عمومیکسب و کار برتر

کاربردهای متنوع میلگرد در صنایع مختلف

میلگرد صنعتی ، انواع و کاربردها + لیست قیمت میلگرد

به نقل از آسرون میلگرد صنعتی، میلگرد محصول فولادی بسیار مهمی است که از آن برای بنای ساختمان ها و سازه های مختلف دیگر به کار می رود. اما برخلاف تصور عموم، این محصول در بخش زیادی از صنایع مختلف دیگر نیز کاربرد دارد. در واقع میلگرد انواع متنوعی دارد که میلگرد صنعتی یکی از انواع آن به شمار می رود. میلگردهای ساختمانی و میلگردهای صنعتی از لحاظ کاربرد و ظاهر با هم تفاوت هایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد صنعتی، انواع و کاربردهای آن به همراه لیست قیمت آهن؛ این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

کاربردهای متنوع میلگرد در صنایع مختلف

میلگرد صنعتی

میلگرد صنعتی درست همانند میلگردهای ساختمانی از فولاد تولید می شوند و در مصارف گوناگونی به کار می روند. میلگردهای صنعتی با توجه به کاربرد و نیاز موجود تولید می شود و ممکن است در اندازه ها، ابعاد و کیفیت های مختلفی در بازار یافت شوند. همانطور که می دانید میلگردها به طور کلی در دو نوع ساده و آجدار تولید و عرضه می شوند. برای مصرف صنایع نوع ساده میلگردها بیشترین کاربرد را دارد. از میلگردهای صنعتی با سطح ساده در ساخت و تولید انواع ماشین آلات، تجهیزات و ابزار های مختلف استفاده می شود. البته از میلگردهای آجدار نیز گاها در صنایع برای برخی کاربردها استفاده می شود.

البته این نوع میلگرد سفارشی است و تنها بعضی وقت ها برای مصارف خاصی به کار می روند. در مقایسه با میلگردهای قابل استفاده در ساخت ساختمان، میلگردهای صنعتی دارای سایزبندی و ساختار متفاوتی است. اندازه قطر آن ها نیز باهم فرق دارد. درواقع میلگرد صنعتی همان میلگرد با گرید A1 است. این نوع از میلگرد نسبتا استحکام بیشتری داشته و مقاومت بیشتری نیز دارد. همچنین قطر آن ها نسبت به میلگرد ساختمانی بیشتر است. میزان مقاوم بودن میلگرد صنعتی به رطوبت بسیار بالا است. تنش تسلیمش بیش از دویست و چهل مگاپاسکال بوده و استحکام کششی اش نیز بیشتر از سیصد و شصت مگاپاسکال است. می توان چنین برداشت کرد که خاصیت مکانیکی میلگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی تفاوت دارد.

کاربرد این محصول

همان طور که از نامش مشخص است، میلگرد صنعتی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و نمی توان از آن در مصارف ساختمانی استفاده کرد. مهم ترین صنایعی که از میلگرد صنعتی استفاده می کنند صنایع تولید کننده پیچ و مهره، خودرو سازی و ماشین آلات، تولید تجهیزات و ماشین های کشاورزی، ساخت تجهیزات و دستگاه های تولید مواد غذایی، ساخت و تولید انواع اتصالات، ساخت خاموت و نیز مفتول هستند. اندازه قطر میلگردهای صنعتی بین هشت میلی متر تا صد و سی میلی متر هستند.

انواع میلگرد صنعتی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، میلگردهای صنعتی می توانند هر دو گونه ساده و آجدار میلگرد را شامل شوند. مهم ترین تفاوت های بین این دو گونه عبارت اند از:

  • ظاهر: روی میلگردهای آجدار که بیشتر در ساختمان سازی از آن استفاده می شود برجستگی هایی به وضوح دیده می شود. از شکل ظاهری میلگردها می توان نوع و گرید آن ها را به خوبی تشخیص داد و متوجه شد که کدام یک برای استفاده در صنایع مناسب تر است.
  • خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی: خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی میلگرد ها متفاوت است و با کمک آن ها می توان انواع مختلف میلگرد را تشخیص داد. آلیاژی که برای ساخت میلگردهای ساختمانی استفاده می شود آلیاژ ST37 است. این آلیاژ از مقاومت و استحکام بسیار زیادی برخوردار است. اما با این حال چیزی که درباره میلگردهای ساده و صنعتی از همه مهم تر است قابلیت خم شدگی آن است.
  • ابعاد و سایز: میلگرد های ساده که مخصوص بنای ساختمان ها هستند سایزهایی بین هشت تا سی و دو میلی متر دارند. میلگردهای صنعتی می توانند اندازه ای بیشتر از سی و دو میلی متر نیز داشته باشند. دلیل آن این است که هر صنعتی برای استفاده خاص خود به سایز و نوع خاصی از میلگرد نیاز خواهد داشت.

کارخانه های تولید میلگردهای صنعتی

کارخانه های تولید میلگرد زیادی در ایران وجود دارد که بسیاری از آن ها موفق شده اند جزو لیست بهترین کارخانجات میلگرد در کشور قرار بگیرند. تعدادی از این کارخانه ها کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد زاگرس، کارخانه فولاد میانه، کارخانه ظفر بناب، کارخانه فولاد صنعت بناب، مجتمع فولاد خراسان، کارخانه فولاد راد همدان، کارخانه فولاد آناهیتا گیلان، کارخانه فولاد کوثر اهواز، مجتمع فولاد شاهرود، کارخانه کیان فولاد ابهر، کارخانه فولاد امیرکبیر، کارخانه فولاد بافق یزد و کارخانه فولاد البرز ایرانیان هستند. در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان در جنوب اصفهان تاسیس شده است. این کارخانه اولین و بزرگ ترین کارخانه فولاد در ایران است و در آن انواع میلگردهای ساختمانی و صنعتی در ابعاد مختلف تولید می شوند.کارخانه فولاد میانه یکی دیگر از کارخانه های بزرگ تولید میلگرد است که در شهر میانه و استان آذربایجان شرقی تاسیس شده است. این کارخانه سالیانه چیزی حدود ۵۵۰ هزار تن محصولات فولادی تولید می کند. محصولات تولید شده در این کارخانه شامل انواع هستند.

کارخانه بزرگ بعدی ظفر بناب نام دارد که از معروف ترین کارخانه های تولید میلگرد در ایران است و در شهرک صنعتی سهند در استان آذربایجان شرقی بنا شده است. در این مجموعه ۳۰۰ هزار تن فولاد به طور سالانه تولید می شود و محصولات آن میلگردهای استاندارد ایران در انواع ساختمانی و صنعتی هستند. بسیاری گمان می کنند که میلگردها تنها برای به کارگیری در بنای ساختمان ها و سازه های دیگر استفاده می شوند. اما در حقیقت میلگردهای گرید A1 مصرف بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. این گونه میلگردها با توجه به نیاز و کاربرد صنایع می توانند اندازه های متفاوتی داشته باشند.

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی

اصلی‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی و به‌منظور تقویت بتن است. بتن، به‌طور طبیعی، علی‌رغم داشتن مقاومت فشاری زیاد، مقاومت کششی چندانی ندارد. این امر به این معنی است که درصورتی‌که بتن به علت تغییرات دمایی، دچار انبساط یا انقباض شود، ترک خواهد خورد. مهندسین ساختمان از قرن هجدهم میلادی، کم‌کم به کمکی که میلگرد می‌تواند به حل این مشکل بکند، پی برده‌اند. ضریب انبساط دمایی این مقطع، بسیار نزدیک به بتن است. به همین دلیل میلگرد کاشته شده در دل بتن، فشار کششی واردشده به آن در اثر تغییرات دمایی را دریافت کرده و مانع از ترک خوردن بتن می‌شود. لازم به ذکر است که هیچ مصالحی، نمی‌تواند جلوی ترک خوردن صد درصد بتن را بگیرد؛ اما میلگرد، می‌تواند ترک‌ها را تا حد بسیار کوچک و کم‌خطری نگه دارد.

یکی کاربردهای این محصول فولادی، استفاده از آن به‌منظور افزایش مقاومت حرارتی ساختمان است. به میلگردی که پس از بتن‌ریزی سقف، روی تیرچه‌ها قرار می‌گیرد، میلگرد حرارتی می‌گویند. این محصول، علاوه بر وظیفه افزایش مقاومت کششی بتن سقف، در هنگام آتش‌سوزی از ریزش آن جلوگیری می‌کند. میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه‌بلوک، عرشه فولادی و سقف‌های کرومیت به کار می‌رود. اما چه چیز باعث پیوند میلگرد و بتن می‌شود؟ در اینجاست که کارکرد آج‌های روی آن مشخص می‌شود. آج‌های روی میلگرد به‌خوبی بتن خیس را به دور خود گرفته و سطح بالایی از تماس فیزیکی را با آن برقرار می‌کنند.

کاربرد انواع میلگرد در قسمت های مختلف ساختمان

در هر کشوری استانداردی خاص برای تولید و نشانه‌گذاری میلگرد، وجود دارد. انواع این استانداردها شامل اروپایی، آمریکایی، چینی، روسی و غیره هستند. در کشور ما بنا بر سنت دیرینه شرکت ذوب‌آهن، استاندارد کشور روسیه بیشتر غالب است. بر این اساس، چهار نوع میلگرد به ترتیب زیر تولید می‌شوند.

  • میلگرد ساده بدون آج یا A1
  • میلگرد آجدار با یک ردیف آج یا A2
  • میلگرد آجدار با دو ردیف آج در خلاف جهت هم یا A3
  • میلگرد آجدار پیچیده یا A4

هرکدام از این مقاطع علاوه بر شکل ظاهری از نظر خواص مکانیکی و شیمیایی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. درواقع، آنچه کاربرد میلگرد را تعیین می‌کند، همین تفاوت‌های ظاهری و خواص مکانیکی و شیمیایی آن است. دلیل تفاوت در خواص نیز به این دلیل است که هر مقطع از آلیاژ خاصی از فولاد تهیه‌شده که به‌خصوص در درصد کربن، نیکل و کروم با یکدیگر متفاوت هستند. اینکه میلگرد چیست و انواع آن کدامند، می تواند در شناخت کاربرد آن کمک کننده باشد.

با این مقدمه، کاربرد هرکدام از این چهار نوع متفاوت را، در بخش‌های مختلف ساختمان، توضیح می‌دهیم.

کاربرد میلگرد A1

این مقطع به‌دلیل نداشتن آج، نمی‌تواند پیوند خوبی با بتن ایجاد کند. به‌همین‌دلیل استفاده از آن به‌عنوان میلگرد مقاومتی و حرارتی، ممنوع است. همچنین، آلیاژ این محصول، کمترین میزان کربن را دارد؛ بنابراین نسبت به دیگر میلگردها نرم‌تر است و زودتر در برابر حرارت، استحکام خود را از دست می‌دهد.

کاربرد میلگرد A1 ساخته‌شده از فولاد کربنی بیشتر در اتصالات و عملیات خاموت‌زنی است.

کاربرد میلگرد A2

آلیاژ این مقطع فولادی، کربن بیشتری نسبت به میلگرد A1 دارد. به همین دلیل، سخت‌تر است و به‌جز در موارد ضروری، نباید تحت عملیات جوشکاری قرار گیرد. به این مقطع، نیمه سخت نیز گفته می‌شود. از میلگرد A2 در بدنه بتنی، ساخت دیوارهای برشی و خاموت‌زنی استفاده می‌شود. به دلیل اینکه تنها یک ردیف آج روی آن به‌کاررفته شده، مقاومت کششی‌ای که به بتن می‌دهد، حداقلی است. به‌این‌ترتیب، استفاده از آن برای مناطقی با تغییرات دمایی شدید، توصیه نمی‌شود.

کاربرد میلگرد A3

این محصول آهنی نیز درصد کربن و درنتیجه، سختی بیشتری نسبت به دو میلگرد قبلی دارد؛ در عوض، مقاومت کششی و فشاری آن بیشتر است. درگیری این میلگرد با بتن به دلیل دو ردیف آج روی آن، نسبت به نوع A1 بیشتر است. به این مقطع، سخت نیز گفته می‌شود. کاربرد میلگرد A3 بیشتر در ستون‌ها و تیرهاست. این میلگرد را به‌هیچ‌وجه نباید جوشکاری کرد.

کاربرد میلگرد A4

سخت‌ترین نوع میلگرد موجود در کشور است که درگیری بتن با آن به حداکثر ممکن می‌رسد. همچنین، مقاومت کششی و فشاری آن نیز نسبت به دیگر انواع مشابه، بالاتر است. به همین دلیل از این محصول در مناطقی مانند مناطق کویری که تغییرات دمایی شدیدی در طول شب و روز یا زمستان و تابستان دارند، استفاده می‌شود. استفاده از آن در دیوار برشی، قاب خمشی و ستون نیز متداول است.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا