دانش و سلامتکسب و کار برتر

انواع ماسک و اسکراب صورت

ماسک صورت چیست؟

ماسک صورت کلین بیوتی یکی از محصولات بسیار دوست داشتنی برای مراقبت از پوست است که انواع مختلفی دارد. از ترکیبات طبیعی مانند خاک رس، عصاره گیاه و میوه ها تولید میگردد که با توجه به هدفی که دارند سرشار از ترکیبات مغذی، آبرسان و درخشان کننده برای پوست هستند. ماسکهای صورت بصورت یک لایه نرم و خمیری روی پوست صورت بجز دور چشم و لب قرار میگیرد و میتوان آن را بعد از حدود 15 دقیقه برداشت و یا شست. ماسک صورت میتواند باعث تأمین رطوبت، لایه‌برداری، پاکسازی عمیق، روشن‌کنندگی و حفظ جوانی پوست گردد. خلاصه هر کس با هر مشکل پوستی و هر جنسیتی میتواند برای حفظ شادابی و جوانی پوست خود از یک ماسک صورت استفاده کند. ماسکها به شکل زیر تولید میشوند:

1) ماسک خاک رس: این ماسکها به شکل اسکرابی هستند و جهت پوستهای نرمال تا چرب و جوشدار بسیار مناسبند.

2) ماسک کرمی: این ماسک بافتی شبیه کرم دارد و براساس ترکیبات داخل آن میتوانند برای هرنوع پوستی مناسب باشند.

3) ماسک زغالی: در این ماسکها از زغال فعال استفاده میشود و بیشترین فواید آن جهت لایه برداری و پاکسازی عمیق پوست است.

4) ماسک ورقه ای چسبی: به شکل چسبناکی تولید میشوند که پس از چند دقیقه خشک شده و باید از روی پوست کنده شوند. ماسک ورقه ای یا پیلینگ برای پوستهای چرب و جوشدار و مختلط مناسبتر است.

5) ماسک لایه بردار اسکرابی: این ماسکها دارای ترکیبات هستند و برای پوستهای نیاز به لایه برداری های قوی مثل پوستهای جوشدار و دارای جای زخم مناسب است.

6) ماسک ژلی: ماسکهای ژلی برپایه آب تولید میشوند و شکل ژلی دارند که برای انوع پوستی مخصوصا و بی آب مناسب است.

7) ماسک DIY(ماسک دست ساز خانگی): ماسکهای خانگی معمولا با عصاره و آب میوه ها یا مواد طبیعی و غذایی مثل آبلیمو، ماست، پوست و میوه خیار و… بصورت خانگی ساخته و مصرف مشوند.

8) ماسک نقابی (ورقه ای): که به شکل نقاب روی پوست قرار میگیرند و یک پارچه نازک آغشته به ترکیبات خاص و مفید است که بر روی آن سوراخ هایی برای چشم و بینی و دهان وجود دارد. این ماسکها استفاده آسانی دارند و جز ماسکهای پرطرفدار و دوست داشتنی محسوب می شوند.

انواع ماسک و اسکراب صورت

هر ماسک صورت برای چه پوستی مناسب است؟

یکی از محصولات بسیار مفید و کمک کننده به سلامت و جوانسازی پوست است که هر فرد در هر سنی میتواند از آن در روتین روزانه پوستی خود استفاده کند. ماسکها به شکل ظاهری انواع مختلفی دارند و هر کدام فواید و اثر گذاری متفاوتی برای بهبود سلامت پوست دارند. فواید ماسک صورت به نوع و ترکیبات آن بستگی دارد. در دنیای مدرن امروزی، زمین مملو از آلودگی های مختلف است و در طول روز پوست ما مستقیما با خاک، باکتری و آلودگی های دیگر در تماس است. در صورت برطرف نکردن این آلودگی ها و اهمیت ندادن به آن ها، با مشکلات پوستی بسیاری درگیر می شویم که درمان آن ها کار راحتی نخواهد بود. بنابراین داشتن یک برنامه روتین مراقبت از پوست، برای تمام افراد ضروری است.  اما بطور کلی میتواند فواید استفاده از ماسک صورت را موارد زیر دانست:
✔️ پاکسازی عمیق پوست
✔️ لایه برداری ملایم سلولهای مرده پوست
✔️ پیشگیری از پیری زودرس
✔️ روشن کنندگی لک و تیرگی های پوست
✔️ شفافیت پوست
✔️ آبرسانی و درمان خشکی پوست
✔️ جلوگیری از ایجاد جوش

بررسی انواع ماسک صورت

1) ماسک خاک رس: ماسک خاک رس بعنوان ماسک گِلی نیز شناخته میشوند و همانطور که از اسم آن مشخص است ترکیب اصلی این ماسکها خاک رس می باشد. ماسک های خاک رس برای و دارای لک مناسب است زیرا خاک رس یک جاذب چرب، آلودگی و سلولهای مرده می باشد و میتواند باعث کاهش چربی پوست و در نتیجه جلوگیری از براقی و جوشهای پوستی شود.  از طرفی ماسکهای خاک رس در درمان جوش سر سفید و سر سیاه نیز موثرند.

ماسک های خاک رسی که مخصوص پوست جوشدار تولید میشوند معمولا ترکیب دیگری بنام نیز هستند، که برای از بین بردن سلول های قدیمی تر پوست و لایه برداری به کار می روند و پوست جوان تر و شفاف تر را ظاهر می سازند. بهتر است قبل قرار دادن مسک روی پوستتان کمی پوست را خیس کنید، این کار باعث میشود که رطوبت رسانی به پوست و حالت ارتجاع پوست بهبود یابد. پس از شستشوی ماسک خاک رس از پوست، حس نرمی، شفافیت و رطوبت رسانی پوست را احساس خواهید کرد.

????طرز مصرف ماسک خاک رس:  مقدار مناسبی از ماسک را روی پوست مرطوب خود قرار دهید و یک لایه نازک از ماسک را روی پوست قرار دهید. اجازه دهید ماسک روی پوست کامل خشک شود. زمانی که ماسک روی پوست کامل خشک و دارای ترک شد یعنی میتوانید آن را از روی پوست بردارید. برای برداشتن ماسک خاک رس بهتر است آن را با یک دستمال خیس، مرطوب کنید تا نرم شود. سپس به راحتی آن را بشوئید.

2) ماسک کرمی: ماسک های کرمی برای پوستهای کدر  دارای لک، خشک و دارای چروک مناسب است. ماسک های کرمی از رایج ترین انواع ماسک های صورت هستند که فایده اصلی آنها رطوبت رسانی قوی و هیدراته کردن پوست است. آبرسانی و رطوبت رسانی پوست باعث تحریک پوست به کلاژن سازی، شفافیت و نرمی پوست، جلوگیری از پیری پوست و بهبود چروکهای پوستی میگردد. از ترکیبات مهم در ماسک های کرمی و کلاژن می باشد. کلاژن و هیالورونیک اسید با هم، ترکیبات مناسبی برای پوست های درمان پیری پوست و چروک هستند. این ترکیبات باعث تقویت و استحکام پوست، جوانسازی و آبرسانی قوی پوست می گردد.

✔️ پپتیدهای کلاژن: از مهمترین مواد مورد نیاز برای خاصیت ارتجاعی پوست و حفظ جوانی چهره شما هستند. پوست ما به طور طبیعی کلاژن کمتری را در زمان پیری تولید می کند، به همین دلیل است که پوست صورت دچار چین و چروک و افتادگی می شود.

✔️ اسید هیالورونیک: یکی دیگر از عناصر موثر و شاید کمتر شناخته شده برای پوست است که سزاوار توجه بیشتری است. این ماده گاهی به عنوان پرکننده پوستی تزریقی (ژل های تزریقی) استفاده می شود و دارای خواصی مانند تولید کلاژن در پوست است. این ماده همانند کلاژن، به طور طبیعی در بدن انسان یافت می شود و یک ساختار حمایتی برای پوست است و در عین حال به عنوان یک روان کننده و در بهبود استحکام و قدرت پوست عمل می کند.

بهترین زمان مصرف ماسک کرمی صورت: ماسکهای کرمی در مقایسه با ماسک های خاک رسی بسیار لطیف تر هستند، بنابراین نه تنها می توانید از آنها بیشتر استفاده کنید بلکه می توانید در طول شب نیز آن را روی پوست نگه دارید تا به خوبی جذب پوست شوند. در طی شب، پوست در حال استراحت است و از طرفی و مواد آرایشی در طی شب روی پوست قرار نمیگیرد، در نتیجه بهترین زمان برای مصرف کرمهای درمانی و ماسکهای کرمی است. ماسک کرمی را قبل از خواب روی پوست قرار دهید و بعد از چند دقیقه بشوئید.

3) ماسک زغالی: ماسک های زغالی با لایه برداری ملایم و پاکسازی عمیق پوست برای انواع پوست مناسبند. زغال یک سلاح مخفی برای مراقبت معمول از پوست است. از فواید زغال برای سفید شدن دندانها شنیده اید، از طرفی از قرص زغال فعال نیز برای پاکسازی معده و رفع مسمومیت استفاده میشود. در واقع زغال میتواند سموم، باکتری، آلودگی و چربی ها را به خود جذب میکند و باعث پاکسازی پوست می شود. معمولاً به عنوان گزینه جایگزین برای ماسک های خاک رس استفاده می شوند. اغلب اوقات این دو حتی در یک ماسک برای برخی لایه برداری های عمیق با نفوذ، ترکیب می شوند. طرز مصرف ماسک زغال:  ماسکهای زغالی به شکلهای مختلفی از جمله کرمی، چسبی، ورقه ای تولید میشوند. در نتیجه طرز مصرف برای هرکدام متفاوت خواهد بود.

4) ماسک نقابی ورقه ای: ماسک های ورقه ای بر اساس نوع ترکیباتی که دارند برای انواع پست میتوانند استفاده شوند. مثلا برای افراد با پوست پرتقالی()، پوست جوشدار ، خشک و دارای چروک. ماسک های نقابی ورقه ای با انواع قبلی از ماسک های قبل که در مورد آنها صحبت کردیم متفاوت هستند. ماسک های ورقه ای ماسک های کاغذی خیس شده با سرم هستند که به طور معمول از الیاف طبیعی ساخته می شوند. یک ماسک ورقه ای که متناسب با چهره شما طراحی شده است، برای تغذیه پوست شما معمولا با اسید هیالورونیک مرطوب کننده و آنتی اکسیدان ها ساخته شده است.

مزیتی که این نوع ماسک ها نسبت به بقیه دارند این است که ماسک نقابه مانند یک لایه محافظ روی پوست قرار میگیرد و مانع نفوذ سایر ترکیبات محیطی بر پوست در زمان مصرف میشوند. این کار جذب ترکیبات را ن نیز افزایش می دهد. طرز مصرف ماسک ورقه ای نقابی:  برای استفاده، طبق راهنما ماسک ورقه ای خود را با استفاده از برش هایی برای آزاد بودن چشم، بینی و دهان، صاف بر روی صورت خود قرار دهید. بعد از  گذشت حدود 15 دقیقه، به سادگی می توانید ماسک را بردارید در سط زباله بیندازید! سپس از یک استفاده کنید. ماسکهای نقابی نیاز به آبکشی ندارند اما گر حس خوبی به عدم شستشو ندارید، بعد از برداشتن ماسک آبکشی نمایید و مرطوب کننده بزنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا