بین الملل

ایران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد/امیرعبداللهیان: سفیر هم به استکهلم نمی‌فرستیم

ایران سفیر جدید سوئد را نمی‌پذیرد/امیرعبداللهیان: سفیر هم به استکهلم نمی‌فرستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امشب (جمعه) ۳۰ تیر ماه اعلام کرد که در پی هتک حرمت قرآن کریم، جمهوری اسلامی ایران سفیر جدید سوئد را نخواهد پذیرفت و گفت که سفیر ایران هم به استکهلم اعزام نخواهد شد.

وی در توضیح بیشتر در این باره به خبر ساعت ۲۱ گفت: سفیر سوئد در تهران ماموریتش پایان یافته و به دستور رئیس جمهور تا زمانی که دولت سوئد برخورد جدی با فرد اهانت کننده به قرآن کریم نداشته باشد، سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد که تا زمانی اقدام موثر از سوی سوئد انجام نپذیرد، سفیر جدید ایران نیز به استکهلم اعزام نخواهد شد. 

امیرعبداللهیان به تماس تلفنی امروز وزیر خارجه سوئد با وی اشاره کرد و افزود: وزیر امور خارجه سوئد در این گفت‌وگوی تلفنی به بنده گفت دولت این کشور اهانت به قرآن کریم را محکوم می‌کند و فرد اهانت کننده صرفا مجوز تجمع داشته و نه از پلیس و نه از دولت مجوزی برای قرآن سوزی نداشته است.

وی افزود: به وزیر خارجه سوئد تاکید کردم که بیانیه کافی نیست و فرد متخلف باید دستگیر و محاکمه شود.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه امروز در گفت‌وگوی تلفنی همتای سوئدی با بیان اینکه سوئد باید به نفاق‌افکنی و ترویج خشونت پایان دهد، بر دستگیری و محاکمه هتاک به قرآن در این کشور تأکید کرد.

بعد از هتک حرمت قرآن کریم که در هشتم تیرماه توسط تبعه سوئدی – عراقی صورت گرفت، ایران اعزام سفیر به استکهلم را متوقف کرده بود.

به گزارش فارس، دیروز (پنجشنبه) ۲۹ تیر ماه و برای دومین بار ظرف چند هفته اخیر «سلوان مومیکا» شهروند عراقی ـ سوئدی با حمایت پلیس سوئد اقدام به اهانت به قرآن کریم کرد. اقدامی هتاکانه که واکنش کشورهای مسلمان را به همراه داشت. کشورهای اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدامات، سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک سوئد در این کشورها را احضار کردند.

سفیر سوئد در تهران نیز پنجشنبه شب توسط ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

علاوه بر این حسین امیرعبداللهیان به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و با فؤاد حسین همتای عراقی خود نیز تلفنی گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه خواستار برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی شدند.

311311

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا