای ساختمان را به اسید آغشته کنید. باید با استفاده از وسایل در حد امکان بصورت پاششی کل سطح نما را اسید پاشی کنید. بعد از این کار باید مدت زمانی را در همین حالت قرار دهید تا فرآیند اثرگذاری اسید بر روی جرم ها اتفاق بیفتد و سپس اقدام به شست و شوی نما با آب می شود.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا