جامعه

از آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک تا اختلاف در کنترل چراغ‌های راهنمایی

از آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک تا اختلاف در کنترل چراغ‌های راهنمایی

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آخرین جزئیات بازنگری طرح ترافیک، تفاوت کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی و همچنین مشکلات استفاده از دوچرخه در شهر تهران را تشریح کرد.

به گزارش آپارات نیوز، مجتبی شفیعی در نشست خبری نوزدهمین همایش بین‌المللی مهندسی ترافیک گفت: این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ تا ۲۰۱۸ در ۱۸ جلسه برگزار شد که امسال به موضوع اپیدمی کرونا منتهی شد و حدود ۷۰۰۰ مقاله در این جلسات پذیرفته شد. ارزیابی شده و از این رو می توان گفت: این کنفرانس یک رویداد بزرگ در حوزه حمل و نقل و ترافیک است و بزرگترین رویداد در حوزه مهندسی ترافیک در خاورمیانه محسوب می شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، این همایش در سال‌های 2018، 2019 و 2014 برگزار نشد، اما خوشبختانه نوزدهمین دوره آن امسال در روزهای 24 و 25 اسفندماه برگزار می‌شود. ارسال مقالات و ثبت نام در پرتال اینترنتی از 6 آبان ماه آغاز شده و پژوهشگران و دانشجویان تا 15 بهمن ماه فرصت ارسال و بارگذاری مقالات را دارند.

به گفته شفیعی، ارزیابی این همایش قطعا تا پایان بهمن ماه انجام و نتایج آن اعلام خواهد شد. ثبت نام برای حضور در همایش نیز تا 21 اسفندماه انجام می شود و این همایش 24 و 25 اسفندماه برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت 11 محور در حوزه های مختلف حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شد، افزود: فرصت بسیار خوبی برای کشور است تا در این همایش ارتباط بین دستگاه حاکمیتی و پژوهشگران و نخبگان شکل گیرد. در این دوره محورهایی مانند حمل و نقل عمومی، حمل و نقل هوشمند، برنامه ریزی حمل و نقل و شهرسازی، ایمنی ترافیک، حمل و نقل بار، مهندسی ترافیک و طراحی هندسی، حمل و نقل پاک و توسعه پایدار اقتصاد حمل و نقل. ، آموزش، مقررات و رفتار ترافیک و مدیریت سیستم های حمل و نقل.

وی تاکید کرد: مقالات دوره های قبلی این همایش گاهی به برنامه های کلان مدیریت شهری تبدیل شده است. همچنین تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها با رسیدن به بیش از 15 دانشگاه به عنوان حامیان علمی این همایش ثبت نام کرده اند. در این همایش کارشناسان داخلی و خارجی نیز سخنرانی خواهند کرد.

کنفرانس حمل و نقل و ترافیک حجم قابل توجهی از موضوعات جدید را به اشتراک می گذارد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: اقدامات زیادی در سطح شهر در حوزه ترافیک انجام می شود اما شاید در حوزه اطلاع رسانی نقطه ضعفی داریم که از دنیا دور نیستیم. از نظر تخصص و استفاده از روش های جدید بسیاری در زمینه های مختلف مانند کنترل وسعت طرح ترافیک، دوچرخه های مشترک و یا ابزار ترافیکی. روش‌های جدید همگی توسط متخصصان داخلی پیاده‌سازی می‌شوند، اما کنفرانس حمل‌ونقل و ترافیک طی دو روز، حجم قابل‌توجهی از موضوعات جدید را به صورت فشرده به اشتراک خواهد گذاشت.

وی گفت: این همایش فرصت خوبی برای پژوهشگران ایجاد می کند. در واقع در این کنفرانس از تحولاتی که در دنیا رخ داده در قالب تبادل تجربیات بهره می بریم. برگزاری این همایش مطمئناً در معضل ترافیک تأثیر داشت و ایده ها و روش های جدیدی را در اختیار ما قرار داد. این در حالی است که دستگاه اجرایی مشکلاتی در اجرا داشت که در دوره های گذشته شاهد آن بودیم اما نمی توان این موضوع را به گردن همایش انداخت. زیرا این کنفرانس به تبادل تجربیات در مورد ایده های جدید می پردازد.

سرنوشت بازنگری طرح ترافیک در پایتخت

شفیعی در پاسخ به سوال آپارات نیوز درباره سرنوشت بازنگری طرح ترافیک گفت: روش جدید طرح ترافیک از سال 1396 در قالبی جدید اجرا شد که نسبت به روش قبلی پیشرفت خوبی داشته و به سمت عادلانه شدن حرکت کرده است. ، اما همچنان در معرض تغییر است. بر این اساس کمیته بررسی تشکیل شد که این کمیته نیز جلساتی را با کمیسیون عمران شورای شهر تهران آغاز کرد و موضوعات اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که البته تغییرات زیادی در اجرا باعث سردرگمی مردم می شود. در هر تغییر باید به حداکثر بهینه سازی خروجی اجرا نزدیک شویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به روشی نرسیده ایم که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد اما جلسات کمیته برگزار می شود اما روش موجود هم عقب مانده نیست. به طور قطع نمی توان گفت که روش جدید در سال آینده اجرا می شود. زیرا این روش ابتدا باید تدوین شود و سپس در شورا تصویب شود، اما باید تولیدات آموزشی نیز در مورد روش های موجود داشته باشیم که رسانه ها می توانند در این زمینه کمک زیادی کنند.

اگر به بحث ترافیک نپردازیم روز به روز بدتر می شود

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر به موضوع ترافیک رسیدگی نکنیم روز به روز بدتر می شود افزود: یکی از اهداف ما در مطالعات جامع حفظ و نگهداری است. وضع موجود. در واقع اگر در 10 تا 15 سال برخی پارامترها تغییر نکند، پیشرفت کرده ایم. یکی از موضوعاتی که از مقالات همایش حمل و نقل و ترافیک برآمد، اجرای BRT در تهران و موضوع دوچرخه های اشتراکی و همچنین روشی نوین در مدیریت پارک حاشیه ای بود.

اجرای پارک حاشیه ای برای 70000 فضای خاص به زودی

وی افزود: در روزهای آینده اجرای پارک حاشیه ای با روش جدید برای 70 هزار فضای تعیین شده اجرا می شود و امیدواریم امسال به 90 هزار پارکینگ برسیم.

وی تاکید کرد: ما نیز از مشکلات ترافیکی راضی نیستیم اما می خواهیم با برگزاری همایش حمل و نقل و ترافیک نگاه مسئولان را به موضوع ترافیک تغییر دهیم. در توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل قطعا شکی نیست، اما سهم دوچرخه سواری در حال حاضر حدود شش هزارم درصد است. این بدان معناست که روش اجرا شده روش مناسبی نبوده، در حالی که دوچرخه می تواند تاثیرات قابل توجهی بر ترافیک شهری داشته باشد. زیرا بر کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین پیشگیری در حوزه درمان، مزایای زیادی برای شهر به همراه دارد.

ما به یک مدل جدید برای حمایت از دوچرخه سواری نیاز داریم

به گفته شفیعی، در سال های اخیر فعالیت های نمادین فرهنگی برای دوچرخه سواری انجام شده اما چندان موفق نبوده است. این موضوع باعث گلایه کسبه شده است مبنی بر اینکه مسیرهای دوچرخه سواری مانعی بر سر راه کسب و کارشان است و یا اینکه از این مسیر برای دوچرخه سواری استفاده نمی کنند و آن را به مسیر خودرو تبدیل می کنند. بدون شک باید به تقاضا برسیم و شبکه را بر اساس آن توسعه دهیم. رویکرد ما حفظ شبکه است و البته در صورت نیاز اصلاحاتی انجام خواهیم داد و نیاز به مدل جدیدی برای حمایت از دوچرخه سواری داریم.

وی ادامه داد: به مسافر مترو به ازای هر سفر تقریباً 18 هزار تومان پرداخت می شود. مترو با برق کار می کند، اما دوچرخه ای که قیمت آن بسیار ناچیز است، هیچ حمایتی دریافت نکرده است. در مدل جدید خرید سرویس به شخصی که دوچرخه را ارائه کرده است پرداخت می شود و شهروند می تواند با هزینه کمتری پیمایش کند. طرحی را ارائه کردیم تا در شورای اقتصاد تصویب شود و حمایت نقدی صورت گیرد تا شاهد افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی باشیم.

ایجاد خط ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه ها از ابتدای ساخت در دستور کار شهرداری قرار دارد

شفیعی در پاسخ به سوالی درباره شکل گیری خیابان شتر گفت: موضوع خیابان شتر زمانی قابل توجه می شود که به صورت شبکه ای دیده شود. مناطقی در دوره قبل خیابان های کامل محسوب می شدند که خروجی مناسبی از نظر ترافیکی نداشتند. البته پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا ادامه پیدا کرد اما پروژه های با پیشرفت فیزیکی پایین ادامه پیدا نکرد. چرا که پارامترهای استاندارد در حوزه ترافیک را اصلاح نکرده اند، اما رویکرد اصلاح معابر شهری را با استانداردهای ترافیکی دنبال می کنیم. مثلا همین موضوع در نظر گرفتن خط ویژه حمل و نقل عمومی در بزرگراه ها از ابتدای ساخت.

کل زمان بندی چراغ های راهنمایی بازنگری می شود

وی درباره چراغ راهنمایی و کنترل آنها گفت: شرکت کنترل ترافیک متولی چراغ راهنمایی است. پلیس نمی‌تواند در زمان‌بندی چراغ‌ها دخالت کند و این شرکت کنترل ترافیک است که زمان‌بندی را مشخص می‌کند، اما در جایی که پلیس باید دخالت کند، عامل انسانی آن در محل دخالت می‌کند و خود کنترل چراغ‌ها را بر عهده می‌گیرد. و بعد از رفع نیاز، چراغ ها به حالت خودکار باز می گردند و طبق برنامه قبلی عمل می کنند.

وی ادامه داد: البته این مداخله باید انجام شود یا خیر؟ این موضوعی است که در تمام دوره های قبلی مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است، اما باید در نظر بگیریم که برخی مشکلات خفیف دارند. در نتیجه قراردادی را منعقد کردیم تا زمان بندی تمام چراغ های راهنمایی را دوباره بررسی کنیم.

تاثیر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل بر آلودگی هوا در صورت اجرای صحیح

وی درباره اثربخشی اجرای طرح زوج و فرد از در گفت: اگر طرح زوج و فرد درست از در اجرا شود، در بحث آلودگی هوا موثر است. در روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا ابلاغ شد، پلیس اعلام کرد جریمه بالاتری در نظر گرفته شود و قانون مجازات متفاوتی در نظر گرفته شود. ابزارهای مکانیزه ما نمی توانند کل محدوده شهر را پوشش دهند و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش می دهند. اگر پلیس قدرت کافی برای اجرای درست این طرح را داشته باشد، قطعا می تواند موثر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا