عمومیکسب و کار برتر

اشکال مختلف و متفاوت فلاپ دیسک

هنگامی که برای انجام پروژه های خود فرز آهنگری بدست می گیرید سوالی که پیش می آید آن است که حال از چه ساینده ای استفاده کنیم . مثلا تفاوت صفحه سنگ ساب، سنباده فلپ و سنباده دیسکی چیست ؟ و کدام به عنوان ساینده های اصلی می توانند انتخاب شوند . اما آنچه بین ساینده ها تفاوت ایجاد می کند نوع پروژه و موادی است که در آن استفاده می شود. به عبارت کلی صفحه سنگ ساب وظیفه حذف مواد و متریال اضافه روی فلز و سنباده فلپ برای سنباده زنی عمیق فلزات و سنباده دیسکی بیشتر برای سایش چوب و سایر مواد مورد استفاده است. برای اطلاع دقیق از جزئیات هر یک از این ساینده ها و نحوه استفاده از آنها به خواندن ادامه دهید.

اشکال مختلف و متفاوت فلاپ دیسک

صفحه سنگ فیبری برای چه مواردی کاربرد دارد ؟

بطور کلی کار صفحه سنگ ، سایش است چه در مورد صفحه سنگ برش و چه در مورد صفحه سنگ ساب هر دو بوسیله براده برداری کار خود را انجام می دهند . از صفحه سنگ فیبری برای برداشتن سریع لایه ها از روی فلز استفاده می کنند مثلا در حذف سرباره حاصل از انواع جوشکاری ، حذف رنگ و اکسید روی فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. سایز صفحه سنگ متناسب با دستگاه فرز می تواند 115 ، 125 ، 150 ، 180 و 230 میلیمتر برای فرز های دستی و 300 و 350 میلیمتر برای پروفیل بر ها سایزهای متداول هستند.

دانه های سنباده مورد استفاده در سنگ فیبری دارای سایز های مختلفی هستند که این عدد هرچه بزرگتر باشد دانه ها ریز تر و هرچه این عدد کوچکتر باشد دانه ها درشت تر هستند. دانه های درشت تر با سرعت بیشتری کار برش یا سایش را انجام می دهند اما جرقه های بزرگتری ایجاد می کنند در مقابل صفحه سنگ با دانه های ریزتر با سرعت کمتری برشکاری می کنند اما جرقه های کوچک تری ایجاد می کنند و ایمن تر هستند.

اثر این جرقه ها می تواند بر روی پوست ، لباس یا شیشه باقی بماند به همین جهت باید لباس و عینک مناسب برای کار تهیه نمود تا از آسیب جدی به بدن جلوگیری کرد.

صفحه سنگ با گذشت زمان و در اثر استفاده به تدریج مصرف می شود و باید جایگزین شود . همچنین در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی در استفاده از صفحه سنگ امکان پرش و یا شکست آن وجود دارد که در اینصورت نیز لازم است جایگزینی انجام شود.

استفاده از صفحه سنگ ارزان قیمت و بی کیفیت نیز از مسائلی است که ایجاد هرگونه مشکلی در همچون شکستن ، پودر شدن و خطرات احتمالی دیگر را در پی خواهد داشت.

سنباده فلپ چیست ؟

سنباده فلپ به دیسک های ساینده که از چسباندن تکه های سنباده روی هم بوجود می آید گفته می شود . سنباده های فلپ از سنباده های دیسکی کارآمد تر هستند .سنباده فلپ را تا پایان همه برگه های ساینده می توان استفاده کرد در صورتی که بخشی از سنباده دیسکی آسیب ببیند دیگر قابل استفاده نیست . عمر و کارایی یک سنباده فلپ تا 25 برابر بیشتر از سنباده دیسکی است.

از دیگر مزایای سنباده فلپ می توان به طراحی آن اشاره نمود که هر برگه سنباده با زاویه بسیار کمی از برگه دیگر قرار دارد و بنابراین از تکرار خط و خش جلوگیری می کند و به اصطلاح یکدیگر را پوشش می دهند.

سنباده فلپ کجا مورد استفاده قرار می گیرد ؟

اصولا سنباده فلپ برای شکل دادن فلزات از روش سایش مورد استفاده قرار می گیرد همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای سنگ فیبری در برداشتن سرباره و رسوبات جوش مورد استفاده قرار گیرد. سرعت براده برداری در سنباده فلپ کمتر از سنگ فیبری است و جرقه های آن نیز به همین نسبت کوچکتر است.

در مورد طول عمر سنباده فلپ باید گفت که عمر آنها کمتر از سنگ فیبری است چراکه فقط تعدادی سنباده ورقی هستند که با رزین به صفحه نگهدارنده چسبیده شده اند اما در مقابل به دلیل همین ترکیب ساخت خطرات کمتری برای کاربر ایجاد می کنند و به دلیل وزن سبک آنها به نسبت صفحه سنگ فیبری لرزش کمتری تولید می کند و کاربر نیز با آنها راحت تر کار می کند.

سنباده دیسکی

از سنباده های دیسکی می توان برای سنباده زدن چوب و فلز و همچنین انواع دیگر مواد استفاده کرد. هنگامی که نیاز به سنباده زدن مقدار زیادی چوب دارید، سنباده دیسکی ایده آل و مناسب است. با این حال، برای چوب، نتیجه ای که با سنباده دیسکی به دست می آید به خوبی سنباده لرزان نخواهد بود، اما معمولاً برای بسیاری از کارهای سنباده زنی قابل قبول است. برای صاف کردن چوب های زبر، با یک کاغذ سنباده زبر یا گریت پایین شروع کنید و هر بار به آرامی سنباده دیسکی را روی سطح چوب بکشید. جهت خرید سنباده با بهترین قیمت و یا دریافت مشاوره رایگان با شماره 03145488885 تماس حاصل فرمائید.

سنباده دیسکی کجا مورد استفاده قرار می گیرد ؟

به طور کلی برای متصل کردن سنباده دیسکی به دستگاه فرز به این صورت است که یک دیسک به وسیله پیچ به دستگاه فرز بسته می شود و در طرف دیگر این دیسک چسب وجود دارد و پشت سنباده دیسکی یک پد فومی نرم است که از پشت به دیسک میچسبد و زمانی که سنباده تمام می شود می شود آن را جدا و یک سنباده جدید به دیسک چسباند.

سنباده های دیسکی در هر اندازه ای که فکر کنید موجود است . اکثرا از این نوع سنباده در پایان کار برای پرداخت کاری و صاف کردن سطوح استفاده می شود با این حال برای کار های سنگین یا حذف کردن مقدار زیاد فلز مناسب نیستند.

استفاده از سنباده های دیسکی عموما ایمن ترین نوع سایش با دستگاه فرز است زیرا در صورت خرابی دیسک فقط کاغذ خراب می شود . با این حال سنباده های دیسکی استفاده شده روی فولاد که از دانه بندی درشت استفاده می کنند می تواند جرقه زیادی ایجاد کند و این دانه ها پرتاب شود پس هنوز هم اقدامات حیاتی مانند داشتن دستکش ، عینک و ماسک و لباس الزامی است.

سنباده های دیسکی برای حذف سرباره و صاف کردن نقطه جوش توصیه نمی شود زیرا ممکن است به سرعت دیسک یا اسیب ببیند یا تمام شود . این نوع سنباده اکثرا برای استفاده در سطوح صاف برای پرداخت کاری ، از بین بردن زنگ زدگی و رنگ ها و برای نه تنها سطوح فلزات بلکه برای پلاستیک ، سرامیک و شیشه نیز کاربرد دارد البته در مورد شیشه احتیاط بیشتر باید داشت تا از آسیب جلوگیری شود.

فلاپ دیسک پائولا

طبیعی است که اثربخشی کلی فلاپ دیسک در چنین حالتی به مرور زمان کاهش پیدا کند و در نهایت به‌طور کامل مصرف شود. تا زمانی می‌توان از دیسک استفاده کرد که کاربر به‌طور فیزیکی به رزین نرسیده باشد.

بنابراین هنگام خرید سنباده فلاپ دیسک باید به کیفیت صفحه فایبرگلاس نگهدارنده آن توجه مضاعف نمود زیرا کیفیت صفحه نگهدارنده فلاپ دیسک شاید در ظاهر بی اهمیت به نظر برسد اما در ایمنی و امنیت و حتی عمر فلاپ دیسک تاثیر بسیاری دارد.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا