جامعه

توصیه‌های «روانشناختی» به داوطلبان کنکور ارشد

یک روانشناس با اشاره به برگزاری کنکور کارشناسی ارشد از فردا تا جمعه هفته جاری و با تاکید بر اهمیت آرامش داوطلبان در جلسه آزمون خطاب به داوطلبان گفت: غلبه کنید آرامش خود را با تکنیک هایی مانند بستن چشم ها برمی گردانید. و نفس عمیق بکش

شبنم طلوعی در گفت وگو با آپارات نیوز، به ارائه مشاوره روانشناسی برای آماده سازی ذهن داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد می پردازد و در مورد مدیریت استرس در جلسه آزمون گفت: استرس می تواند بسیار کم یا صفر درصد، متوسط ​​یا خیلی زیاد یا همان 100 درصد در تمام مراحل حساس زندگی برای افراد باشد. است و مسلماً زمانی که میزان صفر درصد باشد، انگیزه و انگیزه فرد برای انجام آن فعالیت خاموش می شود و اگر صد درصد باشد، استرس بیش از حد باعث می شود که فرد فعالیت را به طور کامل متوقف کند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه در هر فعالیتی و در تمام مراحل حساس زندگی از جمله شرکت در آزمون و کنکور لازم است مقداری استرس داشته باشیم، گفت: بنابراین همیشه نگاه بدبینانه ای به استرس نباید داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در بسیاری از موارد ترس و استرسی که فرد برای کنکور تجربه می کند به سبک زندگی خاص او و خانواده اش برمی گردد، به این معنا که خود فرد یا خانواده گاهی از افرادی انتظاراتی دارند که فراتر از توانشان است. او هست و در نهایت این استرس از حالت عادی به صفر یا صد درصد تغییر کرد.

طلوعی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم حفظ آرامش نسبی داوطلبان قبل از شروع آزمون، ارائه تکنیک هایی در این خصوص و خطاب به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد بیان کرد: شدت بر عزت نفس شما تأثیر می گذارد. جملات منفی مانند “من هیچ خواهم شد”، به عنوان مثال، کلمات خودخواهانه است که تمام عزت نفس شما را از بین می برد. در این زمینه باید از جملات مثبت جایگزینی مانند «تمام تلاشم را کردم و امیدوارم نتیجه خوبی بگیرم» استفاده کنید.

این روانشناس همچنین با اشاره به تاثیر منفی خودپنداره کاذب بیان کرد: داشتن خودپنداره کاذب نیز برای روان سمی است. عموم مردم تصور می کنند که وقتی خودپنداره کاذب و فوق العاده بالا باشد، پیشرفت مضاعف برای فرد حاصل می شود، در حالی که این برخلاف تصور عمومی از خودپنداره کاذب و این انتظار است که افراد در همه زمینه ها عالی هستند و باید. رسیدن به 100 % موفقیت؛ در نهایت فرد دچار استرس بیشتری می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تاثیر منفی فشار خانواده بر افراد برای گرفتن نتیجه مثبت در کنکور توضیح داد: لازم است هم خود فرد و هم خانواده او بدانند که موفقیت افراد در زندگی محدود به یک نتیجه مثبت در کنکور روح و خودپنداره واقعی این است که بالاخره راهش را پیدا می کند و می گذرد.

به گفته طلوعی، بهتر است داوطلبان در روز کنکور از لباس های راحت و تکنیک هایی مانند «آرامش» و تنفس عمیق استفاده کنند تا آرامش متناوب خود را بازیابند.

این روانشناس همچنین با یادآوری اینکه داوطلبان برای استرس های احتمالی در جلسه امتحان تدابیری بیندیشند، یادآور شد: اگر تنش جلسه امتحان بر شما غلبه کرد، پنج دقیقه مداد روی میز بگذارید، چشمان خود را ببندید و نفس عمیق بکشید تا بتوانید آرام جستجو کنید و با آرامش تست را ادامه دهید.

وی همچنین با اشاره به نگرانی هایی مانند عدم قبولی در کنکور یا دانشگاه برتر توسط برخی داوطلبان خاطرنشان کرد: داوطلبان باید بدانند نتیجه واقعی چندین ماهه تحصیل خود را خواهند دید، بنابراین در جلسه آزمون تمام تلاش خود را برای ماندن به کار گیرند. تمرکز برای حفظ آرامش آنها با هم برخورد نمی کنند. پس از اعلام نتایج، افرادی که هدفمند هستند، البته برنامه ریزی را دنبال می کنند، پذیرفته شدگان به آموزش و پذیرش ادامه می دهند و پذیرفته نشدگان نیز برای ادامه تحصیل برنامه ریزی می کنند. کمبود انرژی برای تست مجدد در سال آینده نشان دهنده بی هدفی داوطلب است و این افراد باید روی اهداف خود کار کنند.

طلوعی در پایان سخنان خود افزود: هدف گذاری برای آزمونی مانند کنکور، علاوه بر نیاز به انگیزه که موتور اصلی حرکت انسان است؛ هدف گذاری در آزمونی مانند کنکور، هدف گذاری در این زمینه است. نیاز به حمایت دارد تا افراد بتوانند دوره خود را رصد و بررسی کنند و در صورت نیاز رشته تحصیلی خود را برای قبولی در کنکور سال آینده تغییر دهند. بنابراین حمایت خانواده ها از داوطلبان کنکور بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا