جامعه

بسته ویژه حمایتی بیمه سلامت برای ۲۹ بیماری/خبر خوش برای بیماران اوتیسم

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تخصیص بودجه 5000 میلیارد تومانی برای حمایت مالی از هزینه های درمانی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر را اقدامی مهم و ارزشمند در کاهش هزینه های سنگین و مخرب سلامت دانست و از بسته های خدماتی خبر داد. در این بخش توسعه یافته اند. با تصویب طرح در دولت 29 بیماری در 3 گروه بیماری مشمول بیمه 100 درصدی یا حداکثر می شود.

دکتر. محمدمهدی ناصحی در گفت وگو با آپارات نیوزوی با اشاره به تشکیل هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی بیمه سلامت درباره جزئیات و مصوبات این جلسه گفت: مصوبات خوبی در شورای عالی بیمه سلامت داشته ایم. در بحث بیماران اوتیسم و ​​معلولین مقرر شد تعرفه بخش خصوصی نیز برای این بیماران پذیرفته شود و بر این اساس بیمه ها 70 درصد تعرفه خدمات بخش خصوصی را پرداخت کنند.

بسته حمایتی بیمه سلامت ویژه 29 بیمار / خبر خوش برای بیماران اوتیسم

پوشش 70 درصدی هزینه های توانبخشی اوتیسم در بخش خصوصی

وی در تشریح تصمیم اخیر هیات عالی بیمه سلامت مبنی بر ارائه خدمات به افراد مبتلا به اوتیسم گفت: خدمات اوتیسم شامل خدمات تشخیصی، درمانی، دارویی، توانبخشی و بستری است. مهمترین بخش حوزه توانبخشی، کاردرمانی و مشاوره روانشناسی است که در بسته های خدماتی وجود نداشت. البته سال گذشته تعرفه دولتی را تعیین کردیم، اما خوشبختانه امسال تعرفه بخش خصوصی (تا سقف 70 درصد پوشش بیمه) محقق شد. امیدواریم این امر نقش مثبتی در سلامت بیماران داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این خصوص ادامه داد: سن ارائه خدمات بیمه ای به افراد مبتلا به اوتیسم نیز از 6 سال به 12 سال افزایش یافته است تا همه کودکان زیر 12 سال بتوانند از خدمات بهره مند شوند. البته دوره خدمات طلایی 6 سال اول است اما همچنان پوشش خود را گسترش داده ایم.

ناصحی تاکید کرد: با اطلاعاتی که از معاونت بهداشت و انجمن اوتیسم دریافت می کنیم، افراد مبتلا به اوتیسم در سیستم های ما علامت گذاری می شوند و در نتیجه می توانند در مراکز قرارداد بیمه سلامت با نرخ های مصوب اعلام شده در بخش خصوصی خدمات دریافت کنند. .

حمایت ویژه از 29 بیماری در انتظار تایید دولت

وی با اشاره به مصوبه هیات عالی بیمه سلامت مبنی بر تحت پوشش قرار دادن دو داروی مهم برای بیماران خاص از جمله داروی بیماران تالاسمی، گفت: برای درمان بیماران تالاسمی تفاوت قیمت وجود داشت. بنابراین در یک داروی آهن‌ساز ساخت داخل، این بیماران باید برای هر قرص ۲۸۰۰ تومان بیشتر می‌پرداختند که برداشته شد و مقرر شد بخشی از داروی گران‌تر را پرداخت کنیم تا پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند. . بنابراین برخلاف قوانین قبلی که قیمت های کمتری برای پوشش انتخاب می شد، اکنون شرایط خوبی برای این بیماران فراهم شده است. در نتیجه داروهای ایرانی و خارجی بیماران تالاسمی هم اکنون تحت پوشش بیمه قرار دارند. پیش از این داروی ایرانی گرانتر از داروی خارجی بود، اما به دلیل محبوبیت داروی ایرانی و عوارض کمتر آن، تولید داخلی این دارو نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفت تا پرداخت از جیب مردم کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین درباره بسته حمایتی از بیماران خاص و صعب العلاج و اختصاص پنج هزار میلیارد تومان در بودجه امسال برای این بیماران گفت: طبق قانون این بیماری ها باید تحت پوشش بیمه سلامت و وزارت بهداشت قرار گیرد. دستورالعمل های بهداشتی و مربوطه و بسته های خدماتی باید برای هر بیماری تدوین شود. این اقدامات طی دو ماه گذشته که قانون در چرخه هیأت وزیران و بررسی های مربوطه است انجام شده و اصلاحات لازم صورت گرفته است. امیدواریم این موضوع به تصویب هیئت وزیران برسد و در هفته جاری یا هفته آینده آماده اجرا شود.

وی تاکید کرد: پس از تایید این موضوع باید بسته های خدماتی در سامانه های ما بارگذاری شود تا هزینه آن پرداخت شود. در مجموع 29 بیماری در 3 گروه بیماری در این طرح شناسایی شده است تا بتوانیم حداکثر پوشش بیمه ای را برای این بیماران که شامل بیماران خاص و صعب العلاج می شود، برقرار کنیم. به عنوان مثال ای بی جزء این گروه است که تمامی خدمات ما را در قالب این بسته های خدماتی تحت پوشش قرار می دهد و یا در مورد بیماری SMA اکثر خدمات دارویی و توانبخشی در قالب این بسته های خدماتی تحت پوشش قرار می گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر به عنوان مثال 1000 بیمار نیازمند کاشت حلزون در کشور داریم که قول داده ایم 100 درصد هزینه های آنها را بیمه تامین کنیم. ما همچنین قول می دهیم که بیماران مبتلا به پارکینسون با استفاده از دستگاه تحریک عمقی مغز حداکثر پرداخت را برای این بیماران داشته باشند. اینها برخی از 29 بیماری شناسایی شده برای حداکثر پوشش بیمه ای هستند. به طور کلی، چشم انداز ما کاهش هزینه های مخرب سلامت عمومی است.

وی در این خصوص گفت: هزینه های پزشکی برای مردم زیاد است و بر این اساس نگاه دولت و مجلس در این زمینه استثنایی است. بنابراین تصویب این پنج هزار میلیارد گام مهمی در حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج است و تاکنون در کشور سابقه تشکیل این صندوق پرخطر و دیده نشدن این بیماران به صورت ویژه وجود ندارد. البته در گذشته پنج بیماری خاص را پوشش دادیم اما تاکنون این اقدام اخیر را نداشته ایم که گام مهمی در کاهش هزینه های مردم است و بی شک این اقدام دولت باعث کاهش درصد هزینه ها می شود. به طور کلی در جاهایی که مردم گرفتار هزینه های درمانی شده اند، هدف این است که بتوان از این هزینه های سنگین و مخرب بکاهد.

بسته حمایتی بیمه سلامت ویژه 29 بیمار / خبر خوش برای بیماران اوتیسم

وی با تاکید بر اینکه توجه به مناطق کم برخوردار در بیمه سلامت یکی از اولویت ها است، گفت: در حوزه پوشش جمعیتی وضعیت خوبی داریم و آمار سال 2018 به ما می گوید که در بین 111 کشور با شرایط لازم به رتبه 42 دست یافته ایم. فهرست مطالب. ” از نظر پوشش خدمات هم رتبه کمتر از 50 را داریم. اما در حمایت مالی از بیمه شدگان ضعف وجود دارد. آنچه در سال جاری در کنار پوشش بیمه همگانی رخ داده است، پوشش بیماران مزمن و صعب العلاج است. به این ترتیب، برای مثال، فردی که به سرطان مبتلا می شود، دیگر لازم نیست بیش از حد نگران باشد. قرار است پوشش بیمه ای 29 بیماری 100 درصد یا حداکثر باشد. حتی درصد افرادی که برای دیابت مزمن و داروهای قلب و عروق پرداخت می کنند نیز در این طرح کاهش می یابد.

او به گفتگوی خود ادامه داد طرح پایلوت سازمان بیمه سلامت برای ارائه خدمات بخش خصوصی در مناطق نیازمند استان سیستان و بلوچستان (سراوان) وی اعلام و تاکید کرد که پس از حصول نتیجه، این طرح به سایر مناطق نیازمند کشور نیز تعمیم خواهد یافت.

ناصحی با اشاره به اهمیت هدایت افراد دارای بیمه همگانی به مراکز طرف های قراردادی که این نوع خدمات را ارائه می دهند، گفت: محدوده بیمه ما بیشتر در بخش دولتی است، اما اگر امکانات دولتی در شهری وجود نداشته باشد، خیر. می توان گفت که مردم می توانند به این بخش بروند.» برای بهبود دسترسی مردم به خدمات، به صورت خصوصی بازدید کنید. بر این اساس مقرر شد طرح آزمایشی بیمه سلامت برای ارائه خدمات در بخش خصوصی در منطقه محروم شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ارائه شود تا با مراجعه مردم به مراکز خصوصی به 70 نفر برسیم. % پوشش بیمه ای این طرح آزمایشی به تدریج در سایر مناطق نیازمند نیز گسترش خواهد یافت.

نحوه ایجاد پوشش بیمه ای درمان ناباروری در بخش خصوصی

ناصحی همچنین به مصوبه اخیر شورای عالی بیمه سلامت در زمینه درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: تصمیمات خوبی در زمینه ناباروری اتخاذ شده تا نرخ ناباروری در بخش خصوصی تا حد زیادی جبران شود و دسترسی مردم به خدمات درمان ناباروری افزایش یابد. وی ادامه داد: در مورد ناباروری، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی تا 90 درصد تحت پوشش بیمه است، در بخش خصوصی نیز تعرفه دولتی پرداخت شده است و نوع پرداخت ما به «عمومی غیردولتی» تبدیل شده است. در مورد دانشگاه‌های پزشکی که در بخش دولتی خدمات ارائه نمی‌کنند، ما تا ۷۰ درصد نرخ بخش خصوصی را نیز برای درمان ناباروری پرداخت می‌کنیم.

تصویب دستورالعمل اجرایی نرخ خدمات پرستاری

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به تصویب دستورالعمل اجرایی نرخ خدمات پرستاری در جلسه اخیر شورای عالی بیمه سلامت توضیح داد: نرخ خدمات پرستاری سال گذشته به تصویب رسید. . و امسال دستورالعمل تصویب شد. اعتباری حدود 5000 تا 6500 میلیارد تومان در این بخش دیده شده که البته فقط مربوط به بیمه سلامت نیست و امیدواریم به درستی اجرا شود و رضایت جامعه پرستاری را جلب کند.

بسته حمایتی بیمه سلامت ویژه 29 بیمار / خبر خوش برای بیماران اوتیسم

بسته حمایتی بیمه سلامت ویژه 29 بیمار / خبر خوش برای بیماران اوتیسم

بسته حمایتی بیمه سلامت ویژه 29 بیمار / خبر خوش برای بیماران اوتیسم

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا