اقتصادیکسب و کار برتر

دارایی امن یا safe haven asset چیست و چگونه باید آنها را معامله کنیم؟

دارایی‌‌های امن، به منزله پادزهری ضروری در رکود‌های اقتصادی به شمار می‌روند. این دارایی‌ها می‌تواننند از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در برابر ضرر و زیان در هنگام سقوط بازار سهام محافظت کنند. بازارهایی مانند طلا که کمبود عرضه دارند، احتمالا در این زمان افزایش ارزش خواهند داشت، چرا که با کمبود عرضه و افزایش تقاضا، به طور بالقوه باید شاهد افزایش قیمت طلا باشیم.

دارایی امن یا safe haven asset چیست و چگونه باید آنها را معامله کنیم؟

دارایی امن چیست؟

دارایی امن (Safe-haven asset) به دسته‌ای از دارایی‌ها گفته می‌شود که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران پول خود را برای محافظت در برابر اختلالات بنیادین بازار در آن قرار می‌دهند. ارزهای امن، سهام امن، طلا و اوراق قرضه ایالات متحده از نظر تاریخی توانسته‌اند ارزش خود را در طول رکود اقتصادی یا بازارهای پرنوسان حفظ کرده یا افزایش دهند و این امکان را فراهم می‌کنند تا سرمایه‌گذاران با خرید آن‌ها از دارایی خود محافظت کنند.

دارایی‌های امن چه ویژگی‌هایی را دارند؟

نقدینگی بالا: دارایی‌های امن معمولا نقدینگی بالایی دارند و شما می‌توانید بدون تجربه اسلیپیج یا لغزش، تقریبا در هر قیمتی که می‌خواهید به بازار وارد یا از آن خارج شوید. نمونه‌ای از یک جفت ارز امن با نقدینگی بالا GBPJPY است. هنگامی که نشانه‌هایی از اختلالات بنیادین مانند رکود اقتصادی در غرب ظاهر می‌شود، یک حرکت رایج در بازار، کاهش ارزش جفت ارز GBPJPY است. شما در این زمان می‌توانید در هر قیمتی که بخواهید وارد بازار شده و این جفت ارز را بفروشید. عرضه محدود: اگر عرضه دارایی از تقاضای آن پیشی بگیرد، احتمالا ارزش آن کاهش می‌یابد.

کاربرد متنوع: آیا دارایی مورد نظر به اندازه کافی کاربرد دارد؟ به عنوان مثال مس در طیف گسترده‌ای از وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از زیرساخت‌ها گرفته تا موارد مرتبط با کشاورزی و الکترونیک. تقاضای پایدار: انتظار می‌رود که تقاضا برای یک دارایی امن در آینده نیز حفظ شود، بنابراین باید به مطلوبیت آتی دارایی اطمینان داشت. به عنوان مثال برخی از کامودیتی‌ها مانند نقره کاربرد صنعتی زیادی دارند، اما در آینده ممکن است با کامودیتی‌های دیگر جایگزین شوند. ماندگاری: دارایی‌هایی که کیفیت آنها به مرور زمان افت می‌کند، مطلوبیت آنها نیز کاهش خواهد یافت و احتمالا در آینده تقاضای کمتری خواهند داشت. برترین دارایی‌های امن برای معامله

در مورد معامله دارایی‌های امن می‌توانید از جفت ارزها، اوراق خزانه‌داری ایالات متحده، کامودیتی‌ها و حتی سهام تدافعی استفاده کنید. در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ترین دارایی‌های امن برای معامله می‌پردازیم. کامودیتی‌های امن قابل توجه‌ترین دارایی امن طلا است که از نظر تاریخی همبستگی منفی قابل اعتمادی با سهام نشان داده است. به این معنی که در هنگام سقوط بازار سهام، قیمت طلا به احتمال زیاد افزایش می‌یابد. این دارایی فیزیکی بسیار تقاضای بالایی دارد و مستقل از تصمیمات سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی است. از همه مهم‌تر عرضه محدودی دارد.

در سال ۲۰۰۹، سرمایه‌گذاران به خاطر بحران مالی به سمت طلا هجوم آوردند، به طوری که باعث شد یک دوره صعودی سه ساله را شاهد باشیم و قیمت طلا در آگوست ۲۰۱۱ به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رسید. در ادامه شاهد یک روند نزولی دو ساله در طلا بودیم. در تصویر زیر حرکت‌های قیمت طلا را از ابتدای قرن حاضر مشاهده می‌کنید. این خصوصیات، معاملات طلا را به یک استراتژی محبوب برای پوشش ریسک تبدیل کرده است. با توجه به اینکه ارزش طلا طی سالیان متمادی ثابت مانده است، معامله‌گران تلاش می‌کنند با وارد کردن این فلز در استراتژی پوشش ریسک خود، ضررهای احتمالی را کاهش دهند.

با این حال، در بین فلزات تنها طلا به عنوان دارایی امن شناخته نمی‌شود. برخی معتقدند نقره و پالادیوم نیز می‌توانند نامزد مناسبی برای معامله در زمان تنش‌های اقتصادی باشند. در واقع پالادیوم طی سال‌های اخیر افزایش مناسبی پیدا کرده و نسبت به طلا گران‌تر شده است که این مساله می‌تواند پالادیوم را در آینده‌ای نه چندان دور به یک دارایی امن قابل اتکا تبدیل کند. سرمایه‌گذاری امن نوعی سرمایه گذاری است که انتظار می رود ارزش آن در زمان آشفتگی بازار حفظ یا افزایش یابد. سرمایه گذاران به دنبال پناهگاه های امن هستند تا در صورت رکود بازار، زیان خود را محدود کنند.

با این حال، دارایی هایی که به عنوان پناهگاه امن تلقی می شوند، با توجه به ماهیت خاص بازار می‌توانند متفاوت باشند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید دقت کافی را برای تعیین پناهگاه امن مناسب برای نیازهای خود انجام دهند. سرمایه گذاری امن سرمایه گذاری امن می تواند سبد سرمایه گذاران را متنوع کند و ممکن است در زمان نوسانات بازار سودمند باشد. اغلب، زمانی که بازار بالا می رود یا سقوط می کند، برای یک دوره زمانی کوتاه است. با این حال، مواقعی مانند رکود اقتصادی وجود دارد که رکود بازار طولانی می شود. هنگامی که بازار در آشفتگی است، ارزش بازار بسیاری از سرمایه گذاری ها می تواند به شدت کاهش یابد.

هنگامی که چنین رویدادهای سیستمی رخ می دهد، برخی از سرمایه گذاران به دنبال خرید دارایی های امن هستند که در زمان پریشانی با بازار عمومی همبستگی ندارند یا همبستگی منفی دارند. در حالی که ارزش اکثر دارایی ها در حال کاهش است، پناهگاه های امن یا حفظ می شوند یا ارزششان افزایش می یابد. مثال‌هایی از سرمایه‌گذاری امن طلا سال هاست که طلا به عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته شده است. به عنوان یک کالای فیزیکی، نمی‌توان آن را مانند پول چاپ کرد و ارزش آن تحت تأثیر تصمیم‌های مربوط به نرخ بهره که توسط دولت اتخاذ می‌شود، قرار نمی‌گیرد.

از آنجایی که طلا از لحاظ تاریخی ارزش خود را در طول زمان حفظ کرده است، به عنوان نوعی بیمه در برابر رویدادهای اقتصادی نامطلوب عمل می کند. هنگامی که یک رویداد نامطلوب رخ می دهد که برای مدتی به طول می انجامد، سرمایه گذاران ممکن است تصمیم بگیرند وجوه خود را در طلا انباشته کنند، که باعث افزایش قیمت آن می شود. همچنین، زمانی که خطر تورم وجود دارد، ارزش طلا افزایش می‌یابد زیرا به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. سایر کالاها مانند نقره، مس، شکر، ذرت و دام با سهام و اوراق قرضه همبستگی منفی دارند. همچنین می توانند به عنوان پناهگاه های امن برای سرمایه گذاران باشند.

دارایی‌های امن در بازار فارکس کدام‌اند؟

در دنیای امروز، بازار فارکس به عنوان یکی از پر رونق‌ترین بازارهای مالی جهان شناخته می‌شود که هر روزه میلیاردها دلار ارزش معاملات در آن صورت می‌گیرد. اما در کنار این رونق و قدرت، خطرات و تهدیداتی نیز برای سرمایه‌گذاران در این بازار وجود دارد. به همین دلیل، امنیت دارایی‌ها در بازار فارکس اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و راهکارهایی را برای حفظ امنیت سرمایه‌ها در این بازار ارائه خواهیم داد همچنین برای دیدن آموزش های بیشتر میتوانید به سایت ژورنال فارکس سر بزنید . دارایی‌های امن در بازار فارکس می‌توانند به شما در مقابل رکودهای اقتصادی محافظت کنند. دارایی‌هایی که در هنگام کاهش سهام، ضررها را کاهش داده و به شما امکان می‌دهند پورتفولیوی خود را حفظ کنید.

با ما همراه باشید تا به عمق این موضوع نفوذ کنیم و راهنمایی‌های مفیدی را برای شما ارائه دهیم. دارایی‌های امن در بازار فارکس چیست؟ دارایی‌های امن در بازار فارکس نقطه‌ای هستند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برای محافظت در برابر اختلالات اساسی پول خود را در آنها قرار می‌دهند. ارزهای امن، سهام امن ، طلا و اوراق قرضه دولتی آمریکا تاریخیاً ارزش خود را در دوره‌های کاهشی یا بازارهای عموماً نامتعادل افزایش داده‌اند، که به آنها این امکان را می‌دهد که در چنین شرایطی مقابل دست دادن‌هایی که از سهام رشدی ممکن است سر بزند، محافظت کنند. دارایی‌های امن در بازار فارکس عموماً ویژگی‌های زیر را نشان می‌دهند .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا