دانش و سلامتکسب و کار برتر

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

برای افرادی که به دلیل بیماری یا آسیب دندان‌های خود را از دست داده‌اند، دندان مصنوعی می‌تواند لبخند آنها را بازگرداند و در انجام فعالیت‌های روزانه مانند غذا خوردن و صحبت کردن به آنها کمک کند. با این حال، عادت کردن پروتز ممکن است زمان ببرد، و ممکن است فرد هفته ها طول بکشد تا به دندان مصنوعی عادت کند. ممکن است فرد احساس کند که دندان ها در دهان لق هستند تا زمانی که ماهیچه های گونه و زبان یاد بگیرند که آنها را نگه دارند. احساس ناراحتی یا درد خفیف از دندان ها غیرعادی نیست.

ممکن است متوجه افزایش موقت بزاق شوید. با عادت کردن دهان به دندان مصنوعی، این مشکلات کمتر می شود. معمولاً پس از نصب پروتز، یک یا چند مراجعه به دندانپزشک لازم است. در صورت بروز هرگونه مشکل، به خصوص التهاب یا درد، فراموش نکنید که با دندانپزشک خود تماس بگیرید. به این نکات توجه داشته باشید تا استفاده از پروتز جدید خود را آسان تر کنید.

انتظارات واقع بینانه

مانند سیم، دندان ها در ابتدا مانند یک اجسام خارجی هستند. یادگیری نحوه صحبت با آنها یا غذا خوردن به طور طبیعی می تواند در ابتدا دشوار و حتی شرم آور باشد. احساس ناراحتی طبیعی است، اما به یاد داشته باشید که برای همیشه دوام نخواهد داشت. صبر مهم است. دندان درد شدید تا زمانی که به صحبت کردن و خوردن عادت نکنید طبیعی است. مراجعه به دندانپزشک برای تنظیم دندان ها می تواند به کاهش برخی از ناراحتی ها کمک کند. همچنین بهتر است هر چهار ساعت یکبار آنها را از دهان خود مسواک بزنید تا دندان ها و دهان شما به آن عادت کنند. از بهترین متخصص لمینت دندان شیراز بپرسید.

غذای مناسب بخورید

در مرحله اول استفاده از دندان مصنوعی، غذاهای مغذی ندهید زیرا جویدن آنها سخت است. درست است که شما دندان های طبیعی خود را از دست داده اید. اما این به معنای از دست دادن سلامتی نیست. اگرچه لقمه‌های کوچکتر جویدن را آسان‌تر می‌کنند، اما بهتر است از غذاهای نرم‌تر که جویدن آنها راحت‌تر است شروع کنید و به تدریج به سمت غذاهای سفت‌تر مانند گوشت قرمز یا سیب بروید. خوردن کمی عادت کردن به آن را می‌طلبد. با غذاهای نرم و وعده های کوچک شروع کنید. برای جلوگیری از کج شدن دندان ها، از هر دو طرف دهان برای جویدن آهسته غذا استفاده کنید. همانطور که به جویدن عادت می کنید، تا زمانی که به رژیم غذایی معمول خود بازگردید، غذاهای دیگر اضافه کنید. با استفاده از هر دو طرف دهان به خوردن ادامه دهید. مراقب غذاهای گرم یا سفت و استخوان های تیز باشید.

برای جا افتادن دندان مصنوعی چه کنیم؟

آواز خواندن

موسیقی یک شکل عالی از آموزش آواز است. موسیقی مورد علاقه خود را در تمام طول روز با دندان مصنوعی جدید خود بخوانید. تکنیک‌هایی مانند روان‌خوانی می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات خاصی را راحت‌تر تلفظ کنید، بدون اینکه احساس کنید پروتز دندان شما مانعی دارد.

انواع برای آموزش

هنگامی که غذا برای بلعیدن آماده می شود، ماهیچه های گونه غذا را به داخل گلو منتقل می کنند. بنابراین، مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، ورزش کردن ماهیچه های گونه در چند هفته اول (یا حتی قبل از گرفتن دندان مصنوعی) می تواند به شما کمک کند کنترل بیشتری بر آنچه می خورید داشته باشید. اگر درد در گونه ها ادامه یابد، ممکن است نشان دهنده نامتناسب بودن دندان ها باشد. در صورت احساس ناراحتی مکرر، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

با چسب تحریک را کاهش دهید

با دندانپزشک خود در مورد بهترین خمیر دندان ها یا چسب های موجود صحبت کنید و آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است. استفاده از مقادیر کم از این مواد می تواند درد اولیه را کاهش دهد. اما از این چسب برای دندان مصنوعی نامتقارن استفاده نکنید. اگر احساس می کنید برای عادت کردن به دندان مصنوعی به زمان بیشتری نیاز دارید، همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

طراحی جایگذاری دندان مصنوعی

یکی از مهم ترین نکات در هنگام قرار دادن و استفاده از دندان مصنوعی، توجه به ویژگی های فردی است. هر کس به طور متفاوتی درمان می کند. بسته به اینکه پروتز کامل یا جزئی دارید، زمان تنظیم می تواند متفاوت باشد. زیرا پروتزها می توانند با گذشت زمان با دهان نامتناسب شوند و شرایط لثه تغییر کند. بنابراین، مصرف هر گونه داروی تجویز شده در دوران انتقال به شما کمک می کند تا از ناراحتی در طول این انتقال جلوگیری کنید. در نهایت، چندین ماه پس از استفاده از دندان مصنوعی به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. حتی اگر دندان های جدید دارید، چکاپ منظم و حفظ سلامت دهان و دندان در خانه بسیار مهم است. محصولاتی مانند دهانشویه که 99 درصد میکروب ها را از بین می برند لبخند شما را زیبا و طبیعی می کنند. در این لینک بهترین متخصص ارتودنسی در شیراز را به شما معرفی کردیم.

اگر دندان مصنوعی در کلینیک دندانپزشکی پایه و طبق قوانین و با در نظر گرفتن وضعیت فک و لثه ساخته شود، عادت کردن به آن کار سختی نیست. در غیر این صورت بهتر است وقت و هزینه را هدر ندهید و از روش پروتز ثابت استفاده کنید.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا