آشنایی به هاب هوشمند

خانه هوشمند شما، همانطور که احتمالا قبلا متوجه شده اید، از اجزای مختلفی تشکیل شده است. شبکه اینها نه تنها به شما امکان می دهد هزینه های انرژی خود را کاهش دهید، بلکه زندگی روزمره خود را نیز به میزان قابل توجهی ساده کنید. با این حال، متأسفانه، برخی از دستگاه ها نمی توانند به این راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و بنابراین به یک مرکز کنترل نیاز دارند. در این مرحله، ما از یک هاب هوشمند یا یک پل هوشمند صحبت می کنیم.
جهان اسمارت در زمینه هوشمندسازی خانه آماده ارائه خدمت رسانی در زمینه هوشمندسازی ساختمان های اداری و مسکونی می باشد.

هاب هوشمند چگونه کار می کند؟

یک هاب هوشمند را می توان به عنوان مغز خانه هوشمند شما در نظر گرفت. برخی از هاب های هوشمند در دستگاه های دیگر تعبیه شده اند، مانند Google Nest Hub 2 یا Apple TV. با این حال، اکثر هاب های هوشمند دستگاه های کوچکی هستند که به شبکه Wi-Fi خانگی خود متصل می شوید. از این هاب ، همه سیگنال ها به ابزارهای هوشمند شما متصل می شوند. این بدان معناست که دیگر لازم نیست تک تک چراغ های هوشمند یا بلندگوی هوشمند را در برنامه مربوطه کنترل کنید، بلکه این کار را به راحتی در یک برنامه مرکزی انجام دهید.

آشنایی به هاب هوشمند

به لطف یک هاب هوشمند، دستگاه های فردی شما مجبور نیستند به صورت جداگانه به اینترنت متصل شوند – یک هاب هوشمند در اینجا به عنوان دروازه بان عمل می کند. نقش اصلی یک هاب هوشمند، ایجاد و اجرای اتوماسیون در دستگاه ها را آسان تر می کند. به این ترتیب، هاب هوشمند شما پل هایی را می سازد که در وهله اول خانه هوشمند را هوشمند می کند.

Smart Hub از Google Nest Hub

آیا همیشه برای یک هاب هوشمند به اینترنت نیاز دارم؟

اکثر هاب ها می توانند از ترکیبی از کنترل پیش فرض و ابری استفاده کنند. کنترل محلی یکی از ویژگی های ضروری بسیاری از هاب های خانه هوشمند است. این بدان معنی است که دستگاه ها و داده های شما در شبکه محلی شما باقی می مانند که ایمن تر و سریع تر از تکیه بر ابر است. کنترل محلی همچنین به این معنی است که روال ها و اتوماسیون های شما حتی اگر اینترنت از کار بیفتد (تا زمانی که هاب روشن باشد) به کار خود ادامه خواهند داد.

یک هاب همچنین می تواند به ادغام دستگاه هایی در خانه هوشمند شما کمک کند که به Wi-Fi یا بلوتوث متکی نیستند. این شامل قفل ها، چراغ ها، پریزها و سنسورهایی است که از پروتکل های کم مصرف و پهنای باند کم مانند Zigbee، Z-Wave و گزینه جدیدتری به نام Thread استفاده می کنند. (دوربین ها و دستگاه های پخش جریانی هنوز برای انتقال داده های پهنای باند بالا به Wi-Fi نیاز دارند.) این پروتکل ها از شبکه های مش استفاده می کنند، بنابراین هرچه تعداد دستگاه های بیشتری داشته باشید، ارتباط بین دستگاه های شما قوی تر می شود. علاوه بر این، یک هاب می تواند اتصال اینترنتی پایدارتری را برای خانه هوشمند شما از طریق اترنت فراهم کند.

چه انواعی وجود دارد؟

انواع مختلفی از هاب های هوشمند وجود دارد که خانه هوشمند شما می تواند بر روی آنها بسازد. یکی هاب های چند پروتکلی و دیگری هاب های اکوسیستم است.

هاب های چند پروتکلی

هاب های چند پروتکلی و سازندگان آنها با جاه طلبی های بزرگ تبدیل شدن به یک نقطه تماس مرکزی برای همه دستگاه های هوشمند در خانه هوشمند شما شروع به کار کردند. برای انجام این کار، آنها از استانداردهای ارتباطی مختلف مانند Zigbee، Z-Wave و Thread به صورت محلی استفاده می کنند. متأسفانه، این وعده های برندهایی مانند Revolv، Iris و Wink هرگز نمی تواند به طور کامل محقق شود. دلیل: هیچ برندی نمی تواند هر دستگاه هوشمند را با یکدیگر مرتبط کند.

smart hub von amazon echo show 15

اما چند سالی است که Matter یک ستاره جدید در آسمان خانه هوشمند بوده است: استاندارد ارتباطی جدید Matter. در مقاله دیگر خود، قبلا توضیح داده ایم که ماده چیست و چه مزایایی دارد. به طور خلاصه، Matter نوید ارتباط بین تمام محصولات خانه هوشمند آینده را می دهد.

هاب های هوشمند اکوسیستم

دسته دوم احتمالا دسته ای است که احتمالا در خانه هوشمند خود کمی بیشتر با آن آشنا هستید. پلتفرم های آمازون الکسا، گوگل هوم و اپل هوم که مدت هاست مبتنی بر نرم افزار بوده اند، چندین سال است که به سمت مراکز کنترل فیزیکی تعبیه شده در محصولات خود گرایش یافته اند. این شامل دو یا دو شبکه ارتباطی مشترک، Thread و Zigbee است. از آنجایی که Matter همچنین به یک واحد فیزیکی به عنوان دفتر مرکزی خود متکی است، تمرکز بر یک مرکز هوشمند اکوسیستم مورد علاقه شما برای آینده هوشمند شما بهترین است.

برای Dienen Smart Hub چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

در حال حاضر، فقط باید یک هاب را در نظر بگیرید که بتواند به عنوان یک کنترلر Matter و یک روتر مرزی Thread نیز عمل کند. در هر دسته هاب هایی وجود دارد که می توانند هر دو را انجام دهند. ظاهرا قرار بود Matter نیاز به یک مرکز چند پروتکلی را از بین ببرد. با این حال، Matter از Thread و Wi-Fi/Ethernet استفاده می کند. به طور مستقیم از Z-Wave یا Zigbee پشتیبانی نمی کند، بنابراین برای استفاده از این دستگاه ها با Matter همچنان به یک هاب یا پل نیاز دارید.

همچنین، دستگاه های Thread نسبتا کمی وجود دارد و زیرساخت شبکه های Thread هنوز ناپایدار است. علیرغم وعده پیشرفت های قریب الوقوع، هنوز خیلی زود است که روی Thread به عنوان مسیر اصلی خانه هوشمند خود تمرکز کنید.

به همین دلیل است که اگر امروز چراغ ها، قفل ها و سنسورهای سریع و قابل اعتماد می خواهید، باید دستگاه های Zigbee و Z-Wave را در کنار Thread، Matter و Wi-Fi در نظر بگیرید. با انتخاب دستگاه هایی با پروتکل های مختلف که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارند، می توانید برای خانه هوشمند پایدار، ایمن و قابل همکاری که Matter در آینده وعده داده است، آماده شوید.

دکمه بازگشت به بالا