دانش و سلامتکسب و کار برتر

ادیولوژیست یا شنوایی سنج کیست؟

شنوایی شناس کیست و وظیفه شنوایی شناس چیست؟ متخصص در تشخیص، شناسایی، درمان و نظارت بر بیماری های دستگاه شنوایی و دستگاه شنوایی انسان است. همچنین از دیگر زمینه های فعالیت شنوایی شناس می توان به درمان و مدیریت مشکلات شنوایی و تعادل اشاره کرد. مسئول سفارش سمعک، اتصالات و سایر سمعک ها برای بیماران کم شنوا. در زمینه کاشت حلزون و برنامه ریزی پروتز حلزون توانمند بوده و مشاوره می دهند.

برای شنوایی سنجی به بهترین شنوایی سنجی شیراز مراجعه کنید.

شنوایی شناسی

شنوایی شناسی یا شنوایی شناسی یکی از زیرشاخه های پزشکی است که در گروه رشته های توانبخشی قرار می گیرد. دانش آموزان رشته های تجربی پس از قبولی در کنکور سراسری می توانند در این رشته انتخاب و تحصیل کنند. رشته شنوایی شناسی یا شنوایی شناسی در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شنوایی شناسی دانشجو می پذیرد. فارغ التحصیلان این دوره می توانند پس از فارغ التحصیلی از نظام پزشکی مجوز کار گرفته و شروع به کار کنند. رشته شنوایی شناسی بسیار گسترده است و متخصصان این رشته بسته به علاقه خود می توانند در هر یک از این رشته ها فعالیت کنند. ارزیابی شنوایی در تمام سنین و برای همه افراد، انتخاب سمعک با توجه به کم شنوایی های مختلف، توانبخشی شنوایی و تعادل، ارزیابی و توانبخشی تعادل و سرگیجه، ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش، ساخت گچ های ضد آب و عایق صدا بخشی از activităţi است. توسط متخصصان حوزه شنوایی شناسی توسعه در ابعاد مختلف این حوزه روز به روز در حال توسعه است.

شنوایی شناس کیست و چه وظایفی دارد؟

در خانواده هایی که اخیراً تشخیص کم شنوایی فرزندانشان داده شده است، شنوایی شناس وظیفه مشاوره این افراد را بر عهده دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که شنوایی شناس کیست و چه حرفه ای دارد؟ آموزش مهارت های انطباقی برای برقراری ارتباط با دیگران و کم شنوایی در بزرگسالان نیز بخشی از خدمات شنوایی است.

شنوایی شناس نقش مهمی در شرکت در برنامه هایی مانند اجرا و برنامه ریزی برنامه های حفاظت شنوایی فردی و صنعتی، غربالگری نوزادان پس از تولد، غربالگری سیستم شنوایی، پیشگیری از کم شنوایی و ساخت و نصب سمعک ایفا می کند.

تاریخچه شنوایی شناس

در جنگ جهانی دوم سربازانی که به دلیل صدای انفجار و اسلحه و … می شنیدند به پزشکان متخصص مراجعه می کردند و برای درمان و بهبود سیستم شنوایی با شنوایی شناس تماس می گرفتند؟ تأسیس این رشته، یعنی آواشناسی، بعد از جنگ جهانی دوم بوده و پس از گردهمایی اساتید گفتار، معلمان ناشنوایان، گفتاردرمانگران و پزشکان تأسیس شد. دقیقاً مشخص نیست که اولین بار چه کسی اصطلاح آواشناسی را ابداع کرد، اما این ریموند کارهارت بود که سعی کرد این رشته را توسعه و شناسایی کند.

این رشته در دهه 40 به صورت آکادمیک وجود داشت و با پیشرفت بسیار زیاد آن، اکنون امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری تخصصی وجود دارد. با توجه به صنعتی شدن و افزایش روزافزون سالمندان در جامعه امروزی، این سوال که شنوایی شناس کیست بسیار مهم شده است و به همین دلیل حوزه دانشگاهی شنوایی شناسان بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در ایران این رشته در دانشگاه سراسری (شهید بهشتی) و در مقطع کاردانی تدریس می شد. بعدها زیر نظر وزارت علوم وارد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات پزشکی شد. ضمناً از سال 1390 تعدادی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و از سال 1386 پذیرش دانشجو در مقطع دکتری آغاز شد.

ادیولوژیست یا شنوایی سنج کیست؟

زمینه فعالیت

چهار حوزه اصلی فعالیت حرفه ای در شنوایی شناسی یا شنوایی شناسی وجود دارد که عبارتند از: 1- شنوایی شناس حفاظتی و پیشگیرانه 2- شنوایی شناس توانبخشی 3- شنوایی شناس تشخیصی 4- شنوایی شناس حفاظتی و پیشگیرانه. به عبارت دیگر می توان از متخصصان این حوزه با توجه به هر یک از وظایف و وظایف خود استفاده کرد و از این افراد برای نظارت و برنامه ریزی برای کاهش شنوایی استفاده کرد. همانطور که از نام این شاخه پیداست، تمرکز آن بر جلوگیری از آسیب و نقص در گوش است در این شاخه بستگی به فرآیندی به نام غربالگری دارد که در سطوح مختلف انجام می شود

سطوح امتحانی شامل:

در کارخانه ها و مناطق صنعتی شلوغ

برای کودکان قبل از تولد، مهدکودک و مدرسه

مکان های نظامی و پلیسی

اجرای پروژه بررسی میزان آلودگی صوتی با ذکر نقاط مجاز و ممنوع

شرکت در پروژه راه حل کاهش نویز و کنترل

اجرای برنامه های حفاظت از شنوایی

شنوایی شناس یا شنوایی شناس توانبخشی

ترمیم بدن به دو بخش اصلی شامل: شنوایی و ترمیم تقسیم می شود.

توانبخشی شامل آزمایش های شنوایی، نسخه های سمعک و تنظیم سمعک و همچنین غربالگری دقیق کاندیدهای کاشت گردن است. آموزش شنوایی، حمایت از تغییرات روانی-اجتماعی، مهارت های ارتباطی، آسیب شنوایی و توانبخشی افراد کم شنوایی از دیگر موارد است. برای آشنایی بیشتر با انواع سمعک و برندها، سایت سفیر تهران اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار داده است. برای مثال می توانید مقاله ای در مورد سمعک یونیترون مطالعه کنید.

شنوایی شناسی تشخیصی

این بخش به دو بخش برای کودکان و بزرگسالان تقسیم می شود و شامل ارزیابی آسیب های شنوایی و ارزیابی با استفاده از تست های فیزیکی، رفتاری و الکتروفیزیولوژیک می باشد. همچنین برای آشنایی با سمعک ناشنوایان می توانید به مقالات دیگر سایت مراجعه کنید.

وظایف شنوایی شناس

شنوایی شناس یا شنوایی شناس چندین نقش دارد که همه آنها بر تشخیص، کاهش و درمان مشکلات شنوایی و شنوایی تمرکز دارند. شنوایی شناسان در محیط های مختلفی مانند کلینیک های شنوایی شناسی، پلی کلینیک ها، بیمارستان ها و مراکز دانشگاهی و توانبخشی کار می کنند. در زیر خلاصه ای از برخی از مسئولیت های شنوایی شناس آمده است:

محافظت از شنوایی، پیشگیری از کم شنوایی، آزمایش در مراکزی مانند کارخانه ها، اردوگاه های زندان و محل کار

تشخیص و درمان وزوز گوش بدون دارو یا جراحی

ارزیابی میزان کم شنوایی، نصب مناسب سمعک، نصب و جاسازی سمعک.

به پروژه های مربوط به تعادل و شنوایی بروید

مشاوره شنوایی شناس بر اساس تست های فیزیکی، رفتاری و معاینات بالینی و همچنین بررسی عملکرد شنوایی در بزرگسالان و کودکان و همچنین نتایج این معاینه.

نظارت و نظارت بر اجرای مناسب راهکارهای ارتباطی در بین دانش آموزان و افراد کم شنوایی و غیره.

مشارکت در پروژه هایی در زمینه اختلالات شنوایی و تعادل

مدیریت و ارزیابی در مراکز شنوایی شناسی

غربالگری شنوایی در نوجوانان، کودکان و نوزادان.

بسیاری از متخصصان در بیمارستان ها، مطب ها و کلینیک ها کار می کنند. شنوایی شناسان همچنین در مدارس ناشنوایان و مراکز سالمندان کار می کنند. برخی از آنها در مطب های خصوصی کار می کنند که خودشان راه اندازی می کنند و شما را در انتخاب بهترین نوع سمعک و تجویز صحیح آن راهنمایی می کنند.

سوالات متداول شنوایی شناس کیست؟

در مورد رشته شنوایی شناسی یا شنوایی شناسی عمومی سوالاتی وجود دارد. این سوالات مربوط به رشته شغلی و سطح تحصیلات و سوالاتی از این قبیل است. در قسمت های قبل به تفصیل به این سوالات پرداخته شد، اما در قسمت بعدی به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

شنوایی شناس کیست؟

شنوایی شناس میزان کم شنوایی افراد را اندازه گیری می کند. و مشکلات شنوایی را نیز شناسایی کنید

شنوایی شناس چه کاری انجام می دهد؟

شنوایی شناس علاوه بر سنجش شنوایی، علل سرگیجه و تعادل و توانبخشی را بررسی می کند، میزان وزوز گوش را اندازه گیری و راهکارهایی برای کاهش آن ارائه می دهد و برای افراد مختلف سمعک تجویز می کند.

شنوایی شناسان چه مدارک تحصیلی دارند؟

به افرادی که در رشته شنوایی شناسی یا رشته شنوایی شناسی تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند، شنوایی شناس می گویند، این افراد می توانند به ترتیب در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحصیل کنند.

کار چه کسی تجویز سمعک است؟

یکی از وظایف اصلی شنوایی شناس یا شنوایی شناس، تجویز سمعک است و شنوایی شناس تنها فردی است که صلاحیت علمی و عملی این کار را دارد. تجربه شنوایی شناس نقش مهمی در تجویز موفق سمعک دارد.

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا