عمومیکسب و کار برتر

آموزش عکاسی از مواد غذایی و خوراکی ها

عکاسی از مواد غذایی یک اصل تاثیرگذار در افزایش فروش این محصولات بوده است. در این مطلب قصد داریم آموزش عکاسی از غذاها و خوراکی ها را به شما یاد دهیم:

اهمیت عکسهای تبلیغاتی غذا در تبلیغات

و محصولات این صنعت تاثیر ویژه ای در فروش شرکت های تولید کننده این بخش دارد. عکاسی تبلیغاتی مواد غذایی بهترین شیوه تبلیغ و معرفی برندهای صنایع غذایی است.

مزایای عکاسی مواد غذایی در تبلیغات

تصور کنید محصول جدیدی در بخش صنایع غذایی تولید و به بازار عرضه شود. مادامی که عکس جذابی از محصول تهیه و منتشر نشود اقبال کمتری برای فروش خواهد داشت.

عکاسی از غذا و محصولات این بخش مزایای متعددی برای برندهای تولید کننده خواهد داشت.

– معرفی مناسب محصولات غذایی به شکلی جذاب به بازار هدف
– معرفی برند و تولید کننده به شکلی حرفه ای
– کمک به بازاریابی مستقیم برای فروش بیشتر
– موثر در تبلیغات غیر مستقیم از طریق انتشار در
– ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از محصول
– افزایش فروش محصول

عکاسی از غذا، ژانری جذاب برای عکاسان تبلیغاتی

عکاسی مواد غذایی را شاید بتوان ژانری خوشمزه برای عکاسان تبلیغاتی معرفی کرد. دلیل این موضوع ارتباط عکاس با سوژه های خوراکی است. سوژه هایی که باید با هنر خلاقیت و به جذاب ترین حالت ممکن نمایش داده شود.

عکاسی مواد غذایی زیر شاخه عکاسی تبلیغاتی است. به لحاظ اهمیتی که صنعت مواد غذایی داشته عکاسی این بخش بعنوان شاخه ای تخصصی در بین عکاسان شناخته می شود. عکاسی از غذا به دلیل کار کردن با سوژه های خوراکی و معمولا رنگی مفرح است. خروجی این سفارشات عکسهایی پر رنگ و لعاب همراه با جذابیت برای عموم مردم خواهد بود.

عکسهای تبلیغاتی غذا باید اشتهابرانگیز و ترغیب کننده باشد. به شکلی که ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کرده و حس خوبِ استفاده از محصول را تداعی کند. عکاسی مواد غذایی شامل طیف گسترده ای از سوژه های خوراکی می شود.غذاهای سنتی، غذاهای بین المللی، فست فود ها، ، شیرینی و شکلات، بستنی و قهوه همگی از سوژه های این نوع سفارشات هستند.

عوامل مهم در تولید عکس تبلیغاتی مواد غذایی

در عکاسی تبلیغاتی از غذاها، خود غذا اصلی ترین سوژه در کادر تصویر محسوب می شود و ترکیب بندی باید به گونه ای باشد تا نگاه بیننده از سوژه اصلی منحرف نشود. عواملی مثل اکسسوری های رنگی، ظروف مناسب و جذاب، و ترکیب بندی مناسب هم می توانند باعث چشمگیرتر شدن عکسهای غذا شوند. در نهایت در اختیار داشتن تجهیزات مناسب به شما کمک می کند تا تصویر بهتری ثبت کنید.

عوامل مختلفی برای تهیه عکسهای حرفه ای از مواد غذایی تاثیرگذار هستند که بصورت خلاصه اشاره می کنم:

  • تجهیزات حرفه ای شامل دوربین، لنز و ابزارهای نورپردازی
  • دکور و فضاسازی متناسب با هر سوژه
  • اکسسوار مرتبط با هر سفارش
  • کانسپت و ایده عکس
  • خلاقیت
  • نورپردازی ویژه
  • انتخاب زاویه و ترکیب بندی مناسب
  • چیدمان و رنگ در عکسهای مواد غذایی
  • سرعت عمل در اجرا
  • ادیت حرفه ای عکس مواد غذایی

تجهیزات مناسب عکاسی مواد غذایی

استفاده از تجهیزات حرفه ای، مهمترین عامل تولید عکس با کیفیت است.
دوربین های حرفه ای SLR تا لارج فرمت که از سنسورهای با کیفیتی بهره مند بوده و انتخاب مناسبی برای این ژانر هستند.
کیفیت تصویر این امکان استفاده عکس ها در سایزهای بسیار بزرگ را مقدور می سازد.

لنزها هم تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر و ایجاد جذابیت در عکسها دارند.
لنزهای ماکرو و تله که از دیافراگم های باز برخودارند با ایجاد عمق میدان کم تصاویری حرفه ای را خلق می کنند.
و با کیفیت تاثیر زیادی در تهیه عکسهای جذاب دارد.

دکور و اکسسوار در عکاسی مواد غذایی

لوازم جانبی و دکوری یکی از مهمترین اجزاء عکسهای تبلیغاتی غذا هستند. دکور بخش مهمی در عکاسی مواد غذایی است، چرا که می توان حس خاصی را به مخاطب القا کند. دکور مناسب و فضا سازی واقعی حس حضور در صحنه را برای مخاطب ایجاد می کند. این موضوع با تاثیر گذاشتن بروی بیننده به موفقیت تبلیغ کمک خواهد کرد. برای تولید دکورهای مختلفی نیاز هست. از دکورهای ساده گرفته تا فضا سازی های سنگین که بنابر نوع سفارش و نیاز مشتری تهیه و اجرا می شود.

گاهی برای بعضی سفارشات نیاز به دکورسازی نبوده و می توان در فضای واقعی کارفرما عکسها را تهیه کرد. عکاسی از غذا های مدرن بروی میز رستوران و عکسهای قهوه در فضای کافی شاپ بسیار جذاب خواهد بود. در این نوع سفارشات استفاده از مدل انسانی از مزایای این سبک عکسها خواهد بود. کافیست فقط بخشی از مدل تحت عنوان آشپز، گارسون یا باریستا در کارد قرار گیرد.

اکسسوار

با توجه به سوژه های مختلف در عکاسی از مواد غذایی لازم است اکسسوار متناسب با سوژه انتخاب کنید.
ظروف در عکاسی از غذا اکسسواری مهم بوده و باید به تناسب سفارشات انتخاب و استفاده شود. برای مثال استفاده از ظروف مدرن برای تبلیغ غذای سنتی ای مثل آبگوشت مناسب نیست.

انتخاب ظرف برای عکاسی از غذا

آموزش عکاسی از مواد غذایی و خوراکی ها

یکی از یکی از موارد مهم در زمان انتخاب ظروف غذا، توجه به اندازه آنها است. اشیاء و آبجکت های فضای عکس از لنز دوربین متفاوت تر از آنچه با چشم می بینیم هستند و اغلب بزرگتر دیده می شوند. بهتر است ظرف ها را کوچکتر از آنچه که به طور روزمره استفاده می کنید برای عکاسی غذا انتخاب کنید. توصیه می شود که سوژه های خود را در بشقاب های سالادخوری یا بشقاب های کوچکتر قرار دهید. ظروف  بزرگ سوژه اصلی را کوچکتر از حد معمول جلوه داده نقطه غالب در کادر عکاسی بنظر می آیند.

در عکاسی غذا چاشنی ها و دورچین ها را فراموش نکنید

سبزیجات تازه، ادویه جات و مواردی مثل نان تست یا برشته نقش مهمی در کامل کردن عکسهای غذا دارند. به طور مثال می توان یک کاسه سوپ ساده را با کمی خامه و پیازچه خرد شده تزئین کرده و صحنه جذابتری بوجود آورد.نکته مهم اینکه چاشنی ها باید متناسب با نوع غذا و صحنه آماده شده باشد. باید ترکیباتی را برای صحنه آرایی استفاده کنید که مناسب غذای شما است، مثلا در عکاسی از کباب و نان سنگک، در کنار گوجه کبابی می توان از ریحان تازه و یک برش پیاز و حلقه های لیمو استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در زمان استفاده از سبزیجات، از تازه ترین نوع ممکن استفاده کرده و در هنگام عکاسی آنها را اگر پژمرده شدند آنها را جایگزین کنید. برای تازه ماندن می توانید آنها را در یخچال قرار داده و یا در دستمال مرطوب بپیچید.

نورپردازی در عکاسی مواد غذایی

نور نقش مهمی در تولید عکسهای هر ژانری دارد. اما نورپردازی هدفمند سوژه مهمترین دلیل خلق عکسهای متفاوت و حرفه ای است.
استفاده مناسب از تکنیک های نورپردازی وجه تمایز عکاس حرفه ای از آماتورها است.

ایده های مختلفی را برای نورپردازی عکسهای غذا می توان اجرا کرد. قرار دادن پارچه ای با سوراخ های متعدد در جلوی نور اصلی باعث ایجاد سایه روشن در بخش های مختلف دکور می شود. این اگر درست اجرا شود حس تابش نور طبیعی از پشت پنجره را تداعی می کند.

تاباندن نور موضعی بروی سوژه هایی مثل غذاهای چرب، سبزیجات تازه و مرطوب حس تازگی را نمایش می دهد.گاهی استفاده از نور طبیعی روز انتخاب مناسب تری است. این نور حس فضای واقعی در عکس ایجاد می کند.

ترکیب بندی در عکاسی از مواد غذایی

کادر و ترکیب مناسب از ملاک های عکسهای حرفه ای است. ترکیب بندی در مواد غذایی هم اهمیت ویژه ای دارد.
کادرهای بسته انتخابی مناسب برای عکسهای غذایی است. نیازی نیست بخش های کامل دکور و اکسسوار در کادر قرار گیرند.

انتخاب زاویه مناسب برای هر سوژه و استفاده از کادرهای خلاق جذابیت عکسهای این بخش را بیشتر می کند. عکاسی زاویه بالا از مواد غذایی همیشه جذاب بوده، اما سلیقه در چیدمان نکته مهم این سبک عکسها است.
عکاسی از شیرینی جات با زاویه پایین و دیافراگم باز منجر به کم و جذابیت بیشتر عکس خواهد شد.

ایده پردازی در عکاسی از غذا

عکسهای تبلیغاتی مواد غذایی با در نظر گرفتن اهداف و کاربرد آنها تهیه می شوند.گاهی با هدف ، گاهی برای تبلیغ یک برند بروی بیلبورد و موارد متعدد دیگر اهداف استفاده از عکسهای تبلیغاتی هر چه که باشد باید مفهومی را به مخاطب منتقل کند. ایده ها و مفاهیم عکسها باعث تاثیرگذار بودن و موفقیت تبلیغ می شود. ایده پردازی ابزاری مهم برای نشان دادن مفاهیم و تفکرات تولید یک محصول است.عکاسی مواد غذایی هم نیازمند ایده پردازی و ارائه به مخاطب است.

مراحل ایده پردازی عکسهای تبلیغاتی غذا با بررسی اهداف کارفرما انجام می شود. برای ایده پردازی این سفارشات باید با نظرات و تفکرات سفارش دهنده آشنا شوید.

چیدمان در عکاسی از مواد غذایی

ایجاد ریتمی هماهنگ در عکس با استفاده از چیدمان عناصر و سوژه از مزایای عکسهای موفق است. نوع چیدمان دکور، اکسسوار و سوژه نسبت به هر سفارش متفاوت است و باید با دقت و حوصله انجام شود.

خلاقیت و سلیقه در چیدمان عکسهای غذا مهمترین امتیاز برای عکاس است. خلاقیت در این بخش باعث می شود در هر سفارش عکسهایی متفاوت از قبل تهیه کنید.

رنگ نقش مهمی در عکاسی از مواد غذایی دارد. استفاده از اکسسوار رنگی جذابیت بیشتری به عکسهای مواد غذایی می دهد. ظروف رنگی و یا سبزیجات تازه در کنار مواد غذایی می تواند به عکس رنگ و لعابی مضاعف ببخشد.

سرعت عمل در عکاسی مواد غذایی

یکی از چالش های عکاسی مواد غذایی برخورد با سوژه های غذایی حساس به دما است. سوژه هایی مثل بستنی، سبزیجات و بعضی مواد غذایی پخته شده تحت تاثیر دمای محیط تغییر شکل می دهند.

برای جلوگیری از این مشکل چند راهکار وجود دارد که در زیر توضیح داده ام:

– دمای محیط را با دمای مناسب برای سوژه تطبیق دهید.
– سوژه ها را بعد از آماده کردن دکور و انتخاب زاویه در کادر قرار دهید.
– هنگام عکاسی سرعت عمل به خرج دهید.

ادیت در عکاسی مواد غذایی

همانطور که در توضیح دادم برای تهیه عکسهای حرفه ای باید از فرمت خام استفاده کنبد. باز بودن دست ادیتور برای ویرایش های نرم افزاری سنگین و زمانبر است.

ادیت معمولا در عکاسی از مواد غذایی متفاوت از سایر سفارشات است. مراحل ادیت عکسهای مواد غذایی با ظرافت و تکنیک های متفاوتی انجام می شود.

از اصولی ترین موارد در بخش ادیت عکس های مواد غذایی است. عکسهایی با مشکل ته رنگ که باعث می شود رنگ سوژه واقعی نباشد تصاویر موفقی برای تبلیغات نیستند. استفاده از افکت های نرم افزاری در بعضی سفارشات حسی دراماتیک را در عکس ایجاد می کند و باعث جلب توجه بیشتر بیننده خواهد شد. اما باید توجه کرد که این افکت ها مناسب هر نوع سوژه ای نیست.

منبع: youtube.com

 

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا