دانش و سلامتکسب و کار برتر

رژیم غذایی سالم دمنوش محور با مصرف چای سبز

تاریخچه چای سبز از کجا شروع شد ؟

بوته چای برای اولین بار در 6000 هزار سال پیش  چین کشف شد . چینی ها با بخار دادن برگ های سبز، نوعی دمنوش به دست آوردند که خاصیت درمانی و باز آورنده سلامتی برای بدن داشت. تا یک قرن اخیر چای سبز و چای سیاه جزو نوشیدنی ها گرانقیمت و تجملاتی در چین بود .بعد از آن در کشور هندوستان گونه جدیدی از بوته چای شناسایی شد که برگهای پهن تری از نمونه چینی داشت .

انگلیس در سال 1834 بذر چای را به هندوستان برده و در آنجا پرورش داد ،تا به قدرت چین در صادرات چای پایان دهد.درقرن شانزدهم تاجران هلندی چای را از ژاپن وارد اروپا کردند ،و به تدریج مصرف چای سبز در تمام اروپا رواج پیدا کرد .امروزه بهترین ومشهور ترین چای سبز در کشورهای ژاپن، چین ،هند، سریلانکا، تایوان، نیوزیلند و ایران تولید می شود. اما با کیفیت ترین آن، در ژاپن تولید می شود ، ولی قدمت تاریخچه  دمنوش لاغری درکشورچین بیشتراز سایر کشورها می باشد .

آیا چای سبز انواع مختلفی دارد ؟

چای سبز همچون چای سیاه ،انواع گوناگونی دارد که از لحاظ کیفیت به زمان برداشت، طول برگ‌های گیاه و نوع فرآوری آن بستگی دارد .چای سبز در ایران با انواع برگهای سبز تولید می شود و تنها تفاوت آن با چای سیاه ، در شیوه خشک کردن و فرآیند تولید آن است .بهترین محصولات چای سبز، متعلق به کشورچین و ژاپن است ،که انواع بسیار زیادی را تولید می کنند. یکی از معروف‌ترین کشورهایی که در تولید چای سبز مهارت بالایی دارد ژاپن است،که با ترکیب مواد معطر،طعم ومزه متفاوتی به چای سبز داده است.

بهترین نوع چای سبزچه ویژگی هایی دارد ؟

بهترین نوع چای سبز ، نوع ارگانیک است که از مواد شیمیایی در آن استفاده نشده باشد. وجود مواد شیمیایی در چای باعث تغییر در عطر وطعم در چای می شود ومصرف مکرر، این نوع چای به سلامتی بدن آسیب می رساند .چایی که با بودادن برگهای چای در دمای بالا تولید می شود (برشته کردن چای که در کشور ژاپن انجام می شود )، عطر زیادی دارد. زیرا در زمان تولید مقدار زیادی از کافئین را از دست می دهد و برای کسانی که منع استفاده از کافئین را دارند مناسب است .همچنین چایی که با خشک کردن برگ چای و سپس آسیاب کردن و به پودر کردن تولید می شود چای مرغوبی است . زیرا این فرایند باعث می شود که چای طعم خود را حفظ می کند و بعد از دم کردن چای رنگ مات به خود نمی گیرد.

کیفیت چای سبز ایرانی چگونه است؟

هر چند کشور ژاپن و چین بهترین و بزرگترین تولید کننده چای سبز در دنیا هستند، ولی چای سبز ایرانی نیز جزو چای های مرغوب به حساب می آید. برگ چای که در ایران کشت می شود از نوع باکیفیت ترین برگهای چای در جهان به شمار می رود ،و چون به فرآوری پیچیده ای نیاز ندارد بسیار  سالم باکیفیت ومرغوب است .

مرغوبیت چای سبز ایرانی  به کمک مشاهده ی شکل ظاهری چای سبز خشک ، رنگ دم کرده یا نوشابه آن ومزه گسی طبیعی چای می توان تشخیص داد .شکل ظاهری چای سبز تازه باید بز درخشان باشد و رنگ دم کرده آن سبز روشن و شفاف است .

رژیم غذایی سالم دمنوش محور با مصرف چای سبز

چرا تنوع چای سبز در ژاپن بیشتر است ؟

ژاپن یکی از تولید کنندگان برتر چای در جهان است که محصولات بی نظیر و متفاوتی از چای سبز را روانه بازارها جهانی کرده است.به طوری که زمین های زیادی را برای کشت چای اختصاص داده است وکشاورزان بسیاری را برای کشت چای ترغیب کرده است .

کشور ژاپن در تولید چای سبز دارای تبحر فراوانی است، به طوری که با ترکیب مواد معطر، بیشترین نوع چای سبز را در جهان تولید می کند.در این نوشته به چند نوع چای سبز ژاپنی اشاره می کنیم

گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، اگر چای سبز را برای جذب آنتی اکسیدان هایش می نوشید، اگر می‌خواهید که بیشترین حجم آنتی‌اکسیدان‌های چای در بدنتان به فعالیت مشغول شوند، بهتر است وعده خوردن چای سبز روزانه‌تان را بین ۲ وعده غذایی انتخاب کنید. این جور وقت‌ها باید مراقب ساعت خوردن شیر هم باشید چراکه کاتچین – یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز – با کازیین موجود در شیر و باقی پروتئین‌های حیوانی واکنشی می‌دهد که چندان مطلوب نیست و خاصیت چای سبز را تقریباً از بین می‌برد. همین طور تحقیقات تازه می‌گویند چای سبز می‌تواند مانع جذب کلسیم و آهن‌هایی که به‌طور مستقیم از سبزیجات به‌دست می‌آیند شود. با این اوصاف برای خوردن آن بعد از غذا باید احتیاط کرد. یکی دو ساعت فاصله بعد از خوردن غذا و چندساعتی مانده به وعده بعدی شاید بهترین زمان خوردن چای سبز باشد. چینی‌ها خودشان تا حداقل ۲ ساعت بعد و قبل از غذایشان لب به چای سبز نمی‌زنند!اگر دارای متابولیسم تنبلی باشیم به راحتی استعداد چاقی خواهیم داشت و اگر متابولیسم ما از سرعت بالایی برخوردار باشدتقریبا می توانیم هر آن چه می خواهیم بخوریم بدون آن که وزنی به ما اضافه شود.چای سبز سرعت متابولیسم را افزایش داده و از این طریق باعث کاهش وزن در شما خواهد شد.چای سبز جدا از کمک به بیماران مبتلا به سرطان، آرتروز و برخی دیگر از بیماری ها، اضافه وزن را از بین برده و باعث تناسب اندام می شود.چای بهترین نوشیدنی بعد از آب است. این نوشیدنی به‌خصوص از نوع سبز آن (تخمیر در مورد چای سبز کامل انجام نمی‌گیرد)، یک منبع طبیعی بدون چربی و کربوهیدرات، متشکل از کافئین، تئوفیلین، نیافین و آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل فلاونوئیدهاست. در حقیقت مصرف چای علاوه بر این موارد تامین‌کننده رنگدانه‌هایی است که بدن ما قادر به دریافت آن از راه‌های دیگر نیست. بسیاری از علاقه‌مندان به چای سبز فکر می‌کنند این چای کافئین ندارد درحالی‌که همان مقدار کافئینی که در یک فنجان چای سیاه وجود دارد، در چای سبز هم موجود است. تفاوت بین چای سبز و سیاه بیشتر در خاصیت آنتی اکسیدانی آن‌هاست که آن هم از زمان کمتر تخمیر برگ چای سبز نسبت به چای سیاه ناشی می‌شود.نتایج بررسی‌های متعدد نشان می‌دهد که ارتباطی بین مصرف چای سبز در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان مثانه و سرطان تخمدان یا پانکراس وجود دارد. به عقیده‌ی محققان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را به میزان 10 درصد کاهش می‌دهد.باید بدانید که نوشیدن روزانه 1 تا 3 فنجان چای سبز به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کرده و باعث کاهش تری گلیسیرید می‌شود. بهتر است بدانید که این چای شما را شاداب‌تر و بانشاط‌تر می‌کند.بسیاری از مردم تصور می کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این دیدگاه به هیچ وجه صحیح نیست.نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و ورزش می تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود سوخت وساز بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباهند.روزانه بیش از 5 فنجان چای ننوشید. نوشیدن این چای درصورتی‌که دچار سردرد یا اسهال هستید توصیه نمی‌شود.چای سبز را با داروها مصرف نکنید.ب

عد از اینکه قرصی برای تسکین سردرد میل می‌کنید چای سبز ننوشید چون امکان دارد که سردردتان بیشتر شود.اگر از تاکیکاردی (تند شدن غیرطبیعی ضربان قلب) رنج می‌برید چای سبز ننوشید.اگر کم‌خونی دارید سراغ چای سبز نروید به خاطر اینکه در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کند.افزایش بیش از حد دمنــوش چــای سبز،کپسول‌ها و قرص‌هایی که از این گیاه دارویی وجــود دارد، عوارض جانبی متعددی را به همراه دارد. سوء مصرف این گیاه دارویی ممکن است عوارضی مانند سردرد، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، اسهال و تهوع را به همراه داشته باشد که با اصلاح شیوه مصرف به مرور مرتفع می‌شود. اما از طرفی افزایش فشار خون، تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری، بی‌قراری و نامنظم شدن ضربان قلب نیز از جمله عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه این گیاه دارویی در طول روز است که باید بلافاصله پس از مشاهده آن برای بررسی و پیشگیری از شدت آن با متخصص یا پزشک مشورت شود

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.
دکمه بازگشت به بالا