الگوریتم رنک برین RankBrain Algorithm چیست؟

وضعیت جستجو قبل از الگوریتم رنک برین

اگر مدت زیادی باشد که از اینترنت و گوگل استفاده می کنید حتماً زمانی را یادتان هست که عبارتی را در گوگل جستجو می کردید اما به شما صفحه ای را نشان میداد که اصلاً در مورد آن موضوع توضیح نداده بود و صرفاً چند تگ ساده در مورد آن موضوع در سایت قرار داده شده بود!

الگوریتم رنک برین RankBrain Algorithm چیست؟

آن وقت ها سئو در همین موارد خلاصه میشد و شما کافی بود از چند ترفند مثل استفاده از تگ، استفاده از meta keyword، لینک سازی خارجی زیاد و … استفاده کنید تا بتوانید براحتی در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید (البته اون زمان هم هرکسی این موضوعات رو نمیدونست!). برای همین اتفاقات بود که شما وقتی کلمه ای را در گوگل جستجو میکردید با سایت هایی مواجه میشدید که اشتباه بود و دقیقاً آن چیزی نبود که شما بدنبال آن بودید. برای خرید رپورتاژ لطفا کلیک کنید.

الگوریتم رنک برین RankBrain Algorithm چیست؟

نتایج جستجو بعد از الگوریتم رنک برین (RankBrain)

 اما الان چه اتفاقی برای نتایج جستجو افتاده؟ اخیراً هم جستجو ای انجام داده اید که به صفحات تبلیغات برخورد کنید؟! اگر برخورده باشید خیلی کم شده. همه ی این کار ها به لطف الگوریتم رنک برین (rank brain) اتفاق افتاده و باید از این الگوریتم ممنون باشیم. اما اینکه این اتفاقات چطور انجام شده و این الگوریتم اصلاً چطور کار میکنه رو در ادامه برای شما خواهم گفت تا بیشتر با این الگوریتم باهوش گوگل آشنا شوید. برای مشاهده پلتفرم رپورتاژ لطفا کلیک کنید.

الگوریتم رنک برین چگونه کار می کند؟

الگوریتم rankbrain هوش مصنوعی (AI) گوگل است که گوگل با کمک تکنولوژی یادگیری ماشین (Machine Learning) نتایج جستجو را به کاربر نمایش می دهد. الگوریتم رنک برین را می توان بعنوان الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار دانست. این الگوریتم بیشتر تمرکزش برروی رفتار کاربران در سایت شماست. اما چه چیزی در رفتار کاربران مهم است؟ پارمتر هایی مثل مدت زمانی که کاربران در سایت شما میمانند، اینکه هر کاربر چه مدتی در صفحه ی شما میماند و… باعث میشود که گوگل با استفاده از آن ها صفحات شما را ارزیابی کند.

یک نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ببینید کاربران دقیقا در هر جستجو بدنبال چه چیزی هستند! بگذارید یک مثال برای شما بزنم: فرض کنید ما قصد داریم در کلمه ی معرفی بالا باییم، خب کاربران در این جستجو بدنبال چه چیزی هستند؟! بله درست است دنبال سایتی هستند که الگوریتم های گوگل را نام ببرد و در مورد هر کدام توضیح دهد، اما فرض کنید ما صفحه ای بالا بیاوریم که فقط در مورد الگوریتم پاندا توضیح داده باشد! چه اتفاقی می افتد؟ کاربران ما ممکن است مقاله را بخوانند، ممکن هم هست نخوانند!

اگر مقاله را بخوانند: این کاربران در صفحه ی ما باقی می مانند و بعد از خواندن صفحه را ترک میکنند! چون بدنبال چیز دیگری بوده اند.

اگر مقاله را نخوانند: این کاربران از سایت ما خارج می شوند و سایت ما را افزایش میدهند.

اما واکنش گوگل به این رفتار کاربران چیست؟ بعد از اینکه گوگل مشاهده میکند که کاربرانی که وارد سایت ما میشوند مدت زیادی در صفحه باقی نمی مانند و یا اگر هم میمانند باز به نتایج جستجو بر میگردند متوجه می شود که موضوع صفحه ما دقیقا آن چیزی نیست که کاربران دنبال آن هستند اما متوجه می شود که محتوای ما هم محتوای خوبی هست که بعضی از کاربران آن را تا انتها میخوانند. رنک برین سعی میکند که درک کند محتوای ما در مورد چیست و این محتوا برای چه جستجویی مناسب است!

الگوریتم رنک برین (RankBrain) چه زمانی معرفی شد؟

رنک برین در اواخر سال 2015 توسط گوگل نام گذاری شد. بعد از معرفی شدن rankbrain بسیاری از نتایج گوگل تغییر کرد و نتایج تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفت. گوگل رنک برین را بعنوان سوم فاکتور مهم در تایین نتایج جستجو معرفی کرده است.

تاثیر الگوریتم rankbrain بر سایر الگوریتم ها

جالب است بدانید که الگوریتم rankbrain فقط برروی نتایج جستجو تاثیر ندارد، رنک برین میتواند برروی سایر الگوریتم ها هم تاثیر داشته باشد! قبل از ظهور این الگوریتم مهندسان گوگل برای اینکه بتوانند الگوریتمی بسازند باید بصورت دستی کد میزدند تا الگوریتم ساخته شود. اما بعد از رنک برین این اتفاق تغییر کرد. رنک برین بصورت خودکار با استفاده از داده هایی که از کاربران دریافت میکند میتواند نتیجه گیری داشته باشد و این نتیجه گیری را برروی سایر الگوریتم ها هم پیاده سازی کند و آن ها را بهینه نماید

الگوریتم رنک برین (Rank Brain) چیست؟

در پاسخ به این سوال باید چنین گفت که، الگوریتم رنک برین جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر داده ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه بندی آن ها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل به صورت رسمی رنک برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب می شود.

رنک برین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.

الگوریتم های یادگیری ماشین در فرآیند کار خود به بررسی و تحلیل داده های موجود می پردازند و با استفاده از هوش مصنوعی سعی در آموزش و یادگیری از نتایج و آزمایش های خود دارند، به زبان ساده تر با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، کامپیوترها و موتورهای جستجو هرروز چیزهای جدیدتری یاد می گیرند و هوشمندتر می شوند.

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین

قبل از به وجود آمدن الگوریتم رنک برین، تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی تعیین کرده بود که با استفاده از آن جایگاه نتایج جستجو تعیین می شد و صرف نظر از به روزرسانی های دوره ای؛ تقریباً روندی ثابت و همیشگی داشت؛ درصورتی که الگوریتم رنک برین دائماً در حال تغییر و یادگیری است.

همین موضوع باعث می شود تا با استفاده از الگوریتم Rank brain نتیجه ای در اختیار کاربر قرار بگیرد که بیشترین شباهت ممکن را به عبارت جستجو شده داشته باشد. در عمل، این الگوریتم قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و در مقایسه با الگوریتم مرغ مگس خوار پیشرفته تر است و عملکرد بهتری در اصلاح نتایج جستجو دارد.

بر اساس اظهار رسمی گوگل؛ الگوریتم رنک برین وظیفه پاسخ دهی به  پانزده درصد از کل جست وجوهای آنلاین را بر عهده دارد و از مهم ترین سیگنال های تعیین کننده جایگاه و رتبه بندی سایت هاست. در حال حاضر الگوریتم رنک برین (Rank brain) سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست جستجوی کاربر و رتبه بندی سایت ها است.

1- شناسایی مفهوم کلیدی براساس عبارت جستجو شده

الگوریتم رنک برین با استفاده از هوش مصنوعی حجم بالایی از داده ها را به بردارهای قابل درک برای رایانه تبدیل می کند و زمانی که کلمه یا عبارتی را مشاهده کند که با آن آشنایی ندارد، شروع به حدس زدن در مورد آن کلمه و یا عبارات مشابه با آن می کند.

الگوریتم رنک برین به کلمات موجود در جستجوی کاربر دقت می کند و به تفسیر معنای کلمات می پردازد. سپس با بررسی منطقه جغرافیایی کاربر، تاریخچه جستجو، علایقی که کاربر درگذشته از خود نشان داده (اطلاعاتی که به واسطه دسترسی به گوشی هوشمند و جستجوهای شما در اینترنت دارد) و نکاتی ازاین دست و با استفاده از دیگر عوامل (200 عامل معرفی شده توسط گوگل) به رتبه بندی نتایج جستجو برای نمایش در صفحه اول گوگل می پردازد. پس به طور خلاصه می توان گفت که؛

الگوریتم رنک برین، مدلی برای تفسیر عبارت جستجو شده توسط کاربر است.

2- بررسی رفتار کاربران پس از نمایش نتایج جستجو

عملکرد رنک برین فقط محدود به شناسایی مفهوم مورد نظر کاربر نمی شود بلکه پس از نمایش نتایج جستجو نیز تلاش می کند تا میزان رضایت او از آنچه نمایش داده شده است را بررسی کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به این الگوریتم کمک می کند تا درک بهتری از مفهوم مورد نظر او داشته و رتبه بندی نتایج جستجو را برهمین اساس تعیین نماید.

زمانی که جستجویی در گوگل انجام می شود الگوریتم رنک برین شروع به بررسی رفتار کاربر و جایگاه صفحات می کند. در این فرآیند عبارت جستجو شده، مشخصات کاربر و نتایج نمایش داده شده توسط گوگل ذخیره می شود. در قدم بعدی سایت هایی که توسط کاربر انتخاب می شوند و زمان حضور کاربر در هریک از آن ها بررسی شده و در نهایت میزان رضایت از این صفحات سنجیده می شود. رفتار یک کاربر به تنهایی مورد نظر گوگل نیست بلکه همین فرآیند برای هزاران کاربر دیگر تکرار شده و براساس اطلاعات جمع آوری شده در مورد تغییر رتبه بندی نتایج تصمیم گیری می شود.

رنک برین چه اطلاعاتی را جمع آوری و بررسی می کند؟

بررسی الگوریتم رنک برین و تاثیر آن بر نتایج جستجو به ما کمک می کند تا استراتژی هایی کاربردی و تاثیرگذار را برای کسب جایگاه بهتر شناسایی کنیم. در این بخش تلاش می کنیم تا برخی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم رنک برین را به شما معرفی کنیم.

1- مفهوم گرایی و پاسخ گویی به سوالات کاربر

اهمیت محتوای تولیدشده در سایت ها بر هیچ کس پوشیده نیست و شاید بهتر باشد که محتوای صفحه را به عنوان مهم ترین عامل موثر در سئو معرفی کنیم. با استفاده از تکنیک های تولید محتوا و رعایت مفهوم گرایی در متن می توان هر سایتی را به صدر نتایج جستجو رساند!

البته این نکته را فراموش نکنید که منظور ما، محتوای ارزشمند است، نه فراوانی یا تعداد محتوا! در فرایند تولید باید محتوایی بسازید که هدف محور باشد، پاسخگوی یک نیاز جدید باشد و یا حتی پاسخی کامل تر به نیازهای گذشته کاربر ارائه دهد. محتوای شما باید به گونه ای باشد که مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و با ایجاد حس تعامل بازخوردهای مخاطب را دریافت کند. توجه الگوریتم رنک برین بر چنین موضوعاتی است و رتبه بندی سایت شما تحت تاثیر این عوامل صورت می پذیرد. انتخاب موضوعات مناسب برای محتوا، رعایت مفهوم گرایی در متن و شناخت استانداردهای مربوط به یک محتوای پاسخ گو به صورت دقیق و کاربردی در کارگاه آکادمی وبسیما آموزش داده می شود.

2- فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر پیش از ورود به صفحه

علاوه بر کیفیت محتوا، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین میزان رضایت کاربر از محتوای صفحه مورد توجه قرار می گیرند. به عنوان مثال زمانی که کاربر با استفاده از تلفن همراه خود جستجویی را انجام می دهد گوگل تلاش می کند تا صفحاتی را به او پیشنهاد دهد که نمایش مناسبی در سایزهای کوچک تر داشته باشند. در نتیجه طراحی ریسپانسیو سایت یکی از فاکتورهای موثر بر رضایت کاربر از صفحه خواهد بود. پیش از آنکه سایت شما به کاربر نمایش داده شود مواردی مانند سرعت لود صفحه، نمایش صحیح در موبایل و تبلت، رعایت استانداردهای کدنویسی و طراحی زیبا و کاربردی توسط گوگل بررسی خواهند شد.

3- بررسی میزان رضایت کاربر هنگام جستجو

رنک برین تلاش می کند تا در تمام مسیر، یعنی از آغاز جستجو تا رسیدن به پاسخ نهایی کاربر را همراهی کرده و براساس رفتار او نتایج جستجو را بهتر کند. در نتیجه یکی از فاکتورهای مهم میزان رضایت کاربر از نتایجی است که به او نمایش داده شده است.

در صفحه اول گوگل معمولا 10 سایت به کاربر پیشنهاد می شوند که با توجه به عنوان و توضیحات آن ها تصمیم میگیرد کدام یک را انتخاب کند. میزان انتخاب یک سایت توسط کاربران را معمولا با فاکتوری به نام CTR تعیین می کنیم. در واقع  CTR، تعداد کلیک بر روی هر نتیجه تقسیم بر تعداد کل جستجوهای انجام شده درآن عبارت است.

علاوه بر  CTR، زمان حضور کاربر در سایت انتخاب شده (Dwell Time) و عبارتی که در بازگشت به گوگل جستجو می کند نیز توسط رنک برین بررسی می شود. این فاکتورها نشان دهنده میزان رضایت کاربر از یک سایت خواهد بود. شناسایی این عوامل و بهینه سازی سایت برای افزایش نرخ CTR و افزایش زمان حضور کاربر در صفحه می تواند تاثیر زیادی بر جایگاه شما در جستجوهای بعدی داشته باشد. این موارد در کارگاه وبسیما به شما آموزش داده می شود.

4- بررسی رضایت کاربران از محتوای صفحه به صورت دوره ای

یکی دیگر از روش های تعیین رضایت کاربر از محتوای صفحه بررسی دوره ای تغییرات انجام شده در آن است. به عنوان مثال اگر تعداد نظرات ثبت شده در یک صفحه زیاد باشد می توان گفت کاربران از محتوای ارائه شده در آن رضایت داشته اند و با آن صفحه ارتباط خوبی برقرار کرده اند.

در نتیجه الگوریتم رنک برین به صورت دوره ای صفحات اینترنت را بررسی کرده و میزان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، تعداد لینک های خارجی به صفحه، نظرات درج شده از طرف کاربران و امتیازی که به محتوای آن داده اند را بررسی می کند. هرچقدر تعامل کاربران با سایت شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهید داشت.

5- عبارات استفاده شده برای لینک سازی داخلی و خارجی

 انکر تکست همان کلمه یا عبارتی است که برای ایجاد لینک میان دو صفحه از اینترنت از آن استفاده می کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انوع و نحوه استفاده از آن می توانید به مقاله  مراجعه نمایید.

یکی از روش های گوگل برای درک موضوع صفحه، نحوه لینک دهی سایر صفحات اینترنتی به آن است. به عبارت دیگر زمانی که سایت دیگری به صفحه شما با عبارت “خرید لپ تاپ” لینک می دهد به کاربر و البته گوگل اعلام می کند که موضوع این صفحه خرید لپ تاپ است. بسیاری از متخصصین سئو تلاش می کنند که لینک های مختلفی را از سایت های دیگر برای سایت خود ایجاد کنند ولی عموما تمرکز آن ها استفاده از یک عبارت مشخص برای لینک سازی است.

همانطور که در نگارش محتوا باید به مفهوم گرایی و استفاده از عبارات هم خانواده و هم معنی برای توصیف موضوع صفحه استفاده کنیم در لینک سازی نیز باید به این موارد توجه داشته باشیم. هرچقدر تنوع عبارات لینک شده به یک صفحه (با موضوع و مفهوم یکسان) بیشتر باشد شانس شما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو افزایش خواهد یافت.

رویکرد خود را به استفاده از کلمات کلیدی طولانی تغییر دهید. با استفاده از چنین رویکردی و با استفاده از الگوریتم رنک برین، گوگل به بهترین نحو ممکن متوجه موضوع و محتوای سایت شما می شود. همین موضوع باعث می شود تا به مرور روی تک کلمه ها نیز رتبه کسب کنید. استراتژی های کاربردی برای انتخاب انکر تکست و لینک سازی های داخلی و خارجی در کارگاه وبسیما آموزش داده می شود.

6- رعایت استانداردهای نگارشی و اصول ساده نویسی

فاحش ترین اشتباه نویسندگان و مدیرانِ بسیاری از سایت ها این است که مقالات یا مطالبی بسیار پیچیده و یا ثقیل! می نویسند؛ گویی که هدف از تولید محتوا نوشتن متنی برای گوگل است و نه برای کاربر! همین موضوع باعث می شود که نتوانید جایگاه مناسبی را در رتبه بندی گوگل به دست بیاورید. با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار و اضافه شدن الگوریتم رنک برین به آن، گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده است.

سعی کنید همواره تلاش تان بر این باشد تا مطالبی ساده و روان بنویسید تا حتی مبتدی ترین کاربران نیز متوجه آن بشوند. نوشته هایی بدون غلط های املایی و با بیان ساده خیلی زود در گوگل جایگاه می گیرند. استفاده از تگ های H1 تا  H6، انتخاب عنوآن های مناسب، طولانی بودن محتوا (1500 کلمه و بیشتر)، استفاده از کلمات کلیدی در alt تصاویر، استفاده از زیر عنوان و شماره گذاری، استفاده از ویدئو و اصلاح ایرادهای گرامری و نوشتاری همگی ازجمله مواردی است که توسط الگوریتم رنک برین بررسی می شوند.

الگوریتم رنک برین چه تاثیری بر صفحه جستجوی گوگل داشته است؟

تا اینجا به خوبی دریافتیم که الگوریتم رنک برین نقش مهمی بر رتبه بندی نتایج و شناسایی مفهوم مورد نظر کاربران دارد. اطلاعات جمع آوری شده توسط این الگوریتم به گوگل کمک کرده است که امکانات جدیدی را در صفحه نتایج جستجو اضافه کند. این بخش ها به کاربران کمک می کند تا بدون خروج از گوگل پاسخ خود را دریافت کنند. در ادامه نمونه هایی از آن را معرفی می کنیم.

1- featured snippets

در برخی از جستجوها مشاهده می کنیم که در بالای صفحه ی جستجو یک باکس محتوایی نمایش داده می شود که معمولاً پاسخ سوال کاربر به صورت لیست در آن وجود دارد. به این قابلیت featured snippet یا رتبه 0 گوگل گفته می شود. سایتی که در رنک صفر قرار می گیرد یکی از 10 سایت نمایش داده شده در صفحه اول گوگل است. معمولاً گوگل برای جست وجوهایی که حالت سوالی دارند از نمایش موقعیت صفر استفاده می کند. اطلاعات دقیقی از فرآیند انتخاب سایت ها و محتوا برای نمایش در رتبه صفر اعلام نشده ولی معمولا سایت هایی در این بخش نمایش داده می شوند که اعتبار بسیار بالایی دارند و در محتوای خود به بررسی موردی و قدم به قدم یک سوال پرداخته اند.

2- People also search for

زمانی که یکی از نتایج جستجو را انتخاب می کنید و پس از آن مجدد به همان صفحه از نتایج جستجو باز می گردید یک باکس مجزا در زیر آن صفحه نمایش داده می شود که عبارت های مرتبط با موضوع جستجو شده توسط شما را نمایش می دهد. در این حالت الگوریتم رنک برین متوجه شده است که شما با مراجعه به آن صفحه پاسخ نهایی خود را دریافت نکرده اید و نیازمند جستجوهای دقیق تری هستید. در نتیجه براساس عبارتی که جستجو کرده بودید و صفحه ای که انتخاب کردید گزینه های جدیدی را پیش روی شما قرار می دهد.

3- People also ask

در بسیاری از جستجوها که مفهوم آن ها پرسش یک سوال است، یک باکس متفاوت به کاربران نمایش داده می شود که شامل جستجوهایی مرتبط با موضوع مورد نظر شماست. با انتخاب هر یک از آن ها محتوایی کوتاه از پاسخ به همان سوال و یک لینک برای اطلاعات بیشتر نمایش داده می شود. این بخش نیز با استفاده از الگوریتم رنک برین و براساس جستجوهای دیگری که کاربران انجام داده اند جمع آوری و نمایش داده می شود.

به نقل از: wpbeginner.com

دکمه بازگشت به بالا