استانها

جمعیت کدام مناطق تهران جوانتر هستند؟/ بزودی در 5 منطقه پایتخت مراکز روزانه ارائه خدمات به سالمندان راه اندازی می شود

جمعیت کدام مناطق تهران جوانتر هستند؟/ بزودی در 5 منطقه پایتخت مراکز روزانه ارائه خدمات به سالمندان راه اندازی می شود

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: معمولا اکثر کشورهای دنیا مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان راه اندازی تاسیس می کنند اما ما به جای راه اندازی این مراکز، مراکز روزانه ارائه خدمات ایجاد می کنیم در مناطق 21 و بزودی در مناطق 1، 20، 14 و 6 انجام می دهیم.

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آپارات نیوز درباره تعداد سالمندان کشورمان اظهار داشت: تقریبا حدود 11 درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند و این نسبت در شهر تهران بالاتر است به طوری که 13 درصد شهر تهران سالمندان تشکیل می دهند؛ بعضی مناطق ما در شهر تهران سالمندتر محسوب می شوند مانند مناطق 1، 6 و منطقه 3 و بعضی مناطق جوانتر هستند مانند 19، 21 و 22. 
 
وی افزود: متاسفانه از نظر کیفی و کمی با چالش هایی در حوزه سالمندی مواجه هستیم؛ در حال حاضر جنسیت جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است؛ جمعیتی که در سال 1350 به دنیا آمدند در سال 1410 به سن سالمندی می رسند. 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: مشکل اصلی ما کیفیت جمیعت نیست بلکه کمیت حوزه سالمندی است؛ در سال 1355 جمعیت سالمند ما حدود 5 درصد بوده و این نسبت در سال 1398 به 10 درصد رسیده است و عملا ظرف مدت 43 سال جمعیت ما 5 درصد سالمندتر شد؛ اگر با همین شرایط ادامه دهیم در سال 1420 حدود 20 درصد جمعیت ایران سالمند خواهند بود و در دهه 1430 تا 1440 حدود 33 درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود که در آن صورت رسما وارد فاز بحران سالمندی خواهیم شد. 
وی گفت: جمعیت شناسان اعلام می کنند اگر نسبت سالمندی جمعیت به حدود 14 درصد رسید این جامعه پیر و سالمند محسوب می شود که ما در سال 1410 این موضوع را تجربه خواهیم کرد؛ لازم و ضروری است که ما این نسبت را با برنامه های فرزندآوری و جوانسازی جمعیت جبران کنیم.  وگرنه ما دچار پیری جامعه خواهیم شد. 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: معمولا اکثر کشورهای دنیا مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان راه اندازی تاسیس می کنند ما به جای این مراکز روزانه ارائه خدمات را ایجاد می کنیم در مناطق 21 و بزودی در مناطق 1، 20، 14 و 6 انجام می دهیم.

وی گفت: در هر محله شهر تهران حدود 30 هزار نفر جمعیت ساکن هستند و باید مراکز ارائه خدمت و توانمندسازی سالمندان را تاسیس کنیم. 

انتهای پیام/ 

دکمه بازگشت به بالا