دانش و سلامت

بیانیه گزینه ایرانی جانشینی اینستاگرام: ابراز تاسف برای شرایط اینترنت و پلتفرم های بین المللی!

بیانیه گزینه ایرانی جانشینی اینستاگرام: ابراز تاسف برای شرایط اینترنت و پلتفرم های بین المللی!

به گزارش خبرگزاری آپارات نیوز، روبیکا در بخشی از بیانیه خود نوشت: از شرایط دسترسی به اینترنت و محدودیت خدمات بین المللی ابراز تاسف می کند و ترجیح می دهد با سایر پلتفرم ها بر اساس مزیت های داخلی در فضای رقابتی رقابت کند.

آنها در این بیانیه با بیان اینکه روزانه 14 میلیون کاربر دارند و در فضای رقابتی قابل انتخاب هستند، می‌گویند: «روبیکا با سهامداری همار اول و ایرانسل ماهیت خصوصی دارد. با توجه به مدل درآمدی مبتنی بر سهم درآمد حاصل از ترافیک مصرفی کاربران، این اپلیکیشن برای سهامداران خود سودآور بوده و نیازی به حمایت مالی دولت ندارد. جذب میلیون ها مخاطب در روبیکا از ابتدا با ارائه خدمات کاربردی انجام شده است که حضور بیش از 14 میلیون کاربر فعال روزانه و بیش از 32 میلیون کاربر فعال ماهانه منحصر به فرد ثابت می شود.

آنها در این بیانیه سعی کردند با فیلتر اینستاگرام به این اتهام که قرار است جانشین انحصاری این اپلیکیشن شوند پاسخ دهند.

سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات پس از فیلترینگ اخیر اینستاگرام که با مصوبه موقت نهادهای امنیتی اعمال شد، اعلام کردند که در حال بررسی مشکلاتی هستند که این فیلترینگ برای مشاغل و زندگی بسیاری از افراد ایجاد می کند. این پلتفرم‌ها حداقل باید سیاست‌های اخلاقی مورد ادعای خود را اجرا کنند تا بتوانند به طور قانونی در ایران فعالیت کنند. قوانینی مانند حذف محتوای ناپسند حاوی خشونت، آموزش تروریسم و ​​فروش سلاح که در کشورهای دیگر و در موارد مختلف مسئولیت رعایت آنها را بر عهده دارند.

اما در همان زمان، دولت تلاش برای تقویت زیرساخت های دولتی را مورد بحث قرار داد و وزیر ارتباطات از مردم دعوت کرد برای کسب و کار خود به بسترهای داخلی مهاجرت کنند. بر اساس آمار اتاق بازرگانی ایران و مرکز تجارت دیجیتال، فیلترینگ اخیر 300 هزار واحد فروش اینترنتی و 9 میلیون نفر را به طور مستقیم تحت تأثیر قرار داده است.

پس از این اظهارنظرها بود که بحث جایگزینی پلتفرم ایران مطرح شد. پلتفرم هایی مانند Ita، iGap، Yes و بزرگترین سهم بازار، Rubika. در حالی که وزارت ارتباطات از ایجاد مرکز داده مشترک برای ارسال ارتباطات از طریق پلتفرم صحبت می کرد و همزمان روزنامه سازندگی روبیکا را جایگزین ایرانی اینستاگرام معرفی کرد.

این خبر واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. روبیکا در سال های اخیر بارها در خبرها بوده است. از همان زمان زیر نظر توسکا و ماجراهای ارزش افزوده نام او بر سر زبان ها افتاد تا بعدها که نوبت به جدال با ستاره های استقلال و پرسپولیس رسید و ماجرای صفحات این بازیکنان در روبین – نرم افزاری که به اینستاگرام ایرانیان ملقب شد و پرونده به پلیس فتا رسید. بعدها که در تضاد با ساترا اعلام شد، پروانه کسب آنها لغو شد، اما فعالیت آنها ادامه یافت.

در این شرایط، آمار جدید مخاطبان و حتی حوزه های درآمد مالی آنها حکایت از آن دارد که اخیراً رئیس تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی در نشستی رسمی درباره تأثیرات فیلترینگ بر کسب و کارهای دیجیتالی گفته است که در سال گذشته بیشتر شد. بیش از 2500 میلیارد تومان برای توسعه روبیکا هزینه شد که هزینه شد و در واقع چیزی عایدش نشد و وی مدعی شد که این پلتفرم احتمالاً 2500 میلیارد اعتبار دیگر برای تبدیل شدن به بستر جایگزین اینستاگرام هزینه خواهد کرد.

ادعایی که در پاسخ منتشر شده به همراه ادعای تلاش این پلتفرم برای جایگزینی اینستاگرام انحصاری تکذیب شد. آنها مدعی شدند که می توانند در بازار رقابتی رقابت کنند و خواستند که خود مردم اجازه انتخاب داشته باشند. اگرچه این شرکت مستقل است، اما با توجه به وابستگی 80 درصدی آن به دو اپراتور بزرگ کشور، این ابراز تاسف روبیکا از مشکلات به وجود آمده برای اینترنت بین المللی را می توان نظر صاحبان اصلی این شرکت دانست؟ این سوالی است که باید منتظر ماند تا شاید روزی این دو اپراتور در این زمینه توضیحاتی را ارائه کنند.

4141

دکمه بازگشت به بالا