دانش و سلامت

آخرین خبرها از حج امسال و واکسیناسیون حجاج / ۳ سناریو برای اربعین ۱۴۰۰

آخرین خبرها از حج امسال و واکسیناسیون حجاج / ۳ سناریو برای اربعین ۱۴۰۰

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ، طبق اظهارات مقامات سعودی ، اقدامات حج امسال را انجام داد و گفت: “وزیر بهداشت قول داده است که در صورت حج و اعزام زائران ایرانی ، واکسن کرونا ارائه می شود. “زائران باید بدون صف اعدام و واکسینه شوند.

در مصاحبه ای با آپارات نیوز ، دکتر طاهر درودی وی درباره وضعیت اعزام زائران به حج امسال گفت: آنچه برای حج رخ داده این است که وزارت حج عربستان چند روز پیش اعلام کرد که حج امسال با شرکت کشورهای اسلامی برگزار می شود اما هنوز برگزار نشده است. اعلام شده است که ترکیب حج چگونه خواهد بود. “چند درصد و تحت چه شرایطی نگهداری می شود؟ و پروتکل ها و چه کسی و در چه سنی ممکن است به حج برود و غیره. با این حال ، وزارت بهداشت عربستان هنوز چیزی اعلام نکرده است. در این زمینه و همچنین وزارت حج سعودی مذاکراتی مستقیم با طرف ایرانی و کشورهای بزرگ اسلامی درباره عدم برگزاری یا برگزاری مراسم حج انجام نداده است ، در حالی که کشورهای اسلامی در سال های گذشته ، چند ماه قبل از موسم حج ، موافقت نکرده اند در حج آنها با وزارت حج عربستان سعودی امضا شده ، هنوز تکلیف امسال مشخص نیست.

وی افزود: از آنجا که سازمان حج و سازمان زیارت در ایران مسئولیت دارد ، ما معمولاً منتظر می مانیم تا سازمان تعیین کند که آیا مراسم حج و شرایط آن انجام می شود تا بتوانیم درباره اجرای آن بحث کنیم بعد از آن. “هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وضعیت واکسیناسیون زائران در برابر تاج

دروردی درباره تمایل هلال احمر به واکسیناسیون زائران در برابر کرونا در صورت بازداشت حج و اعزام حجاج ایرانی ، گفت: واکسیناسیون های معمول ، که بخشی از تعهدات هلال احمر بود و در سال های گذشته انجام می شود در صورت اعزام حجاج ایرانی به حج امسال صادر می شود. ” مورد حساس تر ، واکسن Covid-19 است. در همین راستا ، چند ماه پیش دکتر مرعشی ، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر و دکتر. رشیدیان ، رئیس سازمان حج و زیارت جلسه مشترکی با وزیر بهداشت داشت. حداکثر 70 تا 80 هزار نفر اعزام می شوند ، اما این میزان برای امسال بعید است.

وی افزود: در عین حال اگر در نظر بگیریم که مقدار قابل توجهی واکسن خارجی وارد می شود و واکسن ایرانی نیز وارد بازار می شود ، از این بابت نگران نیستیم. در حال حاضر ، مهمترین مسئله ، یعنی نگهداری یا عدم حفظ حج و حضور و عدم حضور زائران ایرانی ، به طور قطعی مشخص نشده است و وضعیت نهایی آن توسط سازمان حج و زیارت به عنوان ولی امر اعلام خواهد شد. پس از اعلام مشکل ، به درمان ، واکسیناسیون و پیشگیری و غیره خواهیم پرداخت. موفق شوید

وی گفت: البته واکسن های تاج وارداتی توسط داس قرمز به وزارت بهداشت ارائه می شود.

3 سناریو برای برگزاری اربعین

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مورد وضعیت مراسم اربعین به دلیل افزایش واکسیناسیون تاج در کشور گفت. جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و ادامه دارد.

درودی افزود: ‘سناریوهای مختلفی برای اجرای مراسم اربعین وجود دارد. سناریوی اول این است که مراسم اربعین به هیچ وجه برگزار نشود ، سناریوی دوم این است که باید در تعداد محدودی برگزار شود و سناریوی سوم این است که در شرایط عادی مانند سال های گذشته برگزار شود. اجرای سناریوی سوم ، از آنجا که عاشورا و اربعین را در سپتامبر و اکتبر داریم ، کمی بعید به نظر می رسد. گرچه ممکن است اتفاق بیفتد.

وی افزود: شرایط محتمل تر با شرایط محدودتر و تعداد کمتری از زائران که متخصصان ما را مطالعه کردند و جلسات متعددی برگزار شد ، نگهداری می شود و کارشناسان دارای تصادفات و تصادفات با تیم های بهداشتی و مدیریت بیماری ارزیابی ریسک می کنند و نیازها را تعیین می کنند “آیا مراقبت های بهداشتی است. با این حال ، برای حرکت به جلو باید مدتی صبر کنیم و در نهایت این مقر اربعین در وزارت کشور است که تصمیم نهایی را می گیرد. هلال احمر و وزارت بهداشت به عنوان کمیته های عضو ستاد اربعین که به ویژه بحث بهداشت را دنبال می کنند ، گزارش های فنی و تخصصی ما را به ستاد مرکزی ارائه می دهند و در نهایت تصمیم نهایی برای برگزاری مراسم اربعین یا خیر. در ستاد مرکزی خواهد بود ستاد ملی کرونا نیز در این امر دخیل است.

وی افزود: در صورت اعزام زائران اربعین ، ما تعیین خواهیم کرد که چه ظرفیت و زیرساخت های بهداشتی در داخل و خارج از مرزها نیاز داریم. این موارد در حال بررسی و محاسبه است و هفته آینده به طور مشترک گزارش می شود. ما برای تصمیم گیری به ستاد اربعین پیشنهاد می کنیم.

وی همچنین در مورد واکسیناسیون تاج برای زائران اربعین گفت: در مورد واکسیناسیون زائران اربعین ، چون این تعداد معمولاً از تعداد زائران قابل توجه است ، وزارت بهداشت هنوز قول و مذاکره مشخص و مستقیمی نداده است و نمی توان در این باره اظهارنظر کرد. تا تعیین تکلیف

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا