اقتصادیکسب و کار برتر

کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد؟

بهترین و آینده دار ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

از بیت کوین و اتریوم گرفته تا دوج کوین و تتر، هزاران ارز دیجیتال مختلف متولد شده‌اند، به همین دلیل پیدا کردن گزینه مناسب برای سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال اکنون کار دشواری است. رمز ارز BTC نه تنها با پیشرو بودن در بازار معامله ارز دیجیتال راهنمای موجی از ارزهای ساخته‌شده در یک شبکه غیر متمرکز همتابه‌همتاست، بلکه به استاندارد بالفعل رمز ارزها تبدیل و الهام‌بخش بس‌شمار پروژه رمز ارزی شده است. در این مطلب پیش از معرفی بهترین و آینده دار ترین ارزهای دیجیتال برای خرید و سرمایه گذاری، ابتدا کمی با مفهوم رمز ارز آشنا می‌شویم.

بد نیست بدانید تمام رمز ارزهایی که بعد از بیت کوین متولد شدند، با نام آلت کوین یا ارز جایگزین شناخته می‌شوند. به عبارتی سرمایه گذاری در BTC در یک طرف و خرید رمز ارزهای جایگزین در طرفی دیگر قرار دارند. بدون شک، بیت کوین جزو آینده دار ترین ارزهای دیجیتال است، به همین دلیل نام آن در ابتدای این فهرست آورده‌ایم. با این حال تلاش کردیم بهترین آلت کوین‌های دارای آینده روشن را نیز معرفی کنیم.

کدام ارز دیجیتال آینده بهتری دارد؟

رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟

یک رمز ارز نوعی ارز دیجیتال به شمار می‌رود. به عبارتی یک کریپتوکارنسی، نوعی دیجیتال کارنسی است، اما هر ارز دیجیتال را نمی‌توان یک رمز ارز دانست. از زمان ظهور سیستم‌های دیجیتال بشر همواره به دنبال استفاده از این دستاورد در سیستم‌های پولی بوده و ابداعات زیادی در این زمینه داشته است. با این حال نتوانست در این زمینه چندان موفق عمل کرد. به جرات می‌توان رمز ارز بیت کوین را (تا زمان ظهور آن) موفق‌ترین پروژه در راستای دیجیتال کردن پول خطاب کرد. این پروژه الهام‌بخش بی‌شمار ارز دیجیتال دیگر شد. برخی از آن‌ها جزو بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار به شمار می‌روند.

در کریپتوکارنسی از تکنیک‌های رمزنگاری به منظور تامین امنیت، تایید تراکنش‌ها و کنترل فرآیند تولید سکه‌های جدید در شبکه استفاده می‌شود و این دلیل استفاده از کلمه “Crypto” در “CryptoCurrency” است. رمز ارزها ابتدا با هدف رهایی از کنترل و دستکاری دولت‌ها ساخته شدند، اما با افزایش محبوبیت آن‌ها، این جنبه بنیادین تغییر کرد و کمی به سمت متمرکز شدن رفت.

معیارهای انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال تفاوت اساسی با سرمایه گذاری روی دارائی‌های دیگر ندارد. مهم‌ترین معیار برای سرمایه گذاری میزان تولید ارزش است. ارزش تولید شده در یک کسب و کار یا یک پروژه سوددهی یا ضرردهی یک سرمایه گذاری را در بلند مدت مشخص می‌کند. قیمت دارائی‌ها نیز در بلند مدت پیرو ارزش آن دارائی هستند. پس بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری آنهایی هستند که بیشترین توان را برای تولید ارزش دارند. عواملی که تولید ارزش می‌کنند این‌ها هستند:

  • تیم موسس و تیم توسعه دهنده
  • خود پروژه و مشکلی که حل می‌کند
  • کیفیت حل مشکل توسط پروژه
  • وضعیت رقبا و مزیت رقابتی پروژه در برابر آنها
  • جامعه کاربری
  • شرکاء و سرمایه گذاران پروژه

بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲

در این مطلب، برخی از بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار برای سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم. البته در ابتدا باید بگوییم که معرفی تمام رمز ارزهای آینده دار ممکن نیست. یک دلیل این است که هم‌اکنون حدود 9 هزار کریپتوکارنسی فقط در کوین مارکت کپ لیست شده است! با اینکه بسیاری از این ارزهای دیجیتال طرفدار و حجم معاملات کمی دارند، اما برخی دیگر به‌خاطر جامعه (هر چند کوچک) متعهد خود محبوبیت فراوانی یافته‌اند.

ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده یک کلاس دارایی کاملا جدید محسوب می‌شوند. آ‌ن‌ها هنوز قانون‌گذاری نشده‌اند و به داشتن نوسانات شدید، سنگین و ناگهانی معروف هستند. در نتیجه با احتیاط در آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری کنید. فقط به داستان‌های افرادی که با سرمایه گذاری در آن‌ها ثروتمند شده‌اند توجه نکنید و گوشه چشمی به افرادی که دار و ندار خود را در این راه از دست داده‌اند نیز داشته باشید. بیت 24 صرفا با در نظر گرفتن پتانسیل پروژه‌های بلاک چینی اقدام به معرفی یک سری ارزهای دیجیتال آینده دار کرده است و مطلب کنونی به معنی توصیه این مجموعه به سرمایه گذاری در رمز ارزهای زیر نیست. پس با ریسک شخصی عمل کنید.

دلیل دیگر، فضای دائما رو به رشد رمز ارزهاست و تقریبا هر روزه توکن جدیدی عرضه می‌شود. با اینکه بیت کوین پیشرو این صنعت است، اما تحلیلگران با به‌کارگیری رویکردهای مختلف به ارزیابی آلت کوین‌ها می‌پردازند. مثلا، تحلیلگران با استفاده از بررسی مارکت کپ، رمز ارزها را رتبه‌بندی می‌کنند. در این مطلب نیز ما این دیدگاه را دخیل کرده‌ایم، اما به جز این ویژگی، خصیصه‌های دیگری هم باعث جذاب شدن یک ارز دیجیتال می‌شوند که به بررسی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر تصور می‌کنید در این فهرست، ارز دیجیتال آینده دار مهمی از قلم افتاده، با ذکر دلیل نظر خود را در بخش کامنت‌ها ثبت کنید. ما از تکمیل این فهرست به کمک شما خوشحال خواهیم شد!

بیت کوین (BTC) ؛ اولین و بهترین رمز ارز آینده دار

رمز ارز بیت کوین که در سال 2009 توسط شخص یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شد، اولین رمز ارز در لیست بهترین و آینده دارترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2022 است. BTC ما را با فناوری خارق‌العاده بلاک چین آشنا کرد، تکنولوژی که به مرور بستر پروژه‌های بی‌شمار دیگری شد. اگرچه ارزهای دیجیتال زیادی از زمان ظهور بیت کوین متولد شده‌اند، و قابلیت‌های بیشتری مثل سرعت بیشتر انجام تراکنش و کارمزد پایین‌تر ارائه می‌کنند، اما BTC هچنان نامبر وان باقی مانده است!

خرید بیت کوین از چند سال قبل دیگر منحصر به افراد نیست، بلکه شرکت‌ها و موسسات سرمایه گذاری نیز به آن رو آورده‌اند. بد نیست بدانید بر اساس آخرین بررسی‌ها، اکنون بالای نیمی از عرضه BTC در اختیار همین موسسات قرار دارد. آن‌ها به بیت کوین امیدوار هستند و آن را بهترین و آینده دار ترین ارز دیجیتال می‌بینند. برخی موسسات حتی در حال جایگزین کردن موجودی طلای خود برای خرید بیت کوین هستند، چرا که آن را ذخیره ارزش بهتری تصور می‌کنند. این نگاه‌ها به اولین رمز ارز دنیا ما را امیدوار می‌کند.

اگرچه تا امروز صدها هزار ارز دیجیتال، برخی با مارکت کپ‌های چند ده میلیارد دلاری، ظهور کرده‌اند، اما همچنان نبض بازار در اختیار بیت کوین است. مارکت دامیننس بیت کوین بالای 40 درصد است، به این معنی که از کل سرمایه در گردش در بازار رمز ارزها بالای 40 درصد به BTC تعلق دارد. به همین دلیل با رشد آن آلت کوین‌ها نیز صعودی می‌شوند.

کریپتوکارنسی به خاطر نوظهور بودن و مخصوصا نبود چارچوب نظارتی برای آن پرریسک است. اما اگر با وجود علاقه به سرمایه گذاری در این بازار می‌خواهید ریسک را به حداقل برسانید، خرید BTC بهترین گزینه است. بعید می‌دانیم توپ هم بتواند یک دارایی با سرمایه در گردش بالای 1 تریلیون دلار را تکان بدهد! البته دیگر مثل اولین سرمایه گذاران آن نباید در آینده نزدیک منتظر چند صد برابر شدن سرمایه خود باشید، اما در عوض، از نوسانات نزولی شدید نیز (نسبت به بقیه گزینه‌ها) در امان خواهید ماند.

اتریوم (ETH) ؛ آینده دارترین آلت کوین

اولین جایگزین بیت کوین در لیست بهترین و آینده دار ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری، رمز ارز اتریوم است. اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری غیر متمرکز است که امکان ساخت یا قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیر متمرکز (دی اپ – DApp) را امکان‌پذیر می‌کند. هدف این شبکه بلاک چینی، ساخت مجموعه غیر متمرکزی از محصولات مالی است که هر کسی در سراسر دنیا بدون توجه به ملیت، قومیت یا اعتقادات مذهبی، قادر به استفاده آزادانه باشد. این جنبه از شبکه Ethereum کاربردهای آن را برای ساکنین برخی از کشورها که زیرساخت مالی دولتی مناسبی نداشته و خواهان دسترسی به حساب‌های بانکی، وام، بیمه یا انواع مختلفی از محصولات مالی هستند، مناسب‌تر می‌کند.

بیت کوین فقط یک شبکه برای تبادلات مالی است، اما اتریوم یک اکوسیستم کاربردی محسوب می‌شود. ظهور Ethereum باعث شد به پتانسیل و کاربردهای باورنکردنی فناوری بلاک چین پی ببریم. در حال حاضر مارکت دامیننس آن حدود 18 درصد است و پشت سر Bitcoin و با اختلاف از بقیه رقبا بیشتربن سرمایه در گردش را دارد. همین ویژگی باعث شده استقبال بی نظیری از خرید اتریوم شود.

تعداد زیادی از کارشناسان و مهندسان حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی عقیده دارند بهترین و  آینده دار ترین ارز دیجیتال اتریوم است، به طوری که در آینده نزدیک جایگاه بیت کوین را نیز تصاحب خواهد کرد. با در نظر گرفتن مسیری که این اکوسیستم تا امروز پیش گرفته و در حال حاضر نیز دنبال می‌کند، می‌توان نسبت به این پیش‌بینی خوش‌بین ماند.

در سال 2022، اتریوم قصد الگوریتم اثبات کار خود را به اثبات سهام (Proof of Stake) تغییر داد تا بتواند با مصرف انرژی بسیار کمتر، تراکنش‌های بیشتری را در واحد زمان پردازش کند. در این الگوریتم، مشترکین با سهام‌گذاری یا همان استیکینگ ارز دیجیتال ETH، امنیت شبکه را تامین می‌کنند. سپس همانند سود بانکی، به این افراد پاداش داده می‌شود.

جالب است بدانید اتریوم در حالی با اختلاف از بقیه رقبا در رتبه دوم باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال قرار گرفت که اکنون مقیاس‌پذیری بسیار ضعیفی دارد. این شبکه در هر ثانیه به طور متوسط فقط 25 تراکنش را پردازش می‌کند. اما بعد از مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام و راه‌اندازی پروژه‌ اتریوم 2.0، این تعداد به 100 هزار عدد در ثانیه خواهد رسید. تصور کنید بعد از آن، چه تعداد توسعه‌دهنده شروع به ساخت اپلیکیشن روی آن خواهند کرد و چه حجم سرمایه‌ای به بازار رمز ارز ETH سرازیر می‌شود.

 بایننس کوین (BNB) ؛ ارز دیجیتالی آینده دار به پشتوانه‌ بایننس

صرافی بایننس در حال حاضر با اختلاف از رقبا، بزرگترین صرافی رمز ارزی دنیا از نظر حجم معاملات روزانه است. بایننس به مرور زمان از یک صرافی ساده به یک اکوسیستم عظیم تبدیل شد، به طوری که اکنون در دو بلاک چین آن، بایننس چین و بایننس اسمارت چین، بی‌شمار توکن ایجاد شده است و روزانه تراکنش‌های زیادی پردازش می‌شوند. طبیعی است یک مجموعه به این بزرگی ارز دیجیتال اختصاصی خود را داشته باشد. عظمت مجموعه پلتفرم‌های Binance سبب می‌شود رمز ارز آن یعنی BNB را نیز جزو بهترین و آینده دار ترین ارزهای دیجیتال بدانیم.

بایننس کوین ابتدا یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 بر بستر اتریوم بود. اما پس از راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی بایننس تبدیل به کوین اختصاصی بایننس چین و بایننس اسمارت چین شد. Binance کاربردهای متعددی برای آن تعریف کرده است؛ پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی اصلی (متمرکز) و صرافی غیر متمرکز بایننس، پرداخت کارمزد انجام تراکنش بر بستر بایننس چین (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20)، انجام خریدهای آنلاین مثلا با استفاده از بایننس کارت یا بایننس پی و چند کاربرد دیگر سبب شده BNB جزو پنج ارز دیجیتال دارای بیشترین سرمایه در گردش باشد.

در پلتفرم خرید و فروش Binance، اگر BNB نداشته باشید، کارمزد مبادله از همان ارز در حال خرید کم می‌شود. تصور کنید در حال خرید یک عدد اتریوم در این صرافی هستید، اما به خاطر کسر شدن کارمزد در نهایت مقداری اعشاری (مثلا 0.998) واحد دریافت کنید! این کمی حساب و کتاب شما را بهم خواهد ریخت! اما اگر در کیف پول خود کمی بایننس کوین داشته باشید، کارمزد از موجودی آن کسر می‌شود. همچنین در صورتی که به جای سایر رمز ارزها مبادلات خود را با BNB انجام بدهید، مشمول پرداخت نصف کارمزد متداول خواهد شد.

بایننس در انتهای هر فصل یک برنامه توکن سوزی دارد. در این فرآیند مقداری BNB توسط خود صرافی از بازار خریداری شده و از بین می‌رود. هدف، کاهش تعداد کوین‌های در گردش و افزایش قیمت بایننس کوین است. این دلایل سبب امیدواری بسیاری به خرید بایننس کوین شده است. ما نیز آن را جزو بهترین و آینده دار ترین ارزهای دیجیتال می‌دانیم.

منبع مقاله : آموزش ارز دیجیتال

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا