جامعه

برآورد ۱۵۰ همتی وزارت بهداشت برای پروژه‌های نیمه‌تمام/نابرابری توزیع مراکز درمانی در تهران

برآورد ۱۵۰ همتی وزارت بهداشت برای پروژه‌های نیمه‌تمام/نابرابری توزیع مراکز درمانی در تهران

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی کشور حدودا ۱۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود، توضیحاتی درخصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ارائه کرد.

 به گزارش آپارات نیوز، دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست خبری تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با تشکر از اصاحب رسانه در زمینه پوشش اخبار کرونا، گفت: البته برای کرونا لازم است اصحاب رسانه برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی کار بیشتری کنند تا افتخارات را نشان دهند.

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کرونا و واکسیناسیون

وی با اشاره به اهمیت موضوع سلامت، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای ما پس از انقلاب در زمینه سلامت است. در زمان تحویل دولت، روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونایی، ۲۰ هزار بستری و ۸۰۰۰ بیمار بدحال در آی سی یو و ۷۰۰ مرگ و میر روزانه داشتیم و بسیاری از فعالیت‌ها هم متوقف بود و ما در چنین شرایطی آمدیم و مسئولیت گرفتیم و این درحالی بود که نزدیک ۵۰ همت (هزار میلیارد تومان) بدهی و ۷۰۰ میلیون یورو تعهد هم در وزارت بهداشت وجود داشت.

او تاکید کرد: اولین گام ما پس از تفویض مسئولیت، تشکیل کمیته علمی کرونا با ۶۰ استاد برای تدوین راهنمای بالینی و درمان بود. تا آن زمان تنها ۱۸ میلیون واکسیناسیون انجام شده بود و اکثر مردم واکسن نزده بودند؛ از این رو با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد و کار آغاز شد. به این ترتیب ۱۶۰ میلیون دز واکسیناسیون انجام شد.

بیمه رایگان ۵ دهک اول جامعه

عین‌اللهی تاکید کرد: از دیگر اقدامات مهم ما پوشش بیمه‌ای بود که ۵ دهک نخست جامعه را که شامل ۱۲ میلیون  نفر هستند بیمه رایگان کردیم و این جدا از ۲۰ میلیون نفری است که در مناطق روستایی بیمه شدند. حدود ۱۰ میلیون نفر باید حق بیمه پرداخت کنند ولی کاهش دادن مبلغ حق بیمه در اولویت ما بوده است.

اهمیت دیپلماسی سلامت و احیای گروه G۵

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت دیپلماسی سلامت، تصریح کرد: در جلسات سازمان بهداشت جهانی حضور یافتیم و دستاوردهای خود را شرح دادیم. یکی از کارهای مهم احیای اجلاس گروه G۵ بود که تاکنون ۳ اجلاس داشتیم که هر سه در ایران برگزار شد.

طرح دارویاری و ارایه یارانه دارو به مردم

وی با تاکید بر اینکه طرح دارویاری، طرح بسیار مهمی بود که سال قبل انجام شد، گفت: قیمت دارو با ارز نیمایی مطرح شد و مقرر شد یارانه دارو به مردم داده شود و قرارگاه دارویی نیز تشکیل شد. با اجرای این طرح، پیشرفت نسخه الکترونیک به ۹۸ درصد رسید و سیستم HIS بیمارستانی نیز به روز رسانی شد.

وزیر بهداشت درخصوص افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی،   اظهار کرد: همه جای دنیا مرکز درمانی باید جایی باشد که همه امکانات را داشته باشد؛ چون برخی بیماری‌ها نیاز به بررسی‌های چندجانبه دارند. بیمارستان‌های کوچک نمی‌توانند نیاز را کاملا تامین کنند و حتی شاید جایی به ضرر هم باشد؛ چون زمان طلایی درمان از دست می‌رود. بیمارستان‌های مجهز و کامل باید در استان‌ها داشته باشیم و پروژه‌های اخیر ما عمدتا بیمارستان با ظرفیت بالا و اکثر تخصص‌ها هستند. برای مناطق کم جمعیت هم اگر قرار شد کار به بستری برسد باید اقدامات اولیه در مراکز منتخب شبانه روزی سلامت انجام شود و سپس ارجاع داده شوند. یکی از طرح‌ها این است که این مراکز  به بیمارستان‌های مجهز متصل شوند.

نابرابری توزیع مراکز درمانی در تهران

وی افزود: در تهران فکر می‌کنیم نابرابری در مراکز درمانی شمال و جنوب شهر وجود دارد و متاسفانه علی‌رغم اینکه در جنوب شهر جمعیت قابل توجهی وجود دارد، اما مراکز درمانی کافی نداریم و باید مراکز این بخش کامل شود. مرکز پردیس آماده افتتاح است، در شهریار یک بیمارستان ۳۰ سال است که دارد ساخته می‌شود و ان شاءالله تا مهرماه افتتاح می‌شود. در ورامین نیز پروژه تکمیل بیمارستان داریم و در سایر نقاط هم این سیاست دنبال می‌شود. چنانچه در ملارد بعد از ۱۳ سال یک بیمارستان افتتاح شد.

اولویت وزارت بهداشت در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

۱۴۰۰ پروژه در دست تکمیل و افتتاح

وی در پاسخ به سوال آپارات نیوز درباره پروژه‌های بهداشتی و درمانی نیمه کاره و تامین نیرو برای آنها، توضیح داد: پروژه‌های خود را به دو دسته تقسیم کردیم؛ شامل آنهایی که زیر ۵۰ درصد و آنهایی که بالاتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. اولویت ما بر پروژه‌هایی است که بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده باشند. حدود ۵۴۰۰ پروژه داشتیم که از این تعداد تقریبا ۱۴۰۰ پروژه در دست تکمیل و افتتاح است. در این راستا معاونت اجرایی ریاست جمهوری به ما کمک‌ کردند و ما فقط از منابع خود استفاده نکردیم و بسیاری از منابع در سفرهای استانی گرفته شده و حدود ۳۰ همت سال قبل خارج از اعتبارات خود برای پروژه‌ها گرفتیم و از یک درصد ارزش افزوده هم استفاده کردیم و از سود سرمایه گذاری که قبلا در پالایشگاه شده بود هم که حدود ۲ همت بود، بهره بردیم. برخی از این پروژه‌ها می‌توانند فرسودگی را جبران کنند. بودجه مورد نیاز برای تکمیل طرح‌ها حدودا ۱۵۰ همت برآورد می‌شود که البته یکساله نیست.

سهم ۵۰درصدی پرستاران در استخدام‌های جدید وزارت بهداشت

وی در ادامه پاسخ خود به آپارات نیوز گفت: در رابطه با استخدام نیروی پرستای، جذب مجوز اخیر سهم پرستاران حدود ۵۰ درصد است. از طرفی طبق قانون طرح نیروی انسانی، نیروها موظف هستند مدتی طرح داشته باشند و آن هم یکی از منابع تامین نیروی ما است. از ۷۰ هزار نیروی تبدیل وضعیت شده هم تعداد زیادی پرستاران هستند.

تیغ دو لبه تحریم‌ها

عین‌اللهی درباره آثار تحریم‌ها در تامین دارو نیز بیان کرد: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به فکر تقویت اقدامات بی‌افتند تا پیشرفت کنیم به شکلی که وسایلی تولید کنیم که قبل از تحریم نداشتیم و حتی امکان صادرات آنها هم به وجود آمد اما از طرف مقابل مشکل تامین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است. ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و دارو داریم و از دو کشور چین و هند هم ممنون هستیم که به ما کمک کردند. علم پزشکی فقط در اختیار چند کشور محدود نیست و ما می‌توانیم با مشارکت علم خود را ارتقا دهیم.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا