جامعه

تاثیر منفی تغذیه آهوهای جنوب کشور از پسماند بر حیات وحش منطقه

تاثیر منفی تغذیه آهوهای جنوب کشور از پسماند بر حیات وحش منطقه

یکی از اعضای هیات علمی منابع طبیعی دانشگاه تهران افزایش جمعیت آهوهای جنوب کشور را عامل آسیب به اکوسیستم ندانست، اما تغذیه آنها از محل های پسماند را عاملی تلقی می کند. از آسیب به کل بازی

به گزارش آپارات نیوز، بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست تا به امروز سه گونه گوزن ایرانی، هندی (جبیر) و کوهی گزارش شده است. تا قبل از دهه 1330 تعداد زیادی آهو در اکثر دشت های کویری زندگی می کردند، اما به دلیل شکار و تخریب بی رویه و تغییر کاربری زیستگاه آهو به باغات و زمین های کشاورزی، نسل آن در اکثر مناطق تحت مدیریت سازمان کاهش یافت. .

بیشترین جمعیت آهو در کشور در منطقه موته و قمیشلو در استان اصفهان، شیر احمد در استان خراسان رضوی و دشت سوهرین در استان زنجان وجود دارد و استان اصفهان از نظر آهو در تمامی مناطق خود یکی از استان های پیشرو است. .

انتخاب زیستگاه در صحرا تحت تأثیر رفتار تولیدمثلی و همچنین شرایط اکولوژیکی زیستگاه آنها است. با توجه به کاهش جمعیت آهو، حفظ زیستگاه ها و معابر مطلوب بین این مناطق ضروری است.

بر اساس سرشماری سال 2008 که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، جمعیت آهو حدود 18000 نفر تخمین زده شده است. با توجه به اینکه آهو در دشت زندگی می کند، بیشتر در معرض آسیب های ناشی از تخریب زیستگاه و درگیری های دست ساز انسان است و شکار آن نسبت به گونه های دیگر مانند آهو، قوچ و میش با توجه به نوع آهو راحت تر است. زیستگاه.

امروزه بر خلاف کاهش جمعیت آهو در کشور، جمعیت این گونه در جزایر جنوبی به دلیل شکار نشدن در حال افزایش است.

دکتر. افشین علیزاده در گفت وگو با آپارات نیوز وی در خصوص تعداد آهوها در جزایر جنوبی کشور گفت: به دلیل نبود شکارچیان طبیعی و عدم درگیری با محیط زیست، آهو شکار نمی شود و به همین دلیل جمعیت آنها در این مناطق رو به افزایش است.

وی افزود: تعدادی آهو در گذشته به جزیره آورده شده و به جای مانده اند به همین دلیل جمعیت آنها افزایش یافته و در حال حاضر به فکر کوچ به مکان هایی هستند که آهو کمتر در آن دیده می شود.

علیزاده مشکل اصلی جابجایی آهوها را عدم آگاهی از زیستگاه قبلی خود عنوان کرد و تصریح کرد: به همین دلیل انتقال آنها به مکان دیگری نیز مشکل ساز است زیرا بحث جریان ژن و تنوع ژنتیکی اهمیت دارد. مثلاً اگر این آهوها متعلق به شیر احمد یا اسفرین هستند، موضوعی است که باید بررسی شود تا در جایی غیر از این مناطق رها شوند.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، افزایش جمعیت آهو را تهدیدی برای اکوسیستم ندانست و گفت: افزایش جمعیت آنها خطرناک نیست زیرا خود گوزن ها به دلیل ایجاد تعادل به تعادل می رسند. کمبود غذا، تولید مثل کم و تولید مثل نر یا ماده. وقتی منابع محدود باشد، تولدها نیز کاهش می یابد.

علیزاده افزود: گونه مهاجمی به نام گیاه سومان (کهور پاکستانی) در جزایر جنوبی کشور وجود دارد. این گیاه ریشه بسیار عمیقی دارد و آب زیاد آن را از بین می برد. آهوها به دلیل جثه کوچک خود می توانند وارد زیر این گیاه شده و از آن به عنوان پناهگاهی برای محافظت از خود در برابر گرما استفاده کنند.

وی همچنین به جاذبه گردشگری این گوزن ها اشاره کرد و گفت: بیشتر جزایر جنوب کشور به ویژه قشم، کیش و هرمز از نقاط گردشگری بوده و بازدیدکنندگان زیادی دارند، بنابراین گوزن ها نیز می توانند گردشگر باشند و جذاب باشند. .

علیزاده به استفاده از فضولات انسانی توسط حیات وحش اشاره و بیان کرد: استفاده از فضولات انسانی توسط حیات وحش در تمام دنیا وجود دارد. در دسترس ترین منابع غذایی، فضولات انسانی است زیرا این احتمال وجود دارد که بسیاری از منابع غذایی به خصوص در جزایر توریستی توسط انسان دور ریخته شود و حیوانات برای یافتن غذا مشکلی نداشته باشند. غذای باقیمانده برای شکار هضم آسان است و همچنین برای کسانی که جذب آن می شوند بوی خوبی دارد.

وی افزود: اگر زباله ها به درستی دفن، دفن، ذخیره یا منتقل نشود، بسیاری از شکارچیان مانند سگ و موش به سمت این زباله ها کشیده می شوند.

علیزاده این منبع را عامل انتقال بسیاری از بیماری های عفونی و انگلی دانست که باعث کاهش جمعیت و آسیب به حیات وحش می شود.

وی پیشنهاداتی درباره جمعیت آهو در جنوب کشور ارائه کرد و گفت: در مرحله اول باید مطالعات ژنتیکی برای سنجش شباهت یا قرابت ژنتیکی آن ها با دیگر آهوان ایرانی انجام شود. در مرحله دوم که میل جنسی پیدا شد، آنها را زنده صید می کنند و هر جا که تعداد آهوها کم باشد، گوزن های دارای میل ژنتیکی از جنوب کشور زنده صید و به این مناطق منتقل می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به جنبه تبلیغاتی، آگاهی بخشی و آموزشی برای بازدیدکنندگان جزایر جنوبی کشور اشاره کرد و توضیح داد: بروشورهای موجود در هتل ها یا اقامتگاه ها می تواند عاملی برای اطلاع رسانی در مورد نقش باشد. آهو در حفظ اکوسیستم و محیط زیست چه تعداد گوزن وجود دارد و در چه مناطقی از ایران وجود دارد و چگونه از آنها محافظت کنیم.

وی افزود: بسیاری از مردم آهو را حیوانی زیبا با گوشت لذیذ می دانند و به عبارتی به آن به عنوان یک منبع تغذیه نگاه می کنند اما افزایش آگاهی نسبت به این گونه می تواند در کاهش این تفکر موثر باشد.

علیزاده در پایان به اهمیت نقش آهو در اکوسیستم اشاره کرد و گفت: آهو یکی از منابع غذایی بسیاری از گوشتخواران مانند گرگ و یوزپلنگ است. وجود آهو باعث می شود که این حیوانات از حمله به روستاها و فضاهای انسانی خودداری کنند، زیرا زمانی که صید برای شکارچیان وجود نداشته باشد به منابع دیگری مانند فضولات انسانی و گاهی خود انسان روی می آورند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا