جامعهکسب و کار برتر

انواع تجهیزات مورد استفاده در پارکینگ‌های عمومی

استوانه پارکینگ و کاربرد آن

به منظور افزایش کارایی محیط پارکینگ‌های عمومی و خصوصی و بالابردن ایمنی در این مکان‌ها استفاده از مجموعه تجهیزات ایمنی برای پارکینگ‌ها توصیه می‌شود. این تجهیزات علاوه بر حفظ امنیت رانندگان و سرنشینان خودروها، از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به ساختمان‌ها جلوگیری می ­کند. استوانه پارکینگ نمونه‌ای از این تجهیزات ایمنی است که در دو نوع پلاستیکی و فلزی تولید می شود و جهت جداسازی پارکینگ‌ها و تعیین مسیر برای خودروها استفاده می ­شود. استوانه ترافیکی با نوار شبرنگی بکار رفته دارای دید خوبی برای رانندگان در مکان‌های تاریک است و معمولاً به رنگ نارنجی تولید می‌شود.

نحوه نصب استوانه پارکینگ بسیار راحت بوده و نیاز به نصاب و حرفه خاصی ندارد و هر فرد می‌تواند براحتی در محل مورد نظر آن را نصب کند. استوانه پارکینگ با توجه به نوع نیاز و درخواست مشتری و کاربردهایی که دارد، دارای انواع مختلفی است. هم­چنین انواع استوانه پارکینگ دارای قابلیت خم و راست شدن است و در برابر ضربات خودروها مقاوم. این نوع تجهیزات پارکینگ می‌توانند بدون پیچ کردن بصورت موقت نیز بر روی زمین قرار بگیرند.

انواع تجهیزات مورد استفاده در پارکینگ‌های عمومی

 نگاهی بر کارایی آینه محدب پارکینگ

آینه محدب یکی دیگر از تجهیزات پارکینگ قابل استفاده در پارکینگ ­ها می­ باشد. آینه محدب، آینه ­ای کروی است که قسمت بازتابنده آن رو به بیرون است و تصویر تشکیل شده در آن کوچکتر از اندازه واقعی است. از این نوع آینه در مکان­ هایی مانند جاده ­ها، پارکینگ ­ها و مسیرهای پرپیچ و خمی که امکان مشاهده تمام زوایا وجود ندارد، استفاده می ­شود. آینه­ های محدب بی توجه به نوعشان کاربردهای مختلفی دارند که می ­توان به آینه محدب پارکینگ و آینه سرپیچ جاده اشاره کرد.

دو مورد از محل­ های مهم نصب آینه محدب پارکینگ، رمپ پارکینگ و ورودی و خروجی پارکینگ است که با نصب این نوع تجهیزات پارکینگ رانندگان از محل خودروی روبرو اطلاع پیدا می­ کنند و از برخورد با خودروها در رمپ پارکینگ جلوگیری می ­شود. هم­چنین هنگام ورود و خروج خودروها از پارکینگ وجود آینه محدب به رانندگان کمک می­ کند تا از موقعیت عابران و خودروها اطلاع پیدا کرده و از برخورد با آن­ها پیشگیری کنند.

آینه محدب مخصوص رانندگی تک چشم: لازم بذکر است در میان انواع آینه ­های محدب، آینه محدب پلی کربنات نسبت به آینه­ های شیشه ­ای دارای مقاومت بیشتری بوده و سبک­تر می ­باشد. هم­چنین آینه­ محدب مناسب برای استفاده در پارکین گ­ها، آینه محدب بدون باران­ گیر می­باشد. مسئله ­ای که حائز اهمیت است نصب آینه محدب پارکینگ نیاز به نیروی متخصص دارد و هنگام خرید تجهیزات پارکینگ مخصوصا باید به ابعاد پارکینگ و حجم عبورو مرور دقت کرد.

 ضرورت استفاده از جداکننده پارکینگ

پارک کردن وسیله نقلیه در پارکینگ به علت نداشتن دید کافی و جای محدود برای اکثر رانندگان کاری دشوار محسوب می­ شود. جداکننده پارکینگ یکی از پرکاربردترین تجهیزات پارکینگ است که در انواع و اقسام مختلفی تولید می­ شود. تقسیم کننده پارکینگ که از جنس پلاستیک مقاوم و یا فلز ساخته شده، طوری طراحی شده که مقاومت خوبی در برابر ضربات ماشین و شرایط آب­ و­ هوایی دارد. کاربرد جدا کننده پارکینگ علاوه بر مشخص نمودن محدوده هر پارکینگ از پارکینگ های مجاور، برقراری نظم و ایجاد آراستگی در پارکینگ، جلوگیری از برخورد خودرو با دیوار و موانع دیگر است.

نحوه نصب جداکننده پارکینگ ساده بوده و براحتی و با استفاده از پیچ و رولپلاک انجام می­ گیرد. از ویژگی­ های دیگر تقسیم کننده پارکینگ می­ توان به دارا بودن شبرنگ­ های ترافیکی برای دید بهتر رانندگان در نور کم اشاره کرد، که راننده متوجه محل دقیق پارک و حریم خودروها می ­شود. با توجه به اهمیت بالای این نوع تجهیز پارکینگ، همانند فروش تجهیزات ایمنی پارکینگ دیگر در فروشگاه ایمن ترافیک بصورت آنلاین انجام می­ پذیرد.

 سرعت گیر و کاربرد آن در پارکینگ

سرعت بیش از حد و بی‌احتیاطی برخی از رانندگان یکی از موارد خطرآفرین بشمار می‌آید. به همین منظور برای کاهش تلفات، خسارات و هم­چنین جلوگیری از وقوع تخلفات این چنینی متخصصان این حوزه اقدام به طراحی و ساخت انواع سرعت گیر ترافیکی کرده­ اند. سرعت گیرهای ترافیکی با توجه به نوعشان کاربردهای فراوانی دارند که نمونه ­ای از آن استفاده در پارکینگ­ ها است.

سرعت گیر پارکینگ برای کنترل سرعت خودروها در پارکینگ و جلوگیری از برخورد آن­ها با یکدیگر می­تواند نقش موثری داشته باشد. سرعت گیر پلاستیکی پارکینگ در ابعاد مختلفی تولید و عرضه می­ گردد که سرعت گیر پلاستیکی 33*90 و سرعت گیر پلاستیکی 33*100 به دلیل استحکام بالا برای پارکینگ­ های بزرگ مناسب است و سرعت گیر پلاستیکی 33*50 ه بدلیل عرض بیشتر مناسب پارکینگ­ های شهری است. هم­چنین در مواقعی که دیدن سرعت گیر برای رانندگان دشوار است نصب تابلو امری مهم است و وجود سرعت گیر را اطلاع می­ دهد.

نصب سرعت گیر پارکینگ بسیار آسان بوده و براحتی با پیچ و رولپلاک بر روی سطح زمین نصب می­ شود. این تجهیزات پارکینگ دارای طول عمر بالایی هستند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها نسبتاً کم است. هم­چنین در پارکینگ­ هایی که دارای رمپ هستند برای جلوگیری از افزایش سرعت خودروها و همچنین عدم برخورد کف خودرو با رمپ از سرعت گیر رمپ استفاده می ­کنند.

 ضربه گیر ستون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی دیگر از ملزومات و تجهیزات پارکینگ ضربه گیر ستون پارکینگ است. محافظ و ضربه گیر ستون پارکینگ به منظور جلوگیری از آسیب دیدن بدنه ماشین هنگام پارک کردن و شکستن لبه­ ستون­ های پارکینگ استفاده می­شود. ضربه گیر ستون  پارکینگ علاوه بر استفاده در پارکینگ­ ها قابل استفاده در کارخانه­ ها و انبارها، جهت محافظت از خودرو و سرنشینان بر اثر برخوردهای احتمالی است. ضربه گیر ستون پارکینگ در مدل و سایزهای مختلف تولید می­ شود و دارای شبرنگ­ هایی برای دید بهتر رانندگان در نور کم است.

نصب ضربه گیر ستون پارکینگ بسیار ساده است و با توجه به جنس ستون پارکینگ می­ توان یکی از روش­های پیچ و رولپلاک، چسب و یا تفنگ هیلتی و یا میخکوب را انتخاب کرد و برای سطوح خاصی مانند گچ می­توان از چسب آهن نیز استفاده کرد. ضربه گیر  ستون پارکینگ دارای دو جنس فلزی و لاستیکی است که از لاستیک با کیفیت ساخته شده و در برابر ضربه مقاوم است. ضربه گیر ستون پارکینگ با خاصیت ارتجاعی و انعطاف­ پذیری که دارد قادر است از ستون­ ها، دیوارهای پارکینگ و بدنه خودرو در هنگام اصابت محافظت کند. قیمت ضربه گیر ستون پارکینگ با توجه به نوع ، سایز و جنس آن متفاوت است و قبل از خرید تجهیزات پارکینگ بلاخص خرید ضربه گیر ستون پارکینگ باید شرایط مکان مورد نظر را لحاظ کرد.

به طور مثال نمونه هایی از ضربه گیرها و استاپرها در جدول زیر آمده اند:

?️ استاپر مستطیل ?️ استاپر نیم متری
?️ ضربه گیر ستون پارکینگ ?️ محافظ ستون پارکینگ

 کار استاپر را بیشتر بشناسیم

یکی از تجهیزات ترافیکی پارکینگ که به منظور ایمن­ سازی و جلوگیری از آسیب دیدن خودروها و دیوارها استفاده می­ شود کار استاپر است. کار استاپر بلوک­ هایی از جنس بتن، لاستیک و یا پلاستیک است که با توجه به جنس، کاربردهای متفاوتی دارد. کار استاپر پارکینگ از برخوردکردن خودروها با دیوار پارکینگ یا با یکدیگر جلوگیری می کند و هم­چنین پارک کردن خودرو را به امری آسان تبدیل می­کند؛ زیرا برخورد دو چرخ اتومبیل با کار استاپر نشان دهنده پارک صحیح خودرو است.

کار استاپر پلاستیکی برای نگهداشتن و جلوگیری از برخورد سپر خودرو با دیوار و یا جداسازی فاصله بین دو خودرو در پارکینگ ­های عمومی طراحی شده­است. از کار استاپر پارکینگ هم­چنین به عنوان مانع مناسبی در سطح­ های شیب دار جهت جلوگیری از لغزش و ثابت نگهداشتن خودرو استفاده می­ شود. نصب کار استاپر آسان بوده و توسط پیچ و رولپلاک براحتی انجام می ­گیرد.

قیمت استاپر پارکینگ با توجه به نوع و جنس محصول متفاوت است و استاپرهای بتنی ارزان­ترین نوع استاپر‌ پارکینگ است و کار استاپر  پلاستیکی نسبت به دو نوع دیگر گرانتر می­ باشد. لازم بذکر است هنگام خرید تجهیزات پارکیگ به ویژه خرید آنلاین استاپر پارکینگ باید علاوه بر قیمت ویژگی­ هایی نظیر طول عمر، ماندگاری، سازگاری با محیط زیست و … را در نظر گرفت تا بدرستی محصول را انتخاب کرد.

 مزایای استفاده از کله قندی در پارکینگ

استفاده از علایم ترافیکی پلاستیکی بدلیل قیمت مناسب، روز به روز در حال افزایش است؛ زیرا نمی ­توان تمام جاده ­ها و خیابان ­ها را با علایم الکترونیکی که هزینه بالایی دارند تجهیز نمود. یکی از این تجهیزات پارکینگ کله قندی پارکینگ است که با نام هایی چون مخروط پارکینگ و یا مخروط پلاستیکی پارکینگ نیز شناخته می­ شود و دارای انواع مختلفی است. این نوع تجهیزات پلاستیکی ترافیکی با ارتفاع حدود 30 تا بیش از 100 سانتی­متر تولید می­ شود و نوار شبرنگی نصب شده روی آن سبب شده تا رانندگان دید بهتری در مکان­ های تاریک نظیر پارکینگ، داشته باشند.

کله قندی پلاستیکی به عنوان کاربردی ترین تجهیزات پارکینگ­ طبقاتی عمومی و خصوصی، جهت مشخص کردن مسیر برای رانندگان، است. اما کاربرد کله قندی پارکینگ فقط محدود به پارکینگ­ ها نیست و از این تجهیز ترافیکی می ­توان در خیابان­ ها و بزرگراه ها، علامت­ گذاری محدوده فعالیت کارگران، جدا سازی راه ­ها و علامت ­گذاری مسیرها، نظارت بر ترافیک، هشدار به رانندگان، مقابل درب ساختمان­ ها، نمایشگاه ­های خودرو و … استفاده کرد. هم­چنین در مکان­ هایی برای جلوگیری از پارک خودروهای مزاحم، استفاده از کله قندی اجتناب­ ناپذیر است. این مانع پلاستیکی پارکینگ قابل انعطاف، با اشغال کمترین فضای ممکن قابلیت استفاده در محیط­ های باز و بسته را دارد و در تمام موقعیت­ های آب­ و هوایی به صورت پایدار باقی می­ ماند.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا