عمومی

از خستگی درمان سرطان چه می دانید؟

از خستگی درمان سرطان چه می دانید؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: تعیین عوامل ایجادکننده خستگی در بیماران مبتلا به سرطان همیشه ممکن نیست، اما بعضی از عوامل احتمالی آن شامل کم خونی، مصرف انواع داروها، کاهش وزن، تغییرات متابولیسم، اضطراب های احساسی، شرایط فیزیکی، درد و التهاب شدید است.

به گزارش آپارات نیوز، پوریا عادلی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خستگی درمان، یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به سرطان و بهبود یافتگان این بیماری مواجه می شوند، در واقع احساس خستگی در 14 تا 96 درصد از افراد مبتلا به انواع سرطان به ویژه افرادی که تحت درمان هستند، بروز می کند که این موضوع یکی از عوارض این بیماری به شمار می رود و علل رفتاری، روانشناختی و زیست شناختی دارد.

وی افزود: خستگی را می توان پریشانی و کاهش توان فعالیت در پی کمبود انرژی توصیف کرد که علائم آن نیز ممکن است عاطفی، روانی یا فیزیکی باشد، اما خستگی ناشی از سرطان و درمان آن از انواع دیگر خستگی متمایز است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: به طور کلی، خستگی می تواند مزمن یا حاد باشد؛ خستگی حاد وضعیتی همراه با علائم ضعف است که به سرعت آغاز می شود و استراحت می تواند این نوع خستگی را در افراد سالم کاهش دهد و آنها را به سطح عادی فعالیت بازگرداند، در این بین خستگی مزمن، خستگی طولانی مدت و ناتوان کننده ای محسوب می شود که ممکن است باقی بماند، اما وابسته به سرطان نیست.

عادلی ادامه داد: خستگی ناشی از سرطان، مدت زمانی باقی می ماند و حتی با استراحت کردن و خوابیدن نیز به طور کامل رفع نخواهد شد، از همین رو محققان خستگی مزمن در بیماران سرطان را خستگی سرطان، خستگی مرتبط با سرطان یا خستگی ناشی از درمان سرطان می نامند.

وی گفت: بیمارانی که تحت درمان انواع سرطان قرار می گیرند، ممکن است از فعالیت های عادی روزمره خود مانند رفتن به محل کار یا تحصیل باز بمانند، از جمع دوستان خود کناره گیری کنند، خواب بیشتری نیاز داشته باشند و حتی گاهی اوقات توان انجام فعالیت های بدنی را هم نخواهند داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: عوامل فیزیکی، شیمیایی و رفتاری متعددی به عنوان عوامل خستگی وجود دارد که از جمله آنها می توان به درمان سرطان، کم خونی، عوامل روانی، اختلالات در خواب، نداشتن فعالیت بدنی و مصرف بعضی داروها اشاره کرد.

عادلی خاطرنشان کرد: تعیین عوامل ایجادکننده خستگی در بیماران مبتلا به سرطان همیشه ممکن نیست، اما بعضی از عوامل احتمالی آن شامل کم خونی، مصرف انواع داروها، کاهش وزن، تغییرات متابولیسم، اضطراب های احساسی، شرایط فیزیکی، مشکلات مربوط به خواب، مشکلات تنفسی، درد، التهاب شدید، تغذیه نامناسب و کاهش آب بدن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا