بین الملل

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه لبنان دیدار کرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز، حسین امیرعبداللهیان که در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای لبنانی در بیروت حضور دارد، صبح امروز (پنجشنبه) هفتم اردیبهشت با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه لبنان دیدار کرد

 

در این دیدار مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا همچنین محمد فتحعلی معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در بیروت نیز حضور داشتند.

وزیر امور خارجه شب گذشته و در بدو ورود به لبنان در روضه الشهیدین بیروت حضور یافت و گفت که ایده‌ها و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان داریم که در دیدار با مقامات این کشور مطرح خواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

رسانه‌های لبنانی پیش از این با انتشار خبر این سفر اعلام کردند که وزیر امور خارجه ایران در این سفر قرار است با «نبیه بری» رئیس پارلمان، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور هم دیدار کند.

به گزارش فارس، این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان بعد از تصدی وزارت خارجه است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از سفر به مسکو و رایزنی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، در اولین سفرش به لبنان، ۱۴ آنلاین ماه ۱۴۰۰ به این کشور رفت و در این سفر با مقامات و شخصیت‌های لبنان از جمله سید حسن نصرالله موضوعات روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وی چهارم فروردین ۱۴۰۱ و برای دومین بار پس از سفر به دمشق راهی لبنان شد و برای سومین بار در شامگاه پنجشنبه ۲۲ دی ماه در رأس هیأتی سیاسی راهی لبنان شد و در مدت حضورش در بیروت با مقامات لبنانی و از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۲۱ فروردین ماه سالجاری در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر لبنان نیز خاطرنشان کرد: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه‌ای است. نگاه ایران به مسئله لبنان کاملا واضح و روشن است. طرف‌های سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی و تعیین رئیس جمهور به توافق برسند و مبتنی بر منافع ملی تصمیم بگیرند. مداخله خارجی در امور داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود. اینکه کشورها به شکل گیری توافق بین طرف‌ها در لبنان کمک کنند امر قابل قبولی است. ایران و عربستان کشورهای مهمی در منطقه هستند و در صورتی طرف‌های لبنانی از ایران درخواست کمک کنند ایران آماده کمک در این زمینه است.  ثبات و آرامش در منطقه تاثیرات تدریجی بر دیگر پرونده‌ها در منطقه داشته باشد و لبنان نیز از این موضوع مستثنا نیست و امیدواریم شاهد تکمیل روند سیاسی در لبنان باشیم.

حسین امیرعبداللهیان پیش از سفر به لبنان به مسقط هم رفته بود. او در پاسخ به دعوت «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان عصر روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت ماه در رأس هیأتی سیاسی وارد مسقط شد و در مدت حضورش در عمان ضمن دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان با سلطان بن محمد النعمانی وزیر مکتب سلطانی عمان و همچنین محمد عبدالسلام مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط دیدار و گفت‌‌وگو کرد. محمد عبدالسلام در دیدار با امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حمایت‌های انسانی ایران از یمن، آخرین وضعیت گفت‌وگو با عربستان در صنعاء را تشریح کرد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا