استفاده از گوشواره بعد از سوراخ کردن گوش

چند روز بعد از سوراخ كردن گوش ميتوان از گوشواره استفاده کرد؟

سوراخ كردن گوش چطور است و کجا انجام میشود؟ چند روز بعد از سوراخ کردن گوش میتوان گوشواره انداخت؟ در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد. سوراخ کردن گوش یکی از ترندهای زیبایی و از جمله عمل های رایج زیبایی در بین زنان و حتی مردان محسوب می شود. سوراخ کردن گوش توسط سوزن های توخالی و تفنگ های گوش سوراخ کن انجام می شود. سوراخ گوش را روی نرمه و روی لاله گوش می توان انجام داد. مدت زمان نقاهت بعد از سوراخ کردن گوش به محل سوراخ کردن گوش بستگی دارد. معمولا ۶ تا ۱۲ هفته بعد از سوراخ کردن گوش زخم آن التیام پیدا می کند.

استفاده از گوشواره بعد از سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش یا پرسینگ گوش از جمله ساده ترین عمل های زیبایی محسوب می شود. در واقع پرسینگ گوش یکی از ترندهای زیبایی میباشد که همیشه مد بوده است. اغلب خانم ها و حتی بعضی از آقایان این عمل انجام می دهند. این عمل در بسیاری از فرهنگ ها و کشورهای دنیا رایج بوده و حتی گوش نوزادان پسر را سوراخ می کنند.

بهترین قسمت گوش برای سوراخ کردن نرمه گوش است. سوراخ کردن قسمت لاله گوش یا قسمت غضروفی دردناک بوده و احتمال عفونت بیشتری دارد. اما قسمت نرمه گوش راحت تر سوراخ شده و مکان مناسبی برای انداختن انواع آویز، بدلیجات و گوشواره می باشد. البته امروزه در دنیای مد سوراخ کردن لاله گوش نیز بسیار رایج می باشد و اغلب علاقه مندان به مد گوش خود را بیش از یک سوراخ می کنند.

علاقه مندان به سوراخ کردن لاله گوش باید در نظر داشته باشند که برای سوراخ کردن این قسمت به مراکز بهداشتی معتبر مراجعه کرده و نکات بعد از این عمل را بیشتر رعایت کنند. معمولا قبل از سوراخ کردن نرمه گوش با استفاده از گذاشتن یخ یا با استفاده از پماد لیدوکائین بی حسی موضعی ایجاد می کنند. البته برای سوراخ کردن لاله گوش توصیه می شود از بی حسی موضعی استفاده شود.

روش های بسیاری برای سوراخ کردن گوش وجود دارد. در قدیم افراد با استفاده از نخ و سوزن گوش را سوراخ می کردند. به این صورت که ابتدا برای چند دقیقه یخ را روی نرمه گوش قرار می دادند تا گوش تا حدودی بی حس شود. سپس سوزن را نخ کرده و آن را از قسمت نرمه گوش عبور می دادند و نخ را درون سوراخ گوش قرار می دادند تا زخم آن التیام پیدا کند.

اما رایج ترین روش استفاده از تفنگ گوش سوراخ کن است. این تفنگ به سرعت گوش را توسط گوشواره میخی سوراخ می کند. البته گوش را با استفاده از سوزن های توخالی نیز سوراخ می کنند. به این صورت که گوش را سوراخ کرده و گوشواره میخی را درون سوزن قرار می دهند. سپس سوزن را از گوش خارج می کنند. در این حالت گوشواره درون سوراخ ایجاد شده در گوش باقی می ماند.

چند روز بعد از سوراخ كردن گوش مجاز به انداختن گوشواره هستیم؟

در گذشته سوراخ کردن گوش با استفاده از نخ و سوزن و به روش سنتی انجام می شد. این روش علاوه بر اینکه خطرات خاص خود را داشت و دردناک بود، می توانست سبب بروز عفونت در گوش شود و حتی بسیاری از بیماری ها را از طریق خون و سوزن کثیف منتقل کند.اما امروزه این کار در مراکز معتبر بهداشتی و با استفاده از دستگاه های استریل انجام می شود. این موضوع احتمال بروز عفونت و ابتلا به بسیاری از بیماری ها که از طریق خون منتقل می شوند را کاهش می دهد.

بعد از سوراخ کردن گوش به منظور جلوگیری از بروز عفونت باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هر ۸ ساعت یک بار از پماد تتراسایکلین استفاده نمود. برای استفاده از این پماد باید دست ها را با مواد شوینده آنتی باکتریال تمیز کنید تا از انتقال عفونت به زخم جلوگیری شود.

بعد از التیام زخم می توان گوشواره های مخصوص را با گوشواره های دلخواه خود تغییر داد. اگر سوراخ گوش روی نرمه گوش باشد، معمولا ۶ هفته بعد زخم بهبود یافته و می توان گوشواره دلخواه خود را استفاده کرد. اما اگر سوراخ روی لاله گوش باشد، زخم دیرتر التیام پیدا می کند. تقریبا بعد از ۱۲ هفته می توان از گوشواره در این محل استفاده نمود.

البته باید توجه داشت که در خرید گوشواره به جنس آن توجه نمود. برخی از افراد به فلزات خاصی حساسیت دارند. استفاده از گوشواره هایی با این جنس ها می تواند سبب تحریک سوراخ گوش و تورم و قرمزی شود. به علاوه نباید بعد از سوراخ کردن گوش از گوشواره های سنگین استفاده نمود‌. استفاده از گوشواره های سنگین می تواند سوراخ گوش را بزرگتر کند که از لحاظ ظاهری نیز زیبا نیست. همچنین گوشواره های سنگین سبب ایجاد درد در ناحیه زخم تازه بهبود یافته می شوند.

دلایل استفاده از گوشواره طبی

در گذشته از نخ برای جلوگیری از بسته شدن سوراخ گوش استفاده می‌کردند، که این روش گوش فرد را مستعد رشد انواع عفونت‌ها می‌کرد. همچنین در این روش مدت زمان بهبودی طولانی بود و درد بیشتری هم فرد متحمل می‌شد.  اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، گوشواره طبی از بروز حساسیت و عفونت در گوش بعد از سوراخ شدن جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از دستگاه گوش سوراخ کن یا پیرسینگ گوش با آنژیوکت باعث شده تا درد کمتری ایجاد شود.

این گوشواره‌های طبی، استریل شده هستند و دارای روکش طلا هستند، تا از هرگونه حساسیت جلوگیری کنند. مدت زمان التیام گوش بعد از پیرسینگ حدود ۶ تا ۱۲ هفته است، که این مدت زمان با استفاده از گوشواره طبی کمتر هم می‌شود. در سوراخ‌هایی که در نرمه گوش ایجاد می‌شوند مدت زمان التیام حدود ۶ هفته و در بخش غضروف حدود ۱۲ هفته طول می‌کشد تا سوراخ گوش بهبودی پیدا کند.

مراقبت‌های بعد از پیرسینگ گوش

مراقبت‌هایی که بعد از سوراخ کردن گوش و استفاده از گوشواره طبی باید انجام دهید تا احتمال ابتلا به عفونت بسیار کاهش پیدا کند، شامل موارد زیر است:

  • استفاده از یک گوشواره طبی بعد از سوراخ کردن گوش بسیار مهم است. گوشواره‌های طبی با روکش طلایی که دارند، معمولا از بروز حساسیت جلوگیری می‌کنند. همچنین این گوشواره‌ها کاملا استریل شده هستند و هیچ میکروب خارجی را وارد سوراخ گوش نمی‌کنند.
  • از استحمام تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت اجتناب کنید و در صورت لزوم از یک پوشش پلاستیکی روی گوش استفاده کنید. این کار به این علت انجام می‌شود، که رطوبت احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.
  • سعی کنید گوش‌هایتان را در فصول سرد سال سوراخ کنید؛ زیرا احتمال عفونت و التهاب در بهار و تابستان بیشتر است
  • به هیچ وجه گوشواره‌های طبی را زودتر از ۳ هفته از گوش خارج نکنید. در این صورت امکان بسته شدن و جوش خوردن مجدد سوراخ وجود دارد. زمان تقریبی باقیماندن گوشواره طبی در گوش حدود ۴ تا ۶ هفته است و بعد از طی این مدت زمان می‌توانید از گوشواره‌های دلخواهتان استفاده کنید
  • بهتر است از روز دوم به صورت روزانه دو تا سه بار گوشواره‌ها را در جهات مختلف بچرخانید. بهترین زمان این کار هنگامی است که به وسیله الکل گوش ها را ضد عفونی می‌کنید. در حین ضدعفونی کردن، گوشواره‎‌ها را در جهات مختلف بچرخانید تا سوراخ جدید گوش‌تان بسته نشود.
دکمه بازگشت به بالا