عمومیکسب و کار برتر

برنامه کرک شده تا چه زمانی کار می کند؟

کرک به فایلی گفته می‌شود که به افراد اجازه دسترسی کامل به برنامه مورد نظر را خواهد داد. زمانی که تولید کنندگان برنامه و بازی‌های کامپیوتری اقدام به ساختن برنامه و اپلیکیشن می‌کنند برای اینکه بتوانند از طریق فروش آنها درآمدی را به دست آورند، در نسخه ابتدایی و رایگان برنامه یک سری محدودیت را ایجاد می‌کنند مثلا قرار دادن محدودیت‌های زمانی، اگر کاربران قصد درخواست کرک نرم افزار داشته باشند که از تمامی امکانات برنامه مورد نظر استفاده کنند باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنند. اگر به هر دلیلی اقدام به پرداخت این مبلغ نکنند اجرای برنامه در مدت زمان مشخصی به اتمام می‌رسد.

برنامه کرک شده تا چه زمانی کار می کند؟

علت کرک کردن برنامه‌ها

انواع روش‌های کرک کردن

۱_ روش Key Gen

۳_ روش آیکون نرم‌افزاری

خطرات و معایب کرک کردن نرم افزار و برنامه‌ها

بکدورس یکی از اجزای نرم‌افزار است که می‌توان از طریق آن به نرم‌افزار مورد نظر دسترسی داشت، هر شخصی که بتواند یک نرم افزار را کرک کند پس می‌تواند وارد بکدورس آن نرم‌افزار نیز بشود. افرادی که قصد هک کردن سیستم شما را دارند با وارد شدن به برنامه کرک شده می‌توانند سیستم شما را هک کرده و به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. با وجود این دسترسی هکر نیز می‌تواند یک سری نرم‌افزارهای مخرب و اضافی را بر روی سیستم شما قرار داده و آنها را پنهان کنند تا شما به راحتی قادر به تشخیص آن نباشید.

۲_ دسترسی داشتن به داده‌های شما

زمانی که شما اقدام به استفاده از نرم‌افزارهای کرک شد می‌کنید، در واقع یک توافق نامه امضا می‌کنید که در عوض استفاده کردن از نرم‌افزارهای مورد نظر، کرک نیز به صورت رایگان به سیستم شما دسترسی خواهد داشت. زمانی که شما اقدام به استفاده کردن از کرک برای هر نرم‌افزاری می‌کنید هکرها امکان ورود و دسترسی به حساب شخصی سایت شما را دارند.

۳_ نفوذ بد‌افزار به سیستم شما

وقتی که شما اقدام به استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کرک شده بر روی سیستم خودتان می‌کنید، همزمان یک بدافزار نیز وارد سیستم شما خواهد شد که باعث اختلالات و مشکلات زیادی برای سیستم شما خواهد شد. اگر با این خطرات و اختلالات آشنا باشید هرگز از ترفتد کرک استفاده نمی‌کنید.

قابلیت نصب برنامه از ویندوز استور

در ویندوز اورجینال، به راحتی می‌توان از طریق استور مایکروسافت، برنامه یا نرم افزار موردنیاز خود را دانلود و نصب کرد. در صورتی که در نرم افزار کرک شده این امکان وجود ندارد.

پشتیبانی

یکی از تفاوت‌های دیگر نرم افزار کرک شده از جمله ویندوز با اصل این برنامه، استفاده از خدمات پشتیبانی شرکت سازنده در نسخه اصل آن است. چرا که برای بسیاری از کاربران همچون ادارات و سازمان‌ها استفاده از خدمات پشتیبانی جهت حفظ و نگهداری اطلاعات و جلوگیری از بروز مشکل لازم و ضروری است.

به روز رسانی ویندوز

در مواقع اختلال عملکرد ویندوز، به روز رسانی آن کارساز خواهد بود. این کار در نسخه‌های کرک شده ویندوز ممکن است به قیمت تعویض ویندوز باشد.

معایب نرم افزارهای کرک شده

انواع نرم افزار کرک شده در کنار معایب مختلفی که دارند، در اتصال برنامه به اینترنت نیز دچار مشکل می‌شوند. از طرفی فایل (Crack) در آنتی ویروس اورجينال به عنوان ویروس شناخته خواهد شد. آسیب رسیدن به دستگاه نیز از معایب برنامه‌های کرک شده است.

البته کرک کردن برای برخی از برنامه‌ها از جمله آنتی ویروس کسپرسکی اورجینال باعث آسیب به دستگاه نمی‌شود. چرا که هیچ کدام از فایل‌های آنتی ویروس بر اثر کرک شدن تغییر نمی‌کنند. از دیگر معایب این نرم افزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

منبع بدافزار

نرم افزارهای کرک شده به عنوان منبعی از بدافزارها محسوب می‌شوند. در واقع با نصب برنامه کرک شده روی سیستم، یک بدافزار هم با آن نصب می‌شود که ممکن است آسیب‌های وارد شده از طرف آن بیشتر از هزینه واقعی نرم افزار اصل باشد.

وارد کردن (Backdoors)

فردی که می‌تواند یک برنامه را کرک کند، مطمئناً قابلیت وارد کردن (Backdoor) را هم خواهد داشت. از طریق (Backdoor) راهی جهت دسترسی به نرم افزار فراهم خواهد شد. در واقع از این طریق در کنار استفاده کاربران از نرم افزار، اشخاص غیرقانونی نیز قابلیت استفاده از برنامه را خواهند داشت.

نرم افزار کرک شده شانس (Backdoor) غیرقانونی را بالا می‌برد و علاوه بر به خطر افتادن حریم خصوصی شما، امکان نصب نرم افزارهای اضافی و پنهان کردن آن روی سیستم فراهم می‌کند.

دسترسی به دستگاه

می‌توان گفت دانلود و نصب نرم افزارهای کرک شده به عنوان ایجاد یک توافق بین شما و کرکرها محسوب می‌شود. که در مقابل دسترسی نرم افزار به صورت رایگان، کرکرها دسترسی به دستگاه شما را پیدا می‌کنند.

در واقع با نصب نرم افزار کرک شده، هکرها می‌توانند جهت انجام اقدامات مجرمانه خود از دستگاه شما استفاده کنند.

محروم از خدمات پس از فروش شرکت سازنده نرم افزار، محروم از ضمانت محصول و آسیب به رونق تولید کشور از دیگر معایب استفاده از نرم افزار کرک شده است.

تفاوت لایسنس و کرک

لایسنس در واقع یک کد اختصاصی است که شرکت‌های نرم افزاری در اختیار مشتری و کاربر خود قرار می‌دهند تا از آن طریق بتواند فعال سازی قانونی نرم افزار اورجينال را انجام دهد.

در صورتی که کرک نقطه مقابل لایسنس است. چرا که کرک کردن اقدامی غیرقانونی جهت هک کردن نرم افزارها و فعال سازی غیرمجاز آن بر روی دستگاه است. هزینه خریداری لایسنس نیز نسبت به کرک خیلی بالاست. در صورتی که شما با کمترین هزینه و حتی گاهی رایگان می‌توانید نرم افزار کرک شده را در دسترس داشته باشید.

پرسش‌های پرتکرار

کرک کردن فایل به چه معناست؟

فایل کرک شده فایلی است که با ایجاد تغییر در آن می‌توان به طور رایگان بدون هیچ گونه محدودیت از آن استفاده کرد.

آیا کرک‌ها نرم افزارهای مخربی هستند؟

بله. نرم افزارهای غیرقانونی کرک غالباً از بدافزارهای خطرناک تشکیل شده است که باعث آسیب رسیدن به دستگاه شما می‌شود.

برنامه اصلی با ترم افزار کرک شده چه تفاوتی دارد؟

در برنامه اصلی خدماتی مانند پشتیبانی، امکان به روز رسانی برنامه و همچنین عدم نمایش خطای فعال سازی وجود دارد. در حالی که در برنامه کرک اینطور نیست.

سخن پایانی

کرک کردن نرم‌افزار یک کار غیر قانونی در کشورهای توسعه یافته قلمداد می‌شود و افرادی که اقدام به چنین کارهایی کنند با جریمه‌های سنگینی مواجعه می‌شوند. ولی متاسفانه در کشور ما به دلایل زیادی قانون کپی رایت سفت و سخت با افراد سودجو برخورد نمی‌کند و هر نرم افزاری را می‌توان کرک کرد و از آن بهره برد. درست است که در کشور ما جرایمی برای کرک کردن در نظر گرفته نشده است، اما بیایید به مسائل اخلاقی، فرهنگی و حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذاریم و از پرداختن به چنین کارهای جدا خودکاری کنیم.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا