تجارت آزاد با اوراسیا مهمترین اتفاق و فرصت برای اقتصاد ایران

تجارت آزاد با اوراسیا مهمترین اتفاق و فرصت برای اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی آپارات نیوز در سال ۱۴۰۳ تعداد خبرهای اقتصادی به اندازه ۳ سال قبل بود هرچند بیشتر آنها منفی و باعث ایجاد نا امیدی در جامعه اقتصادی کشور شد. از قطع شدن گاز و برق واحدهای تولیدی تا پرواز قیمت دلار طلا و خروج سرمایه ها از بازارهای مولد به سمت بازار دلالی و سوداگری؛ اما یک اتفاق سبب شد که اندکی امید به جامعه اقتصاد کشور تزریق شود.

مذاکرات عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا پس از ۹ سال سرانجام به ایستگاه پایانی خود رسید و ۱۳ اسفند رئیس مجلس این قانون را به رئیس دولت ابلاغ کرد تا عملا رقابت تنگاتنگ تیم فوتبال بخش های خصوصی کشور با ۵ کشور عضو آغاز شود این بازی نیز ۶۰ درصد مسئولیت بر روی دوش بازیکنان است و ۴۰ درصد دیگر بر دوش نیمکت و مدیران باشگاه است که اینجا به آنها دولت می گوییم.

این اولین موافقتنامه واقعی تجارت ازاد کشور پس از انقلاب ۵۷ است پیش از آن تجارت ازاد با سوریه شکل گرفته بود ولی فقط روی کاغذ بود با برخی کشورها نیز به صورت دوجانبه تعرفه ترجیحی برقرار شده بود اما اینبار ازمون بزرگ و واقعی سر راه تیم اقتصادی دولت و بخش خصوصی قرار دارد.

تعرفه بیش از هزار کالا صفر شد تا عیار تولید و توزیع و کیفیت شرکت های ایرانی مشخص شود. بازار ۲۰۰ میلیونی در انتظار مصنوعات چرمی کالاهای کشاورزی صنایع غذایی و شیرینی و شکلات ایران است.

به باور کارشناسان این یک بازی مهم نیست بلکه یک بازی تدارکاتی است برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی در واقع این فرصتی است تا اقتصاد و صنعت ایران به این نتیجه برسد که با نبود قیمت دستوری و حمایت های دولت چقدر مقاوم است و تصمیم بگیرد از چه حوزه هایی خارج شود و در چه حوزه هایی سرمایه گذاری خود را تقویت کند.

اما از همین الان سه چالش اصلی پیش روی فعالان اقتصادی است که اولین و مهمترین آن FATF  و کنوانسیون های بین المللی است این موضوع انقدر اهمیت دارد که رئیس جمهور مستقر در پاستور قول داد اولین کار خود را مصوب کردن و عضویت ایران در سازمان های جهانی باشد. هرچند که هنوز تندروهای داخلی نگذاشتند که منتخب مردم این خواسته مردم و بخش خصوصی را اجرا کند.

تحریم های بانکی نیز مشکل دیگری است دیگر نمی توان تاجران ۵ کشور را قانع کرد که به صورت چمدانی پول جنس خریداری شده را بدهند.

چالش دوم سیستم حمل و نقل و اتصال ان به مسیر حمل و نقل کشورهای حوزه اوراسیا است اتصال خط اهن با کمبود سرمایه گذاری روبرو است و عمر خودرهای تجاری به بیش از ۱۵ سال رسیده به عقیده کارشناسان این مسئله انقدر مهم است که دولت باید حتی به قیمت گرفتن وام از صندوق ذخیره ارزی به دنبال نوسازی ناوگان تجاری برود.

پیوستن به بازار تجارت اوراسیا یک بازی تمرینی و تدارکاتی قوی است اگر در این بازی سربلند بیرون نیاییم باید قید اقتصاد جهانی را بزنیم و هزینه ان بسته شدن واحدهای تولیدی و مهاجرت نیروهای فنی و حرفه ای است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا