عمومیکسب و کار برتر

علت خشک شدن سر شاخه درخت گردو

پژمردگی و خشکیدگی شاخه گردو

در این مقاله سعی داریم در رابطه با پژمردگی و خشکیدگی شاخه گردو توضیح دهیم. امیدواریم که این مقاله بتواند برای شما مفید واقع شود. با نهالستان تخصصی نهال گردو گلرنگ نوین همراه باشید.

علت خشک شدن سر شاخه درخت گردو

علائم بیماری پژمردکی و خشکیدگی شاخه گردو:

در اواسط تابستان برگ های روی یک یا تعدادی از شاخه ها پزمده و خشک میشوند و به رنگ قهوه ای پرنگ درامده و روی درختان باقی میمانند.

لایه خارجی پوست لایه آلوده خشک و کاغذی میشود. این بیماری در درختان گردو به صورت مزمن است.

الف. برگ های سرشاخه آلوده خشک شده به رنگ قهوه ای در آمده و به حالت آویزان بر روی شاخه ها باقی میماند.

ب. پوست شاخه های آلوده خشک و کاغذی شده از بافت شاخه جدا میشود که در بخش زیرین آن توده تیره رنگ اسپور های قارچ بیمار گر قرار دارد.

ج. در آلودگی شدید آلودگی به داخل بافت ساقه سرایت میکند که خشک شدن آن ها را به دنبال دارد..

چرخه بیمارگر خشکیدگی گردو:

زمستان گذرانی به صورت ریسه یا اسپور های غیر جنسی سیاه رنگ در شانکر اتفاق میافتد.

این قارچ گرما دوست است و به همبن علت آلودگی در فصول گرم سال اتفاق میافتد.

صدمات ناشی از آفتاب سوختگی معمول ترین محل نفوذ قارچ است. آلودگی از سمت بالای درخت آغاز شده به پایین حرکت کرده و به تنه میرسد.

شیوه های مدیریت خسارت ناشی از بیماری:

  • تقویت درختان به منظور رشد بیشتر. ( برای مشاهده کود های تقویتی میتوانید اینجا کلیک کنید.)
  • استفاده از ارقام مقاوم
  • تراشیدن بافت مقاوم و ضدعفونی محل آن.
  • کنترل شیمیایی: سمپاشی در زمستان با استفاده از سموم مسی مانند اکسی کلرور مس یا بردوفیکس. ( قبل از استفاده از سموم شیمیایی حتما با مشاور گیاه پزشک مشورت کنید.)

۶ علت خشک شدن نهال گردو

عوامل متعددی موجب می‌شوند تا درخت گردو، آسیب دیده و در نتیجه خشک شود. شناخت دلایل این آسیب توسط باغداران می‌تواند از بروز آسیب در نهال گردو جلوگیری کند. در ادامه به بررسی ۶ علت مهم در خشک شدن درخت گردو می‌پردازیم. این موارد عبارت‌اند از:

·         آبیاری نامناسب

 توجه داشتن به آبیاری درخت گردو، از مهم‌ترین فاکتورهای رشد و همچنین افزایش کیفیت باردهی این درخت محسوب می‌شود. نهال کاشته شده باید به صورت منظم آبیاری شود و بهتر است از خشکی سطح خاک این درخت جلوگیری کنید. شاید بتوان آبیاری غلط را از مهم‌ترین دلایل خشک شدن نهال گردو دانست؛ زیرا آب دادن زیاد و یا کم به نهال، موجب سوختگی درخت و در نتیجه، از بین رفتن آن می‌شود.

البته میزان آب مورد نیاز برای درخت گردو برحسب نوع و نژاد این درخت متغیر می‌باشد؛ اما باید توجه داشت که آبیاری برای انواع درخت گردو، نباید کمتر از ۳۰ لیتر باشد. ضمن اینکه این محصول در فصل تابستان به آب بیشتر و در زمستان به آبیاری کمتری نیازمند است. همچنین باغداران باید از غرقابی کردن آن خودداری کنند، زیرا این کار موجب از بین رفتن ریشه درخت می‌شود.

·         وضعیت آب و هوایی

نهال گردو نسبت به شرایط آب و هوایی بسیار حساس است. به گونه ای که هم گرما و هم سرمای بیش از اندازه، به این درخت آسیب وارد می‌کنند. همچنین عواملی از جمله باد، سیل و آفتاب سوختگی با آسیب رساندن به نهال گردو، خشکی این درخت را به دنبال دارند.

·         بیماری بلایت

شاید بتوان بیماری بلایت را علت اصلی خشک شدن نهال گردو دانست. این مشکل، نوعی بیماری باکتریایی است. علائم بیماری بلایت همانند علائم سوختگی، روی برگ درخت گردو ظاهر شده و به مرور زمان سیاه شدن رنگ برگ ها و پوست سبز گردو را در پی خواهند داشت. این بیماری ابتدا به صورت لکه هایی با رنگ قهوه ای ظاهر شده و پس از ادغام شدن لکه ها با یکدیگر، لکه های پر رنگ و نکروتیک را به وجود می‌آورد.

بیماری بلایت پس از درگیر کردن برگ ها و میوه ها، به شاخه های جدید حمله کرده و با احاطه کردن ساقه ها، منجر به از بین رفتن آن‌ها می‌شود. همچنین امکان دارد این لکه ها روی پوست درخت گردو ایجاد شده و از این طریق به تنه نهال نیز گسترش یابند. گفتنی است که این عارضه توانایی حمله به همه گونه های گردو را دارد. این بیماری در هوای مرطوب و مناطقی که بهارهای پربارش دارند، بیشتر دیده می‌شود.

·         بیماری پوسیدگی طوقه

از دیگر عوامل موثر در خشکی نهال گردو، بیماری پوسیدگی طوقه است. عامل ایجاد این بیماری در درخت گردو، قارچی به نام فیتوفتورا می‌باشد. اکثر مواقع این بیماری از طریق آب، خاک و یا گیاهان آلوده وارد باغ شده و نهال گردو را درگیر می‌کند. این بیماری با کند کردن روند رشد نهال گردو، موجب ضعیف شدن آن می‌شود. پس از درگیر شدن نهال به این بیماری، برگ های درخت زرد شده و به مرور زمان شاخه ها و تنه درخت دچار آسیب می‌شوند. همچنین این قارچ، ریشه نهال گردو را از بین برده و موجب خشک شدن نهال گردو می‌شود. بیماری پوسیدگی طوقه، معمولاً در باغ هایی که به طور مناسب زهکشی نشده‌اند، دیده می‌شود.

·         استاندارد نبودن نهال

تهیه نهال گردو باید از مراکز مطمئن صورت گیرد؛ زیرا در صورتی که نهال از مراکز معتبر تهیه نشود امکان بیماری آن وجود دارد. بیماری نهال موجب پوسیدگی و در نتیجه خشک شدن آن می‌شود. تفاوت قیمت نهال گردو در مراکز مختلف نیز به همین دلیل می باشد. ممکن است باغداری پس از کاشتن نهال گردو، به خوبی از آن مراقبت کند؛ اما به علت سالم نبودن نهال، درخت به خوبی رشد نکرده و باردهی مناسبی نداشته باشد. پس از تهیه نهال گردو، لازم است این نهال به وسیله محلول پرالیناژ ضدعفونی شود تا هرگونه قارچ و عامل بیماری زا در درخت از بین بروند. آفت ها

به حشرات و موجودات زنده ای که در اطراف درختان وجود دارند، آفت گفته می‌شود. حمله آفاتی از دیگر مشکلاتی است که درخت گردو را تهدید می‌کند. لازم است باغداران به منظور جلوگیری از خشک شدن نهال گردو، نسبت به از بین بردن آفت از اطراف درخت اقدام نمایند. مهم‌ترین آفت نهال گردو، علف های هرز، کرم گردو، شته گردو، شپشک و … می‌باشند. باغداران به منظور مواجه نشدن با این مشکل، باید علف های هرز اطراف نهال گردو را از بین ببرند؛ زیرا این علف ها مواد مغذی خاک اطراف نهال گردو را جذب می‌کنند.

علائم خشک شدن نهال گردو

معمولاً نهال گردو در فصل بهار شروع به رشد می‌کند. در صورتی که با گرم شدن هوا مشاهده کردید که درخت شما رشد نمی‌کند، لازم است با بررسی علائم و نشانه های خاص، متوجه شوید که آیا نهال مورد نظر خشک شده یا زنده است.

برخی از علایمی که نشان می‌دهد نهال گردو خشک شده است عبارت‌اند از:

  • وجود پوست یا ترک های قهوه ای و شکننده بر روی تنه نهال گردو
  • ضعیف بودن ساختار نهال گردو
  • پوسیدگی ساقه نهال گردو
  • خشک شدن چوب نهال گردو
  • وجود خزنده ها و قارچ ها بر روی تنه و ریشه نهال گردو
  • و …

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا