جامعه

ادامه اعتراض‌ها به «ممنوعیت سفر به ایران»

ادامه اعتراض‌ها به «ممنوعیت سفر به ایران»

رئیس انجمن تورگردانان ایران در ادامه اعتراض 15 روزه خود به ممنوعیت سفر به ایران گفت: این مصوبه علاوه بر ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران، تنها ورود گردشگران خارجی را ممنوع کرده و محدودیتی برای سایر مسافران ندارد. ” آیا توریست فقط یک حامل «امیکرون» است؟

ابراهیم پورفرج در گفت وگو با آپارات نیوز، اظهار کرد: کاملاً مشخص است که ممنوعیت سفر 15 روزه به ایران از روی بی اطلاعی از گردشگری صادر شده است. عدم آگاهی باعث اشتباه می شود. اگر نگران گسترش بیشتر امیکرون در ایران هستند، باید همه ورودی ها بسته شود و به همه اتباع خارجی اجازه تردد داده نشود، اما چنین تصمیمی گرفته نشده است. و سفر به ایران فقط برای گردشگران ممنوع شد. آیا درآمدی که یک گردشگر در کشور به دست می آورد از یک تاجر کمتر است؟ آیا تاجر، سرمایه گذار، بیمار و دانشجویی که ورودش به ایران محدودیت و ممنوعیت ندارد، می تواند ناقل ویروس نباشد، فقط گردشگر عامل انتقال ویروس به کشور است؟

وی با طرح این سوال که چگونه در جلسه ای بدون حضور و نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حوزه گردشگری تصمیم گیری شد؟ وی افزود: این دستورالعمل سفر دو گروه را ممنوع کرده است. گردشگر و مسافر طبیعت. چرا مسافر طبیعتی که از مرزی به مرز دیگر سفر می کند و تمام وقت خود را در طبیعت و با ماشین شخصی می گذراند دیگر جایز نیست!؟ اگر سفر خطرناک است، باید برای همه خطرناک باشد. بندهای این دستورالعمل دقیقا نشان می دهد که تصمیم بدون نظر کارشناسی اتخاذ شده و جای اعتراض و اصلاح دارد.

این تورگردان با اشاره به تعلیق 20 ماهه ویزای توریستی ایران گفت: صدور این ویزا از 5 آنلاین ماه 1400 از سر گرفته شد و با آژانس های گردشگری خارجی صحبت کرده و بر اساس این شرایط قانونی تعهداتی را داده ایم، اکنون دقیقاً در آخر سال که همه این شرکت ها تعطیل هستند و دسترسی به آنها در ایران سخت است، حکمی صادر شد که مرزها برای گردشگران خارجی به مدت 15 روز بسته می شود و ویزای توریستی صادر نمی شود. مسافری که قبلا ویزا گرفته است چه باید بکند. ، بلیط خریده و قصد سفر به ایران در تعطیلات کریسمس و سال نو را دارید چگونه در هنگام بستن آژانس خارجی مقررات جدید و فوری را به مسافر اطلاع دهیم؟به مسافری که تعهد کرده است چه پاسخی بدهیم؟

وی افزود: مسافر به پرواز آمد اما او را رانندگی نکردند، اجازه ندادند پشت مرز وارد شود. این مصوبه قرار بود از روز شنبه 25 دی ماه اجرایی شود اما از 30 آذرماه اجرایی شده است. تورگردانان پس از دو سال بیکاری قرار است خسارت این مسافران را کجا پرداخت کنند؟ آیا امکان اجرای فوری یک تصمیم وجود دارد؟ این واگذاری زمینه بی اعتمادی را ایجاد می کند. سایر شرکت ها و گردشگران خارجی چگونه می توانند به ما اعتماد کنند؟ اگر بخش خصوصی آسیب ببیند، این کشور نیز آسیب خواهد دید. من به عنوان راهنمای تور، از طرف کشورم تعهد می دهم.

پورفرج همچنین از تلاش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اصلاح یا بازنگری این مصوبه خبر داد و گفت: حداقل می توانیم مانند سایر کشورها عمل کنیم، یعنی علاوه بر کنترل کارت واکسن و آزمایش PCR، آزمایشات مولکولی نیز انجام شود. به محض ورود دوباره گرفته می شود.” زمانی که مرز بسته نشود و دسترسی ممنوع شود. این تصمیمات اشتباه و از روی ناآگاهی است که تنها منجر به آسیب و بی اعتمادی می شود.

وزارت کشور در 29 آذرماه امسال با صدور بخشنامه ای ورود مسافران 12 کشور آفریقایی و اروپایی را به مدت 15 روز بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا به ایران ممنوع کرد. همچنین این دستورالعمل برای دسترسی اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه 25 دی ماه 1400 به مدت 15 روز فقط برای دارندگان مجوز اقامت معتبر جمهوری اسلامی، ویزای تحصیلی، ویزای ورود (اعم از تجار و بازرگانان)، روادید با حق کار، ویزای پزشکی (گردشگری سلامت)، ویزای سرمایه گذاری و دارندگان آنلاین خروج و بازگشت پلیس مهاجرت و پاسپورت.

این دستورالعمل به صورت خصوصی از تعلیق ویزای توریستی ایران به مدت 15 روز خبر می دهد. صدور ویزای توریستی ایران از ابتدای سال 1399 به دستور ستاد ملی کرونا متوقف شد که در تاریخ 26 آبان 1400 با دستور رئیس جمهور از سر گرفته شد.

حرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن مسافرتی ایران نیز این مصوبه را “غیرحرفه ای” و “اشتباه” خواند و گفت: صدور ناگهانی و اجرای فوری این مصوبه تعدادی از گردشگران را پشت مرزهای ایران نگه می دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا