عمومیکسب و کار برتر

تیپ شخصیتی من چیست ؟

کامل ترین تست MBTI

تست MBTI تست تیپ های شخصیتی یا Personality test است که بر اساس نظریه‌ی یونگ ، توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز طراحی شده است. بریگز و مایرز با نام myers briggs test برای سنجش و اندازه‌گیری تیپ‌های شخصیتی ، تست MBTI را طراحی کردند. آزمون MBTI یکی از معتبرترین و کاربردی ترین تست‌های شخصیت شناسی در سطح جهان با اهداف کسب و کاری به شمار می‌رود. بریگز و مایرز با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش‌ها در حوزه‌ی شخصیت شناسی، چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند و براساس آن تست MBTI را طراحی کردند. ترجیحات شخصیتی ، ویژگی‌هایی هستند که بودن در آن شرایط یا انجام آنها برای افراد راحت‌تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز و زمان کمتری دارد.

تیپ شخصیتی من چیست ؟

 تست شخصیت شناسی MBTI چیست؟

تست شخصیت شناسی MBTI از حروف اختصاری پدیدآورندگان آن یعنی کاترین بریگز (B) و ایزابل مایرز (M) گرفته شده است. تست MBTI نوعی آزمون روانشناسی در حوزه شخصیت شناسی است که افراد را به 16 تیپ شخصیتی مختلف طبقه بندی می‌کند. هر کدام از این تیپ‌های شخصیتی خصوصیات اخلاقی خاصی دارند که با هم متفاوت می‌شوند. به همین علت توانمندی‌های خاصی پیدا می‌کنند که ممکن است برای انجام یک کار ایده آل و یا نامناسب باشند.

تیپ های شخصیتی تست MBTI کدامند؟

در این نظریه  تیپ های شخصیتی بر اساس ترجیحات شخصی شناسایی شده است که شامل موارد ذیل می باشد:

انجام تست شخصیت شناسی MBTI چه کمکی به ما می کند؟

تست MBTI یکی از مدل های شخصیت شناسی یا همان Personality test است که یادگیری و فهم آن بسیار آسان است. در تحلیل تست MBTI شما متوجه خواهید شد که چه ویژگی های شخصیتی دارید و بیشترین شانس موفقیت شما در کدام مشاغل است. کدام محیط های کاری برای شما لذت بخش است و میتوانید با رضایت خاطر و لذت آن کارها را انجام دهید. همچین تست MBTI به شما خواهد گفت که نقاط قوت و ضعف شما در محیط های کاری چیست. کدام محیط های کاری مطابق ویژگی های شخصیتی شما است و شما می‌توانید به راحتی در آن ها به فعالیت بپردازید.

از سوی دیگر به شما اطلاعاتی در مورد محیط کار ایده آل شما را میدهد. به شما خواهد گفت که کدام محیط های کاری برای شما چالش آفرین خواهد بود. در کنار این موضوعات به شما میگوید که برای موفقیت در یک محیط کاری چه کارهایی باید انجام دهید و اینکه مدیر یا سرپرست شما باید از شما چه توقعاتی داشته باشد و چه توقعاتی نداشته باشد. در تست MBTI شما خواهید فهمید که با چه تیپ شخصیت‌هایی از تیپ‌های شخصیتی تست MBTI توافق دارید و سازگارید و با کدام تیپ های شخصیتی اختلاف نظر شدید دارید و نمی توانید آن هارا درک کنید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا هم به خودشناسی برسید و هم بتوانید علت سازگاری و یا عدم سازگاری خود با دیگران را کشف کنید.

چطور تست MBTI به وجود آمد؟

ایده طبقه‌بندی افراد بر اساس روانشناسی شخصیت مربوط به جنگ جهانی دوم بود که می خواستند افراد را به سرعت و بالاترین بهره‌وری به کار بگمارند. دو مشکل در آن زمان وجود داشت که ایزابل مایرز باید آن ها را رفع میکرد. اولین مشکل وجود تبعیض در واگذاری کارها به افراد بود و مشکل دوم این بود که افراد از روی میهن پرستی کاری را در جنگ قبول کرده بودند و این باعث میشد، گاهی از عهده کاری که به ایشان داده شده بود، بر نیایند.

مایرز که در آن زمان روانشناس بود بر این عقیده بود که اگر افراد خود و دیگران را بهتر بشناسند و درک کنند، بسیاری از تبعیض‌ها و اشتباهات در استخدام‌ها کاهش پیدا می‌کند و افراد از شغل‌هایی که از روش خودشناسی پیدا کنند بیشتر لذت خواهند برد. او با کمک مادر خود و بسیاری دیگر، با استفاده از نظریات روانشناس معروف آن دوران یعنی پروفسور یونگ ، مدل شخصیت شناسی MBTI را به وجود آورد. شیوه امروزی تست MBTI یا myers briggs test برای اولین بار در سال 1962 ارائه شد.

تست شخصیت MBTI چه چیزی را در افراد می سنجد؟

تست MBTI افراد را در 8 بخش مختلف مورد سنجش قرار میدهد و نتیجه را به صورت 4 بعدی که بیشترین امتیازات را کسب می‌کنند گزارش می‌دهد. در ذیل به ابعاد مختلفی که تست MBTI آن‌ها را مورد سنجش قرار می دهد، می پردازیم.

چهار بعد شخصیت شناسی که در  آزمون MBTI مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از

  1. برونگرایی یا درونگرایی در تست MBTI : برونگرا (E) یا درونگرا (I) مشخص می کند که فرد چگونه انرژی می گیرد. دریافت انرژی شخص از طریق ارتباط با دیگران بدست می آید یا در خلوت و تنهایی.شیوه کسب انرژی را توسط شما نشان می دهد، یعنی آیا به منابع بیرونی یا داخلی کسب انرژی توجه دارید؟
  2. حسی یا شهودی در تست MBTI :حسی (S) یا شهودی (N) مشخص می کند که فرد معمولاً چگونه به جمع آوری اطلاعات از محیط می‌پردازد. اطلاعات را از طریق شهود بدست می‌آورد یا از طریق حواس 5 گانه و تجربه. این که به سمت چه جهان بینی گرایش دارید. نحوه جذب و دریافت اطلاعات را در شما نشان می دهد. افرادی که حسی هستند احتمالا از عقل سلیم و تجربیات خود در گذشته برای ارزیابی موقعیت های استفاده می کنند در حالی که افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی بیشتر به دیدن تصویر جامع تری از قضیه و الگوها توجه دارند.
  3. احساسی و منطقی در تست MBTI : منطقی (T) یا احساسی (F) مشخص می کند که فرد چگونه قضاوت و تصمیم گیری می‌کند. با این ویژگی شخصیتی، شیوه تصمیم گیری شما مشخص می شود. افراد منطقی تحت هدایت منطق و عقل خود قرار دارند در حالی که افراد احساسی بر ارزش ها، خوبی و احساسات تکیه می کنند. برای تیپ های شخصیتی احساسی، فرآیند تصمیم گیری با توجه به این موضوع صورت خواهد گرفت که تصمیم آن ها چه تاثیری بر دیگران خواهد گذاشت
  4. منعطف و قضاوتی در تست MBTI : قضاوتی (J) یا دریافت گرا (P) مشخص می‌کند که فرد چگونه اقدام می‌نماید. سرعت و زمان انجام تصمیمات و قضاوت های افراد را می‌سنجد. این مورد ارجحیت های فرد در شیوه زندگی را نشان می دهد یا این که شما دوست دارید زندگی تان به چه شکل باشد. تیپ های شخصیتی قضاوتی سازمان یافته و منظم هستند و کار در چارچوب قوانین را دوست دارند. شما می توانید برای بهره مندی از یک برنامه 5 ساله بر روی این نوع افراد حساب باز کنید. تیپ شخصیتی دریافت گرا بیشتر به سمت یک محیط و قالب انعطاف پذیر گرایش دارد و خود را با برنامه ها براساس نیاز وفق می دهد

آیا تابه حال شنیده‌اید که شخصی خود را به عنوان یک INTJ یا ESTP توصیف کرده باشد و شما معنی آن را ندانید؟ آنچه که این افراد می گویند، نوع شخصیت آن‌ها بر اساس شاخص تست مایرز-بریگز یا به اختصار، تست MBTI است.

تست MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

امروزه، تست MBTI به‌عنوان یکی از از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.

اهمیت تست MBTI

به‌طور مشخص، تست شخصیت شناسی به افراد کمک می‌کند تا شناخت بهتری از خود و دیگران پیدا کند. این شناخت یکی از باارزش‌ترین خصیصه‌هایی است که افراد در هر سازمان یا مجموعه‌ای می‌توانند در اختیار داشته باشند. اهمیت شناخت صحیح از شخصیت، هم برای سازمان و هم برای افراد، از چنان اهمیتی برای موفقیت فردی و سازمانی برخورد است که به‌هیچ ‌عنوان نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.

برای یک استخدام موفق شما می‌توانید پس از انجام تست نتیجه آن را در  رزومه ساز کاربوم به رزومه خود پیوست کنید. با این کار احتمال بررسی رزومه و استخدام خود را بالا ببرید.

پیدایش آزمون MBTI

ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز، هر دو علاقه‌به مند به نظریه انواع شخصیت یونگ بودند و فهمیدند که این تئوری می‌تواند کاربردهایی هم در دنیای واقعی داشته باشد. در طول جنگ جهانی دوم، مایرز و بریگز شاخصی را توسعه دادند که می‌تواند برای شناخت تفاوت‌های فردی، به کار گرفته شود.

این دو نفر معتقد بودند اگر تستی طراحی کنند تا مردم شخصیت خودشان را بهتر بشناسند، می‌توانند مشاغلی متناسب با شخصیت خود انتخاب کنند و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند. مایرز اولین نسخه کاغذی این تست را در دهه ۱۹۴۰ ایجاد کرد. او به همراه مادرش، این تست را بر روی دوستان و خانواده خود انجام دادند. آن‌ها در دو دهه بعد نیز به توسعه این تست پرداختند.

بررسی اجمالی تست مایرز بریگز

بر اساس پاسخ‌های داده شده به تست MBTI، افراد یکی از ۱۶ نوع شخصیت را دارند. هدف تست این است که افراد، ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند. هیچ‌کس «بهترین» شخصیت را ندارد و شخصیت هیچ‌کس، «بهتر» از شخصیت فرد دیگر نیست. همچنین این تست به‌دنبال پیداکردن اختلاف عملکرد یا ناهنجاری نیست؛ در عوض، هدف آن فقط این است که درباره خودتان بیشتر بدانید.

۴ معیار اصلی تست شخصیت MBTI

۱- برون‌گرایی (E) و درون‌گرایی (I)

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آن‌ها، تاحدودی با کاربرد معمول‌شان متفاوت است.

افراد برون‌گرا (Extraverts)، عمل‌گرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می‌برند و از صرف وقت با بقیه، انرژی می‌گیرند.

افراد درون‌گرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت می‌برند و از تنهابودن، انرژی می‌گیرند. همه ما با درجات متفاوت، درون‌گرا و برون‌گرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این‌ دو عبارت به‌عنوان شخصیت ما معرفی شود.

۲- حسی (S) یا شهودی (N)

تعیین‌کننده این معیار، نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان است. درست مثل برون‌گرایی و درون‌گرایی، همه افراد در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند.

افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌شان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه کردن لذت ببرند. افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به الگوها و تصورات‌ توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

۳- منطقی (T) یا احساسی (F)

این مقیاس با نحوه تصمیم‌گیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آن‌ها به دست‌ آمده است، مشخص می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی بیشتر تأکید می‌کنند. آن‌ها هنگام تصمیم‌گرفتن؛ استوار، منطقی و بی‌غرض هستند. کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری، مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند.

۴- قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)

مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوت‌گر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطف‌تر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاس‌های قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص می‌توانند مدتی برون‌گرا باشند. این معیار کمک‌تان می‌کند بفهمید که چه زمانی برون‌گرا هستید؛ هنگام جمع‌آوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیم‌گیری (احساسی یا منطقی).

در نهایت، هر معیار با حروف اول آن، به‌صورت لیست زیر مشخص می‌شود:

تست MBTI باعث می‌شود بینش عمیق‌تری از شخصیت‌تان پیدا کنید. به همین دلیل، این تست بسیار محبوب شده است. حتی بدون در اختیار داشتن پرسش‌نامه رسمی، می‌توانید برخی از این گرایش‌ها را در خودتان تشخیص دهید. طبق گفته بنیاد مایرز- بریگز، مهم است که به یاد داشته باشید همه انواع شخصیت‌ها برابر و باارزش هستند.

به‌عنوان مثال، هنگام کار در فعالیت‌های گروهی در مدرسه یا محل‌کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می‌تواند بسیار سودمند باشد. وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و بااستعداد هستند. با شناخت این اختلافات، گروه می‌تواند وظایف بهتری را تعیین و در دستیابی به اهداف خود همکاری کند.

تفاوت تست MBTI با دیگر ارزیابی‌ها

MBTI در واقع یک تست نیست؛ پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و یک نوع شخصیت، بهتر از نوع دیگر نیست. هدف این تست، ارزیابی سلامت روان یا ارائه تشخیص‌های دیگر هم نیست. همچنین برخلاف بسیاری از انواع دیگر تست‌های روانی، نتایج شما با هیچ هنجاری مقایسه نمی‌شود. هدف از تست MBTI این است که به‌جای مقایسه نتیجه تست خود با نتایج سایر افراد، اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربه‌فرد خود به دست بیاورید.

منبع: ایده آل مگ

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا